Reklam

 
Sidan 1 av 8 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Exclamation Hobbyking kanske dags att se upp

    Snackade idag men en gammal bekant i Österrike som känner till vår hobbybransch mycket väl och han hade lite intressanta saker att berätta om HK.

    Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

    Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

    Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

    I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?

    VARNING

    OBS OBS, ovanstående kan vid läsning göra så att vissa blir oroliga och börjar må dåligt, syftet med texten är att sprida information, tycker man inte om innehållet kan man sluta läsa texten och bortse från hela innehållet.

    OBS OBS, författaren är INTE hobbyhandlare eftersom det verkar viktigare budskapet om ni läser inläggen
    MVH K-Å
    Senast redigerat av K-Å den 2011-12-03 klockan 10:06.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En annan grej med HK är att de säljer 2cells hardcase lipo till bil som är EFRA märkta och "tävlingsgodkända" dock finns inte dessa med på EFRAS lista och är därför inte tävlingsgodkända så skulle man köra en sådan ack på en tävling och något skulle hända står man utan försäkring.

    HK må va billiga men dom har inte rent mjöl i påsen...
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tyskland blundar för världens globalisering. Låter lite Stasi och kommunism detta? Urk. Multiplexägare till vänster resten till höger!!?
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    HK må va billiga men dom har inte rent mjöl i påsen...
    Exakt! Det roliga i kråksången är att det är förmodligen importören i fråga som åker dit eftersom det är för långt att åka till HK-land. Extra intressant blir det när dem börjar sälja turbiner, alltså någonting så pass dyrt att det lönar sig att reklamera...

    nåväl, den som lever får se.
    Superhero

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rfnoise Visa inlägg
    Tyskland blundar för världens globalisering. Låter lite Stasi och kommunism detta? Urk. Multiplexägare till vänster resten till höger!!?
    eeh? dem som fuskar med patent, upphovsrätt och tulldokument till höger, resten till vänster. Det är väl i sin ordning va?
    Superhero

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nog känns det som en rätt rejäl "binge" med dubbelmoral. För sen importerar säkert dessa företag samma grejor från Kina men med annan märkning och då är det helt OK - skulle jag gissa... Och det säljs antagligen till ett betydligt högra pris dessutom.
    Bara mina egna spekulationer men jag skulle inte bli förvånad om det är på det sättet.
    Att konfiskera enskilda kunders pengar direkt från deras kontokort för att HK inte betalar ett skadestånd låter väldigt märkligt - kan detta verkligen vara sant....
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Nog känns det som en rätt rejäl "binge" med dubbelmoral. För sen importerar säkert dessa företag samma grejor från Kina men med annan märkning och då är det helt OK - skulle jag gissa... Och det säljs antagligen till ett betydligt högra pris dessutom.

    Att importera något som inte är oracover och sälja det som inte oracover måste väl vara okej? Sen kan man tycka det är lurendrejeri att sakerna kostar mycket mindre från hobbyking, men å andra sidan om man räknar med tull och moms så blir det ju ungefär samma pris som "hemma". alternativt en smula billigare eftersom man kapat bort en grossist till bekostnad av garantiproblem (returfrakten kostar mer än prylen)

    Så egentligen är det inget kostigt och inte så stora prisskillnader om man gör rätt för sig.

    eller har jag fel tänk?
    Superhero

  8. #8
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tja, Henke. Du har så rätt i ditt tänk. Det är en av anledningarna till att jag köpte en radio av MFT idag. Läser man ex.vis resumen av HK:s nya radio så var 80% helnöjda 20%, Dead, Dead, shit osv. Då får dom väl åka dit o klaga. Visst, har köpt en del nu o hitills, peppar peppar ganska nöjd. Men det är klart utan att generalisera, en barnarbetare i Kina tjänar väl inte som en tekniker i Tyskland o man får i regel vad man betalar för.

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Om jag handlar något från icke-EU-land och står för eventuell tull och moms, då borde väl saken vara ur världen.
    Tüsklands förfarande låter lite som på sjuttio-åttiotalet, då alla radioanläggningar skulle ha en liten godkännandeetikett från kungliga Televerket för att få säljas i Konungariket Sverige. Likadant med trådlösa telefoner, dom var inte "godkända" för användande i svenska monop.... f'låt, telenätet!
    Tack&lov har vi en friare marknad idag.
    Retroholic!

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

    Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

    I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?


    MVH K-Å
    Det här måste vara ren fantasi och europeiska hobbyhandlares våta dröm... Om en en enskild stat skulle kunna stjäla medborgarnas internetöverföringar av pengar så kan vi lägga ner all sorts webhandel.
    Om Hk har gjort fel är det HK som ska straffas, inte deras kunder.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Icke fantasi med tanke på att min kamrat i Österrike känner herr Oracover personligen, och när pengarna lämnat kontot kan det säkert anses vara HK´s egendom och då kan den konfiskeras på vägen misstänker jag eftersom de inte gjort rätt för sig.

    Bara en tidsfråga innan svenska tullen tuffar till sig ytterligare rörande dokumentation mm, det hotar arbetstillfällen och skatteintäkter inom EU och det anses säkert som mycket allvarligt. Så det kan säkert hända en och annan sak på den här fronten framöver. Vet att importörer här i Sverige också fortlöpande tipsar tullen om varifrån paket ska kollas lite extra. Men tullen har säkert händerna fulla på annat håll. Den Tyska marknade är stor med stora aktörer som vill ha kvar sin bit av kakan och som är en faktor att räkna med i sammanhanget.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det här måste vara ren fantasi och europeiska hobbyhandlares våta dröm... Om en en enskild stat skulle kunna stjäla medborgarnas internetöverföringar av pengar så kan vi lägga ner all sorts webhandel.
    Om Hk har gjort fel är det HK som ska straffas, inte deras kunder.
    Kundernas betalning är HK´s egendom och kan säkert utkrävas/stoppas för att ta in skadestånd mm, sen är det upp till HK att leverera oavsett om de fått pengar eller inte vilket jag inte tror de skulle göra, det är långt dit bort.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Icke fantasi med tanke på att min kamrat i Österrike känner herr Oracover personligen, och när pengarna lämnat kontot kan det säkert anses vara HK´s egendom och då kan den konfiskeras på vägen misstänker jag eftersom de inte gjort rätt för sig.

    Bara en tidsfråga innan svenska tullen tuffar till sig ytterligare rörande dokumentation mm, det hotar arbetstillfällen och skatteintäkter inom EU och det anses säkert som mycket allvarligt. Så det kan säkert hända en och annan sak på den här fronten framöver. Vet att importörer här i Sverige också fortlöpande tipsar tullen om varifrån paket ska kollas lite extra. Men tullen har säkert händerna fulla på annat håll. Den Tyska marknade är stor med stora aktörer som vill ha kvar sin bit av kakan och som är en faktor att räkna med i sammanhanget.

    MVH K-Å
    Jo, det är helt klart fria fantasier, ett kortköp är ett avtal mellan säljare och köpare och en av hörnstenarna i världsekonomin. Om du på fullt allvar att tror att klagomål från hobbyhandeln som knappt är en piss i Siljan i sammanhanget skulle förmå en nationalstat att ägna sig åt kortkapning så är du nog rejält ute och cyklar...

    Jag tror det skulle ta hus i helsike om Visa, American Express, Paypal och andra ekonomiska aktörer plötsligt inte skulle kunna garantera att deras kunders pengar hamnar på rätt ställe.
    Pengar är makt här i världen, och kortföretagen hanterar väsentligt mycket mer pengar än hobbyhandeln...

    Sen tycker jag att det är en ganska snedvriden logik du presenterar, jag har handlat mycket från HK, och betalat mycket pengar i MOMS för dessa köp. Vad är det för fel på detta?

    Sist jag var i en hobbyhandel så bestod en stor del av sortimentet av prylar från HK och andra egna importer, men du tycker alltså att det är fel att jag som privatperson importerar hobbyprylar medan det är helt ok att handlarna gör det?
    Det ser jag som en hyfsat vinklad dubbelmoral.
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Betalar allt med paypal eller visa och båda har bedrägeriskydd. Dvs får jag inte det jag beställt anmäler jag det som bedrägeri och får tillbaka pengarna, efter ett tag.. Inbillar mig att både visa och paypal har ett gäng advokater som knappast tillåter ett förfarande likt det som nämts. För övrigt så finns Ebay och hur många andra ställen som helst att handla ifrån. Vi lever i en globaliserad och föränderlig värld vilket kan vara svårt att förstå och acceptera både för lagar och den enskilde individen.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Jo, det är helt klart fria fantasier, ett kortköp är ett avtal mellan säljare och köpare och en av hörnstenarna i världsekonomin. Om du på fullt allvar att tror att klagomål från hobbyhandeln som knappt är en piss i Siljan i sammanhanget skulle förmå en nationalstat att ägna sig åt kortkapning så är du nog rejält ute och cyklar...

    Jag tror det skulle ta hus i helsike om Visa, American Express, Paypal och andra ekonomiska aktörer plötsligt inte skulle kunna garantera att deras kunders pengar hamnar på rätt ställe.
    Pengar är makt här i världen, och kortföretagen hanterar väsentligt mycket mer pengar än hobbyhandeln...

    Sen tycker jag att det är en ganska snedvriden logik du presenterar, jag har handlat mycket från HK, och betalat mycket pengar i MOMS för dessa köp. Vad är det för fel på detta?

    Sist jag var i en hobbyhandel så bestod en stor del av sortimentet av prylar från HK och andra egna importer, men du tycker alltså att det är fel att jag som privatperson importerar hobbyprylar medan det är helt ok att handlarna gör det?
    Det ser jag som en hyfsat vinklad dubbelmoral.
    1, har inga synpunkter på din Import det är ditt val, har bara sagt att det kanske är dags att se upp. Har inget att vinna eller förlora på detta inlägg, jag är ingen hobbyhandlare.
    2, Kanske inte momsen som är problemet om du tar dig tid att läsa vad som står istället för vad du tror.
    3, Kalla det vad du vill, och att försöka skjuta budbäraren här vinner du inget på..
    4, Det finns ett gammalt ordspråk som säger "en dåre och hans pengar går snabbt skilda vägar"
    5, Jag kommer i vart fall att hålla ögonen öppna på utvecklingen på den tyska marknaden.
    6, Beträffande den snedvridna Logiken så kan du gärna utveckla detta vidare.......
    7, Fattar inte hur du tolkar information, har jag någonstans sagt att privatimport är fel på något sätt?

    K-Å
    Senast redigerat av K-Å den 2011-12-03 klockan 09:39.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Undrar hur dom europeiska hobby handlare ställer sig till att att generalagenter mm stoppar försäljning mellan 2 EU länder då, detta borde väl vara lika illa som HK´s försäljningsätt.
    Vem vill som privat person prova beställa en ESM flygmaskin från Lindinger tex?
    Varför FÅR INTE Lindinger sälja till Sverige pga Minicars?
    Det ska väl vara fri handel mellan 2 EU länder eller?

    Här hörs inget gnäll från "dom goda"!!

    Varför är det så här då?


    Jo för att "dom goda" (i detta fallet före detta hobbyhandlare och goda vänner till dom inom branschen) som själva vill större del av kakan och slippa HK konkurrens bla vill tjäna storkovan på oss hobbyutövare. När lågkunjukturen kommer och folk handlar från billiga ställen får dom euroleiska handlarna hicka för att gå under pga för höga priser.
    Då måste "någon" ta tag i problemet med "skrämselpropagande" om destruerande elektronik prylar och kapade betalningar.


    Detta är min högst personliga teori om fallet.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Hade varit intressant att få se lite källor till det här ryktet? Finns det inte nämnt i någon nyhet/blog/etc på nätet så har jag svårt att tro att det är sant.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Oftast borde man väl kanske rensa sin egen stuga innan man klagar över andras.


    Frågan är väl bara var man ska börja. Att folk importerar saker ifrån HK och europeiska handlare får damp är väl egentligen inget märkligt.
    Om man med en snabb blick kollar ÖMH sida söker efter CMP corsair, gör samma sökning på HAB, vad hittar ni?
    Jo att ÖMH är nästan 2000spänn dyrare med samma maskin!!

    Vad är problemet? Tar ÖMH ut orimliga priser eller kör HAB med lockpriser?
    Red ut detta?

    Är det så jävla konstigt att folk shoppar från HK och får det billigt (om än kanske inte till bäst kvalité)?


    Undrar just vilken marknad som är "ful"!
    Senast redigerat av Snickarjävel´n den 2011-12-03 klockan 20:21. Anledning: ÖMH har tagit bort gällande Corsair från hemsidan

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Ser inte dirket kopplingarna, jag köper själv från HK och detta var ett sätt varna andra om att det kan hända saker, men mår man så illa av denna varning är det nog bäst att tråden raderas och vi stoppar huvudet i sanden, det är ett utmärkt sätt att stänga ute verkligheten.....................

    Men som sagt take it or leave it........

    Och du Jonny pratar om storkovan, välkommen till handlarens verklighet du kommer att bli grymt besviken, så går det när man tror utan att ha fakta på bordet.

    Vad gäller varningen så är det så att destruktionen redan har inträffat och det planeras för åtgärden med överföringarna men återigen är det säkrast att borra huvudet lite längre ner i sanden eller hur????????

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    K-Å är inte storkovan 2000kr per flygmaskin? Som jag skrev, red gärna ut det!

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •