Reklam

 
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 124

Ämne: Bygga hexacopter tillsammans!

  1. #81

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    .

  2. #82

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Men vad är frågan?

    Kevlarkomposit... Skottsäkert är det iallafall, haha.

    Nu lödde jag faktiskt ihop alla kablar höromdan. Satte fartreglagen på den lilla triangeln. Hmmm.... Tänker montera batterierna med kablarna nedåt, så det blir inte långa kablar där.

    Är stegmotorgimbalen något du kommer att vilja sälja? I så fall är man ju intresserad. Känns klart som en bättre lösning än bommen.
    Haha, ja, jag tror dig. Fick en Lexan-quadram av en kille i USA en gång, "höll för min 357:a så den måste va bra ju!", sa han

    Det ska säkert gå bra, som sagt räcker det nog med att bara montera kompassen längre ifrån allt OM man får problem.

    Nje, inte sälja, men jag delar väldigt gärna med mig av mina projekt när jag gör dem, så det blir kretskortslayout och kod jag kommer lägga ut isåfall. Men jag måste ju börja någonstans, första steget blir nog absolut att hitta lämpliga stegmotorer. 2st lär ju räcka, men när man ändå är igång verkar det ju kul med 3 axlar... Och nån extern styrning från radio också kanske. Tanken är att flyga upp med DJI:en och "parkera" den i luften och börja styra kameran istället

    Tänker nu på om man skulle sätta kameran på typ en kardanaktig koppling/vagga av något slag och så kan man en stegmotor på var sida om kameravaggan med typ kuggstänger eller nåt på och så drar man i båda för pitch och kör dom differentiellt för roll, som jag varit inne på förr...

    Kort lärdom jag har dragit är att ha plus- och minuskabeln till samma motorstyrning så när som det går. Då motverkar de varandras magnet fält. Optimalt sämsta är att dra plus sladden på ena sidan och minus sladden på andra sidan om kompassen, då du precis har skapat en spole.
    Mm, bra sagt. Och så korta som möjligt hjälper ju också.

  3. #83

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Skönt! Då oroar jag mig inte så mycket för kabeldragningen än.

    Kul att du vill dela med dig! Du är en klippa!
    Som sagt så kan jag ställa upp med laserskärning om det behövs.

  4. #84

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har testat att flyga lite med en HD-kamera. Provade att dämpa med en "fusktempurkudde" som jag köpte för en 50-lapp på Hemtex för några år sedan. (Såg tipset om tempur här på forumet!) Helt värdelös att sova på då den är hårdare än en orginalkudde, tror dock att den här densiteten på materialet blir kanonbra till hexacoptern. Kudden gick bra att skära med en vass brytbladskniv.


    Kolla in världens tråkigaste film:

    http://www.youtube.com/watch?v=ixzW7..._order&list=UL

  5. #85

    Standard

    Ser ju ut att funka bra. Var satte du "skummet"?

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Satte det runt hela kameran så att inget annat skulle påverka den. Kolla på spegelbilden i fönstret på andra våningen.

    Tror det är bäst att "skummet" sitter stabilt fast i maskinen, man vill nog inte att kameran ska "hänga och slänga". Jag tog en sån där lipo-strap och lite maskeringstejp.


    Edit: spänn inte fast skummet för hårt, då blir det ju bara skit märkte jag. Tjockt lager som sitter stadigt men inte ihoptryckt ska det vara!
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-02-11 klockan 15:43.

  7. #87

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Bygger för fullt på hexacoptern! Provat lite mer med "Tempuren", och jag har kommit fram till att det går utmärkt att cyanolimma den! Iallafall fusktempuren jag använder.

    Klippte till två kolfiberbitar och skar till en tempurbit att ha emellan. Tempuren har jag skurit i skivor ur kudden. Som jag skrev ovan så gick det utmärkt med en fräsh brytbladskniv. Kolfiberbiten tryckte jag sedan ner i tempurskivan tills den blev platt, och skar sedan runt med brytbladskniv. Cyanolim på kolfiber, accelerator på skummet, sen är det bara att pressa ihop. Sitter förvånansvärt bra fast!

    Det är nog inte så enkelt som att bara smälla dit en tempurbit i vilken storlek som helst för bra resultat. Har provat att trycka ihop tempurkolfibermodulen "lagomt" mycket mot en våg för att bestämma hur stora bitar jag behöver. Vi får se hur det blir...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-02-11 21.29.46 (Medium).jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	26555

  8. #88

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Ja, det verkar ju bra för att få bort vibrationsdelen från kameran! Frågan är väl om materialet behåller sina egenskaper även när det torkar/ligger till sig ett tag... Vanligt skumgummi blir ju lätt lite fnasigt efter ett tag.

  9. #89
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Kolla in världens tråkigaste film:
    Så tråkig var den väl inte, men du borde ändra titeln till "Takinspektion med quadcopter"...

    Hur som helst så tycker jag att det ser mycket bra ut. Du har fått bort nästan alla vibrationer! Lite mera info med bilder hur montaget av kameran och skummet ser ut skulle vara fint. Tror att jag kanske skulle kopiera din idé. Bra jobbat!

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  10. #90

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tar ingen ära alls för idén faktiskt. den läste jag om här på forumet.

    Lite nya iakttagelser: Kuddrackaren fungerar inte när det blir för tungt. Den sjunker bara ihop. Behövs en alldeles för stor kuddbit för att hålla 3,5kilo uppe. Fungerar alltså inte alls.


    Tillbaks till ritbordet...

  11. #91
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Tar ingen ära alls för idén faktiskt. den läste jag om här på forumet.

    Lite nya iakttagelser: Kuddrackaren fungerar inte när det blir för tungt. Den sjunker bara ihop. Behövs en alldeles för stor kuddbit för att hålla 3,5kilo uppe. Fungerar alltså inte alls.


    Tillbaks till ritbordet...
    Men vänta nu..., 3.5 kilo! Vad är det för kamera du ska ha som väger 3.5 kilo??


    De flesta kör med Gopro, så där funkar den ju.... så en bild på det du har innan du skrotar det vore toppen.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  12. #92

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag tänkte ju ha ramen med motorer och fartreglage helt separerat ifrån allt annat, på hexacoptern då alltså. Filmen är ifrån Dji Quadden. 2st 4s5000mah accar + några år gammal systemkamera och lite annat pyssel. Därav 3,5kg.


  13. #93
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Jag tänkte ju ha ramen med motorer och fartreglage helt separerat ifrån allt annat, på hexacoptern då alltså. Filmen är ifrån Dji Quadden. 2st 4s5000mah accar + några år gammal systemkamera och lite annat pyssel. Därav 3,5kg.
    Hmmm... borde vara enklare att bara vibrationsdämpa kameran. Allt annat klarar ju vibbarna utan problem. Vad använder proffsen??

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  14. #94

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det där fungerade inte bra alls.... Alldeles för mycket skumgummi runt kameran, blir helt enkelt för hård dämpning. exempel: Bil med "sportdämpning" . Tror mer på att göra sådana där små kuber jag gjorde innan och sprida ut dem så stort som möjligt.

  15. #95

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tänk dig att du håller i en mobiltelefon som vibrerar. Inte vibrerar du för det ? Om du däremot vibrerar så vibrerar telefonen också. Jag vill alltså ha så stor massa som möjligt dämpad för att det antagligen blir bättre.

    Tänker du använda tempur så skulle jag rekommendera dig att sätta fast lipo-accen i samma del som kameran och sedan dämpa alltihopa. Enligt Honk så fungerade ju även gyron mycket bättre utan vibrationer! Jag vill eleminera alla "enkla" fel ifrån början.

  16. #96
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Tänk dig att du håller i en mobiltelefon som vibrerar. Inte vibrerar du för det ? Om du däremot vibrerar så vibrerar telefonen också. Jag vill alltså ha så stor massa som möjligt dämpad för att det antagligen blir bättre.
    Jo jag vet steadycam-principen, men det beror till viss del också på upphängningen (och massan). Men det skulle vara intressant att veta hur proffsen gör för att dämpa vibrationerna i sina kamerabestyckade uav's. Massa är ju ett problem eftersom det förkortar flygtiden, så ett alternativ utan att tillföra för mycket massa hade varit bra.

    Edit: Hmmmm... kan man vibrationsdämpa motorerna, dvs separera dom på något klutrigt vis att dom inte fortplantar vibrationerna till ramen (och kameran)... Jag tänker mig typ mikrofonupphängning för varje motor.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  17. #97

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nej, det där har väl inget att göra med en steadicam.

    Det är väl inte många som gör en perfekt film utan att spela upp den i slowmotion.

    Klart man måste ha välbalanserade proppar och motorer, men jag tror ändå att nyckeln till framgång är att ha motorramen i en separat del. Nu pratar vi bara vibrationer. Inte steadicam. Man måste väl utnyttja den vikten man har på farkosten på bästa sätt, då spelar det ingen roll hur mycket den väger.


    edit: i det förra inlägget så menar jag såklart en så stor del av den totala massan som möjligt. Inte vikta ner den...

  18. #98
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Typ så här.... fast kanske med en annan dämpare... hittade ingen bättre i hastigheten

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dampen.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	26602

    Edit: alternativet är att använda samma princip för upphängningen, med gummibussningar/o-ringar typ och separera ramen med motorerna från resten men inte med skumgummidämpning utan typ mikrofonupphänging....


    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2012-02-13 klockan 16:44.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  19. #99

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det har diskuterats i den här tråden

    Skumgummit är enkelt att få olika egenskaper ur, bara att prova olika storlekar. Det är praktiskt!

    Tror det lutar åt fjädrar + skumgummi..

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  20. #100
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Aha... det har jag missat...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

Liknande ämnen

  1. Köp råd Hexacopter
    Av volmzilla i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 13:31
  2. Y6 VS Hexacopter
    Av uffe40 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 15:15
  3. vilka antenner passar bra tillsammans
    Av Jocke71 i forum FPV Antenner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 08:57
  4. Hexacopter för AP/AV/FPV
    Av Combee i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 21:46
  5. Ny Hexacopter
    Av SteffeB i forum Hexa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •