Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 124

Ämne: Bygga hexacopter tillsammans!

  1. #101

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vart hittade du den där bilden förresten?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  2. #102
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Vart hittade du den där bilden förresten?
    Nä, klippte ihop två bilder bara..

    Är det någon som praktiskt har testat att vibrationsdämpa motorer?

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  3. #103

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Din luring! hah!

    Tror inte det är någon bra idé. Behöver du dämpa motorn kommer den att börja vobbla när du försöker dämpa den. Läste nånstans att det gick åt en massa onödig energi till ingenting.

    Jag tror på riktigt stumt motorfäste/ram. Vet ju hur det ser ut på Dji-ramen vid obalans i motor/prop.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  4. #104
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Din luring! hah!

    Tror inte det är någon bra idé. Behöver du dämpa motorn kommer den att börja vobbla när du försöker dämpa den. Läste nånstans att det gick åt en massa onödig energi till ingenting.

    Jag tror på riktigt stumt motorfäste/ram. Vet ju hur det ser ut på Dji-ramen vid obalans i motor/prop.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    He he... ja, det var mest en idé... men jag tror att jag ska försöka fixa till en mik-upphängning bara för att testa. Kan ju bero på hur man hänger upp den och hur pass tajt "gummibanden" sitter. Dock måste jag få till fästet till motorn. Den måste ju gå fritt från röret och sitta fast i rörets underkant med motorplattan. Lite kul trixande och testande... alltid lär man sig något..

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  5. #105

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    "Liten" uppdatering.


  6. #106

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #107

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    Lära-gå-ställning med propellrar?! :P

    Hade det inte varit för att det blir svårt att fälla ihop shabraket hade jag nog med gjort en sexkantig ram nu jag med. Men bor man i Stockholm är det skönt att kunna ta med sig grejerna i kommunaltrafiken...

    Om vibrationer och annat: jag tror inte att det är en superduperidé att vibrationsdämpa motorfästena själva faktiskt. Egentligen låter det rätt bra eftersom att det är där de uppstår, men jag tror det är förbaskat svårt att hitta rätt hårdhet i dämpningen för att matcha hela varvtalsintervallet! Dessutom så finns det en skoj effekt av att ha alla motorerna stumt på samma ram som i vissa perioder kan göra att vibrationerna tar ut varandra om de sitter stumt. Och ja, det är nog risk att det stör regleringen också - kraftvektorn förskjuts lite när motorerna kan vinklas lite som förmodligen gör att de måste kompensera genom att ändra varvtal ännu mer.

    Det jag alltid har tyckt funkat är just det ni var inne på: ungefär lika stora stumma massor som sitter mjukt ihop. Alltså ram/motorer är en av massorna och den andra massan är sensorer/batterier/kamera. Då behöver man inte tillföra dö-massa utan bara fördelar vikten av allt man har på olika sätt tills man kommer till säg 50-50. Så gjorde jag på en gammal V-oktokopter och det funkade bra. Skulle kanske ha haft ännu hårdare dämpning mellan halvorna för den tenderade att gunga lite (lågfrekvent) men det hade jag kunnat lösa med att sätta lite extra dämpmaterial.

    Förrästen är det här nåt att tänka på: säg att du har högfrekventa vibrationer (typ 3-600Hz) från början när allt är stumt. Det gör att vi får rullande slutare (och liknande fulheter) i videon och att sensorerna (framförallt accelerometrar! och framförallt de digitala som används i typ Wii-grejer). Det gillar vi inte. Så vi dämpar allt med säg lika stora massor emot varandra, eller hänger upp kameran löst som tusan eller något. Då tar vi effektivt bort de högfrekventa vibrationerna, men vi får istället lågfrekventa vibrationer. Alltså gung.

    Så antingen får man trixa för att hitta balansen mellan gung och snabba vibrationer, eller så lägger man skitmycket krut på att eliminera dem från början. Det går ju aldrig till 100%, så man kommer ju ändå få trixa med balansen däremellan.

    Jag tror inte riktigt att det finns några genvägar mer än att analysera, testa systematiskt och fortsätta tills man hittat något som funkar.

    Men en enkel grej som jag sett en del göra och som jag gjort en del gånger är i alla fall att på vilken farkost som helst lägga en helt separat platta (kan ju vara två längsgående stänger typ) ovanpå ramen (med motorer och allt) och att på denna platta sätta batterier där bak och en kamera därfram och i mitten av plattan ha sensorerna. Har man en lätt kamera så kan man flytta fram den eller flytta batterierna närmare mitten. Och se till att dämpmaterialet mellan plattan och ramen är lagom balanserat.

    Sen har man en farkost som flyger ok utan vobblingar pga vibrationer till sensorerna och grejer, då är det ju bara kameran man behöver bry sig om, att få bilden/videon ok. Och ja, igen så är det nog mest experimentera tills man spricker! Faktiskt. Det är ju inte som att man ger sig när man fått något "sådär" direkt! :P Långt kvar till sommarn...

  8. #108

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Uppdatering!

    Hexacoptern är faktiskt klar sen en vecka tillbaka. Sket helt i kamerastabilisering m.m. och tillverkade en enkel gimbal med endast "pitch" (Upp och ner). Ska primärt använda hexan till stillbilder, så då behövs inget annat. Blev riktigt orolig när jag lastade på alla grejor, kamera dubbla batterier m.m. Den kändes helt galt tung! Hade snabbt beräknat den till 5kg, och det visade sig stämma exakt när jag vägde den! 5000gram! Phuuu! Provflög med Naza häromdan och kan ju bara säga att den flög som skit, lite justering på den där! Har dock inte riktigt pejl på hur man gör... Quadden behövdes det ju knappt nånting på för att den skulle flyga perfekt!

    Angående APM2 styrsystemet så har jag efter mycket ångest provat det på Dji-ramen. Efter Honks förklaringar så undrade man ju vad man lurat på folk för skitsystem... Sömnlösa nätter är ju bara förordet, hehe...
    Kopplade ihop allt häromdan efter beskrivningarna på Diydrones.com , jäkligt lurig sida att få överblick på till en början, men det visade sig inte vara så dåligt som jag trodde.
    Fanns en bra "quick start guide" som jag följde, fungerade utmärkt.
    Efter i princip inget krångel alls så var det dags för första flygningen. Struntade i att ändra några värden då min quad är hyfsat lika Arducopter. Den flög i princip helt värdelöst...

    Men vänta! Efter att ha igenom "2.5 releasen" så såg jag att ett (1) värde kunde behövas ändras pga olika motorstyrkor. Ställde ner värdet och provflög nu på morgonen. Inte perfekt, men mycket bättre! Vad som var helt otrolig överaskande var att GPS LOCK FUNGERADE! Wow! Lite blåsigt, men höll sig förvånansvärt bra i position! Bevisfilm läggs upp i eftermiddag! Inte illa pinkat för ett 200$ system! Nu ska waypoint och supersimple mode provas! Haha!

  9. #109

    Standard

    För mig låter det som att du tror allt är plug'n play...oftast är det inte så då alla bygger olika lösningar

    Min Quad med MultiWii fungerar mycket bra "out of the box" dvs med default värden i programvaran. Med små justeringar har det blivit ännu bättre.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #110

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vad menar du med det där?

    Nu är det så att apm2 i princip är plug and play om man har en farkost med liknande spec som arducopter. När man laddar ner nya mjukvaror så är DE värdena redan inlagda. Tror du inte jag fattar att det ska justeras? Tyckte iallafall att det var fantastiskt att till och med Gps lock fungerade. Det gör det inte på ditt multiwii.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  11. #111

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nu lät jag nog lite elak... Sorry!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  12. #112

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du, jag har totalt flugit den där i 15 minuter, varav den har flugit själv i 10 av dem. Har helt enkelt inte hunnit börja justera!



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  13. #113

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  14. #114

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Här är "Loiter" testen med APM2!

    Senast redigerat av administrator den 2012-03-26 klockan 22:38.

  15. #115

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  16. #116

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    Hej steffeB och Honk och ni andra.
    Först och främst tack för en grymt informativ tråd.
    Jag tänkte börja bygga en liknande hexacopter som du gjort SteffeB, hade gärna gjort en exakt likadan men jag har inte tillgång till ngn bra verkstad så jag får nog köpa en färdig ram att utgå ifrån.

    Vad tror ni om 6061 hexacopter ramen
    http://fpvpilot.com/6061Hexacopter.aspx

    med dom här motorerna Turnigy 2217
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=5691

    Jag hittar inte w effekten på dom dock, vill väl ha ungefär 350 om ja fattat allt korrekt.

    Sen undrar ja om ni kan tipsa om en bra radio controller.

    Hjärnan ja tänkt använda är mikrocopter, naza eller om ja känner mig rik wookong.

    Just de jag vill ju då använda koptern för foto/video, startar med Gopro och en 3/4 system å sen avancera så den måste ju klara en del vikt.

    Skulle vara väldigt tacksam för hjälp å tack igen för en bra tråd.

  17. #117

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hej!

    Ursäkta det sena svaret.

    Ramen ser väl alldeles utmärkt ut ? Kolla gärna på DJI-hexa kopian på Rctimer.com. Tyckte min Dji-ram var lite sladdrig till en början, men det blev bra med välbalanserade motorer/proppar. Dji ramen är superskön att hålla på med. Enkel att koppla fartreglage, mycket bra ställen att fästa buntband m.m.

    Ett tips vid val av motor är ju att kolla på http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm som du säkert redan gjort. Har du inte gjort det, eller tycker den ser lite lurig ut så har jag fixat en lite guide åt dig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ecalc multicopter (Medium).jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	92,4 KB 
Id:	28078

    Den övre delen av tabellen är den du fyller i. Rätt så självklart. Laborera med olika proppar för att få din multicopter så effektiv som möjligt. Maskinen kan dock bli ostabil om du har för stora proppar.
    Den nedre delen av dokumentet visar hur din maskin blir. Försök att hålla "Throttle (Linear) runt 55-70%. Tror det fungerar bäst med Naza. Några fick tydligen problem vid för motorstarka flygetyg.

    Du har inte funderat på ett komplett DJi-paket med motorer/fartreglage ? Fast det orkar kanske inte med din kamera ? Tror det är bra grejor iallafall. Kör med "riktiga" proppar istället för det billigaste på hobbyking. De kolförstärkta Gemfanpropparna ifrån goodluckbuy.com i storlek 10*4,5 är bra, det är exakt samma som de säljer på multircshop. Kräver dock rätt mycket balansering. (Köp inte Gemfan 11*4,7!!, no good!) Vill du slippa krångel så köp APC-proppar direkt. Det tänker jag göra.

    Senast redigerat av SteffeB den 2012-04-09 klockan 10:14.

  18. #118

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Naza är förresten skitbra! Köp det om du vill komma undan billigt!

  19. #119

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Naza är förresten skitbra! Köp det om du vill komma undan billigt!
    Grymt!

    Tack för hjälpen ska ut å resa å flänga ett tag så de här projektet blir på paus en månad eller två men jag återkommer så snart jag är i byggartagen.

    Tack igen / Lasse

  20. #120

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard



    Antligen har det blivit nån dag utan blåst! Har flugit med Hexacoptern och lyckats knäppa några bilder. Kameran fungerar skitbra! Har dock beställt en 7" skärm på ebay för att kunna fota det jag vill lite enklare. Nu fick tjejens farsa stå bredvid med Fatshark-glasögonen och dirigera, inte helt optimalt, haha.

    Har ett litet strul med Naza. När jag svänger åt ena hållet och släpper spaken hastigt wobblar hexan till lite. Går aningens fortare att svänga åt höger än åt vänster. Nån som har koll på vad som kan vara det eventuella felet på gainerna ? Vägde hexan på varje ben, skiljde inte mer än 50 gram. Så det kan inte vara obalans. Medsolspropparna sitter 1cm nedanför de andra, det ska väl inte spela roll ?? Finns det någon bra guide på Naza inställningar ? Hexan har varit lite lurigare än quadden... Nått proffs på Naza/wookong som kan skriva ihop en guide till oss andra oproffs ?

    APM2 quadden ska plockas ner och få kablarna tvinnade i helgen. Har problem med störningar som resulterar att quadden roterar vid fullt gaspådrag. Kan eventuellt bero på att jag kört med 2 ggr för långa kablar ifrån ett tidigare bygge, hehe. Spännande att se om det ger något resultat när jag vet att det inte fungerar 100% nu. Gps holden fungerar fortfarande så jäkla bra! Skönt att kunna prova ut/ställa in maskinen ordentligt snart i vindstilla!

Liknande ämnen

  1. Köp råd Hexacopter
    Av volmzilla i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 13:31
  2. Y6 VS Hexacopter
    Av uffe40 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 15:15
  3. vilka antenner passar bra tillsammans
    Av Jocke71 i forum FPV Antenner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 08:57
  4. Hexacopter för AP/AV/FPV
    Av Combee i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 21:46
  5. Ny Hexacopter
    Av SteffeB i forum Hexa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •