Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 128

Ämne: Vad för utrustning till en Octocopter?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Red face Vad för utrustning till en Octocopter?

    Har påbörjat mitt bygge av en octocopter som skall klara av att lyfta lite tyngre last, men är osäker på vad jag skall välja för utrustning till den. Vill ha bra grejor, men inte jättedyra - det skall vara för hobbybruk.

    Så jag behöver svar om vad till följande:
    Motorer,
    fartreglage,
    Styrenhet,
    Goggles och OSD.
    och om det finns en prisvärd och bra kamerahållare för stabil filmning eller tips om hur man bygger en.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Vilket styrkort kan jag använda mig av för att styra min octocopter? Jag kan idag inget om programmering.
    Det skall innehålla GPS, hålla höjden, kom hem funktion och rutt.

    mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Kenneth, vad blev det för motorer och proppar?

    Bägda

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    skall du bygga stort och lyfta tunga laster (läs dyra laster typ systemkameror etc) så skulle jag satsa på ett DJI system.

    Stabilt som tusan, lätt att drifta, många bra funktioners som autoreturn to home och autolandning samt position hold etc.

    MVH / Kajaken

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Här är min första prototyp av octocoptern.

    Här ser man iallafall hur den kommer att se ut när den är färdig.

    Mvh
    Kenneth

    Hur får man DJI moduler tillsänt sig, blir den färdig programerad eller? Fick inte så mycket info på hemsidan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Octocopter.jpg 
Visningar:	722 
Storlek:	300,4 KB 
Id:	26085  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hej Kenneth!

    Jag du har sluttit billigt undan så här långt, och egentligen så skulle jag väl ha kunna svetsa ihop något också. Jag har visserligen ett svetsaggregat, det måste man ha på landet med traktorer, snöslungor, schaktblad m m, men inte är jag bra på det. Jag tänkte istället så; att jag försöker med något som är bra och välbalanserat, och visar det sig svårt att få det att fungera och styra bra, så kanske jag gör något lätt i trä eller svetsar och lär mig flyga det.
    Jag köpte naturligtvis några propellrar extra...
    Jag väntar med att köpa dyrare propellrar till dess jag fått ordentligt med luft under "vingarna", för som du säger - "balsa regn"...


    Det tog ungefär 4 timmar att löda ihop 90% av elektroniken, och det är bara det som är restnoterat som jag väntar på, och egentligen ingen som skall förhindra mig från provkörningar eller så, d v s inget väsentligt för flygegenskaper eller så...

    Motorerna och propparna kommer i mitten av veckan så då börjar jag balansera. (Måste fråga här på forumet om balansering av motorer, jag har sett om det någonstans men förstår inte hur det skall gå till...) Sedan blir det att testa elektroniken och motorerna lite enkelt innan ramen kommer, en vecka senare.

    Jag räknar med att pröva med lätt "vedlass" innan jag hänger på några kameror och sådant. Det blir att åka till grusgropen där vi för övrigt också övningsskjuter, så snart det blir någorlunda barmark. Här är det 55 cm snö, med isskorpa...

    Söndagshälsningar

    Bägda

  7. #7

    Standard

    Finns här,där jag handlar det mesta,rekomderas

    http://www.omgfly.com/index.php?main...roducts_id=920

  8. #8

    Standard

    Följer detta kan rekomdera turnigys pankaksmotorer,är hel nöjd med dom

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Då har man varit lite flitig och byggt till motorfästena till de 8 motorerna och samtidigt färdigställt trikoptern som jag bängde efter ett hjärnsläpp. Efter mycket slipande, sågande och borrande - även i pekfingret rätt in i benet f-a vad det gjorde ont.

    Tänkte att octon skall få en liknande konsol som tricoptern att montera elektronik på.
    Den blir 102cm i diameter, går kanske att korta lite, men anser att 2" fritt mellan bladen bör man minst ha vid 12" proppar.

    DIJ verkar vara riktigt fin, men usch vilket pris, finns det inget billigare allternativ till octocopter? Tänkte att det skall bli ett budget projekt som fungerar.

    Balsa regn
    Kenneth
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tricopters mittparti.jpg 
Visningar:	499 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	26316   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tricopter halvfärdig.jpg 
Visningar:	431 
Storlek:	116,0 KB 
Id:	26315   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Octocopter med motorfästen.jpg 
Visningar:	515 
Storlek:	107,9 KB 
Id:	26314  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jisses!

    Den är ju stor som ett pingisbord...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tjaba!

    Jösses den är ju tunn som en spindel... Du har säkert massor av kraft att göra av med annat än att göra en "take off".

    Skall bli kul att se hur det blir med den när du börjar få lyft.

    Själv har jag laddat in firmware i ArduPilot APM idag och börjat sakta att förstå mer och mer av alla "ingredienterna". Det fattaa bara några kablar så skall jag kunna köra grejorna mot simuleringen och FlightGear. Det kanske inte är så dumt att prova på något innan man rusar upp motorerna...

    Din okto ser så jädra grann ut och med raka fina "spröt" på jämna avstånd. Man blir lite avis ...

    Bägda

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Möjligen som ett kina schack bräde i XL FORMAT. Fast en tanke om att montera en skiva ovanpå och då spela rundpingis!

    Jag körde trikoptern på 12" proppar och det gick riktigt bra så jag ville ha den möjligheten att kunna sätta på den storleken utan att de slog ihop med varandra. Kan säkert minska till 9 eller 10" och få ner storleken till runt 80 centimeter i diameter. Men som du vet jag gillar stort och minsta skruv M6.

    Någon som vet fler system som kan styra en octocopter förutom DIJ och MK?

    Balsa regn
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Behöver propellrar i storlek 11 - 12" både med och motroterande, vad får jag tag dem?

    Balsa regn
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    I norrland finns det en typ iallafall.
    http://dyi.nu/?page=webshop&webshop_showcategory=101

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tack för svaret, jag skall titta vidare på den hemsidan.

    Var ute och flög precis, -13 grader med trikoptern som jag precis byggt. Vad jag märkte var att den började drifta i sidled, jag justerade med trimmern, efter ett tag började den drifta igen på både elev och ail och fick trimma igen, gick knappt att landa sedan då den ville slå runt när jag sänkte gasen. Är det vanligt eller är det tomte bruset som gör det svårt. Oavsett så ville jag testa lysdioderna på natten, de fungerade alldeles perfekt. Kan det vara elektroniken som inte tål kylan, läste att DIJ inte skall användas under -5 grader?

    Oavsett tycker jag att trikopter flygning med lysdioder slår allt i flygning, bara så coolt - tyvärr blev film rätt kass, såg bara vägbelysning och andra fönster lampor.

    Balsa regn
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    Standard

    Det kan nog vara att prylarna ändrar temperatur.
    En temperatur sänkning från +20 till -5 kan påverka kallibreringen på sensorerna en del.
    Kan vara bäst att låta den vänja sig vid tempen ett tag innan man flyger.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag hade liknande problem med min quad igår under första flighten. den började drifta framåt mer och mer.
    jag lyckades landa den trots fart framåt med högerstickan fullt bakåt.
    Det började lite försiktigt men sen ökade driften kraftigt väldigt fort från att driva lite till att jag va tvungen
    att ha stickan fullt bakåt på kanske 15-20 sek.
    Flighten efter hände det dock aldrig. rätt skumt.

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ja, jag har också hört att elektroniken skall anpassas till miljön den skall användas i, men aldrig så här påtaligt som igår. Har ändå sysslat med elektronik i många år utan att märka något. Visst bar jag ut trikoptern med KKkort ut i kylan - anledning annars startar inte Turnigy Plush reglagen pga kylan, redan på taligt vid +5 grader, de bara står och piper.

    Nu skall jag ta tag i Octokoptern, tror att jag gör en billig version först som jag sedan uppgraderar, såg ett kort igår för 150 dollar gjort för Octo med barometer inbyggt, skall kolla lite mer på det senare i veckan.

    Balsa regn
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hej Kenneth E,

    Jag bor långt ute på vischan och har ingen klubb eller så på 13-14 mil, men jag har tänkt bygga en oktokopter ändå. Redan från början, efter en månads studier på nätet, så har jag fallit för ett billigt, välrenommerat projekt med öppen källkod; ArduPilot och APM 2.x kort. Allt från löda 90% själv till att köpa färdigt och testat. Mjukvara för simulering och uppläggning av rutt, uppdatering av olika parameterar och kontrollerkortets programvara. Autopilot med enkel sväva. Kort för GPS, telemetri et c. Se http://diydrones.com gå till ArduCopter och kolla runt. Programvaran hanterar 2 olika typer av konfigurering av okto. Enkelt kort för FPV et c.
    Mitt eget projekt, som jag kallar "The WitchCraft" eller "Häxkvasten", kommer att bygga på CarbonCore's nya modell 1000 (1M spännvidd). Den kommer att väga ca 900 gr 'barebone' men jag räknar med att ha deras större kameravagga (uj så dyr) så att jag kan ha min Nikon D7000 (1,2 - 1.5 kg) på den ... Naturligtvis efter många test med lite annat.
    De är byggd för att t o m kunna klara 14" propellrar, men just nu kollar vi upp beräknad totalvikt och motorer för 13".
    Tydligen har man konstaterat att mindre proppar än så har svårt att hålla en sån spännvidd i luften. Jag har fått ett par förslag på motorer men det är som sagt på beräkningsstadiet, inkl lipo m m, jag vet mer om ett par dar...

    Ha det så bra så länge, Bägda

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jo, visst Bägda,

    ArduPilot har jag också tittat på men fattar inget av det som står i beskrivningen(Är ingen datahacker, kan inte ens få ungens Nintendo DS att fungera), kan man använda det till oktokopter, hur mycket och vad måste jag göra merän att koppla in kortet?

    Det är sådana frågor jag vill ha besvarat.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Fixa till en Turnigy 9x med lite utrustning...
    Av bil sebbe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 07:58
  2. Fpv utrustning
    Av Timtimtim i forum FPV Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 20:01
  3. Tips på kärra till följande utrustning?
    Av oscar i forum Metanolmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 00:23
  4. Utrustning till funtana x50
    Av Ejnarsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 10:00
  5. Test av FPV utrustning
    Av Impulze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •