Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gjuta stridsvagnsband

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Gjuta stridsvagnsband

    Jag sitter här och förbereder och funderar på vissa steg i scratchbygget av en Strv103B. Det största problemet är larvbanden. Det rör sig om ca 130 separata banddelar som sammanlänkade bildar två st larvband. De ska kunna länkas samman och passa in i drivhjulens kuggar. Nu behöver inte vagnen kunna köra, dvs att banden behöver inte kunna löpa runt, men efter att ha följt alla fantastiska scratchbyggen här på RCFlyg, så har jag kommit underfund med att det inte går att fuska någonstans. Så nu kommer min fråga..

    Hur gjuter jag på enklaste och bästa sätt? Gjuta delar är något som jag inte sysslat med, så inom detta området är jag fullständigt rudis. Jag har sett Göran's (Sweeper) smått otroliga gjutningar av smådelar med stor perfektion.

    Vad använder ni som formmassa och vad använder ni som gjutmassa? Tips och tricks är välkomna. Hela projektet vilar på att kunna återskapa dessa (ca 130) larvbanddelar. Det är viktigt att de verkligen ser ut som 103:ans band och inte något generiskt subsitut. Lyckas jag med det så är projektet i hamn.

    Lasse

    EDit: Ni får ursäkta om detta är lite off-topic, men det uttrycktes visst intresse av att få följa tillblivelsen av denna Strv103B i skala 1/20 (eller större) här i forumet (Byggdagboken). Gjutexperterna finns ju här, så det käns därför naturligt att ställa frågan här bland känt folk än att ge sig ut på andra forum...

    ds
    Senast redigerat av radioactive den 2012-02-21 klockan 14:27.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Alumilite.com

    Kinn.com

    Smooth-on.com

    Där har du!


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  3. #3
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Kinn.com
    Kinn verkar intressant, det är ju en svensk återförsäljare. Jag inväntar ev. fler svar innan jag funderar på vad jag ska använda. Alla tips är ju intressanta...

    Det kan ev. bli så att jag gjuter varje band-del i två delar, en översida och en undersida istället för att gjuta allt i ett.

    Lasse

    Edit: Chemiwood, var hittar man det i Sverige? Finns det någon återförsäljare som lagerför det. Väldigt tunnsått när man söker på det från svenska hemsidor...

    ds
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kollade du på guiderna på alumite.com? Det var ju inte meningen att du skulle handla därifrån.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-02-21 klockan 17:55.

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Kollade du på guiderna på alumite.com?
    Gjutningen i sig är inga problem, snarare valet av gjutmassa och formmassa. Jag har gjutit en del i tenn och gips, så formtillverkning och gjutning är inget större problem. Men eftersom jag ska gjuta i andra material så är det bra med tips på vad som är bra att använda ex. som formmassa (ex silikon mfl.) och gjutmassa (epoxi etc).

    Jag måste nog ha ett bra material att göra originalet för formen, ex i chemiwood... Formen måste också kunna återanvändas (minst 130 ggr).

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:48
  2. Gjuta med fiber
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •