Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Någon som har erfarenhet av Dragonlink?

  1. #21
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nu är jag ingen radioguru, men lite erfarenhet har jag av alla systemen.
    Svagheten med 35 bandet var då det var populärt att det var väldigt lätt att störa ut, vi körde med kristaller som kan gå i sönder samt en skramlande nyckelknippa kunde störa ut systemet men största risken var ens flygkompisar och de inte hade koll på sina frekvenser. Räckvidden är bra trots låg effekt, god penetrering. Skall man flyga 35 idag rekommenderar jag RTH funktion i modellen och failsafe funktion i radion.

    Jag har läst svaret i tråden på RCgroup om UHF, men jag tar gärna del av DL svaret när du fått det. Mest för att kolla om det står samma sak.

    Kenneth




    Citat Ursprungligen postat av mr.black Visa inlägg
    Jag blir så genuint glad av att alla är så hjälpsamma här!

    Jag har tänkt använda ett plan med ett relativt ordentligt vingspann för att få så bra räckvidd som möjligt. Jag har ett Bixler 1.1 som jag försöker lära mig att behärska i nuläget. Sen när jag känner mig trygg i mina flygkunskaper tänkte jag faktiskt ge mig på ett Projet MQ-9 98".

    Back on Topic: Jag har skrivit till DL och frågat huruvida det finns risk för störning när glada radioamatörer använder UHF i närheten. Väntar fortfarande på svar.

    Vad finns det för nackdelar med 35 MHz?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #22

    Standard

    Jag postar svaret från DL här om/när jag får det.

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mr.black Visa inlägg
    Jag blir så genuint glad av att alla är så hjälpsamma här!

    Jag har tänkt använda ett plan med ett relativt ordentligt vingspann för att få så bra räckvidd som möjligt. Jag har ett Bixler 1.1 som jag försöker lära mig att behärska i nuläget. Sen när jag känner mig trygg i mina flygkunskaper tänkte jag faktiskt ge mig på ett Projet MQ-9 98".

    Back on Topic: Jag har skrivit till DL och frågat huruvida det finns risk för störning när glada radioamatörer använder UHF i närheten. Väntar fortfarande på svar.

    Vad finns det för nackdelar med 35 MHz?
    35 Mhz är sämre räckvidd än 433 uhf. Det som är svårt med långdistans filmning/fotning är vid en höjd av ca 500m så syns de på marken inte speciellt bra, ska du flyga långt i skogen måste du komma upp ganska högt om du ska få både rc och video mottagning....

  4. #24
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    En bra 35mhz mottagare och halvvågsantenn ca 4 meter , då kan du ta dig rätt långt på rc-länken


    //Matte

  5. #25

    Standard

    Det här är säkert en jättedum fråga, men ska jag har 4 (!!!) meter antenn på flygplanet?

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nog hade det varit snyggt med ett fyra meter spröt rakt upp från planet, lite raggarplan över det hela.
    man delar väl antennerna i mindre bitar typ halva, en kvart osv.
    Ken

    QUOTE=mr.black;318714]Det här är säkert en jättedum fråga, men ska jag har 4 (!!!) meter antenn på flygplanet? [/QUOTE]
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Man har en longwireantenn hängade, släpande efter planet, rakt ut bakåt...

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Nej, 433Mhz upp till 500mW utan radiocert är inget problem.

    Kör själv med Thomas Scherrers UHF och har så gjort i några år nu. Använder även dessa i jobbet och dom är sanslöst bra. 10km utan problem med 0.5Watt och standard antenn.

    //Matte
    NEJ!
    Utan amatörradio certifikat är det 10mW som max.
    Och jag skulle inte rekommendera någon att köra styrning över 433.92 MHz om man inte har failsafe / RTH eftersom vi radioamatörer får köra 1000W på exakt samma frekvens och då kan vi vara 10 mil från dessa radiostyrda farkoster och fullständigt släcka ut deras signal utan att ens veta om det då vi inte kan höra att någon annan sänder med 10mW på så långt avstånd.
    Att köra videolänk eller annan "okritisk" på den frekvensen kan jag tänka mig.
    Om man nu vill köra just 400 MHz och ändå ska tänja lite på reglerna kan jag rekommendera SRBR frekvenserna på 444 MHz eftersom där får man köra 1 W eller TDMA frekvenserna på 446 MHz där man får köra 500 mW.
    Dessa två band är till för dels tal trafik och dels data trafik och båda är fria och kräver inga tillstånd.
    /Jonas

  9. #29
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Då borde ju plan ramla ner lite varstans redan nu? Det gör de inte.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    jag har DL och är mycket nöjd. försöker flyga på low men varit tvungen att slåpå high ibland när det blir för mycket träd och buskar. men jag flyger bara lågt och bakom mm träd och buskar och är glad att kunna se rssi så man vet när det blir problem, jag har 1,3 ghz video och ibland är videolänken utan störning men rssi tickar neråt och ibland tvärtom.

  11. #31
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Kört 433mhz sen 2008, inte en glitch 😊

    //Matte

Liknande ämnen

  1. Någon med erfarenhet av multiplex cularis
    Av lixxer i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 17:45
  2. Har någon erfarenhet av denna
    Av puggen i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 11:55
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 15:55
  4. Har någon erfarenhet av Kyosho Minium ??
    Av GöranB i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 19:05
  5. Någon som har erfarenhet av Feibao L39 1/7
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •