Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: LiPo-förvaring

  1. #1

    Standard LiPo-förvaring

    Hur är det bäst att förvara "storage"-laddade LiPos mellan flygningarna. Är det säkert att ha dom hemma?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här har du en del åsikter... http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ilken-laddpåse

    Hemma har jag mina ackar i garaget, i en (oanvänd) fiskrök av tjock plåt.
    Jag har ju Deans- el JST-kontakter på alla mina ackar,
    så jag ser inte hur de skulle kunna kortsluta sig själva...

    Till och från flygning tar jag ackarna i lipo-påsar.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2012-03-12 klockan 16:18.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag använder en enklare plåtlåda samt en LiPo-påse, men kommer nog att skaffa ett kassaskrin i plåt när jag hittar ett lämpligt. Det verkar skydda bra nog!
    Det är viktigt att förvaringslådan inte är tät utan ventilerar ut röken om ackarna oturligt nog skulle börjar brinna, för annars finns det explosionsrisk.

    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-03-12 klockan 17:16.

  4. #4

    Standard

    hehe, såg även den videon några dagar sedan och åkte och köpte ett kassaskrin direkt efter. Just nu ligger ackarna i lipo-påsar som i sin tur ligger i skrinet
    Men skull något hända så vill man ju inte ha all den röken hemma precis..

    Men frågan är hur stor chansen är att det händer något under vila. Om man förvarings-laddar acket och lägger undan det känns det väl rätt så safe ändå eller?

  5. #5

    Standard

    Röken är såklart inte så trevlig men ändå hanterbar jämfört med att bränna ner huset!
    /Leif

  6. #6

    Standard

    Brandsäker batteripåse ca 50% kapacitet, rumstemp.

  7. #7

    Standard

    Man har ju sett skräckexempel, men hur stor är sannolikheten att något skall hända om man sköter sina ackar?

    Är det så att alla råkar ut för det förr eller senare?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av r0yalty Visa inlägg
    Man har ju sett skräckexempel, men hur stor är sannolikheten att något skall hända om man sköter sina ackar?

    Är det så att alla råkar ut för det förr eller senare?
    Skulle inte tro det.. Oftast handlar det om handhavande och skadade accar..
    Med handhavande menar jag förstås dåligt underhållna, skadade eller överladdade.
    Skulle alla råka ut för det förr eller senare skulle dte brinna lite varstans hela tiden.. Lipo finns i mer än modellflyg/båt/bil/heli. som t.ex. en del mobiler med mera..

  9. #9

    Standard

    Men lipo i mobiler funkar väl lite annorlunda. Dessa är ju konstruerade så att demska väga så lite som möjligt, och då tillkommer ju även en del risker.

    Jag brukar iaf inte ladda mina mobiler i lipo-påsar

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är oftast under laddning som riskerna uppkommer - företrädesvis i samband med nån form av felaktigt handhavande.
    Sen kan det givetvis ta eld i samband med en kvadd men det är ju sällan hemma i lägenheten. Dock - har acken varit med om en rejäl kvadd så skulle i alla fall jag undvika att lagra acken inomhus de närmast dagarna efter smällen.
    Sen skall man som vanligt inte använda "uppblåsta" ackar.
    Skall ni förvara ackarna i plåtkärl så se till att det är väl ventilerat så att det inte blir en ännu värre bomb - om olyckan skulle vara framme.
    Har personligen varit med om en brand i en egen modell i samband med en kvadd och det gick fort kan jag säga.
    Vi har även haft ett par andra rejäla kvadd-bränder på klubbfältet och i båda fallen var det relativt stora kärror (ett flygplan och en större el-heli) och jag kan säga att det blev inget användbart kvar - allt blev skrot. Vid heli-branden började det också brinna i gräset runtomkring men det lyckades de närvarande flygarna släcka själva tack vare en snabb insats.
    Nu låter ju detta väldigt farligt men det är ändå olyckliga undantag. Men var försiktig vid laddning så att inte laddaren är felinställd och använd alltid balanseringsladdning så ni i alla fall har en viss övervakning av de enskilda cellerna.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    I en mobil tex är det idag ovanligt med just LiPo, däremot Lithium teknik i olika slag, som oftast sitter en cell i mobilen med mobilen i sig som övervakare/ laddare. Dessa celler har en helt annan design efter helt andra krav mot tex RC hobby, vi vill ha mycket C och strömtålighet som man inte behöver i en mobil, där är det snarare en högre prioritet med temptålighet osv.

    Öppnar man ett laptop batteri eller till annat elverktyg typ gräsklippare, så ser man att inne i det stöttåliga värmetåliga skalet sitter det styrelektronik som känner varje cell, temp sensorer och säkringar, man kan bygga batterier så till RC också men få skulle vara beredda att betala priset i pengar och vikt. Vissa av dagens kameror har även inbyggda batterivärmare för att klara minusgrader utan problem

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är ju samma sak med modellflygbatterier, dem har anslutningar för övervakning av varje cell, toksäkert om man har utbildning nog för att hantera ackarna.
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Det blir tyvär inte riktigt samma sak, för få personer kopplar in balanskabeln i laddaren, sedan med risk för att laddaren gör mer skada än nytta, laddaren skall dessutom ställas in korrekt efter tillverkarens rekommendationer som i regel är vansinnigt överdrivet ( kapacitet, C tal, snabbladdning) med en färgglad snajdig bling bling dekal de smetat på för att få sälja lite extra innan det är dax att byta namn pga det dåliga ryktet. Efter några veckor dyker de upp på RCgroups med nytt namn, ny dekal och ny spec i en tråd som heter i stil med "new gen LiPo blabla jada jada"

Liknande ämnen

  1. Har ni förvaring på ert fält?
    Av Gustav1980 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 08:12
  2. Flygplans förvaring
    Av LAB i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 23:13
  3. Lipo, Hantering/ förvaring
    Av Joacim i forum Elmodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 12:39
  4. Förvaring av flygplan
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 07:32
  5. Förvaring av lipos
    Av Erik83 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 14:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •