Vill verkligen tacka alla Er för erat stora engagemang med att svara på mina frågor som framöver kommer att göra det betydligt lättare med mina inköp.

Modellen som är halvfärdig är en KADETT LT-40 som är tillverkad av SIG.
Med alla dessa uförliga svar har det ytterligare dykt upp frågor som "telemetri" vad är det ?
När det gäller att välja motor efter vikt som JonnyE skrev så "tror" jag att det räcker med en 3-portad OS 61 (schneurleportad tror jag det hette på -70 talet) När man kraftmässigt sett ska jämföra OS 61:an med moderna bensinmotorer och 4-taktare är det då samma kubikstorlek man ska gå efter då ? Dessutom visste jag inte att det fanns så starka elmotorer som kunde driva ett så stort plan som mitt som Freddan & Bo skrivit om. Kommer nog kunna bli framöver men jag är nog lite inställd på att jag vill höra motorljudet idag. När det gäller radio när man kikat närmare så köper man allting löst idag, radio, mottagare, accar, servon, strömbrytare o.s.v. Och servon/mottagare fanns det en uppsjö utav. När det begav sig följde allting med som ett kit. Är det så att man kan bygga ihop en anläggning av flera olika tillverkare, är det inte olika kontaktdon? Jag läste någonstans att man dessutom skulle välja på vilken spak man vill ha gaspådragspaken.

???
Vad jag kom ihåg var det vänsterspaken (framåt full gas tror jag) och hö/vä på samma spak nos/sidoroder och högerspaken höjd/skevroder. Något som är viktigt i det hela är att det finns svensk bruksanvisning till radiokomponenterna det är ju där finesserna sitter så att man förstår att använda/utnyttja sig av radions alla möjligheter. Hur vet man att radion är godkänd att användas i sverige om man beställer över nätet ?
Tacksam för hjälp av Era erfarenheter.
Än en gång, TACK alla ni som svarat svarat på mina kanske konstiga funderingar.