Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Börja om på nytt

  1. #1

    Standard Börja om på nytt

    På -70 talet när man var tonåring flög jag och farsan RC i Vallentuna. Vi byggde bl.a. egna kärror på lösvirke och hade då schyssta Futaba grejer. Men utvecklingen idag har inte gått så lite framåt sen dess när en annan lekte RC-pilot. När jag fyllde 50 för flera år sedan så fick jag en byggsats som jag börjat bygga på. Och nu tänkte jag slutföra bygget. Min fråga är: Vilken motor bensin/metanol/2-tackt eller 4-tackt ska man investera i ?
    Kärran är en högvingad trainingmodell som är 1,8m i spännvidd. Vilken typ av radio är lämplig ? Har varit inne och surfat på Söders RC hobby, HobbyKing och lite andra utländska saiter. Är det stor skillnad på Futaba, Hitech, Multiplex osv. Är intresserad av 7-8 kanaler. Jag har bestämt mig för att börja igen och önskar hjälp med vad man ska investera i.
    Självklart är nybörjare igen men man vill ju alltid komma frammåt i utvecklingen som RC-pilot så jag vill samtidigt investera smart för framtiden m.a.o. det här vill jag hålla på med även när jag blir pensionär.
    Tacksam för goda råd för jag har inte hängt med utvecklingen.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Futaba T8FG så har du en redigt komplett radio som du inte "växer" ifrån till skaplig peng, finns hos Aircpro, Airmedia, RcMaffian bla.

    Bensin är i princip kladdfritt samt mycket enkelt handhavanade.
    4Takt låter goast
    2takt vet jag inte vad man ska säga om

    Välj motor efter vikt så det passar med rekomenderad tyngdpunkt

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Välkommen tillbaka till hobbyn!
    Högvingad 1,8 m... Det låter som om det kan vara en Precedent T180. Grattis isåfall till ett trevligt flygplan (och en superkomplett byggsats).

    När det gäller radio finns det mycket att välja på exv. Futaba, JR, Multiplex, Spektrum och Hitec. Kvalitetsmässigt är alla så gott som likvärdiga. Ur funktionshänseende har de sina för- och nackdelar. Det bästa är att ladda ner bruksanvisningar från respektive tillverkare och gå igenom vilka sändare som erbjuder vad. Även om jag själv sedan många år använder JR skulle jag nog idag skaffa en Multiplex- eller Graupnerradio, inte minst med tanke på det rikhaltiga utbudet av telemetrisensorer, något som såvitt ag vet helt saknas för Futaba T8FG. Multiplex Cockpit SX M-Link är en sjukanalare som jag anser vara riktigt prisvärd. Den har inte flest kanaler eller funktioner men ergonomin överglänser allt som de japanska tillverkarna hittills producerat och programmeringsfunktionerna räcker till för det mesta.

    Ska du använda en metanolmotor i ditt flygplan skulle nog en Saito 56 eller 72 fyrtaktare passa utmärkt. Ett annat bra alternativ är att satsa på eldrift. Tyst och driftsäkert.
    Senast redigerat av Michael den 2012-03-18 klockan 23:47.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Vad heter modellen du byggt? Blir enklare att ge råd om vi vet det.
    Radio - finns allt från billiga "kinaradio" till dyrare märkesradio.
    Futaba var i och för sig ganska bra redan på 1970-talet och kan väl kanske anses vara marknadsledande idag, eller man kan åtminstode säga tt det är ett mycket säkert kort att satsa på. Hur många kanaler och hur mycket finesser du behöver beror lite på hur långt framåt du blickar men en 7-8 kanalare är väl inget overkill idag om man vill använda radion några år framöver. T ex Futaba 8FG Super, Spektrum DX8, Graupner MX-16 är nog radioanläggningar jag skulle kika närmare på om jag vore i din sits. Använder själv Futaba (14MZ).
    Ang motorfabrikat och 2-takt, 4-takt, bensinare eller el - fabrikatet OS är då (1970-talet) som nu populärt och ett säkert kort for 2- och 4-takt (de har även några större bensinare). Finns små bensinare idag men kanske inte det man bör välja i första hand i ditt läge. Elmotor däremot har många fördelar så det kan vara klokt att fundera på men det beror lite på vilken modell du har hur enkelt det är att konvertera från glödstiftsmotor till elmotor.

    /Bo

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag gillar elflyg, men har både bensin, el och metanol. Jag flyger mer och mer el.

    Fördelen med el är att det är snabbt till skott och motor startar alltid på varje gasning. Nackdelen är att du köper energin (batterier i stället för bränsle) vid början, så investeringen blir lite dyr. Ofta är elmotorer lågvarviga, så man måste kolla att propellern får plats.

    Till ett 4kg plan (exempel) kan man använda 1400W (tumregel 350W/kg). Då räcker energin nätt och jämt till att hovra, eller t.ex. boxera seglare. Du kan gå ner till 1000W. Då orkar du inte boxera eller hovra.

    1000W kan man ordna enligt ellära som P=U*I. Där P=Effekt, U=spänning, I=ström.
    Ett exempel: Jag väljer 6S lipo. Dessa har 22,2V nominell spänning. Då blir strömmen 45A.
    Man måste ha ett fartreglage som tål 6S och 45A. Jag väljer http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ontroller.html
    motorn måste tåla strömmen och spänningen
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Outrunner.html (380 gram)
    här rekommenderas propeller 16x10 och 17x8 till 6S.
    Sen ska man mäta fram tyngdpunkt för att välja batteri.

    Om man antar att 5000mAh får plats och väger rätt , så finns
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html, 813 gram
    Detta batteri har jag valt för att man kan man ladda med 10C. Det betyder att det blir fulladdat på cirka 10 minuter. Men en sån laddare måste kunna ge ut (10C*5000mAh=50A) 50A vid 22V, det blir drygt 1000W. Flygtid torde bli 20 minuter med "fisflygning" och 8 minuter med hovring.

    Tillsammans med motor fartreglage och batteri blir elsetupen lättare (2-takt) än eller samma (4-takt) som explosionsmotorsetup (motor, full tank).
    Laddare:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...e_Charger.html

    Man kan även välja laddare som kan ge mindre ström, jag har t.ex.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...e_Charger.html som det skulle ta 30 minuter att ladda med.
    Sen får man fundera över ifall man måste flyga hela tiden och i så fall behöver 2-3 batterier, eller om det är OK att dricka en kopp kaffe på fältet efter varje landning (1-2 batterier).

    Man ska helst ha elurtag på fältet för ett sånt här batteri drar snabbt ur bilen. Eller så gör man som jag, ladda hemma och ha 6 batterier som passar.

    Nu har jag varit så smart att ska du gå upp till 1400W, så räcker det att byta upp propeller en tum. Både motor och fartreglage ska tåla detta.

    Lycka till i ditt val.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Lite komplettering till Fredriks inlägg:
    Jag laddar på fältet med medhavda 80 Ah marinbatterier (blybatteri). Ibland har jag med mig ett batteri ibland två om jag skall flyga riktigt mycket. Och med det laddar jag t ex 2 st 6 cell LiPo samtidigt (med en Hyperion laddare jag har som har dubbla laddutgångar) utan problem. Visst är det lite bök att dra med sig marinbatteri i bilen och ut på fältet (eller ut på isen som på bilden) men det är inte så mycket att välja på för min del så jag har blivit van. Vore kanon om 230 volt fanns vid fältet men kanske inte så många som har det.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S50E_01.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	96,5 KB 
Id:	27682  

  7. #7

    Standard Schysst responce !

    Vill verkligen tacka alla Er för erat stora engagemang med att svara på mina frågor som framöver kommer att göra det betydligt lättare med mina inköp.
    Modellen som är halvfärdig är en KADETT LT-40 som är tillverkad av SIG.
    Med alla dessa uförliga svar har det ytterligare dykt upp frågor som "telemetri" vad är det ?
    När det gäller att välja motor efter vikt som JonnyE skrev så "tror" jag att det räcker med en 3-portad OS 61 (schneurleportad tror jag det hette på -70 talet) När man kraftmässigt sett ska jämföra OS 61:an med moderna bensinmotorer och 4-taktare är det då samma kubikstorlek man ska gå efter då ? Dessutom visste jag inte att det fanns så starka elmotorer som kunde driva ett så stort plan som mitt som Freddan & Bo skrivit om. Kommer nog kunna bli framöver men jag är nog lite inställd på att jag vill höra motorljudet idag. När det gäller radio när man kikat närmare så köper man allting löst idag, radio, mottagare, accar, servon, strömbrytare o.s.v. Och servon/mottagare fanns det en uppsjö utav. När det begav sig följde allting med som ett kit. Är det så att man kan bygga ihop en anläggning av flera olika tillverkare, är det inte olika kontaktdon? Jag läste någonstans att man dessutom skulle välja på vilken spak man vill ha gaspådragspaken. ???
    Vad jag kom ihåg var det vänsterspaken (framåt full gas tror jag) och hö/vä på samma spak nos/sidoroder och högerspaken höjd/skevroder. Något som är viktigt i det hela är att det finns svensk bruksanvisning till radiokomponenterna det är ju där finesserna sitter så att man förstår att använda/utnyttja sig av radions alla möjligheter. Hur vet man att radion är godkänd att användas i sverige om man beställer över nätet ?

    Tacksam för hjälp av Era erfarenheter.

    Än en gång, TACK alla ni som svarat svarat på mina kanske konstiga funderingar.
    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Futaba T8FG så har du en redigt komplett radio som du inte "växer" ifrån till skaplig peng, finns hos Aircpro, Airmedia, RcMaffian bla.

    Bensin är i princip kladdfritt samt mycket enkelt handhavanade.
    4Takt låter goast
    2takt vet jag inte vad man ska säga om

    Välj motor efter vikt så det passar med rekomenderad tyngdpunkt

  8. #8

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Telemetri är enkelt uttryckt när man via radion kan ha koll på bränslemängden, batterispänningen och andra intressanta saker under tiden modellen är i luften. Man har då givare och sensorer i modellen som skickar data via 2,4GHz systemet till sändaren. Telemetri eller inte - satsa inte på något annat än en 2,4GHz radio!!!

    När det gäller motorstorlek kan man säga att det är vettigt att kliva upp en size på motorn om man vill ha en 4-taktare.
    Ex. om man vill gå från 40 2-takt passar det med en 56 4-takt, en 50 2-takt ersätts av en 70 fyrtakt osv.
    Om man tycker att en 61 2-takt är ett bra val får man nog hoppa upp till 82 eller 91 vid val av en fyrtaktare.

    I Sverige kör vi fortfarande med det mode på radion som gör vänsterspaken till trottel/sidoroderspak och högerspaken kontrollerar skev/höjd. Köper Du radion av en Svensk handlare blir det rätt - köper Du fel mode i utlandet får Du troligen mecka lite med radion innan den blir flygduglig.

    Vissa handlare säljer hela radiopaket med mottagare, ackar, laddare och servo men idag finns det oerhört många olika typer av servon att välja på och i många modeller duger det inte med 'vanliga' std servon. Därför är trenden att man köper enbart radio, mottagare, ackar och laddare som ett paket. För övrigt kör alla med samma standard idag när det gäller servokontakter så det är inga problem att t.ex. ha en Futaba radio med Hitec-servon.
    I ditt fall blir det alldeles utmärkt med vettiga std servon som drar 3-4 kg så ett komplett radiopaket är ju smidigt att satsa på.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När det gäller kompatibilitet så finns ju vissa fallgropar:
    på några futaba FAAST-sändare passade inte hitecs digitala servon, för signalspänningen var för låg.
    Ställer du in t.ex. FrSky-mottagaren för snabb uppdatering av servosignalen kan en del analoga servon överhettas. Men som flygplansflygare bör du inte ställa in snabb uppdatering, det behövs helt enkelt inte.

    Det går utmärkt med servo som klarar 3 kg dragkraft till din modell. Väljer du 4-takt som skakar, så skulle jag valt 40-50 grams servon.
    Annars räcker 20 grams servon.

    Radion är godkänd att användas inom Sverige om den är köpt i EU.
    Det finns vissa radios som går att köpa var som helst som är godkända inom EU, t.ex. Spektrum DX6 som du ställer in för EU-sändarnivå.
    Andra radios som frekvenshoppar uppfyller normen var de än säljs, som te.x. alla Futaba och JR.
    Jamara har fått godkännande för hobbyking Turnigy 9X-radion Normen heter EN 300 328.
    Det finns fler som är godkända.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Modellen som är halvfärdig är en KADETT LT-40 som är tillverkad av SIG.

    Hej,
    OK, SIG tycker att en 6,5 cc 2-takt eller 8 cc 4-takt kan vara lagom till den modellen.

    http://www.sigmfg.com/cgi-bin/dpsmar..._20Trainers_01


    Med alla dessa uförliga svar har det ytterligare dykt upp frågor som "telemetri" vad är det ?

    Med telemetri skickas vissa data från modellen till sändaren t ex batterispänning i mottagaraccen så man kan få varning när batteriet börjar sina. Det kan även vara sensorer man kopplar in som skickar ner uppgift om farten planet har (oftast farten över marken, inte genom luften men det finns säkert också), ström och spänning på externt batteri till eldriven modell, höjdmätare, stigmätare osv. Spektrum, Multiplex och Futaba har telemetri (inte i alla radio). Fler följer för det är väl senaste flugan kan man säga.

    När det gäller att välja motor efter vikt som JonnyE skrev så "tror" jag att det räcker med en 3-portad OS 61 (schneurleportad tror jag det hette på -70 talet) När man kraftmässigt sett ska jämföra OS 61:an med moderna bensinmotorer och 4-taktare är det då samma kubikstorlek man ska gå efter då ?

    Nej, det är olika cylindervolymen mellan 2-takt, 4-takt och bensinare man får jämföra för likvärdig prestanda. 2-taktare är mer högvarviga, 4-takt och bensinare lägre varv och har större propellrar.

    T ex 2-takt 10 cc (.60/.61 cu inch) motsvarar ungefär 15 cc (.90/.91 cu inch) 4-takt men det är bara en grov utgångspunkt.


    Dessutom visste jag inte att det fanns så starka elmotorer som kunde driva ett så stort plan som mitt som Freddan & Bo skrivit om. Kommer nog kunna bli framöver men jag är nog lite inställd på att jag vill höra motorljudet idag.

    Kanske är klokt att börja med en glödstiftare eftersom du vill höra lite motorljud och säkert känna lite doft av avgaser. Men jag tror inte du blir besviken om och när du provar en eldriven modell senare. Eldrift är inte direkt svårt men har en viss tröskel att komma över kanske kunskapsmässigt för bra val av motor, propeller, frartreglage, batteri osv. Men många färdiga plan, s k ARF (Amost Ready to Fly), är idag eldrivna från fabrik så att säga och då funkar det i regel bra från början. T ex har SIG en liten eldriven ARF nybörjarmodell
    http://www.sigmfg.com/cgi-bin/dpsmar..._20Trainers_01
    Svårare kan det vara vid konvertering av äldre modeller man har (eller för gamla byggsatser/ritningsbyggen) som man kan vilja konvertera från glödstift till eldrift. Men som med allt annat lär man sig så småningom, lite annat tänk för eldrivna modeller bara.


    När det gäller radio när man kikat närmare så köper man allting löst idag, radio, mottagare, accar, servon, strömbrytare o.s.v. Och servon/mottagare fanns det en uppsjö utav. När det begav sig följde allting med som ett kit. Är det så att man kan bygga ihop en anläggning av flera olika tillverkare, är det inte olika kontaktdon? Jag läste någonstans att man dessutom skulle välja på vilken spak man vill ha gaspådragspaken. ???

    Ja, det brukar vara sändare inkl sändaracc och en enklare laddare och ev mottagare som följer med sen köper du de servon du behöver för det plan du skall använda dem i. Det finns mer standardbetonade servon som räcker till en nybörjarmodell som din, så finns det från pyttesmå till stora kraftiga servon som har mycket hög dragförmåga. Hastigheten på servona varierar också och det finns de med plastdrev och andra med metalldrev, så finns det med mer hållbara "brushless" motorer (Futaba BLS t ex). Det kan tyckas vara en djungel men när man hållt på ett tag är det en fördel att ha många olika servon att välja bland när man behöver köpa nya till ett plan. Mottagare likaså, man kanske har en 14 kanalsradio men ett plan som bara kräver 4 kanaler då kan man nöja sig med en 4-6 kanals mottagare kanske till just den modellen, sen kan man köpa till fler mottagare allt efter behov. Det är kanske inte så vanligt att flytta servon och mottagare från modell till modell som man ofta gjorde förr. Man har gärna servona och mottagare sittande i modellerna (om man har råd).

    Jag tror det är klokt att du till en början håller dig till ett fabrikat även vad gäller servon och mottagare, sen när du blir mer van kan du snegla på andra fabrikat av servon. Mottagare finns lite tredjeparts man kan prova t ex för Futaba FASST baserade mottagare finns Frsky FASST mottagare som är betydligt billigare.

    JR och Futabas kontakter funkar tillsammans i alla fall men Futabas kontakter ser lite annorlunda ut så exakt lika är de ej men det går att använda JR kontakt till Futaba.

    Gasspaken sitter i nästan alla fall här i Sverige på vänster spak, det kallas mode 2 (mode 1 är gasspaken på höger sida).

    Vad jag kom ihåg var det vänsterspaken (framåt full gas tror jag) och hö/vä på samma spak nos/sidoroder och högerspaken höjd/skevroder.

    Ja så är det idag också (mode 2) som de allra flesta använder. För övrigt har enspaksradio (med vridbar "ratt" på spaken där man hade sidoroder) helt dött ut, som var ganska vanliga på 1970-talet.

    Något som är viktigt i det hela är att det finns svensk bruksanvisning till radiokomponenterna det är ju där finesserna sitter så att man förstår att använda/utnyttja sig av radions alla möjligheter.

    Tyvärr är det sällan det följer med svensk bruksanvisning nuförtiden. Det är nog bara Futaba/Minicars i Sverige som bemödar sig att göra svenska manualer till Futaba radio idag.

    Hur vet man att radion är godkänd att användas i sverige om man beställer över nätet ?

    Är den CE godkänd får den användas i Europa och Sverige (undantag Frankrike som har speciella krav).
    Varför inte gynna nån svensk handlare som har humana priser?
    T ex en kille i vår klubb har en hobbybutik lite vid sidan om och han ger 10% rabatt till klubbmedlemmar, alltid något om man köper en radio för några tusen.


    Nu vet jag ej vad du har för budget för din "comeback" man jag antar du vill ha grejer som håller ett tag.
    Men du kan knappast hamna käpprätt åt skogen med en Futaba radio och en OS motor.
    En 10 kubikare 2-takt som du nämde kanske är lite overkill i en SIG Kadet LT-40, jag skulle nöja mig med t ex en OS 46 LA eller 46AX.

    Själv har jag Futaba (14MZ).

    Till sist en lite nostalgibild - en Futaba 6 kanalare (FP-6FN) från 1970-talet som jag har. 27 Mhz... kommer du ihåg den radion? Den luktar konstigt nog ännu idag som när den var ny (ni som hade en sån radio vet vad jag menar). Valter Johansson sålde... (Minicars tog senare över Futaba agenturen i Sverige).
    Gammal Valter Johansson katalog från 1977...
    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_FP-6FN.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	27767  
    Senast redigerat av bem den 2012-03-24 klockan 18:24.

  11. #11

    Standard Tack ännu en gång för alla "goa" inlägg på mina funderingar.

    Citat Ursprungligen postat av Kurre Visa inlägg
    Vill verkligen tacka alla Er för erat stora engagemang med att svara på mina frågor som framöver kommer att göra det betydligt lättare med mina inköp.
    Modellen som är halvfärdig är en KADETT LT-40 som är tillverkad av SIG.
    Med alla dessa uförliga svar har det ytterligare dykt upp frågor som "telemetri" vad är det ?
    När det gäller att välja motor efter vikt som JonnyE skrev så "tror" jag att det räcker med en 3-portad OS 61 (schneurleportad tror jag det hette på -70 talet) När man kraftmässigt sett ska jämföra OS 61:an med moderna bensinmotorer och 4-taktare är det då samma kubikstorlek man ska gå efter då ? Dessutom visste jag inte att det fanns så starka elmotorer som kunde driva ett så stort plan som mitt som Freddan & Bo skrivit om. Kommer nog kunna bli framöver men jag är nog lite inställd på att jag vill höra motorljudet idag. När det gäller radio när man kikat närmare så köper man allting löst idag, radio, mottagare, accar, servon, strömbrytare o.s.v. Och servon/mottagare fanns det en uppsjö utav. När det begav sig följde allting med som ett kit. Är det så att man kan bygga ihop en anläggning av flera olika tillverkare, är det inte olika kontaktdon? Jag läste någonstans att man dessutom skulle välja på vilken spak man vill ha gaspådragspaken. ???
    Vad jag kom ihåg var det vänsterspaken (framåt full gas tror jag) och hö/vä på samma spak nos/sidoroder och högerspaken höjd/skevroder. Något som är viktigt i det hela är att det finns svensk bruksanvisning till radiokomponenterna det är ju där finesserna sitter så att man förstår att använda/utnyttja sig av radions alla möjligheter. Hur vet man att radion är godkänd att användas i sverige om man beställer över nätet ?

    Tacksam för hjälp av Era erfarenheter.

    Än en gång, TACK alla ni som svarat svarat på mina kanske konstiga funderingar.
    Bilden på den g:a Futaba 6 kanalaren väcker gamla minnen.
    När det gäller gamla radiostyrningar så var våra 1:a styrning en Sankyo Digital 6 kanalare som inköptes på HobbyBorgen när dom hade butik på Fridhemsplan i Stockholm.
    Nu ska jag snoka runt på olika alternativ, när det gäller motor och radiostyrning så hör jag av mig med vad det "bidde"
    Än en gång STORT tack !

    Bästa hälsningar Kurre

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Sankyo Digital - kul att höra att flera än jag börjat flygarbanan med en sån. Sankyo och K.O Digiace var de första japanska "skitanläggningarna" på mitt hemmafält... Rätt snart visade det sig dock att det fanns andra anläggningar som mera gjorde skäl för tilläggsnamnet "skit" för våra japanare fungerade alldeles utmärkt. Enda (?) svagheten var kontakterna för detta var innan vi hade pressade kontakter så kablarna var lödda och det innebar klart högre risk för kabelbrott där lödningen slutade. Och inte hade vi krympslang heller utan en vanlig, stel, tunn plastslang som väl bara tjänstgjorde som lite isolering.
    Nog om nostalgika men när man hör om gamla, kära prylar så så är det svårt att undvika att skriva lite om grejorna.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag flikar in med japanska radiofabrikatet Hinode som fanns på 1970-talet. En i klubben köpte en anläggning 1974 eller om det var 1975 från Borgs Hobby. Jöses vad sändaren var tung och tjock. Antennen hade en spole på mitten också. Och servona var stora och lite klumpiga och förde ett herrans liv när servoarmen rörde på sig. Det monterade killen som hade radion i en Carl Goldberg Ranger 42 (en ARF i frigolit, jo det fanns ARF redan på den tiden) och en OS 2,5 kubikare. Det var trångt om saligheten i det lilla planet med 3 servon, mottagare, ack och tanken. Men han lärde sig flyga i alla fall med planet och radion men innan han var klar med det hade han nog lagat Rangern femtielva gånger och den bestod mer av epoxy än cellplast i nosen. Nog var vi lite skeptiska till japanska radioanläggningar då i början och mitten av 1970-talet. Storfräsarna i klubben körde svenska Micronic 6 kanalare med hölje i röd eloxerad aluminium. Själva hade jag en Robbe 4-kanalare som första radio, som egentligen var en Futaba, sen efter den blev det en EK logictrol för det hade vi fått för oss var en kvalitetsradio för rimlig peng. Många i klubben och grannklubben hade EK radio. Nån Proline (Rolls-Royce bland radioanläggningar på den tiden) eller Kraft (som också ansågs vara bra) hade ingen av oss råd med. Men många köpte Futaba och de funka faktiskt riktigt bra men de lödda kontakterna på de tidiga Futaba servona och mottagaren var ett sorgebarn. Nog om svunna tider. Idag har jag Futaba (igen - jag räknar Robben som en Futaba för det var det även om Essen Air som var svenska Robbe generalagenten på den tiden envisades med att påstå att Robbe visst inte var en Futaba).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-04-04 klockan 13:01.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Bo,
    Känner igen det du skriver men Micronic blev rätt snart kallad Mikrånglig (krångla = nåt "struligt" på norrlandsdialekt) och det kanske säger en del om hur de fungrade hos oss...
    Dock fanns det både Kraft och Proline och en och annan engelska anläggning också - och inte minst "Berglundarn" - alltså Telepilot. Robbe var nog vanligare än Futaba för det tog ett tag innan dessa anläggningar blev speciellt vanliga (talar om tidigt 70-tal). Ja, det fanns säkert flera märken men Hinode slapp vi i alla fall - både K.O och Sankyo var utförandemässigt rätt lika de vanliga Micronic och Telepilot-anläggningarna men jag vill nog påstå att de fungerade bättre.
    Men just detta med RC-anläggningar är väl ett fall där det INTE var "bättre förr" - i alla fall när man jämför gårdagens "kvalitetsanläggningar" med dagen motsvarande.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Sitter och läser om era radioapp min första proppradio bestäldes hem från USA i byggsats ur tidninge Modell Aerplan News den hette M:A:N
    tog en evighet flera mån, den byggdes i hop med mycket möda massor med hjälp behövdes.Som tur var arbetade jag på Stabsbs i Uppsala där fanns tecknikerdet som överöstes med frågor o hjälp.Den fungerade perfekt efter lite trimning, hade den i flera år ,Mikrånglig vart sedan kostade mig 4 F3a multi, byttes hos Borg till Kraft och så har det rullat på tills nu i dag Hitec Eclips den får gå tills döden skiljer oss åt .Flygarhälsningar B-Å
    Senast redigerat av gamlingen den 2012-05-04 klockan 09:40. Anledning: Märke

Liknande ämnen

  1. Börja med FPV
    Av neu i forum FPV Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 16:49
  2. Börja med fpv
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 09:09
  3. Hej Vart ska man börja.
    Av wohlfie i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:22
  4. Börja med bränsleflyg.
    Av lixxer i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 11:05
  5. Vad ska man börja med?
    Av Westman i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 06:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •