Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kristall till 35 mhz mottagare funkar inte

  1. #1

    Standard Kristall till 35 mhz mottagare funkar inte

    Hej,

    Jag har köpt några 35mhz mottagare begagnat för att utrusta några enklare modeller jag har, men jag kan inte få dem att funka med min befintliga kristall.

    Har en gammal Hitec focus 6 kanal, som det följde med kanal 65 till när jag köpte den, med två mottagare RCD3500, dual conversion, FM/HFD-08RD står det på den

    Den rx kristallen försökte jag använda till de nya mottagarna, men ingen funkade.

    Mottagarna är dels en futaba, en air media och faktiskt en hitec minisändare som inte heller funkar.

    Vad jag har förstått passar en kristall till alla mottagare oavsett märke, eller? är det nåt annat skummt man måste tänka på?


    Jag vet att jag är hoppplöst utdaterad som frågar om 35 mhz, men det är en sån radio jag har och det är ett billigt sätt att köpa många mottagare begagnat...

    Mvh Anders
    Senast redigerat av cykelbud den 2012-05-11 klockan 22:43.

  2. #2

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hej Anders Jag har alltid hört att man skall ha kristaller av samma märke som mottagare jag har själv alltid haft det och det har fungerat helt ok så jag tror att det är felet.
    mvh Nisse

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns två huvudsorter av kristaller för mottagare: Dual conversion och singel conversion. Dual conversion ska ha andra kristaller än singel conversion.

    Sen är Multiplex kristaller av en egen sort som bara passar multiplex mottagare.

    Och så slutligen finns det minikristaller som är mindre och vars benavstånd inte passar.

    FM/HFD-08RD ska ha normla dual-conversion kristaller
    Airmedia ska ha singel-conversion kristaller som inte alls kompatibla.
    Du skriver inte vad futaban är för sorts mottagare
    och inte heller hitec mini "sändare" jag antar du menar mottagare.
    mvh, //Fredriik
    fredrik

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns två huvudsorter av kristaller för mottagare: Dual conversion och singel conversion. Dual conversion ska ha andra kristaller än singel conversion.

    Sen är Multiplex kristaller av en egen sort som bara passar multiplex mottagare.

    Och så slutligen finns det minikristaller som är mindre och vars benavstånd inte passar.

    FM/HFD-08RD ska ha normla dual-conversion kristaller
    Airmedia ska ha singel-conversion kristaller som inte alls kompatibla.
    Du skriver inte vad futaban är för sorts mottagare
    och inte heller hitec mini "sändare" jag antar du menar mottagare.

    En kommentar till, jag tycker inte du ska använda airmediamottagaren, de var ytterst störkänsliga. För en hundring kan du nog köpa en bättre begagnad mottagare.
    mvh, //Fredriik
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det finns två huvudsorter av kristaller för mottagare: Dual conversion och singel conversion. Dual conversion ska ha andra kristaller än singel conversion.

    Sen är Multiplex kristaller av en egen sort som bara passar multiplex mottagare.

    Och så slutligen finns det minikristaller som är mindre och vars benavstånd inte passar.

    FM/HFD-08RD ska ha normla dual-conversion kristaller
    Airmedia ska ha singel-conversion kristaller som inte alls kompatibla.
    Du skriver inte vad futaban är för sorts mottagare
    och inte heller hitec mini "sändare" jag antar du menar mottagare.

    En kommentar till, jag tycker inte du ska använda airmediamottagaren, de var ytterst störkänsliga. För en hundring kan du nog köpa en bättre begagnad mottagare.
    mvh, //Fredriik
    Aha, det förklarar nog saken! på hitec mottagaren (ja det var mottagare jag menade) som heter hitec feader står det single conversion och på futaba mottagaren som heter R136F verka också vara single conversion efter en snabb sökning..

    Läste på tråden om krascher från störningar att single conversion är mer störkänslig, kanske är därför air media är så känslig? Han som sålde den tyckte dock att den fungerade ypperligt, men det kan ju bero på hur mycket störningar det är i hans område...

    Så till följdfrågan då, var köper man bra och billiga kristaller? till både single och dual conversion i mitt fall..?

    Mvh Anders

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Hitec Feather var inte direkt nån höjdarmottagare så den skulle jag undvika.
    Airmedias mottagare var väl inte heller top of the line men jag tror ändå att den fungerar bättre än Hitec Feather.
    Futabamottagaren är nog den bästa av dessa 3.
    Som Cometen sa så skall du helst hålla dig till samma fabrikat av kristall som för mottagaren och en som är avsedd för just den mottagaren dessutom (=single resp dual conversion).
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns två typer av störningar:
    Grannkanal stör, det åtgärdas med dual conversion. Men hur många flyger på 35MHz idag?

    Ripplel stör, det åtgärdas med kondensator, spole eller genom att slänga mottagaren. Här ballar kanal 3 ut på airmedia vid minsta rippel på matningen, alltid.

    Hitec fungerar bra vid rippel på matningen, Airmedia fungerar dåligt. Airmedia så dålig att den är helt enkelt oanvändbar till eldrift, eller om man har digitala servon.

    Sen är ALLA mottagarkristaller kompatibla utom Multiplex. En futaba dual conversion kristall passar till hitec dual conversion mottagare och vice versa. En Hitec singel conversion mottagarkristall passar till Futaba single conversion mottagare. Jag har ingen räckvidsskillnad på JR/Gaupner 600 med JR kristall jämfört med Hiteckristall. Däremot blev räckvidden på sändaren 1/3 av ursprunglig när jag bytte från kanal 77 till kanal 68.

    I stället för att gissa kan man mäta: http://webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm

    Kristaller finns på skånehobby och många andra hobbybutiker.
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Hitec Feather är tyvärr ingen bra mottagare alls så den kan nog räknas bort från de Hitec som fungerar bra. Säger du att Airmedias mottagare inte fungerar för eldrift så kan jag säga att Hitec Feather fungerar om möjligt ännu sämre. Jag har i alla fall flugit el med en Airmedia-mottagare utan större problem men Feather är rent ut sagt en skit-mottagare.
    Sen är jag nästan helt säker på att jag haft strul med en Graupner-mottagare (single conversion)
    när dom inte haft sin original-kristall. Kan ha haft nåt med mellanfrekvensen att göra men det är länge sedan så minnet kan svikta.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det finns två typer av störningar:
    Grannkanal stör, det åtgärdas med dual conversion. Men hur många flyger på 35MHz idag?

    Ripplel stör, det åtgärdas med kondensator, spole eller genom att slänga mottagaren. Här ballar kanal 3 ut på airmedia vid minsta rippel på matningen, alltid.

    Hitec fungerar bra vid rippel på matningen, Airmedia fungerar dåligt. Airmedia så dålig att den är helt enkelt oanvändbar till eldrift, eller om man har digitala servon.

    Sen är ALLA mottagarkristaller kompatibla utom Multiplex. En futaba dual conversion kristall passar till hitec dual conversion mottagare och vice versa. En Hitec singel conversion mottagarkristall passar till Futaba single conversion mottagare. Jag har ingen räckvidsskillnad på JR/Gaupner 600 med JR kristall jämfört med Hiteckristall. Däremot blev räckvidden på sändaren 1/3 av ursprunglig när jag bytte från kanal 77 till kanal 68.

    I stället för att gissa kan man mäta: http://webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm

    Kristaller finns på skånehobby och många andra hobbybutiker.
    nu fick jag med några sc kanal 71 kristaller, kan jag bara köpa en hitec sändar kristall kanal 71 och stoppa i min radio? läste nånstans att man kanske måste 'kalibrera om' radion när man byter kanal??

    för rippel, går det att använda en sån där järnring som brukar sitta inne i huset på en dator (typ till högtalaren)?

    /Tack för all bra info!

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Först ska jag säga att det finns andra dyrare sändare som kunde hantera alla frekvenser med syntetisk kristall. Dessa var väl kalibrerade till alla frekvenser.

    Men med den enkla Hitec Focus 4 eller 6 är det en annan historia. Man bör kalibrera om sändaren efter byte av frekvens. Jag kunde byta två steg utan mätbar försämring, från 66 till 68, men det gick inte att använda Hitec Focus 4-sändaren som levererades för kanal 77 på kanal 66 eller 68. Mät räckvidd innan du flyger. Med min hitec Flash 5X hade jag 90 stegs räckvidd med indragen antenn innan fladder på mina mottagare för full räckvidd, med Focus 4 något mindre, kanske 80 steg. Mina steg är 90cm, så det blir cirka 81 resp 72 meter. Jag behövde medhjälpare för att kontrollera för på det avståndet kunde jag inte se roderrörelser.

    För plan som är mindre än 160cm mellan vingarna flyger man närmre, och behöver inte så stor räckvidd. Jag hade t.ex. 45 stegs avstånd med min parkflyer-mottagare. Denna bråkade aldrig, jag var mycket nöjd. Det var en Multiplex RX-6 Synth. Jag kunde ändå flyga planet cirka 400 meter bort.

    Mot rippel kan man dra batteri/bec-ledningen genom en ferritring eller ansluta en kondensator.
    http://www.amainhobbies.com/product_...tage-Protector
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=23207

    Det är säkrare att byta mottagarkanal än sändarkanal.
    fredrik

  11. #11

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!
    Kan bara hålla med föregående talare.
    Hitec feather är rena skiten så använd den inte om du är rädd om dina flygplan.
    Det finns så mycket bra 35-motagare liggande som du kan köpa för nästan ingenting så det är bättre att satsa på nåt bättre.
    Har också märkt att Focus 4-6 kanalare inte tål att byta frekvens på hur som helst. Kör du på den kanalen radion levererades med funkar de jättebra.
    Det kan ju vara svårt att veta vad den levererades med men de går att trimma om till andra kanaler om man vill/kan.
    Har för mig att det satt nån lapp på radion med vilken frekvens den ska gå på men kan ha fel. Längesen...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Hej!
    Kan bara hålla med föregående talare.
    Hitec feather är rena skiten så använd den inte om du är rädd om dina flygplan.
    Det finns så mycket bra 35-motagare liggande som du kan köpa för nästan ingenting så det är bättre att satsa på nåt bättre.
    Har också märkt att Focus 4-6 kanalare inte tål att byta frekvens på hur som helst. Kör du på den kanalen radion levererades med funkar de jättebra.
    Det kan ju vara svårt att veta vad den levererades med men de går att trimma om till andra kanaler om man vill/kan.
    Har för mig att det satt nån lapp på radion med vilken frekvens den ska gå på men kan ha fel. Längesen...
    den levererades med kanal 65 när jag köpte den 1996..
    det blir till att byta kristaller på mottagarna då!
    nu har jag dessutom fått tag på några syntesised mottagare så jag behöver inte så många kristaller..

    Tack för all info!

    Mvh Anders

Liknande ämnen

  1. APM 2.5 funkar inte
    Av LeoR i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 09:39
  2. Reply funkar inte i R/C Universe...
    Av jaka i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 16:19
  3. JR X-388S - vilken mottagare funkar
    Av pencilrubber i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •