Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Jaha, det var det...

  1. #1

    Standard Jaha, det var det...

    Tänk att man alltid måste ignorera den där lilla rösten i huvudet som talar om att något inte är en bra idé.
    Fick hem micro P-51 mustangen igår, och idag var jag bara tvungen att ge mig ut och testflyga. Packade grejer och gav mig ut till fältet, trots att det var molnigt och regnet hängde i luften. Visserligen ljusnade det lite när jag väl kom fram men vinden var ändå inte "micro"-vänlig.

    Envis som jag är var jag ändå tvungen att testa. Skall påpekas att jag bara flugit en Champ tidigare, och några timmar sim. Trots vind fick jag upp mustangen i luften både två och tre gånger, men jösses vad den fladdrade omkring. Efter tredje korta flugturen var jag på väg tillbaka till bilen, när jag av någon underlig anledning fick för mig att jag bara måste testa en gång till, trots vind. Och denna gång få upp den lite högre än tidigare. Det hela slutade med att jag bedömde avståndet fel när den var som längst bort från mig och åkte rätt in i ett av de få träd som fanns i närheten. Självklart var det en sådär 15-18m upp.

    Försökte "vicka" med roderutslag och "dra" mig ut med motorkraft, men det funkade inte. Nu sitter den fint uppe i ett träd och jag får titta förbi där de närmaste dagarna och se om vinden har varit snäll.

    Någon som har bra ideér över hur man får ner ett plan ur ett träd?

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Någon som har bra ideér över hur man får ner ett plan ur ett träd?
    Lägg ut den som en T5 Geocache så är kärran nere på 1 timme

    Superhero

  3. #3

    Standard

    Hmm. Minns att jag läste något om att skaffa smala pvc rör och kopplingar. Kanske bättre än att hitta en luftpistol.


    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  4. #4

    Standard

    Alla råd är inte dåliga, tex de där om stor hall eller ute i svag vind i din förra tråd om micron...

    Vi har tagit ner plan mha fiskespön, elrör o annat hoptejpat men då har det nog varit <10m, 15-18 är rätt högt...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5

    Standard

    Har för mig att dom har en Airzooka på teknikmagasinet, annars får du bara fundera vidare vad är långt, vet inte hur hållbart planet är men testa att kasta någon typ av boll på planet eller grenen så kanske den trillar ner. Allt jag kan komma på i nuläget

  6. #6
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Har råkat ut för samma problem. Slutade med att vi fick kapa ner trädet. Kan inte jag komma till planet får planet komma till mig
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  7. #7

    Standard

    Får testa med boll, fotboll eller något liknande. Jag tror att det bara behövs något som skakar till rejält i närheten. Om inte annat verkar det som om det kommer att blåsa mer i eftermiddag.

    Måste ändå tillägga att det flög väldigt fint och jag kan tänka mig att man kan ha rätt kul med det när det är vindstilla. Helt annan kraft än i Champ.

  8. #8
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Lägg ut den som en T5 Geocache så är kärran nere på 1 timme
    Men i jakten på loggremsan så kommer nog FTF-jägarna att slita både kropp & vinge i bitar...


    // Fredrik Wergeland

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har fått ner plan på 18 meters höjd utan att klättra. Det var en 100 grams multiplex fox. Jag tog fiskespöt och övningsvikten och kastade ett antal kast tills jag kom runt planet med linan och kunde dra det ur trädet utan att skada för mycket. Ett annat sätt är att få ner det är att ta bästa rullen silvertejp, åk till trädgårdsvaruhuset och köp ett antal 2-3 meters bambupinnar. 18 meter behöver 7 stycken, för du ska ha rätt rejält överlapp. Denna sista metod är mycket snabbare än fiskelinan, men vad gör man inte en lördag efter stängningsdax?
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Inte roligt! Mustangen flyger fint, men gör sig bäst i vindstilla. Själv hängde jag min ASW28 i en björk häromsist, gissar på ca 12 m höjd. Ett 6 m metspö silvertejpat på en vindsurfingmast och sedan upp på stegen så gick det till sist att peta ner planet som klarade sig helskinnat sånär som på lite repor i EPOn. Nu hänger ju ditt plan ännu högre så det blir ju lurigare att nå. Hoppas att det kommer ner i ett stycke så du får flyga det i vindstilla.

    /Håkan
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-03-24 14.38.42.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	29635
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-03-24 14.38.42.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	106,9 KB 
Id:	29634  

  11. #11

    Standard

    Brandkåren kanske vill öva lite
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Brandkåren va hjälpsamma och ryckte ut när en kille i linköping satte sin quad i träden så ibland
    kan dom vara riktigt hjälpsamma. värt ett försök iallafall

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Gör det till en utmaning för dina flygkompisar och se vem som lyckas stöta ner det med hjälp av vingspetsen på sitt plan.
    I värsta fall så är ni ju fler som vill åt planen och då kommer ni säkert på nåt
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #14
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Vid ett tillfälle så använde jag en rejäl såg och helt sonika fällde trädet!

    // F W

  15. #15

    Standard

    Tanken slog mig att jag skulle flyga in med min större och tyngre Beta och på så sätt dra ned allt Men det idén var kortvarig, räcker med ett plan i trädet.

  16. #16
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Var på släktkalas får några år sedan och skulle visa min lilla deltavinge, satte den längst upp i en björk på ung. samma höjd som dig , ingen trodde att den skulle gå att få ner men...
    Mitt tips:
    Vi tejpade ihop ett antal plaströr/elrör/snöpinnar med silvertejp och fick ner den . Det svåraste var att sikta rätt med den långa svajiga dubbelpinnen, vi var 4 personer i denna räddningsgrupp vilket behövdes.
    Jag fortsatte att flyga och 2 minuter senare satt den där igen på nästan samma ställe,, hmm pinsamt fram med pinnen igen.

  17. #17

    Standard

    Har större delen av dagen för mig själv imorgon. Blir ett projekt att få ned planet ifall det är kvar i trädet.
    Byggmax har VP-rör. http://www.byggmax.com/se-sv/byggvar...r/29642/vp-ror

    3m/st. 6-7 st bör räcka. Frågan är transporten. Hur lång är en V70? Surra fast på taket kanske.

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Brandkåren va hjälpsamma och ryckte ut när en kille i linköping satte sin quad i träden så ibland
    kan dom vara riktigt hjälpsamma. värt ett försök iallafall
    http://www.youtube.com/watch?v=m0nuk...hannel&list=UL
    /A

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Har större delen av dagen för mig själv imorgon. Blir ett projekt att få ned planet ifall det är kvar i trädet.
    Byggmax har VP-rör. http://www.byggmax.com/se-sv/byggvar...r/29642/vp-ror

    3m/st. 6-7 st bör räcka. Frågan är transporten. Hur lång är en V70? Surra fast på taket kanske.
    Vprör blir väldigt svajigt. Du måste stärka nedersta på något sätt. T.ex. bamburör inuti, eller två storlekar VP.
    fredrik

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ja, du är verkligen ivrig, kronblom. Bra, det kommer nog bli en bra flygare av dig.

    Du känner ingen arborist? Beroende på vad planet är värt kanske hyra en sån som tar ner planet om allt annat misslyckas.

    Hyra en jättelååååååång stege och ställ upp mot trädet?

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Jaha......
    Av Masv i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 01:27
  2. jaha ja ny klubb nu då
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 19:48
  3. Jaha så blev man blåst!!
    Av Rz-Tec i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 09:07
  4. Jaha. Nu har man råkat ut för det också.
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 23:24
  5. jaha
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •