Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Ny på forumet..

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    God Morgon ! Du kommer att få lika mycket tips som det finns flygare så är det, och meninge är ju att plocka ur det som passar dig, det är ju det som är tjusningen med hobbyn och klubbveksamheten. Träna på med dubbelkomando, vi har Mentor som träningskärra i vår klubb den är alldeles utmärkt.B-Å

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Ja ja....hade någon sagt dessa ord ute på fältet hade jag nog tyckt han ser ner på mig som en nybörjare och tycker skit om mina nybörjarflygplan...
    Är det verkligen så? Se ner eller mena väl?


    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg

    Jag brukar växa med uppgifterna och kraven när det gäller yrkeslivet, privatlivet och inom hobby. Därför skaffar jag min utrustning efter behov.....sen om vissa anser det fel är ju en annan sak.....
    Det du skriver här är ju det jag beskriver. Dock med momentet läropengar bortkapade


    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Det är ju ganska enkelt att skaffa sig viss info online och för den som vill är det ju bara att googla
    Ja som sagt, för vissa är det en skitsak medans andra har det betydligt klurigare. Därav att det oftast är enklare med kända märken som fungerar eftersom man inte vet hurvida personen är insatt i Linuxprogramering(i detta fallet)
    Superhero

  3. #23
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Skulle vara kul att veta hur många som har personlig erfarenhet av dom prylar från HobbyKing som dom dissar.

    Begreppet läropengar kan ju också betyda att börja med ett billigt plan. Krascha gör alla och då kör jag hellre ett plan för 500 kr i backen än ett för 3000 kr.

    När det gäller sändaren har den alltid varit ett ämne för debatt. Jag kan bara svara för dom erfarenheter jag har själv och dom är bara positiva.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Är det verkligen så? Se ner eller mena väl?
    Det du skrev tidigare ...."flyger och landar med flygplan värda namnet. Inte bara flaxar runt och kastar upp skumvåfflan i luften igen efter den hamnat i buskaget."...har INGET med att mena väl i mina ögon/öron....


    Oavsett om jag sitter och flyger en Bergfalke eller ASW28 så finns känslan att jag sitter i ett (segel)flygplan....och nu är jag på väg att åter igen hålla på med modellflyg och upptäcker att det finns flygplan som inte är värda namnet....ja ja.....

    Vad är det som säger att skumvåfflan som jag kastat i luften hamnar i buskaget ? Sånt menar jag är att nedvärdera vad andra håller på med !

    Nu låter jag vara den diskussionen och låt tråden handla om vad den är skapad för.....utan att jag lägger mig i......

    Avslutningsvis måste jag ändå erkänna att jag känner mig lycklig över att inte träffat på modellflygare med dina värderingar ute på fält....men nu kommer jag vara orolig innan jag visar mig ute med min skumvåffla och Turnigy radion....
    Senast redigerat av mickmick den 2012-06-19 klockan 09:26.

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Det du skrev tidigare ...."flyger och landar med flygplan värda namnet. Inte bara flaxar runt och kastar upp skumvåfflan i luften igen efter den hamnat i buskaget."...har INGET med att mena väl i mina ögon/öron....


    Oavsett om jag sitter och flyger en Bergfalke eller ASW28 så finns känslan att jag sitter i ett (segel)flygplan....och nu är jag på väg att åter igen hålla på med modellflyg och upptäcker att det finns flygplan som inte är värda namnet....ja ja.....

    Vad är det som säger att skumvåfflan som jag kastat i luften hamnar i buskaget ? Sånt menar jag är att nedvärdera vad andra håller på med !

    Nu låter jag vara den diskussionen och låt tråden handla om vad den är skapad för.....utan att jag lägger mig i......

    Avslutningsvis måste jag ändå erkänna att jag känner mig lycklig över att inte träffat på modellflygare med dina värderingar ute på fält....men nu kommer jag vara orolig innan jag visar mig ute med min skumvåffla och Turnigy radion....

    Hade du satt dig och flugit i en Bergfalke klädd med smörpapper och persiensnöre som roderlinor? Jag hade velat ha roderlinor och klädsel värda namnet hur jäkla kass inställning jag än må ha. Vill man misstolka går det utmärkt åt alla håll.
    Superhero

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Det du skrev tidigare ...."flyger och landar med flygplan värda namnet. Inte bara flaxar runt och kastar upp skumvåfflan i luften igen efter den hamnat i buskaget."...har INGET med att mena väl i mina ögon/öron....


    Oavsett om jag sitter och flyger en Bergfalke eller ASW28 så finns känslan att jag sitter i ett (segel)flygplan....och nu är jag på väg att åter igen hålla på med modellflyg och upptäcker att det finns flygplan som inte är värda namnet....ja ja.....

    Vad är det som säger att skumvåfflan som jag kastat i luften hamnar i buskaget ? Sånt menar jag är att nedvärdera vad andra håller på med !

    Nu låter jag vara den diskussionen och låt tråden handla om vad den är skapad för.....utan att jag lägger mig i......

    Avslutningsvis måste jag ändå erkänna att jag känner mig lycklig över att inte träffat på modellflygare med dina värderingar ute på fält....men nu kommer jag vara orolig innan jag visar mig ute med min skumvåffla och Turnigy radion....

    Hej. Jag tycker Henke2 har en god poäng här.
    Som nybörjare tycker jag man skall satsa på bra saker som är beprövade.

    Att köpa något billigt plan från hobbyking och en radio som man i princip måsta gå in och modifiera innan den fungerar som man vill, är inte rätt väg att gå som nybörjare. (För övrigt tycker jag att det borde vara förbjudet rent generellt att flyga med prylar man byggt om oavsett om man är nybörjare eller inte)

    Jag rekomenderar en sändare av bra märke, i lägre prisklassen, typ 6kanals futabaradio samt en multiplex mentor eller Gws e-starter.

    Poängen som Henke2 försökte göra, var att det finns billiga prylar på hobbyking, men skall man hitta rätt krävs att man vet vad man letar efter. Som nybörjare är det stor risk att man beställer skräp som inte fungerar och man som följd av detta blir besviken och trött och slutar med hobbyn.
    Så är det och det tror jag vi alla kan vara överens om.

  7. #27
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag satsade på futabas 7c 2,4ghz fasst när jag köpte min första riktiga flygradio och det har jag ej behövt ångra(även om jag nu skulle vela ha fler kanaler).
    Så att satsa på nåt halvdyrt men beprövat är inte dumt i början.
    Sen har jag många timmar med friggokärror och kan inte annat säga än att dom är perfekta på sina sätt.
    Multiplex elapor är mycket bra att ha å göra med speciellt efter en krasch.
    Hade ett träplan som jag körde i backen och de blev inget kvar av de.
    Min easystar har fått vara med om mycket otrevliga saker men den håller fortfarande.
    Som nybörjare är det tacksamt att ha ett plan som klarar att krascha utan att de påverkar ekonomin mera än en limtub
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #28
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Personlig erfarenhet av Hobbyking PinDuke: Vet man av erfarenhet vad som är bra och vad som är skit så OK,handla där.
    Reklamationer behöver man inte bekymra sig alls om för det kostar mer att returnera än vad prylen är värd 99 grr av 100.
    Känns som en del av deras affärside faktiskt.

    Jag har inte flugit så länge men har kommit fram till att märkesprylarna funkar bättre för mig,just det vi sysslar med så är ingenting bättre än den svagaste länken och att köpa flygplan för kanske 3000 spänn med accar o fartreglage för att sen styra det med servon för 25 spänn och en ombyggd radio för 300 bara för o spara pengar kostar mer än vad det smakar i slutändan.Min erfarenhet fortfarande...

    Och detta beror för mig på att jag vet inte vilken av dessa lågprisservon/sändare som är skit eller som är bra..
    Att köpa första grejorna på hemmaplan innan man vet vad det handlar om tycker jag är ett stort plus,
    jag behövde supporten från en kunnig affär när jag började med detta.
    Forumen är också en fantastisk källa för vetande,stor hjälp för mig när jag ska köpa grejor.
    I slutändan så är det som inlägget innan: Risken är mycket stor att man ledsnar och ger upp innan man kommit igång om man köper på sig prylar som funkar sisådär.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Välkommen Robban74 !!

    Om man ska dra en slutsats av alla inlägg så börjar vi med radion, - den ska vara svindyr... nä skojjar bara...
    Det finns lika många vägar att utvecklas som modellflygare som det finns just modellflygare.
    Därför är det nog viktigt att du känner efter hur mycket får din nya spännande hobby kosta, (såvida du inte är ekonomiskt oberoende) när du väl bestämt dig så åk till en större modellflygträff och titta och känn efter vilket flygplan som är mest intressant, prata med ägaren och bilda dig en uppfattning om vilken väg han hade tagit för att nå sitt mål.

    Under tiden du smälter alla intryck från träffen tränar du så mycket som möjligt i simulatorn, testa gärna Phoenix simulatorn om du nu kör FMS ? den är nästan som att flyga i verkligheten, den är bra mycket bättre än FMS iaf.

    När du känner dig mogen för att handla så har jag bara en sak att säga, köp en radio som du kan ha och växa med dvs fler kanaler/funktioner än du behöver just nu i början. Då slipper du köpa en radio till om ett par år, den läropengen ångrar jag mest nämligen. Idag är det ju 2.4Ghz som gäller.

    Om det blev några pengar över denna månaden så är ju själva planet en rätt viktig bit i hobbyn, där kan man säga att ett större plan är lättare att flyga, hör med dina nya härliga vänner i klubben dom har säkert "hands on" erfarenhet av vissa modeller. Köp gärna en likadan modell som någon i klubben har haft och flugit mycket med, har du tur så kanske det är någon som har en vinge eller kropp liggandes om olyckan hmm.. när olyckan är framme.
    En warbird modell är cool som fasen men ha det som ett litet långtidsmål.
    El är en ypperlig väg att börja, inget kladd och driftsäkert, be om hjälp av dina klubbkompisar så slipper du bränna upp något. En bra laddare av god kvalité så slipper du köpa nya accar varje år, tänk på säkerheten vid laddning av lipo!

    Börja med att flyga när det hmm Lule sa du... när det blåser mindre än vanligt, så slipper du jobba mot vinden hela flygningen. Testa i simulatorn och pröva med lite vind får du se vad som händer..

    och som du kanske har förstått så får du sålla lite här på forumet, tyvärr finns det ju alltid någon som måste kommentera den andres inlägg om ditten å datten.. vem som har rätt eller fel kommer du snart märka.

    Önskar dig bara lycka till och än en gång Välkommen till modellflygets förtrollande värld.

    Vid spakarna
    Stefan i Kalmar
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det blev mycket åsikter

    Jag tror iaf att det kommer bli en Multiplex till att börja med. Vad är det för skillnad på Multiplex Mentor Trainer och Multiplex FunCub 3D 1.400mm förutom några cm och 1 kg i vikt? Är det bättre med ett lite tyngre plan när man övar?

    /Robban

  11. #31

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Om jag fick välja hade jag nog valt Mentorn, men jag har ingen erfarenhet av någon av dom så det är svårt för mig att ge någon direkt rekommendation, trots 25 år bakom spakarna..

    Mentorn kommer att bete sig mer som ett flygplan än en pappersvala i blåsten..
    Jag antar att du kollat på Autopartners hemsida ?? isf ring dit och prata med Pelle, han kan sätta ihop ett bra paket.

    ..ett hett tips är ju kanske att köpa en radio som någon mer i klubben har erfarenhet av + att du kan enkelt flyga dubbelkommando.

    Mutliplex är en bra kvalité, passformen på bitarna är grymt fint. ..flyger själv en funjet ultra god för 285km/h
    //Stefan
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    Välkommen Robban74 !!

    ...
    När du känner dig mogen för att handla så har jag bara en sak att säga, köp en radio som du kan ha och växa med dvs fler kanaler/funktioner än du behöver just nu i början. Då slipper du köpa en radio till om ett par år, den läropengen ångrar jag mest nämligen. Idag är det ju 2.4Ghz som gäller.
    ...
    Hur många kanaler vill man ha sen då? Tänkte skaffa en med 6-7 st.. men det räcker kanske inte?
    Vad behöver man alla kanaler till?! Krävs lite simultankapacitet till det här...

    /Robban

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    Jag antar att du kollat på Autopartners hemsida ??
    Rätt!
    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    isf ring dit och prata med Pelle, han kan sätta ihop ett bra paket.
    Ok!

    Du verkar också vara en nattuggla.. jag jobbar nu i och för sig.. slutar om 1½ timme.. sista natten av fem.. sen är jag ledig till nästa onsdag.. då är det 2 st nätter.. sen ledig fre-sön

    /Robban

  14. #34

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    Hur många kanaler vill man ha sen då? Tänkte skaffa en med 6-7 st.. men det räcker kanske inte?
    Vad behöver man alla kanaler till?! Krävs lite simultankapacitet till det här...

    /Robban
    Jag gjorde misstaget att köpa en radio med bara 5 kanaler, den va min begränsning ganska länge, innan jag köpte mig en 10 kanalare.
    Jag använder idag allt mellan 4-10 kanaler beroende på vilket flygplan som är flygbart för dagen.
    I en mentor tex så sitter det ett servo till varje skevroder och för att få roderna att gå åt rätt håll när man drar på spaken krävs det att man kan mixa ihop dom två servona, detta görs i radion.
    En annan lösning är att använda sig av en Y-kabel med då kan du inte kontrollera var servo för sig, tex ändläge osv.

    Man kan också mixa olika roder tillsammans tex skev och sida eller så får man för sig att sätta in extrafunktioner i planet som tex släppa mjölbomber eller fallskärmsgubbar.. eller barnens favorit - godisregn .. eller lyse, en gubbe som vinkar.. ja du möjligheterna är lika många som fantasierna..

    Nattuggla Jepp... brukar vänta och se om det är fint väder på morgonen, blåser det så går jag å lägger mig, men är det fint så åker jag ut och flyger
    Jag är ledig tills söndag
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  15. #35
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Funcuben har jag erfarenhet av och den lider lite av vinden, men är fullt möjlig att flyga fast det blåser.
    Mentorn vet jag dock inget om men om den har lite mera vikt blir den säkerligen stabilare i luften, däremot är den ju även tyngre vid en ev krasch.
    Men det finns ju reservdelar till båda så jag hade nog också satsat på mentorn till en början.

    När du känner att du behärskar flygandet med dubbelkommando så har jag en easystar du gärna får testa
    Mycket trevlig modell när man ska lära sig flyga, min är utan skevroder men med större sidroder så den lyder kommandon.
    Och den tål en lite hårdare marksättning bara man håller ner den med buken först

    Sen kan du få kolla in hur min futaba ser ut och känns, och det finns säkert flera i klubben som kan visa vad dom kör med så får du en uppfattning om dom olika sändare som finns.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #36
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Robban, ta och besök MSFI som börjar nästa helg i Luleå så får du massor att titta på och massor med folk att prata med. Läs på MFK Jupiters hemsida för mer info om MSFI.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zablar Visa inlägg
    Robban, ta och besök MSFI som börjar nästa helg i Luleå så får du massor att titta på och massor med folk att prata med. Läs på MFK Jupiters hemsida för mer info om MSFI.
    Den är redan inbokad

    /Robban


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nu håller jag på träna för fullt i Phoenix RC simulator.. Den hade ju Multiplex Mentor också..

    Funkar dessa batterier till flyg också? Eller måste jag införskaffa andra batterier?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	turnigy 5.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	30037

    Nån som är intresserad av en RC bil? Team Ass SC10 närmare bestämt.. med splitt nytt super Savöx styrservo..

    /Robban

  19. #39
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Dom är nog lite för tunga för at ha i planet tyvärr.
    Vad för plan ska du ha dom i?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Funderar på en Multiplex Mentor..

Liknande ämnen

  1. Forumet...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 14:24
  2. Nya forumet
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 177
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:46
  3. Forumet
    Av Johanb i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 02:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •