Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Ny på forumet..

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Ny på forumet..

    Hej alla!

    Efter att ha haft några RC bilar så började jag intressera mig för flygplan oxå. Jag var på teknikmagasinet och köpte en sändare för att kunna prova flyga i nån simulator. Det gick hyfsat så länge jag inte provade nån med "låga" vingar.

    I onsdags tog jag med mig fru och barn till lokala flygklubben (MFK Jupiter i Luleå) som nu under sommaren har prova på kvällsflygningar måndagar och onsdagar. Tanken var att vi bara skulle dit och titta på flygplan och när dom flyger.

    På en gång när vi kommer dig börjar intruktören för kvällen (kommer tyvärr inte ihåg vad han heter då jag är värdelös på att komma ihåg namn) prata och visa flygplan. Efter en stund frågar han om jag vill prova flyga också. Jag blir lite osäker.. det var ju ett till flygplan plus en helikopter i luften. Dessutom har jag aldrig provat ett riktigt flygplan, skulle ju bara fara dit och titta.


    Fördelen var ju att det var "dubbelkommando". Så det var ju ett bra tillfälle att börja flyga på riktigt. Det var väldigt nervöst innan och under hela flygningen. Instruktören fick ta över 2 ggr, men det var ruskigt kul att prova flyga. Nu är det bara att träna mer i simulatorn så man vågar köpa ett eget plan nån gång.


    Jag tror att MFK Jupiter kommer få en till medlem innan året är slut. Sen är tanken att skaffa nått lättflyget högvingat plan men jag siktar mot nån typ av "warbird" typ spitfire eller mustang, sen kanske nån typ av EDF plan

    Ett stort tack till MFK Jupiter för prova på kvällarna

    /Robban

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej på dig unge man! Du är hjärtligt välkommen in i detta fantastiska gäng,som du förstår är jag inge ungdom längre men det min farfar lärde mig om gummimotorkärror har aldrig gått ur. Har varit i gång i 65 år och håller på än. Det är jätteviktigt att ha en hobby gamal som ung. Börja med en trainer även om riktiga krigskärror verkar häftiga. Be grabbarna i Jupiter så vet jag att dom hjälper dig med intrimmning och det som behövs. Det är absolut inget att skämmas över,mycket bättre att ha grejorna hela. Lycka till och välkommen in i flygargänget Robban.Mvh B-Å

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Välkommen in i modellflygets underbara värld!
    Håller med "gamlingen" ovan, snacka med grababrna i klubben, ingen fråga är för dum att ställa! Dom hjälper dig nog gärna.

    Men passa dig noga, modellflyg är jäkligt vanebildande...!
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Säger samma sak som föregående "talare" - ingen fråga är för dum att ställa. Vi som är gamla i gården gör allt vi kan för att hjälpa nykomlingar som dig att komma in rätt i denna härliga hobby. Numera, med eldrift och nya material, är det ju så mycket enklare att komma igång än när vi gamlingar började...
    Lycka till hälsar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Ja du MC vi fick verkligen betala lärpengar,man fick inte tala om för frugan vad det kostade.B-å

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...betalar fortfarande lärpengar... Men skoj är det! Kul att läsa om nyfrälst modellflygare!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jaja Bokis - du tillhör väl den lilla privilegierade skara som t o m kan få frugan att betala för leksakerna...
    Vi andra får smussla lite mera...
    //Roger

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 222
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Trillade dit när jag var i 9-års åldern.
    Kan inte/ vill inte sluta bygga flygmaskiner.
    Det är ju så jäkla kul och så fort man byggt och fått en i luften så vil man prova något nytt.
    Välkommen Robban.

    Mvh

    Mats W

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tack alla...

    Det ska bli roligt att utveckla sig inom denna hobby. Under resas gång kommer det förmodligen en hel del frågor.

    Det lutar åt att jag kommer köpa en Turnigy 9X från Hobbyking, så får jag en hyfsad sändare att börja med.

    Vad jag funderar mer över är vad man ska skaffa för plan.. det finns ju hur mycket som helst att välja på. Jag funderar på att köpa nått från Hobbyking, men vad?! Som tur är känner jag ingen brådska med att köpa planet. Det är ju ingen idé att köpa ett plan och kvadda det på en gång för att man inte kan flyga det. För jag måste lära mig att flyga innan jag köper det.. annars kommer det bli mycket läropengar för mig oxå, för jag kommer inte kunna låta bli att prova det om jag har köpt det


    Det första jag skaffar tänkte jag skulle vara färdigbyggt, men sen vill jag också bygga mitt eget plan


    /Robban

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    från Hobbyking, så får jag en hyfsad sändare att börja med.
    Mja...

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    köpa nått från Hobbyking, men vad?!

    Mja...

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    kommer det bli mycket läropengar för mig oxå

    /Robban

    Hobbyking är som Biltema, vissa saker är kanonbra och andra är kass. I början av karriären är det absolut smartast att titta på vad kompisarna i klubben flyger med och välja samma system. Är det nu så att alla kör Turningy sändare så har du ju en god support där, men oftast är det så att man kommit på att dem inte höll måttet och kör något av de mer kvalitativa märkena istället. Sändaren är som kamremmen på bilen, liksom den viktigaste delen för funktionen ...köper man den på biltema?

    Samma sak med flygplanen, vissa fungerar andra inte. I början är det självklart även här absolut bäst att ha prylar som fungerar.
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    HEJ! är inte så säker på att det är rätt. Köp radion i sverige,Spektrum eller Hiteck 6-7 kanaler räcker hela livet, kärra en trainer stor,förslag Ibis Rc fligth 995 kr o 49 kr i frakt billigare tro jag du inte du kommer undan,däremot mottagare, ackar , propellrar ochtillbehör från kina har jag kommit underfund med att det är mycket lönsamt att köpa.Du måste ha frakten i åtanke ,ex proppar kostar en spottstyver i kina och du får en hel drös frakt ca 50 kr. Jag håller mig som regel från ett halvt till ett ohalvt kg det får du hem mycket för,lönsamt pensionen räcker längre då. Ta det som tips ,kärra o radio vill man gärna se.Mvh B-Å

  12. #12

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Välkommen Robban74 !!

    Om man ska dra en slutsats av alla inlägg så börjar vi med radion, - den ska vara svindyr... nä skojjar bara...
    Det finns lika många vägar att utvecklas som modellflygare som det finns just modellflygare.
    Därför är det nog viktigt att du känner efter hur mycket får din nya spännande hobby kosta, (såvida du inte är ekonomiskt oberoende) när du väl bestämt dig så åk till en större modellflygträff och titta och känn efter vilket flygplan som är mest intressant, prata med ägaren och bilda dig en uppfattning om vilken väg han hade tagit för att nå sitt mål.

    Under tiden du smälter alla intryck från träffen tränar du så mycket som möjligt i simulatorn, testa gärna Phoenix simulatorn om du nu kör FMS ? den är nästan som att flyga i verkligheten, den är bra mycket bättre än FMS iaf.

    När du känner dig mogen för att handla så har jag bara en sak att säga, köp en radio som du kan ha och växa med dvs fler kanaler/funktioner än du behöver just nu i början. Då slipper du köpa en radio till om ett par år, den läropengen ångrar jag mest nämligen. Idag är det ju 2.4Ghz som gäller.

    Om det blev några pengar över denna månaden så är ju själva planet en rätt viktig bit i hobbyn, där kan man säga att ett större plan är lättare att flyga, hör med dina nya härliga vänner i klubben dom har säkert "hands on" erfarenhet av vissa modeller. Köp gärna en likadan modell som någon i klubben har haft och flugit mycket med, har du tur så kanske det är någon som har en vinge eller kropp liggandes om olyckan hmm.. när olyckan är framme.
    En warbird modell är cool som fasen men ha det som ett litet långtidsmål.
    El är en ypperlig väg att börja, inget kladd och driftsäkert, be om hjälp av dina klubbkompisar så slipper du bränna upp något. En bra laddare av god kvalité så slipper du köpa nya accar varje år, tänk på säkerheten vid laddning av lipo!

    Börja med att flyga när det hmm Lule sa du... när det blåser mindre än vanligt, så slipper du jobba mot vinden hela flygningen. Testa i simulatorn och pröva med lite vind får du se vad som händer..

    och som du kanske har förstått så får du sålla lite här på forumet, tyvärr finns det ju alltid någon som måste kommentera den andres inlägg om ditten å datten.. vem som har rätt eller fel kommer du snart märka.

    Önskar dig bara lycka till och än en gång Välkommen till modellflygets förtrollande värld.

    Vid spakarna
    Stefan i Kalmar
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    Välkommen Robban74 !!

    ...
    När du känner dig mogen för att handla så har jag bara en sak att säga, köp en radio som du kan ha och växa med dvs fler kanaler/funktioner än du behöver just nu i början. Då slipper du köpa en radio till om ett par år, den läropengen ångrar jag mest nämligen. Idag är det ju 2.4Ghz som gäller.
    ...
    Hur många kanaler vill man ha sen då? Tänkte skaffa en med 6-7 st.. men det räcker kanske inte?
    Vad behöver man alla kanaler till?! Krävs lite simultankapacitet till det här...

    /Robban

  14. #14

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    Hur många kanaler vill man ha sen då? Tänkte skaffa en med 6-7 st.. men det räcker kanske inte?
    Vad behöver man alla kanaler till?! Krävs lite simultankapacitet till det här...

    /Robban
    Jag gjorde misstaget att köpa en radio med bara 5 kanaler, den va min begränsning ganska länge, innan jag köpte mig en 10 kanalare.
    Jag använder idag allt mellan 4-10 kanaler beroende på vilket flygplan som är flygbart för dagen.
    I en mentor tex så sitter det ett servo till varje skevroder och för att få roderna att gå åt rätt håll när man drar på spaken krävs det att man kan mixa ihop dom två servona, detta görs i radion.
    En annan lösning är att använda sig av en Y-kabel med då kan du inte kontrollera var servo för sig, tex ändläge osv.

    Man kan också mixa olika roder tillsammans tex skev och sida eller så får man för sig att sätta in extrafunktioner i planet som tex släppa mjölbomber eller fallskärmsgubbar.. eller barnens favorit - godisregn .. eller lyse, en gubbe som vinkar.. ja du möjligheterna är lika många som fantasierna..

    Nattuggla Jepp... brukar vänta och se om det är fint väder på morgonen, blåser det så går jag å lägger mig, men är det fint så åker jag ut och flyger
    Jag är ledig tills söndag
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag har kollat runt lite på olika sändare... den jag har fastnat lite för är Hitec Eclipse 7 Pro 2.4. Vad tror ni om den.. har inte hittat så mycket info om den.. är det nån här som har den? Den ligger ju bra i pris.. och så får man ju 7 kanaler.

    När det gäller val av plan har jag börjat svänga mot en Funcub.. Mentorn verkar lite stor, och svårare.. Easystar är också ett alternativ.. men jag är rädd att jag tröttnar på den lite för fort..

    Jag har rätt många dagar och kollat på Midnight sun fly-in, riktigt kul att se alla plan.
    På måndag tror jag att jag ska fara och flyga lite dubbelkommando igen. Se om övandet i simulatorn har gett något.. jag blir bara så nervös när jag ska flyga, fattar inte varför man ska bli så nervös. Det är nästan så man inte vågar fråga om man får prova.

    /Robban

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    .. jag blir bara så nervös när jag ska flyga, fattar inte varför man ska bli så nervös.
    Stämmer in på många av oss, i alla fall innan man blivit riktigt varm i kläderna. Minns att jag hade riktig hjärtklappning och skakiga knän ochh händer de första gångerna jag provflög ett nytt plan de första åren i flygkarriären.. Numera tänker jag mest att, well, kraschar jag så kraschar jag, det är bara att laga... då brukar det släppa...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det blev mycket åsikter

    Jag tror iaf att det kommer bli en Multiplex till att börja med. Vad är det för skillnad på Multiplex Mentor Trainer och Multiplex FunCub 3D 1.400mm förutom några cm och 1 kg i vikt? Är det bättre med ett lite tyngre plan när man övar?

    /Robban

  18. #18

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Om jag fick välja hade jag nog valt Mentorn, men jag har ingen erfarenhet av någon av dom så det är svårt för mig att ge någon direkt rekommendation, trots 25 år bakom spakarna..

    Mentorn kommer att bete sig mer som ett flygplan än en pappersvala i blåsten..
    Jag antar att du kollat på Autopartners hemsida ?? isf ring dit och prata med Pelle, han kan sätta ihop ett bra paket.

    ..ett hett tips är ju kanske att köpa en radio som någon mer i klubben har erfarenhet av + att du kan enkelt flyga dubbelkommando.

    Mutliplex är en bra kvalité, passformen på bitarna är grymt fint. ..flyger själv en funjet ultra god för 285km/h
    //Stefan
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    Jag antar att du kollat på Autopartners hemsida ??
    Rätt!
    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    isf ring dit och prata med Pelle, han kan sätta ihop ett bra paket.
    Ok!

    Du verkar också vara en nattuggla.. jag jobbar nu i och för sig.. slutar om 1½ timme.. sista natten av fem.. sen är jag ledig till nästa onsdag.. då är det 2 st nätter.. sen ledig fre-sön

    /Robban

  20. #20
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Turnigy 9x och en Bixler är inte fel att börja med. Billigt och mycket lätt att flyga.

    När jag flyger FPV gör jag det med en FrSky utrustad 9x och en Bixler.

Liknande ämnen

  1. Forumet...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 13:24
  2. Nya forumet
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 177
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 10:46
  3. Forumet
    Av Johanb i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 01:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •