Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: kompressor till luftställ

  1. #1
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard kompressor till luftställ

    Hej alla!
    Undrar om Ni skulle kunna rekommendera en liten 12v kompressor för att fylla på luftsystemet till ett luftdrivet ställ.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Biltemas funkar utmärkt: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...pressor-37905/,den där är lite sisådär,finns lite varstans jula m.m men funkar ,den som är bättre och enbart kompressor:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-240L-17064/
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag rekomenderar också denna (andra alternativet från Bokis) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-240L-17064/
    Har använt och förbrukat ett antal billiga små kompressorer men denna är klart överlägsen alla andra. Har till och med pumpat upp två däck till min lätta lastbil till 4 bar utan problem.

    Jag har monterat på ett 3c 1500mah LIPO på den som räcker till ett 30 tal fyllningar innan det behöver laddas. Att fylla tar under 15 sek. till 6 bar.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  4. #4
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Tackar för svar!
    Då får det bli den som Ni båda rekommenderar.
    Nu en fråga, där kompressorn ska kopplas in på min kärra sitter det en nippel med en gänga, följer det med någonting i nippelväg till kompressorn som man kan gänga på den nippeln, eller köper man dessa separat och i såna fall var i från?
    Borde väll också sitta en liten ventil någonstans på vägen som gör att inte luften försvinner ur systemet när man kopplar loss kompressorn, ja Ni kanske märker min okunskap när det gäller luftställ.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #5

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Med kompressorn följer spiralslang med snabbkoppling, manometer och nippel med invändig gänga som passar på bilventiler. Dessutom medföljer diverse nipplar för att pumpa madrasser, fotbollar och dylikt. Kompressorn har standard snabbkoppling för tryckluft där slangen ansluts. En väska är också med.

    Jag köpte en sats med förlängningsnippel http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...e-4-st-334300/ som jag gjorde en adapter av, kapade och monterade ett litet mässingrör med samma dimmension som slangarna i flygplanet.

    Påfyllningen i flygplanet skall ha en backventil, den medföljer som regel i ställsatsen och är oftast inbyggd i påfyllningsanlutningen.

    Min påfyllningsanslutning är en M5 nippel. Har du en vanlig bilnippel som anslutning i flygplanet passar det direkt.

    Jag modifierade även spiralslangens nippel då den sticker ut väldigt lite. Det går att skruva isär och flytta handtaget så att slangklämman kommer på utsidan istället. Detta var mest för att komma åt bättre för att pumpa hjulen på fältvagnen.
    Senast redigerat av Kenny den 2012-06-17 klockan 08:46.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Och jag använder robart´s påfullningsventil,bilmodellen alltså,med den så följer en liten mässingsnippel som man gängar dit..
    50 cm slang på den,anslut till kompressorn (samma robart/bilventil där).
    Den lilla luft som försvinner när man gängar bortnippeln från flygplanet är försumbar..
    Men här finns det utrymme för egna ideér.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Allt måste inte nödvändigtvis gå med elektricitet. Jag har bilventil i modellen och en vanlig manuell bilpump med manometer har visat sig fungera bra för mig. Påfyllning går fort och man slipper oväsendet från en kompressor.

  8. #8
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Tack för svar!
    Nu ska det handlas kompressor med tillbehör.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rune E Visa inlägg
    man slipper oväsendet från en kompressor.
    Biltemas variant väsnas inte, den låter riktigt fint. Men jag förstår ditt tänk
    Superhero

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Jag rekomenderar också denna (andra alternativet från Bokis) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-240L-17064/
    Har använt och förbrukat ett antal billiga små kompressorer men denna är klart överlägsen alla andra. Har till och med pumpat upp två däck till min lätta lastbil till 4 bar utan problem.

    Jag har monterat på ett 3c 1500mah LIPO på den som räcker till ett 30 tal fyllningar innan det behöver laddas. Att fylla tar under 15 sek. till 6 bar.
    Grabbarna på HAB har en CNC fräst lösning med ackpaket inbyggt. Du strippar kompressorn från onödiga saker och monterar själva kompressordelen i HABs hållare. Du får även med en adapter som ger 3mm eller 4mm festo anslutning. En bra pryl blir ännu bättre med smart tänk
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Biltemas variant väsnas inte, den låter riktigt fint.
    Tack för tipset. Min 15 år gamla Biltemakompressor i svart plasthölje väsnas så det är rent pinsamt. Hemma brukar jag linda in den i en gammal filt.
    Jag hade tänkt plocka ut kompressorn ur (resonans)lådan men har inte kommit till skott.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rune E Visa inlägg
    Tack för tipset. Min 15 år gamla Biltemakompressor i svart plasthölje väsnas så det är rent pinsamt. Hemma brukar jag linda in den i en gammal filt.
    Jag hade tänkt plocka ut kompressorn ur (resonans)lådan men har inte kommit till skott.
    Ja, de gamla svarta låter som skräp
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 08:54
  2. Ventil till luftställ Robart
    Av lennart wiklund i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 09:46
  3. Var köpa kompressor
    Av Micke Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 14:10
  4. Tryck i luftställ?
    Av rothman i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 14:29
  5. Kompressor till Airbrush??
    Av HaBo i forum Allmänt och Tips
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •