Jag ser att det är nästan ett år sedan det skrevs något på recensioner så jag slänger in mina erfarenheter, så långt, med E-flite´s Delta V 15 med tillhörande 3600 kv motor.

Efter att bara köpt Kina prylar så tänkte jag slå till stort och köpa något från "Väst världen" med lite högre kvalité och passform. Motorpaketet skall in i en MBS Draken så det vore bra om det höll från start och ett par starter till...

Omedelbara reaktioner
  • Bra med långa kablar på motorn
  • Litet glappljud från bakre lager på motorn
  • Hårt plastmaterial i fläkt och fläkthus (nästan som backelit)
  • Alla skruvar och kontakter som behövs är med


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0990.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	118,3 KB 
Id:	30069 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0991.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	103,8 KB 
Id:	30082

Ett WASABI 65 amp fartreglage kommer att vara en del av setupen. Har aldrig sett det tidigare men skall nog fungera. Efter att har lödt fast hon kontakterna (3,5 mm) på fartreglaget började jag att trä motorkablarna igenom "motorkåpan". Efter lite testande och funderande så blev lösningen att kablaget från motorn var längst från "stolpen" på motorkåpan och dessutom vred jag kablarna så mycket jag vågade så att luftströmmen ut från motorns baksida blir så störningsfri som möjligt. Kablarna fyller en hel del om de står på tvärs.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1004.JPG 
Visningar:	252 
Storlek:	139,9 KB 
Id:	30080 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1005.JPG 
Visningar:	230 
Storlek:	131,3 KB 
Id:	30079




Här ser ni hur kablarna är vridna så att de kommer "längs med" luftströmmen.
Motorkåpan fastskruvad med små små skruv.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1007.JPG 
Visningar:	251 
Storlek:	113,1 KB 
Id:	30078 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1008.JPG 
Visningar:	251 
Storlek:	121,8 KB 
Id:	30077




Sedan var det in med motorn och jag kan bara säga att det var mycket god passform så det var bara att skruva dit bultarna.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1009.JPG 
Visningar:	259 
Storlek:	91,3 KB 
Id:	30076Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1011.JPG 
Visningar:	249 
Storlek:	83,7 KB 
Id:	30083


Det skulle vara balanserad fläkt från fabrik och i mitt fall så stämmde det. Det var i alla fall ingen ide att balansera om den för den var tillräckligt bra.

Testkörning med 3S var bara löjligt, jag har bara ett 2100mha med 18C och det är för lite.
Jag bytte till ett 4S 2.65 med 40C och här gick det bättre. Inga större vibrationer och bra drag.

  • Ca 700W
  • Ca 54 Amp
  • Ca 1 kg i dragkraft


Detta är utan "lips" och på en dålig våg, det kan vara så att det blir bättre värden när allt sitter på plats i modellen.

Fläkt före och efter första test. Se alltid till att dra åt propelleraxeln allt vad som går. Som ni ser här så gled hela fläkten ut på motoraxeln. Det hade varit förödande inne i en modell.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1012.JPG 
Visningar:	241 
Storlek:	105,3 KB 
Id:	30074 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1014.JPG 
Visningar:	251 
Storlek:	91,1 KB 
Id:	30073

Efter den första motortesten har jag lossnat på allt igen och lagt loctite på de små skruvarna till motorkåpan och på bultarna i motorn. Jag har också dragit åt muttern på fläkthjulet som nu sitter som "berget".

Summa sumarum så här långt, helt klart ett bra paket.

Jag återkommer med en uppdatering när jag är färdig med testerna och när setupen är testflugen.

Mvh
Jonas