Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Problem med en OS-200S FS

  1. #1

    Standard Problem med en OS-200S FS

    Jag har en OS-200S sittande i nosen på en ESM Spitfire. För att få till tyngdpunkten har jag svarvat en bricka som väger 300g som sitter på vevaxeln. Tanken sitter i linje med förgasaren och det är stora och korta slangar till bränsletillförsel och jag har kopplat tryckslang till ljuddämparen. Motorn har passerat ca 3 liter inkl. inkörning enligt rekommendation. Jag har bara kört utan motorkåpan.

    Problemet är att motorn går rent och fint på marken , men när den kommer upp i luften så "bluddrar" den på full gas och saknar den sista "krämen". Den sköter sig till strax över halvgas, sedan går den orent. Har provat att ställa den på den snåla sidan på marken, men ingen skillnad. Om jag är på 40 meters höjd eller 4 meter spelar inger roll. Motorn går i övrigt bra, har aldrig tjuvstannat och har fin gasrespons. Jag kör med en 3-bladig 16x10 och på marken landar den på ca 8500 varv med den propellern. Jag kör på färdigblandad Rapicon med 15% nitro.

    Tar gärna emot tips om var jag skall börja leta fel. Kan det vara den tunga propellerbrickan som ställer till det?

    mvh Emil

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Egentligen inte (brickan alltså) men jag skulle vilja se din installation med kåpan på,det där kan vara att du har för lite "utlopp" eller någon tryckförändring när den kommer upp o får in fartvind..Har du flugit den utan kåpa?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Den har aldrig flugit med kåpan på de tre flygningar den varit med om i sitt korta liv. Ville prova utan de första vändorna tills jag vet att motorn går bra.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ska inte vara alltför kategorisk men det låter definitivt som den går för fett.
    Har du nålat in den max på backen(så den "spikar" eller dör)?
    För att få den att gå rent på backen går med fetare blandning då proppen går mycket tyngre statiskt än i luften.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Jag har en OS-200S sittande i nosen på en ESM Spitfire. För att få till tyngdpunkten har jag svarvat en bricka som väger 300g som sitter på vevaxeln. Tanken sitter i linje med förgasaren och det är stora och korta slangar till bränsletillförsel och jag har kopplat tryckslang till ljuddämparen. Motorn har passerat ca 3 liter inkl. inkörning enligt rekommendation. Jag har bara kört utan motorkåpan.

    Problemet är att motorn går rent och fint på marken , men när den kommer upp i luften så "bluddrar" den på full gas och saknar den sista "krämen". Den sköter sig till strax över halvgas, sedan går den orent. Har provat att ställa den på den snåla sidan på marken, men ingen skillnad. Om jag är på 40 meters höjd eller 4 meter spelar inger roll. Motorn går i övrigt bra, har aldrig tjuvstannat och har fin gasrespons. Jag kör med en 3-bladig 16x10 och på marken landar den på ca 8500 varv med den propellern. Jag kör på färdigblandad Rapicon med 15% nitro.

    Tar gärna emot tips om var jag skall börja leta fel. Kan det vara den tunga propellerbrickan som ställer till det?

    mvh Emil
    Jag hade en likadan motor under en säsong i min Edge 540 och den betedde sig precis likadan. Det gick inte att nåla bort den orena fullgasen. Den gick fint annars och stannade aldrig. Höjde t.o.m. kompen för trodde att mina 10% nitro kanske inte räckte för den moderna motorn som dessutom var inverterad. Tomgången blev bättre men den betedde sig som förut på fullgas.
    När jag hängde på större propeller typ 18x8 eller större gick den bättre men det blev inte rätt för min Edge som jag ville hovra och kasta runt med pga att det blev för tungt för motorn.
    Min slutsats blev att OS har varit överambitiös när de konstruerade denna motor och lättat och strypt motorn över det normala. Tror det är en härlig och lätt motor för skalakärror och den absolut tystaste motorn jag har haft eller sett i den storleken men varva kunde den inte göra oavsett vad man har för propeller men gick bäst på stora proppar för den har bra vridmoment.
    Ser att din varvar 8500 och det är rätt så högt varv för denna motor. Vill minnas att den trivdes bäst runt 7000-7500rpm på toppvarv och hellre stigning istället för diameter på propellern i en slimmad modell som Spitfire så att den ger bra fart utan att behöva att varva ur. Förstår att det blir svårt och dyrt att experimentera med 3-bladiga proppar men denna motor är lite speciell och konstruktionen var förmodligen riktad till 2x2m F3A flygare som kör med mycket stigning på propellrarna vid låga varvtal.
    Senast redigerat av AmRi den 2012-07-05 klockan 09:27.

  6. #6

    Standard

    Tack för tipsen!

    Bokis: Jag provar med att nåla in den mer på marken för att se om det blir någon skillnad i luften. Tror ni att det kan vara tryckmatningen som spökar? kanske en dum fråga från en novis: Kan det vara så att tryckslangen från ljuddämparen levererar för högt tryck vid fullgas, så att motorn tjöver sig? Kanske konstigt att det bara skulle ske i luften och inte på marken dock.

    AmRi: Tack för informationen om inte jag får till det på annat sätt får jag gå på "dyr" lösningen och prova med andra proppar. Tror du att 16x12 kan vara mer lämpligt?
    Konstigt att detta fenomen inte finns beskrivet mer på andra forum, i alla fall har jag inte hittat något. Enligt spec skall arbetsvarvtalet ligga mellan 1800 & 10000 rpm, så jag tänkte att 8500 var lagom. Din satt ju bakom kåpa, hade du några värmeproblem?

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Problemet du får när du ökar stigningen är att motorn drar för mycket på tomgång,den kommer att vara svår att få ner farten på när man landar och med en 12" propp så blir det fart.
    Jag skulle inte gilla det men smaken är som baken...
    Nåla måste man alltid göra hur som haver så på´n bara! Det är mitt tyckande!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Emil, Efter att ha försökt nåla bort bluddrandet på fullgasnålen märkte jag att motorn blev jättevarmt och ändå gick den ojämn. Plockade bort slangen mellan vevhus och förgasare, för test, för tänkte kanske överskottsoljan spökar men det gjorde tyvärr ingen skillnad.
    om inte andra OS200FS ägare upplever detta problem kan det vara så att vi har motorer från samma "batch" som det kan vara något "fel" med. Kan tänka mig att motorn, som den är, lämpar sig för en långsamflygande skala dubbeldäckare med en 20x8 som sällan går på fullt på rakorna eller en typ F3A modell, som måste vara supertyst, som drivs av en supertvär propeller typ 16x14, 16x16, 17x13 som trycker ner varvet runt 7000rpm och inte tillåter motorn att varva ur.

  9. #9

    Standard

    Tack för fin input! Så fort att ledig tid infaller med lite vind skall jag ut till fältet för att prova mer. Hoppas att det blir i nästa vecka. Återkommer med rapport och hoppas att det har gått att lösa hyggligt. Kommer någon på något ytterligare, så håller jag ett fortsatt öga på tråden.

  10. #10

    Standard

    Under samma tid hade jag en Saito 180 i en annan modell och den varvade ca 500rpm mer än OS200 på 17x6-18x6 proppar och hade inga problem att varva +9500rpm med apc 17x6 i en funfly modell. Saiton kändes som en mera "allround" motor i.o.m att den hade större varvtalsregister men den gick inte lika tyst som OS:en.

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Själv har jag en likadan motor och har tyckt mig märka att den inte trivs på höga varv. Började med en APC 18x6W för att få bra dragkraft vid segelbogsering men bytte till 18x8 om jag minns rätt. Har inte ens försökt få den att varva högre (vill inte att den ska bli för het genom att snåla in).

    Här kan du höra motorn i en vertikal, rakt upp med full gas (1:15 i videon). Sedan är det säkert folk som frågar sig varför jag motoriserar en Cessna så att den klarar vertikaler. Svar: Det ska gå att bogsera segelplan från ett smalt litet fält så man kommer snabbt upp utan lång startsträcka.

    Har inte mätt varvtalet, men i vertikalen rakt upp ”sjunger” motorn ”lilla b”, en ton som har en frekvens på ca 123 Hz. Multiplicerar man det med 60 (sekunder på en minut) får man ett ungefärligt varvtal på 7380 varv/min.


  12. #12

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Som sagt detta är en problemmotor, Skrivs en hel del om den på amerikanska forum också om att den går uselt.

    Vi har haft två stycken som vår motorguru jobbat hårt med. Efter många tester med olika nålinställningar så blev slutsatsen att ventilen/erna inte hänger med.

    När ventilerna släpper blir den mycket varm och i vårt fall så nöp den vid flera tillfällen.

    Det verkar som om ventilfjädern på avgasventilen är för klen. Vi bytte ut denna mot samma typ av fjäder som sitter på insugsventilen, den är lite hårdare. Efter detta så går båda motorerna betydligt bättre (8900rpm ca), På den ena lade vi även en bricka under insugsventilens fjäder för att öka förspänningen något. Men det verkar inte ha förändrat gången på motorn.


    Vi har kört med 16x10 prop men vi skall byta till 17x8.

    Men som nämnts så verkar denna motor trivas bäst under 8400rpm i leveransutförande.

    Vi kör med 78% metanol, 10% nitro, 12% klotz
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  13. #13

    Standard

    Nu börjar det bli spännade!
    Det där med ventilfjädern har jag faktiskt hört talas om, kommer jag på nu när det nämns igen. Var det inte så att någon här på forumet hade en nesligt snygg warbird som åkte i backen med en havererande OS-200, där just det konstaterades var felet?
    Med tanke på ljudet när den bluddrar låter detta mycket sannolikt. Stämmer även väl med att den går bättre på låga varv och i luften passeras säkert den magiska gränsen som inte uppnås på marken.

    När jag går in på OS hemsida för att kolla upp identiteten på fjädern, ser jag att det är samma som till OS-120, kanske borde OS ingenjörer ha provat lite mer och tagit fram en unik fjäder till en unik motor? Jag skall beställa insugsfjäder så fort jag kan.

    Är det model-craft som gäller, eller finns det andra ställen att handla dylika fjädrar?

    Jag skall prova att ta upp det med OS support och se vad de har att säga i ämnet också.

    Stort tack för engagemanget, det uppskattar jag mycket!

  14. #14

    Standard

    Det jag hittils fått i svar från OS support är de aldrig hört talas om problemet förut. De säger dessutom att motorn skall köras mellan 7500-8000 rpm. Jag har frågat hur det kommer sig att det står "praktiska varvtal" mellan 2000-10000 rpm på deras hemsida och att motorn levererar mest effekt på 9000 rpm enlig samma spec. Nog för att jag är nybörjare inom denna hobby, jag tycker jag i alla fall att det låter en smula motsägelsefullt...

    Oavsett så har jag fått hem en ny insugsfjäder att sätta på avgasventilen. Jag har aldrig bytt dylikt förut och har kört fast. Är tacksam om någon kunnig kan tipsa mig om hur jag får loss fjädern. HJÄLP! Enligt sammanställningsritningen så ser det ut som jag bara skall pressa låsringen nedåt för att frigöra låsclipsen. Jag har provad detta, men det sitter för hårt. Jag vill inte ta i för mycket innan jag vet att det är någon annat trix som skall till. Jag har tagit av toppen så jag kan hålla emot ventilen på insidan med fingrarna. MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP.

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    En gissning,men den der väl ut som alla andra:
    Tänk dig att i toppen på fjädern sitter det en bricka som ventilskaftet tittar upp i.
    Det som måste till är att brickan tillsammans med fjädern skall tryckas nedåt utan att ventilen följer med så att ändan på skaftet tittar ut mer och mer.
    När man har fått ner fjädern/brickan tillräckligt ihop pressad så kommer det att gå att få ut två koniska halvor som sluter om ventilskaftet,de är dessa som förhindrar att brickan far åt helsike..
    Kanske mitt minne sviker mig,kan vara ett clips där istället för dessa halvor men kontentan är ialla fall att fjäder/brickan måste tryckas ner så att skaftet "frigörs" och låsningen kan tas bort.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Standard

    Det är precis så det ser ut, men två halvor. Det är bara att jag trycker hårt utan att det händer något. Jag funderade på om jag behöver vrida eller något annat knix? Brukar det sitta hårt, så man måste använda annat än fingrarna?

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nej,de kladdar bara fast på grund av olja så det är bra om man är fyra händer så att man kan peta lite på dem..De har en tendens att snurra runt ventilaxeln men de brukar trilla dene så småningon.
    se till så att de inte sprätter iväg för de är inge kul o leta efter,brukar kunna hända när man sätter dit dem igen..
    Fråga mig inte hur jag vet det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18

    Standard

    Tack! Då skall jag ta en burk spenat och ge mig på dem imorgon igen.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Det jag hittils fått i svar från OS support är de aldrig hört talas om problemet förut. De säger dessutom att motorn skall köras mellan 7500-8000 rpm. Jag har frågat hur det kommer sig att det står "praktiska varvtal" mellan 2000-10000 rpm på deras hemsida och att motorn levererar mest effekt på 9000 rpm enlig samma spec. Nog för att jag är nybörjare inom denna hobby, jag tycker jag i alla fall att det låter en smula motsägelsefullt...
    Det är inte första gången ett känt märke nekar till ett fel, säger att de aldrig hört talas om problemet, och svarar i stil med det som står i manualen. Det bästa är som du gjort och tagit hjälp via andra användare. Hoppas den går bra nu på fullvarv med den nya och starkare fjädern för jag tyckte om min motor för att den gick så himmla tyst.

  20. #20

    Standard

    Stort tack för hjälpen alla! Nu är problemet löst. Jag bytte ventilfjädern så nu sitter det en insugsfjäder på avgasventilen. Den är betydligt hårdare. Jag provade först med en 3-bladig 16x8 och den varvade 9200 rpm, gick hur fint som helst! En fantastisk gasrespons och grym skönsång smög fram ur ljuddämparen. Bytte till en 3-bladig 16x10 och den varvade 8400 rpm. Viftade upp kärran i luften, upp på höjd, full gas och en dykning. Motorn varvade upp ordentligt och varvade på som den aldrig gjort annat! Inget bludder här inte. Gentlemannen som Kenny berättade om kan sina grejor, den saken är klar. Nu skall här flygas så skjortan står rakt ut

Liknande ämnen

  1. problem med ESC
    Av Baua i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 09:34
  2. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  3. Flygplan till O.S. FS-200S Surpass
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 10:57
  4. Problem med YS 63
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 00:38
  5. Problem med ARF:er ??
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •