Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: LiPo-brand förstörde villa

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har funderat på om nån form av s k säkerhetsskåp skulle fungera att förvara ackarna i hemma. Vi är ju inte på jakt efter ett skåp som skall skydda innehåller från brand utanför skåpet utan tvärtom. Sådana skåp kostar inte många hundralappar hos Jula, Biltema, Classe m fl affärer men dom verkar hyfsat stabilt uppbyggda. Det kanske t o m skulle fungera med en låsbar plåtbrevlåda för även en sån borde ju hindra spridning av ev ack-brand....
    Hälsningar
    Roger
    Håller med dig Roger!

    Bra lösning/förslag för att säkra!

    Bor man i lägehet är det viktigt att säkra för det kan bli en otäck följd!

    Tänker på de stackrna om misste sitt hem! Fy vad hämskt!

  2. #22

    Standard

    Jag förvarar mina LIPO i gamla kakburkar i metall - lite bättre än inget.
    Dessutom har jag en brandvarnare i taket direkt ovanför
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #23
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Undcon: Bara det står på ett bra underlag. Men blomkrukor är inte helt fel

    //Matte

  4. #24

    Standard

    blomkrukor i Terrakotta brukar jag lägga liposarna i när jag laddar, verkar inte vara helt fel
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #25

    NIBs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    15
    Klubb
    Karlskrona-Ronneby Mfk

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Det är viktigt att lådan inte är tät så röken kan ventileras. Röken innehåller, om jag fattat rätt, alla kemikalier som behövs, så blir värmen tillräcklig antänds den.


  7. #27

    Standard

    Jag skrev faktiskt om detta problem redan år 2004 och det finns kvar artikeln via min hemsida ( http://www.gardstad.se/lipo/lipo.htm ). Detta var den första generationens LiPo (från åren kring 2004) som man kunde köpa via mer eller mindre oseriösa källor. Ackarna var omärkta och var förpackningsmässigt och hanteringsmässigt mycket osäkra. De var väldigt lätta att få att explodera och bilderna till artikeln visar ju detta. Men de går inte på något sätt att jämföra med dagens LiPo som både framställs av ansvarstagande fabrikanter och fungerar utmärkt om de sköts ordentligt. Olyckorna i förhållande till de miljontals LiPo som används i de mest skilda apparater är i alla fall ytterst få och går nog inte ens att mäta i promille av antalet!
    Artikeln är inte aktuell på en del punkter, men visar i alla fall vilka svårigheter vi hade på den tiden och jag tror det var dessa tidigare ackar som grundlade en del fördomar om LiPo som finns nu.
    Som jag tidigare har sagt - övervakad laddning, koll av ackarna för skador, förvaring på rätt ställe och laddningspåsar räcker för många års bekymmersfri användning av LiPo. Läs alla goda tips som kommit fram i inläggen ovan!
    /Bosse Gårdstad

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Det är viktigt att lådan inte är tät så röken kan ventileras. Röken innehåller, om jag fattat rätt, alla kemikalier som behövs, så blir värmen tillräcklig antänds den.
    Då kanske en brevlåda liknande denna låsbara skulle fungera bra - http://www.jula.se/postlada-794063
    Den släpper ju ut röken utan vidare och man kan ju sätta nån form av ändlägesstopp på brevlådeöppningen så att inte ev eldslågor kan slå ut den vägen. Sen kanske man borde komplettera inredningen med ett par extra hyllor så inte ackarna ligger alldeles intill varandra.
    //Roger

  9. #29

    Standard

    Tråden fokuserar ju på LiPona men glöm inte laddarna - de exploderar kanske inte men kan gå sönder som all annan elutrustning. Extrabekymret är om de då fortsätter ladda...
    Några ytterligare tips till råga på allt då:
    Undvik för billiga laddare. Överbelasta dem inte (tror fortfarande en del håller på spec max amp men glömmer max W). Använd bra nätdel, åtminstone en med högre spec än själva laddaren. Kontrollmät resultatet ibland, tom en enkel multimeter räcker till att kolla spänningen för ett ack och resp. cell. Använd säkerhetsinställningarna, många laddare har tex. cut-off inställbar både map. tid och max kapacitet. Löser sådan ut behöver det förstås inte betyda att laddaren mår dåligt utan kan indikera att acket börjat passera bästföredatum.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #30
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag förvarar mina lipon i ett plåtskåp av verkstadsmodell. Under och över skåpet har jag lagt tunga stenplattor, dels för att verkligen hålla det på plats om det poffar och lever om där inne, och även för att isolera värmen från trähyllan den står i.
    Inget står direkt emot skåpet (en plastpåse låg visst emot skåpet men flytade den nu när jag såg det), men tyvärr är det nära till plastbackar och dylikt. Skyller på utrymmesbristen...
    En luftspalt mot sidan av trähyllan är viktig.

    Ackar/celler som jag vet har fått mer stryk än normalt stoppar jag dessutom i en lipopåse som jag oxå förvarar inne i plåtskåpet.

    Jag vet inte om detta skyddar mig/oss den dagen något händer, men det är antagligen mycket bättre än att inte göra något alls för att skydda sig.
    En pulversläckare är monterad på väggen ca 2.5m ifrån skåpet.




  11. #31

    Standard

    har ställt frågan tidigare men det tål att upprepas.
    vad gör man om man krashar?
    om acken ser oskadad ut, är det bara att testa en laddning för att se vad som händer eller?
    Om acken har börjat svälla vad gör man då?

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    har ställt frågan tidigare men det tål att upprepas.
    vad gör man om man krashar?
    om acken ser oskadad ut, är det bara att testa en laddning för att se vad som händer eller?
    Om acken har börjat svälla vad gör man då?
    Oskadd ack - jag markerar att den är krashad med datum och laddar med noggrann övervakning
    Svullen ack - lägg i saltvatten ett dygn och sen holken för återvinning
    fredrik

  13. #33

    Standard

    Några saker jag reagerade på om kanske inte tänkt skriva ner, men jag skickar med dom iom att jag fick en fråga i skallen av ovanstående inlägg, men först:

    Om ackarna utvecklade sitt eget syre vid brand så är jag ganska säker på att "flygfrakt" skulle vara omöjligt som transportalternativ... (Baserat på ett program jag såg på Discovery nyligen där just detta fenomen var uppe... )

    Och LiPo finns väl i alla mobiler i dagsläget? Gör ni samma hantering på dom när ni laddar och eller förvara mobilen? Visst hör man om mobiler som "exploderat" (jag misstänker att det är en LiPo brand som uppstår i dessa fall). En okvalificerad gissning är att de ackarna har blivit skadade eller har något fabrikationsfel i sig.
    Om man använder mobilerna som referens så ser jag två saker som framkommer som absolut viktigast för säker laddning, de har varit upp i tråden innan, men det är:

    - "fri från skada", de flesta mobiler har väl skyddade batterier iom att de ligger inne i höljet, och
    - "kontrollerade och korrekt laddning", ingen laddar väl mpbilen med annat än tillverkarens laddare vilket (förhoppningsvis) gör att processen är kontrollerad.

    Baserar det på att nästan "alla" dagligen laddar sina mobiler utan dessa extra åtgärder utan "bara laddar" och att väldigt få incidenter ändå rapporteras kring mobiler (även om det händer)... Sannolikheten för att något ska hända vid laddning vav mobilen måste ändå vara "mycket låg".
    Hanterar man sina RC-ackar på samma sätt som mobilen och inte använder skadade ackar och inte "pressar" laddningen utanför vad som är angivet som "rätt" så bör det vara skapligt säkert.

    Notera att jag härmed INTE tycker man ska låta bli att vara försiktig och använda laddpåsare och annat!!! Det skadar inte att vara säker, men kanske man inte ska behöva vara "rädd"...

    Till sist, jag hajade till på detta:
    Svullen ack - lägg i saltvatten ett dygn och sen holken för återvinning
    Varför saltvatten? Vilken fysikaliskt/kemiskt resultat är det man får då?
    Är det vattnets (halvbra/ halvdåliga) ledningsförmåga som bidrar till att sakta ladda ut alla celler i en säker omgivning (i vatten) eller är det något som kemiskt händer iom saltet? Räcker det mec att ladda ur alla celler (discharge i laddaren...)

    Funderade,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  14. #34

    Standard

    Bara några korta tankar till tankarna ovan...

    Tror inte nån hanterar mobilackar som modellflygaren - uttag på säj 20-50C, laddar med 1-15C (ja, det kommer la till mobilerna snabbladdning med) och ändå har mobilackarna skyddskrets mot överladdning (och försöker man ladda med annan laddare, snabbare laddning menar jag, än tillverkarens så finns risken att man bränner skyddet, brukar bli livlöst ack då)

    Saltvattnet leder ström och kan användas för att långsamt helt ladda ur acket - ingen energi i acket = ingen brandrisk.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kasoe Visa inlägg
    ...
    Om ackarna utvecklade sitt eget syre vid brand så är jag ganska säker på att "flygfrakt" skulle vara omöjligt som transportalternativ... (Baserat på ett program jag såg på Discovery nyligen där just detta fenomen var uppe... )....
    Det är korrekt. Det är numera hårt reglerat med Lipo på flyg och i post.
    http://www.theonlineseller.com/2012/...ts-outside-us/
    http://about.usps.com/postal-bulleti...l/updt_010.htm

    Större transporter av LiPo måste numera gå med båt och/eller bil om jag fattat rätt.

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Köpte en stor påse från hobbex för 120 spänn, helt ok försäkring

    Är LiPopåsar så bra egentligen? http://www.youtube.com/watch?v=ZEkew...eature=related

    Tror jag låser in dem i en kassalåda iallafall...

  17. #37
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Min påse ser identisk ut med den på filmen, tror jag köpte min på hobbyking.
    Undrar om hans påse var nån typ av måndagsexemplar eller om dom verkligen skyddar så illa.

    Ska sluta förlita mig på påsen omedel bums!

  18. #38

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?v=Pul1TngeKe4 , typ den jag har, verkar ju fungera. hittade flera filmer där lipo-påsarna funkar.

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Efter att ha hört om detta gick jag direkt hem och köpte lipo påsar. (jag var en av de som fick höra det direkt från den drabbade medlemmen)

    Jag ville lägga påsarna i en plåtlåda och hittade denna på Bauhaus

    Lådan känns stabil och plåten är av hyfsad tjocklek. 90 kr.
    lådan är inte helt tät utan det är hål i hörnen.

    Bättre än inget. Egentligen borde man göra praktiska experiment med detta. Jag har ett par gamla svullna ackar. Kanske skulle vara värt att köpa en låda till och kortsluta ute på fältet?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1344069534731.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	30859   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1344069547965.jpg 
Visningar:	273 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	30860  
    Det här är en felregistrerad profil
    gå till MatsGF i stället

  20. #40
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MatsGF1 Visa inlägg
    Efter att ha hört om detta gick jag direkt hem och köpte lipo påsar. (jag var en av de som fick höra det direkt från den drabbade medlemmen)

    Jag ville lägga påsarna i en plåtlåda och hittade denna på Bauhaus

    Lådan känns stabil och plåten är av hyfsad tjocklek. 90 kr.
    lådan är inte helt tät utan det är hål i hörnen.

    Bättre än inget. Egentligen borde man göra praktiska experiment med detta. Jag har ett par gamla svullna ackar. Kanske skulle vara värt att köpa en låda till och kortsluta ute på fältet?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Filma i så fall och lägg upp på tuben
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Li-po brand!!!!
    Av Pelleflygare i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:59
  2. Brand på Kvarnlanda
    Av ture72 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •