Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Citroen C5 2.0 -02 + E85?

  1. #1
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard Citroen C5 2.0 -02 + E85?

    Jag har en Citroen C5 2.0 -02 som jag på senare tid har kört en del på E85. Det går bra, förutom att den är lite svårstartad när den är kall. Bilen är ju inte gjord för att gå på "naturbensin" men min fråga till er: finns det annan programvara att köra in i boxen så den blir mer tillmötesgående för E85?
    Citroen lär inte ställa upp, men det finns ju en hel del "trimmfirmor" som också har kunskap om styrboxar och alternativa bränslen.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 925
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gissningsvis får du flera svar om du ställer frågan i nåt E85-forum - t ex detta - http://www.etanol.nu/forum/
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Guzzten Visa inlägg
    Finns det annan programvara att köra in i boxen så den blir mer tillmötesgående för E85?
    Både ja och nej. Allt går, men hårdvaran är inte anpassad för E85 och du behöver ändra om en hel del. Med E85 behövs 46% mer bränsle för att det skall bli rätt och det kan de flesta bilar inte leverera i originalutförande, man maxar helt enkelt spridartiderna. Du behöver alltså större spridare och kalibrera om hela styrboxen. E85 är klurigt vid kallstart som du märkt och man får bokstavligen ösa in bränsle eftersom motorn bara tänder på bensinen i soppan. Detta går utmärkt om man har tillgång till att justera alla mappar som har med uppstarten att göra. Det är inte bara att "dra ut choken" utan det är säkert 30 olika mappar som styr detta. Tid är pengar och duktigt folk kostar 1000kr/timme och detta är inte gjort på en vecka.

    Du kan lätt kapa bort den där tusenlappen i timmen genom att sätta dig in i det hela själv, instalera en mappningsbar ECU och programmera upp din bil. Exempelvis Nira i3+ hade löst dina problem, då kan du dessutom göra mappar för både E85, 100 och benin och byta mellan dessa på ett enkelt sätt. Man vill nämligen inte vara låst på bara E85 av flera olika anledningar.

    Jag kör själv Nira i3+ och är jättenöjd

    http://www.niramotorsport.com/index....bpage=i3-index


    Här ser du förövrigt att ett chip till Saab 9-3 ger 204hk, både på Benin och E85, men "miljövännen får betala mer än dubbelt så mycket eftersom även spridare behöver bytas.

    http://sv.bsr.se/products/t1400/

    http://sv.bsr.se/products/t1395/
    Superhero

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sen måste jag bara fråga varför du vill köra på E85? Det är ju jättebra bränsle om man vill plocka mycket effekt men för en citroen med sugmotor finns ju inte de möjligheterna.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Brukar inte en del sätta in en extra spridare i insugningeröret för att trycka in extra bränsle vid starten. Eller om det är någon annan lösning man brukar använda. Det bästa torde väl vara om du kunde mata in en skvätt bensin vid starten. Kanske någto matnyttigt här. Men är du Citroenägare har du väl redan kollat akuten. http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=85&t=15384

    /Mats

  6. #6
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Enda anledningen är igentligen kortsiktig, då det skiljer 5 kr/liter på bränslet. Jag har under sommaren blandkört lite och bland annat kört med husvagn på E85. Den drar ca 1,1 liter med ett 950 kilos skal bakom, vilket gör ganska mycket pengar när mn åker på tävlingar med 70-90 mil väg.
    Har läst en del på andra forum och anser att jag inte känner någon skillnad på bilen, effekmessigt, mellan bensin och E85. Och sprit är bu snällare mot systemet än bensin så det borde inte bli tal om trasiga slangar och sånt. Jag är som sagt bara ute efter att åka billigare, inte fortare

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Guzzten Visa inlägg
    Enda anledningen är igentligen kortsiktig, då det skiljer 5 kr/liter på bränslet. Jag har under sommaren blandkört lite och bland annat kört med husvagn på E85. Den drar ca 1,1 liter med ett 950 kilos skal bakom, vilket gör ganska mycket pengar när mn åker på tävlingar med 70-90 mil väg.
    Har läst en del på andra forum och anser att jag inte känner någon skillnad på bilen, effekmessigt, mellan bensin och E85. Och sprit är bu snällare mot systemet än bensin så det borde inte bli tal om trasiga slangar och sånt. Jag är som sagt bara ute efter att åka billigare, inte fortare
    Billigt är ju en definitionsfråga. Din bil är byggd för att gå på bensin med AFR kring 14.6, byter du då till E85 med AFR 10.0 så kommer du få ett lambdavärde på 14.6/10.0 = 1.46 vilket är extremt magert. Visst det blir ju billigare om du får bilen att gå på det. Men... att köra så magert ger en snabbare förbränning och därmed automatiskt högre tändläge. Detta ger i sin tur extremt höga temperaturer inne i motorn. Jag gissar på att bilen har aluminiummotor, vilket gör att spikningar på bensin blir svåra att höra och på E85 "omöjliga" att höra innan det är för sent.

    Så att spara 5kr/mil i bränsle äts ganska fort upp om man smälter en kolv. 2000mil per år blir ju 10000kr i förtjänst, men det äts ju upp jättefort om en kolv smälter, topplockspackningen eldas upp, en ventil går av eller så.

    Tänk även på att serviceintervallerna halveras med E85 i tanken mest pga oljans utspädning. Ett oljebyte kostar kanske 1000kr per 1500mil dvs 1333kr per år på bensin och 2666kr på E85.

    Men du är helt klart inne på rätt spår i början att försöka mappa om bilen på E85, men som sagt så kommer ingen firma i världen släppa iväg dig med så högt lambdavärde att du kommer spara några pengar per mil.

    Superhero

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Brukar inte en del sätta in en extra spridare i insugningeröret för att trycka in extra bränsle vid starten.
    Jo, det gör dem. Men det är vanskligt också. Det är lätt att trycka ned bränsle i oljetråget, vid vilken temperatur etanol kokar vet nog de flesta som bor på landet och den temparaturen tar det LÅNG tid innan oljan uppnår, dvs man fyller på mer och mer sprit i oljan för varje start, sen när man väl tar en tur på mer än 4-5mil och oljan blir varm så kommer ALL etanol ut på en gång och då är vi där igen med att besparingen fort äts upp med bärgning och lagning av motor som i värsta fall krökt vevstakarna när oljeetanolen fyllt cylindrarna.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det bästa torde väl vara om du kunde mata in en skvätt bensin vid starten.
    /Mats
    Det finns bensin i E85 och väljer man ett programerbart sprut så ger man dels choke beroende på utetemp och motortemp, man ger dessutom en snapps för att väta cylinderväggarna och man ger dessutom en startanrikning baserat på antal motorvarv från startögonblicket. Vi vet från TS att man kan åka rejält magert på E85, så choken kan justeras ned en del mot bensin. Vi vet även från mitt svammel att bilen måste starta på bensin, dvs vi justerar upp snappsen och har en hög startanrikning som fort klingar av efter sådär 200 motorvarv eller nått. Helt omvänt mot bensin

    Min S40 som då hade 450hk och gick på E85 hoppade igång på ett varv även vid 5 minusgrader på morgonen efter några hundra timmars mappande

    Det är här bilvärldens alla programmerare får jobba häcken av sig för att nå under miljöbilsgränserna eftersom "starthutten" på E85 är en hyffsat stor del av totala nedskitningen.
    Senast redigerat av henke2 den 2012-08-15 klockan 12:18.
    Superhero

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sen är dessutom etanolen fylld med färgämne som fäller ut pga PIM och BIM (tillsatser som finns i bensin och oljor). Det är därför bla Ford säger att deras etanolbilar inte går på etanol...

    http://www.dn.se/motor/etanolbilsaga...undvika-etanol

    http://www.vibilagare.se/reportage/b...nte-etanol-361

    Detta är en INSUGSKANAL på min S40 efter 500mil på E85.

    Superhero

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 925
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vem behöver ett särskilt etanolforum när vi har Henke på detta forum...
    Du verkar verkligen påläst Henke och jag bugar och bockar för den kunskap du för över till oss okunniga...
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Vill bara lyfta på hatten då Henke2 är otroligt duktig på sånt här!

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vem behöver ett särskilt etanolforum när vi har Henke på detta forum...
    Du verkar verkligen påläst Henke och jag bugar och bockar för den kunskap du för över till oss okunniga...
    Hälsningar
    Roger
    Skall man fuska är det extra noga att veta lite om bakgrunden... det går ju alltid att köpa spridare som är liiite större än original och få en besparing på kanske hälften och en motor som håller... om man nu orkar byta och köra bensin var 5-10:e tankning för att tvätta systemet och om man regelbundet kör längre sträckor än ett par mil.

    Man har ju lärt sig lite genom åren om både bilmotorer och modellflyg
    Superhero

  13. #13
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    Nira e ett toppen system kan rekommendera det. Lättarbetat o fungerar klockrent
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag kör min gamla volvo 745 på etanol. Fungerat utmärkt i ~3000 sommarmil. Har en Flexitune 2. Drar rätt exakt 1,25l/mil i snitt på etanol. ~1 liter på bensin. Systemet kostar ~500kr.

    I våras tyckte jag den började dra så ofantligt mycket bensin, 1,2liter milen upp till sommarstugan, landsväg. Hade inte bytt olja på 3 år... Bytte olja och var nere 0,9! Snacka om utspätt, haha! Byter annars varje år, 200kr, 2000mil.

    Skulle nog riskera att köra på etanol på en nyare bil, men på den där spelar det ingen roll!

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Jag kör min gamla volvo 745 på etanol. Fungerat utmärkt i ~3000 sommarmil. Har en Flexitune 2.
    Testa öka tändläget 7-10grader också :-) På vissa 740's kan man bygla om i styrboxen och på vissa kan man vända den 3-poliga kontakten till vevaxelgivaren för ökat tändläge.
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Vinterprojekt - ver 2.0...
    Av Thomas i forum Byggdagboken
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-05-04, 11:03
  2. selfie 2.0??
    Av Henke80 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 16:31
  3. Busdisco 2.0
    Av HangerS i forum Quad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-28, 08:59
  4. DJI Naza Assistant 2.02 + ny firmware v3.00
    Av remsan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 08:19
  5. Inloggning med Firefox 2.0
    Av LAN i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •