Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Flyg inte om ni får störningar :/

  1. #1

    Standard Flyg inte om ni får störningar :/

    Här flyger jag och tappar kontakten pga störningar från 1,2ghz sändare... Youtubes musik btw



    Första dykningen är pga att jag tar på mig fatsharksen uppåner, den andra spinnen mot ladan så tappar jag kontakten.

    Mvh defuncta
    Senast redigerat av administrator den 2012-08-18 klockan 09:28.

  2. #2

    Standard

    Ingen RTH? hur långt bort var du när det hände och störde 1.2sändaren din radiolänk? vilken sändare har du?

    många frågor nu

  3. #3

    Standard

    Nej har inte installerat rth:n än. Jag var nog ca 600 m bort, jag har spectrum 5e har dock fått hem en x9 nu med frsky så ska prova den. Hade iaf tur som lyckades få kontroll på modellen i sista stunden

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Varför satsar många av er som flyger FPV inte på lite bättre radioanläggningar ? Vi som står och flyger 100 m ifrån oss har oftast betydligt bättre grejor (och dyrare givetvis) än sånt som är poppis bland många FPV-flygare - t ex Turnigy 9X - eller som i detta fallet den billigaste Spektrum-sändaren. Jag vet att det finns många FPV-flygare som flyger med bättre radioutrustning men det man ser att det skrivs mest om är ju radioanläggningar i de allra billigaste prisklasserna - t ex Turnigy 9X eller ännu billigare grejor - typ 25--50 $. Ni har ju trots allt en hel del dyr utrustning i luften och ibland rätt långt borta ifrån er själva ?
    Se det inte som nåt påhopp - det är faktiskt bara så att jag skulle vara intresserad av att höra hur ni resonerar runt era prioriteringar beträffande bl a säkerheten i själva radiolänken för dom överensstämmer nog inte riktigt med mina egna verkar det som... Jag skulle nog sätta denna del väldigt högt upp för man kan ha aldrig så bra bild i brillorna men det hjälper ju tyvärr inte om radiolänken till själva styrningen inte fungerar....
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Man kan ju undra varför det är dåligt med folk på Rc-flygfälten ? Jag skulle då inte vilja vara nybörjare/ungdom/ha dåligt med pengar som medlem i din klubb.

    Jag är inte säker på om du försöker försvara dina inköp av dyra radioapparater för dig själv eller vad det är. Men det är då ett fasligt tjat om denna Turnigy 9x. Har du inget viktigare att koncentrera dig på ?

    Jag använder Turnigy 9x för att jag har nog pondus att ha den. Jag har inte varit med om ETT enda fel med den radion, så då är jag nöjd.

    Jag började med modellflyg 1990, redan då var det ett j"#¤a tjat om vilket märke på sändaren man skulle ha. Hitec var det ju då (som jag hade såklart) som var det "värsta skiten" som fanns då. Observera att den fungerade alldeles utmärkt för mig. Men det är väl så, det är ju lätt för "proffs" att skylla på dåliga sändare när man går i backen. Att döma av dina inlägg så borde du skyllt ifrån dig så mycket på undermålig radioutrustning att du har "top of the line grejor" nu.

    Se det inte som ett påhopp...

    Nu har du min åsikt.
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-08-17 klockan 00:16.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Hehe... Jag tittade lite på en bakom kulisserna om fotbolls EM 2012 igår. Dom använde quadcopters för flygfotot och gissa vad dom flög med för för radio...

    Tadaaa! Fly Sky 9x

    Anledningen till att många fpv och multirotorflygare har moddade 9x är nog bland annat för att det generellt är en betydligt mer teknikintresserad skara än dom traditionella rc-flygarna.
    Med multirotor har jag märkt att man kan behöva göra ganska konstiga mixar ibland och det krävs en riktig failsafe på alla kanaler. Helt enkelt dom dyraste varianterna från dom traditionella tillverkarna
    En 9x med Frsky-modul och open9x är en väldigt bra och lättanvänd radio och jag skulle nog vara mer orolig om jag hade en spektrum-radio med dsm2 som verkar ha ställt till det för många på rcg

  7. #7

    Standard

    Tack SteffeB, du har sagt det mesta jag var sugen på att säga....)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Tack" SteffeB ! Mitt inlägg var faktiskt inte ett påhopp utan en fråga. Ditt svar var nog svårt att inte tolka som ett personligt påhopp på mig - i alla fall känns det så för mig.
    PÖ däremot svarade ju på det jag frågade efter nämligen vad det var som drog med dessa utpräglat billiga grejor. Visst - billigt är kul men nånstans brukar också gränsen gå - "man får vad man betalar för" hörs också emellanåt på detta forum. Men kan ni via egna erfarenheter påvisa att detta är undantaget som bekräftar regeln - alltså att dessa sändare fungerar ypperligt rakt "ur boxen" trots sitt extremt låga pris och inte drabbas av mera fel än mera etablerade märken så kan jag definitivt ändra mig för jag vet också att många nybörjare är priskänsliga.
    Jag har inget behov av att försvara mina egna inköp, jag använder definitivt inte "top of the line-grejor", jag flyger mest mindre elkärrror och har inget behov att visa upp mig med stora/dyra kärror och för att svara på din fråga om jag inte har nåt annat att koncentrera mig på så har jag bl a svarat på en mängd nybörjarfrågor på bl a detta forum av just den anledningen att jag gärna hjälper nybörjare igång - både här och i vår klubb. Men det är uppenbarligen inte politiskt korrekt att ställa den fråga jag gjorde - i alla fall bland en del medlemmar här. Heder till PÖ som faktiskt svarade på frågan från sin horisont sett - det var den typen av svar jag efterlyste !
    Senast redigerat av McRegor den 2012-08-17 klockan 07:24.

  9. #9

    Standard

    Hört många som är nöjda med x9 det är därför jag tänkte prova den. Då min spectrum 5e krånglat lite till å från. Känns inte riktigt värt att lägga 4000 på en radio om jag kan få något som funkar bra för mycket mindre pengar. Jag lägger hellre de pengarna på att ev laga modellen då jag är ny inom rc flyg... Men de blir något bättre sen när ja kan flyga och om jag känner att x9 inte håller måttet...

    Mvh defuncta

  10. #10
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    9x fungerar definitivt inte perfekt "rakt ur boxen". Radion kostar 60$, och det märks på att de ibland är illa sammansatta och på att programvaran är allt annat än bra.
    Men det är liksom inte det som är saken. Fördelen med 9x är att den som är intresserad och har kunskapen själv kan korrigera bristerna och göra radion bättre. Elektroniken i radion är förvånansvärt kapabel och välbyggd, så grunden finns på plats.
    En annan fördel är att det finns programvara för PC för att uppdatera radion, säkerhetskopiera inställningar, göra simuleringar av komplexa inställningar, etc, etc. Funktionerna här är betydligt bättre än vad man kan få med en märkesradio, oavsett hur mycket man betalar.
    Själv använde jag förut Futabas 2.4 GHz system, men tröttnade på omotiverat dyra mottagare och konstiga begränsningar i programvaran som jag antar fanns där för att jag skulle tvingas köpa nya sändare allteftersom. Jag ser inte riktigt vad som skulle få mig att gå tillbaka.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej dvogonen,
    Tack för ditt uttömmande svar. Detta med att de inte fungerar bra "direkr ur boxen" gör ju att jag knappast kan rekommendera dessa apparater för våra nybörjare - även om de är behagligt billiga. Man vill ju kunna stå för sina rekommendationer och bland det värsta som kan hända är ju att en nybörjare, utan specifika elektronik-kunskaper, köper en billig radio på rekommendation och sen får han ett måndagsexemplar vilket det antagligen finns lite större risk för med en 9X jämfört med t ex en Spektrum 6i som ju i den "gamla världen" också är en förhållandevis billig radio.
    Sen håller jag helt med dig om Futabas omotiverade dyra mottagare - det är inget att hymla om. Likaså deras S.bus-system som säkert är bra för vissa men som antagligen också skapades för att försöka låsa in köparna ännu mera i originalutrustning... Möjligen har jag en lite konspiratoriskt inställning i det fallet - det kan medges...
    Hälsningar
    Roger
    PS: Ursäkta Defuncta att jag verkar ha kapat din tråd men förhoppningsvis ger även denna diskussion lite nyttig info för många.

  12. #12

    Standard

    Hopps, snabba knapptryckningar här.

    Iaf, jag har kört med en dx6i i 2 år nu och är väl sisådär nöjd, den har en hel del problem med räckvidd med orange rx med satellit, tappar ofta kontakt på ca 600-700meter. Inställningar är lätt bökigt och den ger ganska plastigt intryck, dock tror jag det mest är intryck som sagt. Av någon orsak har jag vid ett flertal tillfällen startat upp radion och bindningen har varit borta (krävt rebinding).

    Jag har funderat mycket på 9x,men har inte lust eller ork att göra alla dessa hack som ska till för att få den att bli bra. Kommer göra ett till försök med dx6i innan jag går till futaba, byta till original rx (6210 med satellit).

    Iaf, baserat på min erfarenhet med dx6i har jag lite svårt att motivera rekommendation av den. 9x är billigare och högre andel fel som dock går att avhjälpa för den händiga med lite tid. Futaba kostar någon tusenlapp mer men verkar å andra sidan ha grym kvalitet out of the box.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2
    Senast redigerat av frznlogic den 2012-08-17 klockan 09:47.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Kan hålla med om att programvaran i 9x radion är nått av det sämsta jag sett, däremot var båda mina radior helt perfekt mekaniskt. McRegor, varför inte köpa en å prova ? Som jag förstått det är det en av dom absolut bästa radiorna att kombinera med ett UHF system å flyga fpv med. Dock med annan mjukvara =)
    Själv kör jag med ett rangelink UHF system och er9x programvaran på min FLYSKY TH-9X radio, funkar ypperligt. Även 2.4GHz modulen och mottagaren som följer med radion fungerar bra när man bara flyger LOS. Jag har då inte haft några problem under det året jag använt den. Flyger allt från helisar till flygplan med den.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej theailer,
    Jag har tyvärr inget behov av att köpa ytterligare en radio men vill gärna höra andras erfarenheter och om man med gott samvete kan rekommendera dessa billiga grejor till nybörjare - nåt jag hittills avstått ifrån efter att ha hört om en del främst "mekaniska" problem. Att som nybörjare behöva börja med att noggrannt kolla igenom radion och ev modifiera den innan man kan använda den är tyvärr "no no" - då kan jag inte med gott samvete rekommendera den till nybörjare.
    DX6i är givetvis inte på nåt sätt perfekt men man skall nog inte döma ut den om man t ex mest kört med pirat-mottagare. Det kan ju faktiskt vara mottagaren som är boven i det dramat också..
    Det finns många hos oss som kör DX6i och de flesta har nog varit rätt nöjda. Själv har jag Futaba men t ex deras 6Ex tycker jag inte riktigt om eftersom den bl a är väldigt begränsad programvarumässigt - i det fallet är nog DX6i bättre. Sen finns det mycket trevligt "småflyg" med just Spektrum-mottagare inbyggda från början (BnF-modeller) vilket inte är nån direkt nackdel.
    Sen erbjuder ju marknaden lite annat också än just 9X om vi talar om förhållandevis billiga grejor så erfarenheter av annat (billigt) än 9X är också intressanta.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Problemet med kinesisk kvalitetskontroll är att den är ojämn. Jag har två 9x och båda var minst lika bra ihopsatta som de Hitec och Futaba som jag öppnat. Fina lödningar, snygg kabeldragning etc. Påståendet att det finns problem med byggkvaliteten är helt baserat på andras erfarenhet.

  16. #16

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Känner att jag måste ge min syn på saken... Jag är en relativ nybörjare, började flyga förra sommaren. Införskaffade då en DX6i. Valet gjordes då utifrån en del forumläsande och pris. Den funkade som den skulle men kändes snabbt begränsande med ffa för få mixmöjligheter.

    Började snabbt så smått titta efter en bättre radio. Valet föll på 9x, var införstådd med att det kunde vara en chansning som inte skulle gå hem men med aktuellt pris hade det varit helt ok ifall det blivit bottennapp. Men den funkar kanon, har aldrig haft något enda problem. Att jag inte tycker originalprogramvaran är problematisk har nog att göra med min kunskap om vad jag skulle kunna göra... Det enda jag saknar än så länge är att koppla kanalerna till vilka switchar jag vill, det är irriterande.

    Summa sumarum, DX6:an ligger hemma alla dar i veckan...

  17. #17

    Standard

    Jag började också med en 9x, var grymt nöjd med orignalprogramvaran då jag bara flög enkelt med min bixler i början, nu har jag däremot ändrat programvaran i den mest för att jag störde mig på "switch error" i stock programvaran. som nybörjare så är den kanon!

  18. #18

    Standard

    Intressant diskussion!

    Måste tillvis del hålla med McRegor; att rekommendera en nybörjare att köpa ngt som kräver genomgång är inte lämpligt. Då är det mervärde i att köpa sig en radio som out-of-the-box ska vara "OK". Detta beror självklart mycket på vilken typ av nybörjare det är.

    En annan intressant aspekt hade varit att veta hur stor andel av 9x användarna som har problem och hur många det är som har problem med t ex Spektrums sändare? Andelarna är kanske ganska lika?

    Kan bara nämna det att OrangeRX inte är piratkopierade kina kopior av Spektrums egna mottagare. Allt från Kina är inte kopior...

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag tror faktiskt inte det spelar så enormt stor roll om man köper en billig eller dyr sändare risken finns ju på alla.

    Risken att tappa kontakten med prylen är av min erfarenhet ( inte jättestor erfarenhet ) precis lika stor oavsett
    vad du använder, har faktiskt inte sett någon turnigy sändare tappa kontakten än men jag har sett dx6,dx8 och även nu senast en futaba modell dyrare 14 nånting.

    Räckviddstester är grymt viktigt men inte ens dom kan man lita på för elektronik lever sitt eget liv.

    Får en känsla av att en del bara försöker hitta något som man kan gnälla på för att dom inte gillar fpvflygare.

    Nu ska jag väl villigt erkänna att jag själv inte gillar tanken på för billiga radioprylar då det faktiskt är den enligt mig
    viktigaste detaljen på modellen.

    Dx6an hade rätt mycket skumma saker för sig men som tur va så hade min aldrig några problem med kontakt utan
    snarare buggar i timer m.m

    Jr xg8 va livsfarlig , jag hade tur att det hände på marken men kabeln för telemetrisatten lossnade och då slutade allt fungera.

    Futaban ( t8fg) har jag inte haft ett enda bekymmer med.


    Mina sista ord då och detta är mina tankar.

    Det spelar ingen roll vilken sändare du väljer om du bara testar så allt funkar som det ska.
    och gör det regelbundet . ganska övertygad om att alla fabrikat har sina problem som för eller senare eller aldrig visar sig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20

    Standard

    Det är nog inte gnäll pga att man inte gillar fpvflygare - både gnäller o flyger själv -
    utan är nog så att de med mer erfarenhet har sett alla sorters mishaps och olyckor.
    Och med FPV så har man ju ännu mer teknik att hålla reda på plus att en del blandar saker man inte helt har koll på; en bra radio klarar videon men videon störs ut, en sämre radio blir utstörd av videon och sen rent felaktiga kopplingar eller prylar i systemet som i visst läge får flygmaskinen manöveroduglig osv...

    Håller fö med om radio - har man en bra radio så har man möjlighet flyga allt.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Hur loggar man sina FPV-flyg om man inte har inspelning på länken?
    Av MrOvanhill i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 00:58
  2. Störningar
    Av Denke i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 09:19
  3. inte ett skit me flyg å göra .. men skit kul
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 22:18
  4. haha sjukt roligt ! (inte flyg)
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 21:41
  5. Inte flyg precis....
    Av DanneG i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •