Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skada på stjärtpartiet?

  1. #1

    Standard Skada på stjärtpartiet?

    Hej!

    Har funderingar på att köpa detta flygplan men undrar om det blir dyrt och mycket jobb för att laga denna skada.

    Tacksam för alla svar Mvh Johannes
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skada.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	89,8 KB 
Id:	31743  

  2. #2
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Det är nog varken speciellt dyrt eller mycket jobb att laga men då det ser ut som en trainer så kan du nog få tag på en som är hel till en skaplig peng, i stället för att börja med att reparera?

    /Micke

  3. #3

    Standard

    Okej, tack så mycket! här är iallafall annonsen på flygplanet om du vill ta en titt http://www.blocket.se/vasterbotten/K...5.htm?ca=5&w=3
    Har kört mycket bil och båt tidigare men är relativt ny innom flygkategorin elr var man ska säga..
    Tipsa gärna om du vet av något plan till ett vettigt pris, kan betala upp till två tusen.

    /Johannes

  4. #4
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Om det vore helt hade de väl varit okej, tycker jag.. Men eftersom planet är skadat hade jag letat vidare..
    Du får ett fint trainerpaket för två tusen..
    Glöm inte att lära dig flyga först, bara

    /Micke

  5. #5

    Standard

    Aa okej, jo de blir nog att jag letar vidare. Har däremot kört ganska mycket flygsimulator
    med en riktig flygsändare, så tror eller hoppas iallafall den gett mig ett litet hum om kontrollerna..

    /Johannes

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du behöver balsa för kanske 30 kr och klädsel eller i värsta fall packtejp. Sen beror det på om du tänker återskapa originalmönstret eller ej men klädsel kostar 110 kr/meter i sverige och hälften i tyskland.
    fredrik

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skadan är i sig inte speciellt svårlagad som många redans sagt - när man vet hur man skall göra. Som nybörjare är det alltid svårare och sen får du ju räkna med att stabben blir enfärgad och inga mönster om du inte lägger ner mycket jobb och ännu mera pengar. Och har man varken lite olika balsaflak eller plastfilm så blir det rätt snabbt pengar för dessa till synes små detaljer också.
    Men - det verkar också vara en enkel och lite äldre sändare så jag skulle nog tveka. Sen vet jag inte om du är medlem i en flygklubb men det borde du nog vara för att kunna flyga en sån här kärra för den kräver ett hyfsat bra flygfält för att kunna starta och landa. Har du lite sämre med fältmöjligheter så får du nog anpassa kärran efter detta och då brukar det vara enklare att hitta el-kärror som passar dina förutsättningar.
    Lycka till hälsar
    Roger

  8. #8

    Standard

    hallihallå
    Finns en del men enklare köpa där man bor. Jag skulle kanske lagat genom att antingen skära/såga bort stabilisatorn och göra ny i lätt balsa eller reparera som övriga föreslagit. Svårt med uppbyggd stabbe med spryglar o skit men med lite tråcklande går det.
    /R

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Finns planet där du bor?
    Det finns kanske prutmån?
    Skadan är enkel att laga. Man behöver inte något speciellt. Finns alla balsadelarna så kan man limma med billigt CA-lim eller vitlim och förstärka lite med grillpinnar på insidan. Som tidigare sagt så är packtejp ett vettigt alternativ. En trainer kommer nog ändå att få tåla lite tuffa tag. OS 46 LA är nog bland det enklaste man kan ha som trainermotor. Har den bränsle och glödström så startar den snällt på ett par snärtar med fingrarna. Det behövs definitivt inte någon starter och bara motorn är ju värd några hundringar. Servon funkar nog bra men det borde väl vara 4 servon - höjd sid skev trottel.
    Radion är inget modernt - du bör skaffa en vettig 2,4 och har du bara 2000:- i budget så kommer det att kosta mera.
    En dunk bränsle, handpump, glödare - bara det går på nästan tusingen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En elektrisk Foamie trainer vid namn Bixler, med 4kanals radio och det mesta som behövs, under 1200kr från HongKong (inkl frakt, och lotto på om det blir tull eller ej) nytt;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ft_Radio_.html

    Enda som behövs till är lite lim och AA batterier.

    Om du vill ha ett allt i ett paket dvs, men kan stå ut med lite väntetid.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bixler och andra kopior av Multiplex Easystar finns även hos svenska handlare och det behöver inte bli så mycket dyrare än att handla från Hongkong - i alla fall om du får "momsa" paketet från Hongkong vilket är rätt sannolikt.
    Sen finns det ju massor av andra kärror också och vill du absolut flyga metanol-trainer så finns ju en mängd sådana att välja på - både nya och begagnade. Men till en sån kärra behövs ett bra flygfält så kontakta gärna din närmaste klubb så kan du säkert få tips där och med lite tur kan du även få tag i kärra och radio.
    //Roger

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eller så pruta till 1000, köp balsa kanske 10x5mm och 5x2 mm, vitlim och ett stycke vitt klädsel, lite vitlim, epoxy, CA-lim och PU-lim och laga skadan. Observera att det är viktigt att det blir tätt, skadan är på sidan av avgasutsläppet, och avgaserna innehåller olja som är svårlimmat. Om balsan är oljeindränkt så pruta ytterligare, då får du ta bort den skadade balsan och sätta dit ny. PU-lim är det enda lim som fäster på oljig balsa, men sväller och måste sättas i press.
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Det är mycket enklare än du tror att laga så det är nog inget problem. Balsa är mycket lätt att såg och skära i. Sedan har du ju en hel stabbhalva du kan kolla på hur det ska se ut. Lyft den mot ljuset bara. Flach 5 är väl inte världens bästa radio men det finns lite enkla programmeringsfunktioner i den. Har du erfarenheter från metanolmotorer är ju det en fördel. Annars är ju el väldigt enkelt. Jag har i stort sett sluttat krascha sedan jag började flyga el. Metanolmotorer som stannar i kritiska lägen har orsakat 9 av 10 av mina krascher

    Sedan en sak, är du inte helt unik kommer att krascha din första modell mer eller mindre hårt så att det är bara bra att du lär dig laga från början.

    Ett tips. köp ett balsaflak i den tjocklek listerna ska vara. Sedan köper en listskärare för ngn hundring och gör listerna själv, hur enkelt som helst. Du ska köpa ganska hård balsa till lister. Listskäraren kommer att vara ett av dina mest använda verktyg om du fortsätter med hobbyn.

    Men det är inte direkt moderna grejer. Då det gäller radion är det väl servona som är något värt och det är inte mycket. Motorn är i och för sig en OS men av den enklaste sorten och modellen är skadad. 1000 kr vore ett lämpligt pris och jag tror inte han får så mycket mer för grejerna.

    Fortsätter du att flyga kommer du snart att vilja ha en 2,4 ghz radio

    /Mats

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hur lätt det är att laga beror ju helt på ens egen vana och inte minst om man redan har allt material och de verktyg som behövs. För oss som hållit på ett tag är det en enkel sak men det är inte säkert det är lika enkelt (och billigt) för den som saknar alla prylar och material så mitt råd är nog ändå att leta efter nåt annat och då gärna med en 2,4 GHz-radio.
    Som nybörjare är det sällan speciellt inspirerande att tvingas börja med reparation där man inte ens själv varit orsaken till skadan...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Kan CA-Lim skada kameran
    Av jesse78 i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 15:25
  2. Liten skada på LiPo - Våga använda?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 18:26
  3. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  4. Skada på antennkabel
    Av Wåfflan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •