Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Tändsystem på glödstiftsmotor

  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Tändsystem på glödstiftsmotor

    Någon som har erfarenhet av tändsystem på en glödstiftsmotor men fortfarande köra på metanol?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #2

    Standard

    Jag vet några som gjort det och fått jämnare tomgång. Vad är det för motor?

  3. #3

    Standard

    Vi är flera i H-fred som hade det förr o det är inga problem allt blir lite tyngre men det är en smak sak,vinsten med systemet är ingen större grej men det kanske andra tycker.
    Nybörjare

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag frågar bara i största allmänhet, men om det skulle bli, så är tanken först på en ASP 160 twin.
    Ytterligare funderingar, blir det någon skillnad effektmässigt? Kan man vara utan nitro?
    Antar att det måste vara samma oljemängd?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet av tändsystem på en glödstiftsmotor men fortfarande köra på metanol?
    Det är inte ett onbordglödsystem du menar? Jag kör det på många av mina flygplan som har glödstiftmotor.
    Fördelen är lägre säkrare tomgång och smidigheten vid start. Bara slå på en brytare på radion och sen slå igång motorn med fingrarna.

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Rosso, Onbordsystem har jag idag, vet hur det fungerar och är ett bra system.
    Men som jag skrivit ovan så är frågan i största allmänhet och kanske kan skapa en diskussion om olika för och nackdelar.
    Kan det tex. vara en fördel att slippa nitro eller tappar man då effekt? Vad är snällare för motorn? osv.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lasse,slå en pling till Ivve,han har gjort det på fyrtaktare ,senast en saito för ett par år sen..Den gick kalasfint!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Jag frågar bara i största allmänhet, men om det skulle bli, så är tanken först på en ASP 160 twin.
    Ytterligare funderingar, blir det någon skillnad effektmässigt? Kan man vara utan nitro?
    Antar att det måste vara samma oljemängd?
    Det finns vissa fördelar med elektroniskt tändsystem som jämnare och säkrare tomgång eftersom gnistan kommer oavsett hur dålig komp. motorn har och då borde det även gå bättre att köra utan nitro. Vet dock inte hur länge tändstiften håller sig rena med den höga oljehalten man har? Vevstaken borde belastas mindre med en förutbestämd och gynsamm tändcykel , bli mindre varm, och då behöva mindre mängd med olja.

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    AmRi, jag spånar vidare.
    Intressant tanke med hög oljehalt och nedsotning av tändstift. Att tändstift sotar igen i en bensin-tvåtaktare kanske inte är så konstigt med tanke på att den går relativt torr med så lite olja.
    Varför skall en metanolmotor med hög oljehalt sota igen tändstiften mer än vad den gör med glödstiften, är då min tanke.
    Tänker som så att en metanolmotor är så "blöt" tack vare den höga oljemängden så att det inte kan fastna något sot på stiften.
    Eller är det så att det är så bra förbränning med tändstift att det fastnar sot i allafall.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har bara gått att säga om tändstiften på metanol. Körde med 10% olja utan nitro, tror till och med att jag gick ner till 5%. Detta på en os120, med låg tomgång som följd och den blev lätt att starta då det räckte med att slå igång den på proppellern som en bensinare. Högre effekt, nej.
    Tyckte den lät bättre till och med, jag använde runtronic. Tror till och med att jag har dem kvar-nostalgi.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    Här finns en tråd med lite matnyttigt, inte minst det Nyroth skriver. http://www.svensktmodellflyg.se/foru...=1&msgid=58931

    Håller själv på att experimentera lite men väntar på en magnet innan jag kan testa. Jag fick ett tändsystem av märket RCEXL med automatisk tändförställning över då jag råkade beställa dubbelt. Motorn är en ASP 61 fyrtakt. Det jag oroar mig mest för är justeringen av förgasaren då särskilt lågfartsnålen är känslig redan med metanol.

    /Mats

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    OK, men då satsar du på bensindrift. Så gick inte mina funderingar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    AmRi, jag spånar vidare.
    Intressant tanke med hög oljehalt och nedsotning av tändstift. Att tändstift sotar igen i en bensin-tvåtaktare kanske inte är så konstigt med tanke på att den går relativt torr med så lite olja.
    Varför skall en metanolmotor med hög oljehalt sota igen tändstiften mer än vad den gör med glödstiften, är då min tanke.
    Tänker som så att en metanolmotor är så "blöt" tack vare den höga oljemängden så att det inte kan fastna något sot på stiften.
    Eller är det så att det är så bra förbränning med tändstift att det fastnar sot i allafall.
    Tror inte att det sotar mer med tändstift än glödstift speciellt om man skippar ricinoljan i bränslet men fyrtaktare går mycket varma och det blir sot i alla fall lika som det blir sot på avgasventilen. Men förbränningen blir kanske något renare och varmare med tändsystem, och jag gissar på att man kan få lite bättre bränslekonomi, eftersom man inte längre behöver ha en något fet inställning för pålitlig tändning.

  14. #14


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse,
    har sedan flera år kört 4-taktsmotorer med tändsystem från Runtronic. Först använde jag vanlig blandning metanol och olja 80/20 men gick ner till 90/10 utan att det var några bekymmer. De motorer jag har haft mest erfarenhet av är ASP 160 4-takts twin och de har suttit i Cub-ar. Det innebär ju att de inte gått på maxvarv mer än korta stunder.

    Fördelarna tycker jag är en stabilare och lägre tomgång, startar lätt utan att man behöver ha med sig glödström - fast det kanske inte är så stor skillnad mot glödström ombord.

    Har också konverterat samma motor till bensindrift och bytte då till en pumpförgasare från en Saito FG 20. Även detta fungerade bra och jag har då använt 8% olja men tror att det kanske går att sänka lite till. Bränsleförbrukningen blir mycket lägre med bensindrift.

    De tändstift jag använt är antingen Runtronics eget eller från Rcexl. Runtronics har gnistgapet mellan en central elektrod vinklad mot sidan av stiftet och Rcexls ser ut mera som ett vanligt tändstift. Båda har fungerat OK men jag gillar Rcexls bättre.

    Konverterade också en OS Gemini 300 på motsvarande sätt men körde den på 5% olja och i en kärra där den fick jobba hårt hela tiden. Resultatet ser du på en av de bifogade bilderna. Överhettad storända i en av vevstakarna som blev grus i motorn. Inte tändsystemets fel utan för snål oljeinblandning.

    Hälsningar
    Kjell Nilsson
    Östersund

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1010664.jpg 
Visningar:	362 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	32269Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1010665.jpg 
Visningar:	423 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	32270Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1010672.jpg 
Visningar:	319 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	32271Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1030248.jpg 
Visningar:	322 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	32274Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1020401.jpg 
Visningar:	330 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	32273Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1020400.jpg 
Visningar:	281 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	32275

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    OK, men då satsar du på bensindrift. Så gick inte mina funderingar.
    Njaa det såg kanske ut så i inlägget men tanken är nog att testa både metanol och bensin då huvudskälet är experimentlusta. Fungerar det bra så kanske jag monterar den i en 1/6 Cub men det är inte det primära. Fördelen med metanol är väl att förgasaren är optimerad för det bränslet.

    Kjell: Varför kan man använda mindre olja då man använder bensin?

    /Mats

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Mats, bra fråga. Varför kan man använda mindre olja då man kör på bensin?

    Då syntetoljorna blev aktuella tillsammans med metanol gick det bra att köra med 10% olja i bränslet och det kan ju ha förklaringen att syntetoljan var bättre än ricinoljan.
    Men jag tvivlar på att man skall minska oljan ytterligare.
    Oljan har en viktig uppgift förutom smörja och det är att "bära" bort värme.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    jag har inget bra svar på var gränsen för oljeinblandning går. Det är säkert rätt att oljorna blivit bättre och detta gör att en inblandning på runt 10% kan vara OK på en motor med glidlagrad vevstake. Jag har litat på info i beskrivningen till Runtronics tändsystem och där uppges orsaken till den mindre oljeinblandningen vara att tändpunkten är bättre anpassad efter varvtalet vilket skulle ge mindre belastning på vevstakslagren.
    En tanke som stör mig är att om 10% olja är OK med metanol och man går över till bensin som ger ungefär halva bränsleförbrukningen och fortfarande har 10% olja borde det innebära att halva mängden olja passerar motorn....

    Uppenbarligen finns en nedre gräns innan vevstakslagren skär men var den går beror säkert på många faktorer, typ av olja, tändpunkten, glapp i lagren, belastning på motorn pga varvtal/propeller, omgivningstemperatur, förgasarinställning mm.

    Lite marginal när det gäller oljeinblandningen är nog bra och det enda negativa jag ser är att det blir lite mera kladd att torka från modellen.

    Men originalfrågan om tändsystem vid metanoldrift - för mig har det inte varit några bekymmer då utan problemen har nog mera att göra med bensinkonvertering.

    Bifogar några avsnitt ut Runtronics manual.

    MVH
    Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Runtronic2.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	32278Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Runtronic.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	32277

  18. #18

    Standard

    Om man använder elektroniskt tändsystem och om man kunde konstruera motorer så att oljan alltid nådde de känsliga och utsatta punkterna, vilka är väldigt många i en fyrtaktare, hade man säkert kunna köra på minsta möjliga oljeinblandning som dagens 2-takts motorsågsmotor som har 2% oljeinblandning. Bensin blandad med 2-taktsolja har bättre smörjande egenskaper än metanol och olja men nackdelarna med bensin är att motorerna går varmare och inställningarna blir känsligare.

  19. #19

    Standard

    Ett problem är väl att våra små motorer har glidlager på vevstaken medan större bensinmotorer har nål eller kullager. Ett glidlager har väl vad jag förstår ett helt annat behov av en oljefilm för att hålla bra. I länken jag infogade nämnde Nyroth att han kört tvåtaktare på 2 % och fyrtaktare på 4 % så att det går med ganska lite olja verkar vara helt klart. Han ska tydligen ha kört en OS 46 i tusen timmar innan den gav upp. Detta tydligen i forskningssyfte i sitt arbete.

    Men en intressant fråga är ju detta med den mindre förbrukningen med bensin. Kanske har blandningsförhållandet större betydelse än mängden som passerar.

    Vilken olja använder man till bensin resp metanol? Går det att använda tvåtaktsolja av bra kvalitet till bensin eller är det bättre att använda den olja vi har till glödstiftbränslet?

    /Mats

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man kan köra bensinmotorer på ner till 1,5% olja. Under förutsättning att vevstaken har nållager. Det är vevstaken som är en kritisk komponent som behöver bra smörjning. Vill man ha vrid och styrka - kör på dieselbränsle! Det går att justera kompressionen med topplockspackningar, så det finns ingen anledning att ha kompressionsskruv. Angående olja, så blandar sig mineraloljor inte med metanol. Syntetoljorna däremot blandar sig med de flesta vätskor. Dvs, att man kan tvätta av ett flygplan med tvål och vatten om man kört på ren syntetolja i bränslet.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Placering av Tändsystem????
    Av tedeman1998 i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 13:42
  2. Dle tändsystem
    Av LIP i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 12:44
  3. ZDZ:as tändsystem
    Av Dacke i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 17:18
  4. Runtronic tändsystem!
    Av tonic i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 22:20
  5. Aircombat el eller glödstiftsmotor?
    Av Discman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •