Mors på er, sitter på kammaren och grunnar:
Jag och frugan brukar spendera en hel del tid ute i skärgården med båten på somrarna.
Har funderat på något radiostyrt att ha med och kommit fram till att en flygande vinge eller kanske en delta vore perefekt.
Vi har en Flipper 850 med utflugna barn så akterhytten är för det mesta tom.
Det finns m.a.o utrymme att ta med lite prylar.
De yttre förutsättningarna är därför:
Kunna flyga i blåst, kunna landa i hård teräng (buskage, klipphällar, vass mm, vatten ?).
En flygande vinge på ca 180 cm spv med 4S Lipo/ 4Ah bör kunna ge mycket flygtid men en delta kanske ger lite"roligare" flygning då den blir mer manövrerbar.
En aspekt är ju att man gärna vill flyga så mycket som möjligt på en laddning om man nu kånkar med alla prylar, annars blir det inte värt besväret. Då går kanske deltan bort?
Utifrån detta lutar det åt en vinge i friggo med bakåtriktad motor och en "pod" under för stötdämpning, ca 180 cm spv.
Har dock aldríg ägt en vinge så därför har jag lite frågor:
-Räcker det med att skära en vinge i friggo med platt undersida, typ Clark-Y och sedan montera uppåtvinklade skevroder för att få en tillfredställande funktion?
-Är det stor skillnad i prestanda på en sådan "enkel" vinge mot en som är skuren med specifika profilmallar i bägge ändar, typ Zagi ?
-Hur hanterar en vinge vind ? kontra en vanlig seglare med tunn vinge, eller en delta?
-Kan man rita/ bygga den på något speciellt sätt för att bli bra i hårdvindsförhållanden?
-Finns det någon prisvärd gyrostabilisering som kan hantera en vinge eller skall man satsa på att bygga både skev och höjdroder för att kunna montera ett vanligt gyro på skeven ?
-Kan någon länka til en bra vinge att ugå ifrån (ritning) eller till en sida som beskriver aerodynamiken på ett bra sätt?
-Hur påverkar vinkeln på bakåtsvepet flygegenskaperna ? Det finns ju vingar som är helt raka och vingar som är mycket pilformade.
Något annat jag bör tänka på ?

En smutt lösning vore annars att bygga en elseglare med motorn på en pod uppe på vingen och med en kropp alla flygbåt samt vinge med flaps.
Då kunde man flyga i de flesta förhållanden och sedan landa på vattnet och taxa in.
Dessvärre så hinner jag inte med ett sådant projekt i vinter så det får bli en "friggo-anka" till att börja med.

Tacksam för alla tips och ideér i detta kommande projekt.

Mvh

Mats W