Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Datavirus, någon som kan hjälpa?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Datavirus, någon som kan hjälpa?

    Tjo

    Idag när jag startade upp datorn gick det inte som vanligt. Ingen bakgrundsbild kom upp och plötsligt började det ploppa upp 20tals felmedelanden om hårddisken plus en stor ruta som sa att hårddisken måste skannas. Detta är något slags virus jag fått som vill att man ska köpa deras program... Har googlat på problemet och ladda ner ett program som skulle ta bort viruset. Efter 40 min av skanning så var jag tvungen att köpa programmet för att kunna ta bort skiten. SUCK. Måste väl finnas ett grattis sätt att fixa detta på? Och telias virusprogramm är bara skit som inte stoppar sånt här. Ja internet funkar men vågar inte göra något annat.
    70$ skulle nån support ha och sen dessa program som skannar och sen kräver betalt för att lösa skiten. känns som de också är virus... va gör man annars? Kostar väl hotlinern om man ska få expert hjälp

    Någon som varit med om samma eller kan hjälpa mig?
    Det är följande problem jag har: http://blog.teesupport.com/system-er...en-how-to-fix/

    (la upp denna tråden på ett annat välkänt forum men någon datakunnig kanske bara läser här så.)


    //Sebbe

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    586
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Grejen är att detta är bluff, du skall inte betala ett skit för att "låsa" upp din dator.
    Det är en trojan som ligger någonstans på datorn. Vad du skall göra är att 1)polisanmäla 2) formatera om datorn och gör en ny och fräsch installation. Telias Antivirus fungerar nog okey, men själv kör jag med AVG samt min routers inbyggda brandvägg.
    (Även AVG har brandvägg). Ger absolut inte 100%skydd men det duger.

  3. #3

    Standard

    Suck - enda rådet från min sida är försentrådet - se till ha backup innan, dvs ifall något händer (disk kan ju krascha pga sliten också, inte bara malware). När du "skannade" är nog chansen stor du lät den kryptera/låsa dina filer i stället.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag fick nått sånt där skit för något år sedan. Laddade ner Malwarebytes gratis (http://www.malwarebytes.org/) som tog bort det.

    Ladda ner programmet på en annan dator, ändra filnamnet till något annat. Har för mig att viruset kände igen namnet på .exe filen. Den heter mbam_setup****.exe när du laddar ner den, ändra den till sebbe.exe och installera den så kanske det löser dig.


    /Stefan

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    testa starta datorn i felsäkert läge och rensa bort viruset den vägen.

    //Matte

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Hello!

    TROR problemet är löst. Gjorde en systemåterställning och det verkar funka normalt nu igen pust. Enda skiten är att mina internet favoriter är borta, enda som jag inte har backup på. Som tur är har jag lärt mig the hard way att ha backup på allt!
    Tackar för eran hjälp! Återkommer senare hurvida systemet fungerar normalt eller inte.


    //Sebbe

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    hrmm, mina bilder, filmer osv är borta. de finns där men vart?? tror inte de är försvunna men hur ska man återställa dem? skulle vilja gå igenom allt innan man gör en total omstart av datorn...


    //Sebbe

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Gjorde du en riktig systemåterställning genom att trycka typ f11 eller liknande vid uppstart ??
    isåfall är det rätt kört
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det program du körde (Smart HDD Check) har krypterat alla privata filmer, dokument, bilder etc. De finns där men är gömda och krypterade. Det bästa du kan göra är att låta bli att ladda ner program av typen smart hdd check.

    1) Partitionera om disken
    2) Formattera om disken, ej quick format
    3) Installera om
    4) Byt till google chrome med synkronisering av bokmärken eller firefox med synkronisering av bokmärken.
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Det vart faktiskt en rätt enkel lösning. alla mina försvunna filer (i princip) var dolda helt enkelt! dock är datorn segare än vanligt och en ominstallation av windows blir det snart!
    Skall ge google chrome en chans. alltid varit tapper iexplorer användare men det verkar ha sina problems.


    //Sebbe

Liknande ämnen

  1. Hjälpa mig i Linköping.
    Av Ronny i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 10:44
  2. Någon som kan hjälpa till med byggtips på en smidig markstation som är
    Av bob i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 11:08
  3. Hjälpa en FPVare med filmjobb!
    Av Haxxel i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 14:31
  4. Någon som hört om någon som åkt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 10:28
  5. J20 kit någon?
    Av Admiral Piett14 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •