Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: RCFF i SMFFklubb - någon som vet här?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
    Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

    /Bo
    Medlemmarna i Ripa Modellflygklubb har sedan 2007 möjlighet att välja om de vill vara med i SMFF eller inte, alternativet var att klubben skulle förlora medlemmar, vilket skulle påverka klubbens framtid negativt på flera sätt.
    2009 gick vi steget längre, allt för att värna om klubbens framtid, utveckling och dess medlemmar, vi införde en lägre grundmedlemsavgift.

    Klubben införde i stället en fältavgift på 200 kr/år för alla som flyger ofta/regelbundet på modellflygfältet, vilket även gäller aktiva gästmedlemmar.

    Medlemmar som ”bara” flyger inomhus betalar grundmedlemsavgift, och 20 kr per flygkväll

    Om vi ”väger” klubbens medlemsavgifter till samma nivå (ca 100 medlemmar) från 2007 till 2012 har denna förändring påverkat klubbens resultat i positiv riktning med mer än 10 000 kr per år, ca 13 500 kr under 2012.

    Medlemsavgifter Ripa mfk

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  2. #22
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Och i vår klubb har vi en som är styrelseledamot i FS, och en i SMFF, så gissa hur lätt det är att få igenom något i den klubben.... orkar inte bry mig längre
    Våga vägra Powerbox!

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Och i vår klubb har vi en som är styrelseledamot i FS, och en i SMFF, så gissa hur lätt det är att få igenom något i den klubben.... orkar inte bry mig längre
    Det blir lätt så,man resignerar..
    Men jag har ofta skrivit att jag tror att tiden löser allt sånt här revirpissande tänk och jag blr riktigt glad när jag läser
    att det är precis vad som hänt i många klubbar!
    Man struntar i ev. tillhörighet och går ut och flyger och har kul ändå samt struntar i §37 (om man ens vet om vad det är )

    Det som är märkligt är att inte ens det som Mats skriver som är det mest positiva,att pengarna stannar i klubben där de gör nytta,
    fubgerar som argument om man talar med dessa,oftast något äldre gentlemen,om varför man ska fundera på olika alternativ.
    Sen så tror jag att nu när SMFF ser helt annorlunda ut i sin hopsättning än för bara några år sen så kommer den där paragrafen att försvinna,med lite friskt tänk så kanske man ser orimligheten i att ha den kvar?

    Jag är gärna med i både SMFF och RCFF den dagen" 37:an går i himmelen in" om de vill ha mig .
    För jag stöder gärna tävlingsflyget om jag vet att pengarna till en del går dit men inte som det har varit,att det bara käkas upp av en administration..
    Men som sagt,jag tror tiden fixar detta åt mig så jag tar det med ro numera..


    Hmm..Per?
    Läste just på Strandas hemsida,ni välkomnar ju alla tillhörigheter?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg

    Hmm..Per?
    Läste just på Strandas hemsida,ni välkomnar ju alla tillhörigheter?
    Säger som Bokis enligt ert dokument "Regler_4 20110415" http://www6.idrottonline.se/ImageVau...4_20110415.PDF på sid 1 så står det ju att man får välja tillhörighet ? som jag förstår det.

    /Martin
    /Martin

  5. #25
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Klubben på min ort där väljer men vilket förbund man vill vara med i, kravet är att man är med i något av de. /Mvh Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  6. #26

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ähum...

    "Modeller större än SMFF:s definition på modellflygplan får inte flygas utan särskilt tillstånd."
    Så står det i Strandas stadgar.

    Nån som vet var gränsen går?
    Och VEM ger tillstånd? SMFF??
    Retroholic!

  7. #27
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Spelar det nån roll Thomas? Gränsen går för TÄVLANDE vid 25 kg,det räcker för de flesta..
    (det var den gräns många trodde/tror gäller för storlek på modellflygplan men icke)
    Men var ju inte det tråden handlade om eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nä, det är rätt Bokis, det ska inte spåra ur. Blev bara lite konfunderad när jag läste stadgarna...
    Retroholic!

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Jag är inte ute efter att starta nån vs. tråd och hoppas sådant uteblir. Men hade anledning fråga en klubb om det räcker med RCFFanslutningen utan att behöva gå med i SMFF. Svaret dröjer då de behövt bolla vidare så tänkte fråga om ni har synpunkter/erfarenheter/etc.?
    I min klubb har vi som många andra beskrivit delat på klubbavgiften så man kan välja att vara med i bara klubben om man så önskar. Så där har vi absolut inget problem.

    Problemet jag har sett är att när man väl behöver hjälp så börjar det spela roll hur många som är med och var. I den aspekten kan det ju vara idé att man är enig inom klubben. Ang försäkringen så verkar det mer handla om hur bra man själv kan/orkar driva sitt ärende mot/med försäkringsbolaget än vem som äger försäkringen i fråga (SMFF/RCFF/Privat).
    Superhero

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Problemet jag har sett är att när man väl behöver hjälp så börjar det spela roll hur många som är med och var.
    Hej,
    Kan du ge exempel på hur det spelar roll?

    /Bo

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Kan du ge exempel på hur det spelar roll?

    /Bo
    Exempel:

    SMFF BREDD hjälper klubbar med bidrag av olika slag. Det kan tex vara ett skolflygplan. Om antalet anslutna medlemmar i klubben är lågt så är inte Bredd intresserade längre.
    Superhero

  12. #32
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det som du skriver tycker jag stämmer illa:
    1: Försäkringen är fortfarande Henke,en företagsförsäkring och det är resp. förbund som skickar in ev. skadeanmälan,
    att "driva " vet jag inte riktigt vad det är,möjligtvis överklaga om man inte är nöjd med utfallet.
    Det enda som behövs är att skicka in en skadeanmälan till bolaget och det gör försäkringstagaren,i vårt fall RCFF efter att ha fått uppgifter från den personen/anställde som det har inträffat något för.
    2. det går alldeles utmärkt att söka bidrag från RCFF för skolflyg m.m.
    Vi har i dagsläget inga utgifter för administration och pengarna som "blir över" efter att försäkringen samt ett par andra utgifter är betalda står klubbarna fritt o söka tex bidrag för just skolflygplan m,m.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det som du skriver tycker jag stämmer illa
    Jag vet att du tycker så och jag backar från vidare diskussion här, ville bara framföra hur det fungerar i min klubb.(dvs att vare sig SMFF eller RCFF är något problem)
    Superhero

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Exempel:

    SMFF BREDD hjälper klubbar med bidrag av olika slag. Det kan tex vara ett skolflygplan. Om antalet anslutna medlemmar i klubben är lågt så är inte Bredd intresserade längre.
    I ett inlägg på SMFF`s Facebooksida från ordförande för SMFF Bredd strax före årsskiftet, skriver han att det fanns 275 000 kr att söka, och att endast 5 klubbar sökt bidrag, i detta inlägg ifrågasattes om det verkligen inte fanns fler klubbar med engagemang, och som var intresserade av dessa bidrag. Som klubb blev vi tillsammans med flera andra klubbar nyfikna på dessa bidrag, vi inledde försöken att få svar på vilka bidragsmöjligheter som fanns, detta via mail skickat till SMFF Bredd den 31 december, dock utan svar inom fjorton dagar, varför vi även skickade ett mail med samma frågeställning till smff@flygsport.se den 13 januari, inte heller detta besvaras,

    I ett protokoll som lagts ut på SMFF´s hemsida den 7/3 kan vi läsa att ansökan i våra mail kommit SMFF till del men att ansökan inte kunnat behandlas då kriterierna för dessa bidrag ansågs för vaga. Som klubb fick vi dock inget svar på detta via mail eller brev.

    http://iof2.idrottonline.se/ImageVau...-12_-16-30.PDF

    Den 15 mars skickar vi därför ett mail som beskriver vår syn över hanteringen, och uteblivna svar på våra bidragsfrågor, men att svar finns att läsa i protokoll, detta mail skickas även med kopia till Riksidrottsförbundet.

    Strax efter att detta mail skickas blir jag uppringd av ordföranden för SMFF bredd, som ifrågasatte vad vi i Ripa Modellflygklubb sysslar med, dock hade han inget svar på våra bidragsfrågor, hans inlägg på Facebook hade han mest gjort för att skapa engagemang, det fanns ingen substans i inlägget som sådant.

    Samma dag som detta mail skickats får vi svar från SMFF´s ordförande enligt nedan, som då lovar att klargöra för bidragsreglerna i Modellflygnytt nr. 2, ett svar som jag personligen inte har sett som publicerat, möjligt att Henke i Växjöklubben har närmare kontakt med SMFF Bredd´s ordförande, och mer info om dessa bidragsgrunder.
    I Ripa Mfk väntar vi dock fortfarande på svar.

    /////////////////////
    Svar via mail från SMFF´s ordförande den 15/3 2012
    Styrelsen har vid mötet kommit fram till att ansökningskriterierna för ungdomsbidrag är för vaga och har därför gett Roland Brebäck och Christer Malmesäter i uppgift att ta fram nya tydligare kriterier till nästa styrelsemöte. Vi hoppas att de ska vara klara med sitt arbete så att ni kan läsa om det i Modellflygnytt nr 2.
    ////////////////////

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  15. #35

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Vi har likadant i III Aviatörer, en klubbavgift samt separata avgifter för dom båda förbunden. Funkar skitbra
    Skönt att allt fler klubbar tycks ta initiativet att ansluta medlemmar utan att diskriminera m.a.p. förbundstillhörigheten. Kan man dessutom vara medlem i en klubb på ytterligare differentierade grunder (som i Ripa mfk) borde medlemsantalet och trevnaden öka ännu mer.

    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  16. #36
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag vet att du tycker så och jag backar från vidare diskussion här, ville bara framföra hur det fungerar i min klubb.(dvs att vare sig SMFF eller RCFF är något problem)
    Det handlar inte om att tycka utan att (om det är medvetet) skriva direkta felaktigheter som om det vore nån sanning?
    Sånt bidrar bara till div. ryktesspridning som ingen har nån glädje av.
    Det har det varit nog av genom åren..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #37
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Hmm..Per?
    Läste just på Strandas hemsida,ni välkomnar ju alla tillhörigheter?
    Ja, som gästflygare är alla välkomna... men som medlem måste man vara med i tävlingsförbundet....
    Våga vägra Powerbox!

  18. #38

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Något som tyvärr inte framkommer denna debatten är ju att RCFF verkligen har betalt ut bidrag till vissa klubbar.
    Om jag inte missminner mej så har faktiskt Ripa MFK fått ett bidrag av vårt förbund. Vad det var ämnat till vet
    jag inte, men det tycker jag är av mindre betydelse. Det är kanske fler utbetalningar som är gjorda?
    Det skulle kanske styrelsen kunna redovisa här.
    Hälsningar
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dragon Visa inlägg
    Något som tyvärr inte framkommer denna debatten är ju att RCFF verkligen har betalt ut bidrag till vissa klubbar.
    Om jag inte missminner mej så har faktiskt Ripa MFK fått ett bidrag av vårt förbund. Vad det var ämnat till vet
    jag inte, men det tycker jag är av mindre betydelse. Det är kanske fler utbetalningar som är gjorda?
    Det skulle kanske styrelsen kunna redovisa här.
    Hälsningar
    Kalle
    Hej Kalle!

    Helt rätt, Ripa Mfk har sökt, och erhållit bidrag från RCFF, kopplade till olika teman och aktiviteter under Ripalägren, såsom ”Intresseväcka” och ”Juniorlyftet” .

    RCFF arrangerade en Workshop under ett Ripaläger som blev mycket uppskattad.

    Klubben har som målsättning att modellflyghobbyn skall bli mer synlig, men vad hjälper det om vi inte samtidigt sprider vårt muntliga budskap, inför årets Ripaläger sökte klubben bidrag för inköp av en komplett och kraftfull PA anläggning, med trådlös mikrofon.

    ”Viktig information hörs nu tydligare, tack vare bidraget från RCFF”

    Vi ställde även frågan via mail till SMFF bredd, om ev. intresse, medverkan vid årets Ripaläger, men fick tyvärr inget svar!

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    MFK Genlanda Åsele.

    Vi har sökt o tacksamt mottagit bidrag från RCFF
    till ett antal av våra träffar.

    Dessutom har Ove ställt upp 2 ggr på meetingar
    som konferencier o på mycket förtjänstfullt sätt
    stöttat oss dessutom utan ersättning.
    (Resa Skåne- Åsele tor)!

    Mvh Kent Gunnarsson
    Ordf: MFK Genlanda

Liknande ämnen

  1. Någon som hört om någon som åkt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:28
  2. Någon som vet ???
    Av chrille g i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 16:48
  3. någon som vet?
    Av Joha i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 05:27
  4. Är det någon som vet?
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 22:13
  5. J20 kit någon?
    Av Admiral Piett14 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •