Ställningen är helt klart gjord av vp-rör och färdiga krökar. Det gråa är värmeisolering för vattenrör. Du hittar alla delarna i byggfackhandel eller på Jula/Biltema. Billigt och bra.
Jag håller med om att ställningen är mycket snygg.
Ställningen är helt klart gjord av vp-rör och färdiga krökar. Det gråa är värmeisolering för vattenrör. Du hittar alla delarna i byggfackhandel eller på Jula/Biltema. Billigt och bra.
Jag håller med om att ställningen är mycket snygg.
Tack för tipsen vänner, nu ska jag ta en sväng till närmaste byggvaruhandel. Sedan ska här byggas båtvaggor.
Kay krut
Ingen aning vad det är för rör, men det är starkt, lätt och smidigt. Med banden bär man båten smidigt och den står stadigt i ställningen. =) Glömde ju länken till det hela (ni ser varför jag bara kört en gång.. haha... är så gått som körklar igen nu):
http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=59&t=8660
Skulle va kul mäta hur fort den går, den körde i från en båt vi filma ifrån som gick 42 iaf. Men men... fart... hastighet.. *himlar* :-D
"den går säkert 100 km/h" säger ägare till sina metanol-bilar :-D
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Wow, läckra bilder "Ålänning". Man blir bara så sugen på att köra. Och Micke, jag hör av mej.
Kay krut
Bättre gensvar.
I går kväll, lördag skickade jag ännu en förfrågan om båtar, denna gång till HAB i Ljungby. Och se, några timmar senare får jag ett trevligt svar från Tomas på nämnda företag. Mycket trevligt bemötande från honom och det resulterade i att vi beställde två elracerbåtar. För nu ska ju liksom tanten också ge sig ut på böljan blå och eldrift verkar vara enklast att komma igång med för hennes del. Inga tjyvstannande motorer eller oljekladd och det kan ju vara en fördel om jag ska få henne att fortsätta med den här trevliga sporten!
Nu ska jag bara avsluta träarbetet med Riva-båten. Sedan blir det inköp av axlar och propellrar, axelstöd, roder osv. Och det lär nog hamna hos Janne på Miniracingteknik. Motor och reglage är redan beställt på Airmedia och lär snart komma till Svedala.
Trevlig helg,
Kay krut
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Riva Aquarama.
Nu har den fått lite mahognyfanér på sig också och nu väntar några lager lack. Sedan kan monteringen börja med roder, motor, axel mm. Återkommer när det blir dags för dop.
Kay krut
Hej Kay,
oavsett om du bygger flygplan eller båtar går det fort och blir väldigt snyggt! Läckert!! Fast du ger väl inte upp flyget helt...
Hälsningar
Kjell Nilsson
Hej Kjell !
Nej var inte orolig, jag ska inte sluta bygga flygmaskiner. Jag har bara tagit upp modellbåtsåkandet igen. Det har varit slumrande sedan 70-talet då lillbrorsan och jag åkte mycket båt. På den tiden fanns det inte mycket färdigt att köpa, inga li-po batterier eller färdigmonterade båtar. Man fick göra allt själv och fanns det inga grejor att köpa så tillverkade vi det själv. Jag minns när vi kom på den geniala lösningen att använda långändan, den halvrunda, på insexnycklar som drivknut tillsammans med en omsvarvad och gängad insexbult. Detta blev så småningom en nyhet från OS-fabriken några år senare !
I dag är allt mycket enklare och dagens elbåtar åker ifrån nästan allt som finns att skapa. Inga silveroxidbatterier här inte. Ja tänk vad utvecklingen går fort.
Nej Kjell, jag tar bara en paus i modellflyget nu under höst och vinter och passar samtidigt på att ladda inför Östersund 2013.
Då ska det bli trevligt att se din fina Cub i luften.
Kay krut
Är det bara på detta forum och www.smbf.info som man hittar svenska RC-båtgäng (forum)?
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Riva Aquarama.
Nu återstår det inte så mycket förrän det är dags för dop. Efter sju lacklager är jag måttligt road av båtlack och slipning. Nu blev resultatet ganska bra så det var nog värt besväret. Drivlinan är monterad och det mesta grovjobbet är avklarat så nu återstår det bara lite småpynt innan nästa bygge står för dörren.
Motorn, en Leopard 4074/2Y samt reglage kommer från Airmedia. Övrigt till drivlinan, flexaxel och strut samt motorknut mm kommer från Miniracingteknik.
Sedan jag i tidigare inlägg skrev om dåligt gensvar, har faktiskt ytterligare två handlare svarat på mitt mail. Även om det var i senaste laget, båten är ju färdig nu, så är det ändå positivt. Det är ju, trots allt, på oss hobbyutövare som dom lever, så att svara på en seriös förfrågan om deras utbud kan väl anses som normalt, eller ? Och i synnerhet om det står på deras hemsida att man kan maila dem om man har frågor mm !
Sköt om Er,
Kay krut
Vilken skönhet!
”Vir prudens non contra ventum mingit”
Väldigt vacker!
Men du skulle ju ha ett par dockor med sextiotalskläder...
/\/\vh // /\/\r J.
Mats !
Det kommer, bara tanten hittar rätt storlek. Det stämmer inte riktigt med alla dom Barbie-varianter som finns. Dom är tyvärr för små så det blir till att leta. Men skam den som ger sig, en ratt, en gubbe i rätt storlek och hon är iväg på böljan blå.
Ha´de´
Kay krut
Men hörru Kay Krut!!!
Det är på tok för lite byggbilder i denna tråd (eller har du en annan tråd??).
Skulle vilja se lite mer bilder på träkonstruktionen samt höra vad du använt för material.
Speciellt i bordläggningen, inköpsställe ? Vilken lack mm.
Ruggigt fint och inspirerande bygge, kan bara gratulera.
Nu gäller det att hitta någon med stor inomhuspool så att du får testa skönheten i sitt rätta element.
Jag är ruggigt sugen på något liknande en vacker dag.
// Mats W
... och inte liknar det en Cub heller!!
Sk*tsnygg!! Men, som sagt, en eller två chaufförer skulle inte sitta fel.
Du får komma in med den till Kvarnlandas inofficiella båtpöl som ligger i ändan av flygfältet.
Retroholic!
Jo du Mats, jag funderade på att lägga in en kort byggtråd här på sidan men jag blev terrad av mina flygkompisar för att jag börjat bygga båt så jag vågade inte sticka ut hakan. Nu var det visserligen i all välmening men man vet aldrig med modellflygare, dom kan hitta på allt möjligt !
Men när du nu frågar så ska jag försöka att göra en kort beskrivning. Ritningen hittade jag på www.woodenboats.com i A-4 format. Sedan förstorade jag upp den med hjälp av passare och skjutmått till ca 1350mm. Alla spant är byggda av Biltemas färgpinnar som finns i fem kilos förpackning och förmodligen avsedda för att tända brasan med. Lagom i storlek och framför allt billiga. Även kölen är skiktlimmad med dessa pinnar i tre lager. Bordläggningen är 1,5 mm björkplywood som är PU-limmad på spanten. Polyuretanlim är bra när det glipar lite här o där då det har en utfyllande effekt. Synd bara att det är så kort hållbarhetstid på den. Vidare så är plywooden fanerad med afrikansk mahogny, en billigare version som är laglig att saluföra, inköpt på Fredrikssons Trä i Arlöv. Tjockleken är 0,4 mm och den finns i storlekar runt 200 mm bredd och 2500 mm längd. Även denna är limmad med PU-lim. Däcksplankningen är 1,5 plywood samt fanér med 2mm balsanot stående mellan fanérremsorna och som sedan slipats ner. Resultatet blir ganska effektfullt när det är färdiglackat. Ja, lackeringen är ju ett kapitel för sig. Alla som besökt källaren har påtalat vikten av minst åtta lager lack !! Jo jag tackar, efter sju eller var det åtta lager båtlack så tyckte jag att det kanske skulle vara läge för ytterligare ett lager. Och så blev det så nu står den här och väntar på dop med sina nio lager lack ! Biltema har bra uretanbaserad båtlack för runt hundringen och som räcker gott för våra ändamål.
Nu återstår det bara att övertyga tanten om att båtåkande också är en trevlig sport. Och i dag har vi varit åstad och köpt en Futaba rattradio åt henne så det lär finnas hopp. Blir det bra väder i morgon, söndag, så ska vi nog ta en sväng med hennes Outlaw-båt. Jag lär återkomma i ämnet.
Och du Mats, tveka inte utan sätt igång med båtbygget. Får du problem under resans gång så finns det alltid någon att fråga här på sidan.
Sköt om Er,
Kay krut
Ups! En korrigering:
www.classicwoodenboatplans.com
Ursäkta missen.
Kay krut.