Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Dåligt gensvar.

  1. #21
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Dåligt gensvar.

    Ställningen är helt klart gjord av vp-rör och färdiga krökar. Det gråa är värmeisolering för vattenrör. Du hittar alla delarna i byggfackhandel eller på Jula/Biltema. Billigt och bra.

    Jag håller med om att ställningen är mycket snygg.

  2. #22
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Ställningen är helt klart gjord av vp-rör och färdiga krökar. Det gråa är värmeisolering för vattenrör. Du hittar alla delarna i byggfackhandel eller på Jula/Biltema. Billigt och bra.

    Jag håller med om att ställningen är mycket snygg.
    Det är inte VP-rör utan avloppsrör DN32 elr 40mm. Finns även dom hos bygg/vvs-handlare...

    /Micke

  3. #23

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack för tipsen vänner, nu ska jag ta en sväng till närmaste byggvaruhandel. Sedan ska här byggas båtvaggor.

    Kay krut

  4. #24
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Tack för tipsen vänner, nu ska jag ta en sväng till närmaste byggvaruhandel. Sedan ska här byggas båtvaggor.

    Kay krut
    Skriv ner vad du vill ha så fixar jag det till dig, Kay!

    /Micke

  5. #25

    Standard

    Ingen aning vad det är för rör, men det är starkt, lätt och smidigt. Med banden bär man båten smidigt och den står stadigt i ställningen. =) Glömde ju länken till det hela (ni ser varför jag bara kört en gång.. haha... är så gått som körklar igen nu):
    http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=59&t=8660
    Skulle va kul mäta hur fort den går, den körde i från en båt vi filma ifrån som gick 42 iaf. Men men... fart... hastighet.. *himlar* :-D
    "den går säkert 100 km/h" säger ägare till sina metanol-bilar :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Wow, läckra bilder "Ålänning". Man blir bara så sugen på att köra. Och Micke, jag hör av mej.

    Kay krut

  7. #27

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Bättre gensvar.

    I går kväll, lördag skickade jag ännu en förfrågan om båtar, denna gång till HAB i Ljungby. Och se, några timmar senare får jag ett trevligt svar från Tomas på nämnda företag. Mycket trevligt bemötande från honom och det resulterade i att vi beställde två elracerbåtar. För nu ska ju liksom tanten också ge sig ut på böljan blå och eldrift verkar vara enklast att komma igång med för hennes del. Inga tjyvstannande motorer eller oljekladd och det kan ju vara en fördel om jag ska få henne att fortsätta med den här trevliga sporten!

    Nu ska jag bara avsluta träarbetet med Riva-båten. Sedan blir det inköp av axlar och propellrar, axelstöd, roder osv. Och det lär nog hamna hos Janne på Miniracingteknik. Motor och reglage är redan beställt på Airmedia och lär snart komma till Svedala.

    Trevlig helg,

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aquarama 004.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	32827  

  8. #28
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Skaffade en 26cc båt i fjol, eller om det var året före. Kul grej! =) Men bara hunnit köra EN gång än.
    I juni 2010 vare, är nästan så jag ångrar att jag sålde båten nu när jag inte sett den på ett tag. Men den gick jäkligt bra kommer jag ihåg (för de va du som kom till såtenäs å hämtade den?)
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #29

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Riva Aquarama.

    Nu har den fått lite mahognyfanér på sig också och nu väntar några lager lack. Sedan kan monteringen börja med roder, motor, axel mm. Återkommer när det blir dags för dop.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aguarama 99.jpg 
Visningar:	258 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	32895  

  10. #30


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay,
    oavsett om du bygger flygplan eller båtar går det fort och blir väldigt snyggt! Läckert!! Fast du ger väl inte upp flyget helt...

    Hälsningar
    Kjell Nilsson

  11. #31

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej Kjell !

    Nej var inte orolig, jag ska inte sluta bygga flygmaskiner. Jag har bara tagit upp modellbåtsåkandet igen. Det har varit slumrande sedan 70-talet då lillbrorsan och jag åkte mycket båt. På den tiden fanns det inte mycket färdigt att köpa, inga li-po batterier eller färdigmonterade båtar. Man fick göra allt själv och fanns det inga grejor att köpa så tillverkade vi det själv. Jag minns när vi kom på den geniala lösningen att använda långändan, den halvrunda, på insexnycklar som drivknut tillsammans med en omsvarvad och gängad insexbult. Detta blev så småningom en nyhet från OS-fabriken några år senare !
    I dag är allt mycket enklare och dagens elbåtar åker ifrån nästan allt som finns att skapa. Inga silveroxidbatterier här inte. Ja tänk vad utvecklingen går fort.

    Nej Kjell, jag tar bara en paus i modellflyget nu under höst och vinter och passar samtidigt på att ladda inför Östersund 2013.
    Då ska det bli trevligt att se din fina Cub i luften.

    Kay krut

  12. #32

    Standard

    Är det bara på detta forum och www.smbf.info som man hittar svenska RC-båtgäng (forum)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Riva Aquarama.

    Nu återstår det inte så mycket förrän det är dags för dop. Efter sju lacklager är jag måttligt road av båtlack och slipning. Nu blev resultatet ganska bra så det var nog värt besväret. Drivlinan är monterad och det mesta grovjobbet är avklarat så nu återstår det bara lite småpynt innan nästa bygge står för dörren.
    Motorn, en Leopard 4074/2Y samt reglage kommer från Airmedia. Övrigt till drivlinan, flexaxel och strut samt motorknut mm kommer från Miniracingteknik.

    Sedan jag i tidigare inlägg skrev om dåligt gensvar, har faktiskt ytterligare två handlare svarat på mitt mail. Även om det var i senaste laget, båten är ju färdig nu, så är det ändå positivt. Det är ju, trots allt, på oss hobbyutövare som dom lever, så att svara på en seriös förfrågan om deras utbud kan väl anses som normalt, eller ? Och i synnerhet om det står på deras hemsida att man kan maila dem om man har frågor mm !

    Sköt om Er,
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pilot 001.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	79,9 KB 
Id:	33554  

  14. #34
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Dåligt gensvar.

    Vilken skönhet!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #35
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Väldigt vacker!
    Men du skulle ju ha ett par dockor med sextiotalskläder...
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #36

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mats !

    Det kommer, bara tanten hittar rätt storlek. Det stämmer inte riktigt med alla dom Barbie-varianter som finns. Dom är tyvärr för små så det blir till att leta. Men skam den som ger sig, en ratt, en gubbe i rätt storlek och hon är iväg på böljan blå.

    Ha´de´
    Kay krut

  17. #37


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Men hörru Kay Krut!!!
    Det är på tok för lite byggbilder i denna tråd (eller har du en annan tråd??).
    Skulle vilja se lite mer bilder på träkonstruktionen samt höra vad du använt för material.
    Speciellt i bordläggningen, inköpsställe ? Vilken lack mm.
    Ruggigt fint och inspirerande bygge, kan bara gratulera.
    Nu gäller det att hitta någon med stor inomhuspool så att du får testa skönheten i sitt rätta element.
    Jag är ruggigt sugen på något liknande en vacker dag.

    // Mats W

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    ... och inte liknar det en Cub heller!!
    Sk*tsnygg!! Men, som sagt, en eller två chaufförer skulle inte sitta fel.
    Du får komma in med den till Kvarnlandas inofficiella båtpöl som ligger i ändan av flygfältet.
    Retroholic!

  19. #39

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jo du Mats, jag funderade på att lägga in en kort byggtråd här på sidan men jag blev terrad av mina flygkompisar för att jag börjat bygga båt så jag vågade inte sticka ut hakan. Nu var det visserligen i all välmening men man vet aldrig med modellflygare, dom kan hitta på allt möjligt !
    Men när du nu frågar så ska jag försöka att göra en kort beskrivning. Ritningen hittade jag på www.woodenboats.com i A-4 format. Sedan förstorade jag upp den med hjälp av passare och skjutmått till ca 1350mm. Alla spant är byggda av Biltemas färgpinnar som finns i fem kilos förpackning och förmodligen avsedda för att tända brasan med. Lagom i storlek och framför allt billiga. Även kölen är skiktlimmad med dessa pinnar i tre lager. Bordläggningen är 1,5 mm björkplywood som är PU-limmad på spanten. Polyuretanlim är bra när det glipar lite här o där då det har en utfyllande effekt. Synd bara att det är så kort hållbarhetstid på den. Vidare så är plywooden fanerad med afrikansk mahogny, en billigare version som är laglig att saluföra, inköpt på Fredrikssons Trä i Arlöv. Tjockleken är 0,4 mm och den finns i storlekar runt 200 mm bredd och 2500 mm längd. Även denna är limmad med PU-lim. Däcksplankningen är 1,5 plywood samt fanér med 2mm balsanot stående mellan fanérremsorna och som sedan slipats ner. Resultatet blir ganska effektfullt när det är färdiglackat. Ja, lackeringen är ju ett kapitel för sig. Alla som besökt källaren har påtalat vikten av minst åtta lager lack !! Jo jag tackar, efter sju eller var det åtta lager båtlack så tyckte jag att det kanske skulle vara läge för ytterligare ett lager. Och så blev det så nu står den här och väntar på dop med sina nio lager lack ! Biltema har bra uretanbaserad båtlack för runt hundringen och som räcker gott för våra ändamål.
    Nu återstår det bara att övertyga tanten om att båtåkande också är en trevlig sport. Och i dag har vi varit åstad och köpt en Futaba rattradio åt henne så det lär finnas hopp. Blir det bra väder i morgon, söndag, så ska vi nog ta en sväng med hennes Outlaw-båt. Jag lär återkomma i ämnet.

    Och du Mats, tveka inte utan sätt igång med båtbygget. Får du problem under resans gång så finns det alltid någon att fråga här på sidan.

    Sköt om Er,

    Kay krut

  20. #40

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ups! En korrigering:

    www.classicwoodenboatplans.com

    Ursäkta missen.

    Kay krut.

Liknande ämnen

  1. Dåligt sug i ST 61:a.....
    Av Irokee i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 22:41
  2. Flygplansgyro - bra eller dåligt
    Av Stig H. i forum Elektronik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 00:17
  3. Barkaby skalatävling- dåligt arrangemang!
    Av kempff i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 20:43
  4. Dåligt med användare online nu
    Av Robin i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 05:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •