Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Dåligt gensvar.

  1. #41


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Man tackar och bugar för denna förstklassiga info.
    Biltemas pinnar var ett jäkla bra tips!!
    Dina flygpolare får du göra något åt. Byggen som detta måste upp på nätet, detta är allmänt intresse.
    Nu är det bara tid som fattas.
    Jag har ett ubåtsprojekt som slumrar lite, hoppas komma vidare med det snart.
    Det är ju ett mer "ingenjörsaktigt" projekt men jag är ruggigt sugen på att bygga med lister och plywod.
    Funderar på någon form av segelbåt i lite större storlek??
    Vi får se vad det blir.
    Först skall några flygmaskiner bli klara.

    Ha de..

    // Mats W

  2. #42

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej på er !
    I dag var vi ute och testade räckvidden på tantens rattradio, en Futaba Megatec 3PM 2,4 FASST. I specifikationerna står tydligt "Maximum outrange 80 meter. Optimum condition" Och då undrar man ju, är det inte bättre räckvidd på fa...tyget, vad är det man gått åstad och köpt! 80 meter kan ju tyckas lite väl i underkant om man ska köra på vattnet med lite större båtar och på lite längre avstånd.
    Så vi for iväg ut i den skånska naturen och till en förträfflig raksträcka vid Näsbyholms slott. Där placerade jag tanten och mottagaren och tog sändaren med mig för en liten promenad. Vi hade bestämt att hon skulle fäkta med båda armarna, ett vedertaget skånskt uttryck för att "skiten fungerar" när servot rörde sig. Så efter en lagom promenad på runt två hundra meter provade jag och tanten hoppade omkring som en värpsjuk höna. Jo, det fungerade så jag marscherade iväg ytterligare ett par hundra meter. Ett nytt försök och hon for runt på vägen med båda armar fäktandes som den bästa skuggbrottare. Jo nog verkade det som att allt var okay. Då trippade jag iväg en bra stund och mötte under vägens gång en bil med ett äldre par. Några hundra steg längre fram rattade jag åter på radion och ser plötsligt att bilen bromsar in långt där borta vid svängen. Nu var jag så långt borta att jag inte kunde urskilja tanten eller se vad hon hittade på. Så det var bara att promenera tillbaka samma väg, nu något längre tycktes det. Väl framme fick jag ett gott skratt, hon hade som överenskommet viftat med båda armarna när servot snurrade vilket det äldre paret i bilen uppfattade som att hon behövde hjälp. Nej hade hon svarat på bruten engelska, No, no I`m only checking a radio ! Ridå.

    Och vad fick vi ut av detta, jo räckvidden var mer än tillräcklig. Vi mätte sträckan med trippmätaren och fick ca 800 meter. Och detta var utan avbrott eller återstart av mottagaren. Förmodligen hade det gått ännu längre men jag tror inte att man kör 800 meter ut från bryggan så vi bestämde oss för att åka hem och därmed undvika att skrämma fler turister.
    Nu ska radion monteras i hennes Outlaw-båt så att hon har något att träna med innan Rivan ska i sjön.
    Jag bara undrar varför Futaba har angett räckvidden till runt 80 meter vid optimala förhållanden !
    Vi återkommer.
    Kay krut

  3. #43

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Kan det vara så att futaba menar 80 med nedsatt uteffekt-knappen intryckt? Jag har en liiiiten knapp bak på lin futaba 2,4 modul. Den ska tryckas in när det ska testas räckvidd, när knappen är intryckt sänder tydligen radion med mycket begränsad styrka.

  4. #44

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej Magoozi, jag tror inte det för jag kollade hela sändaren men inte fasen sitter där någon knapp. Jag kontaktade också Minicars i morse och enligt dem så finns den funktionen bara på dyrare anläggningar samt på flygradioapparaterna. En anledning till att Futaba bara anger 80 meter som räckviddsgräns kan vara att det finns länder med olika uteffektsbegränsningar, bl a Frankrike och då vill Futaba vara på säkra sidan. Och de flesta bilåkare kommer kanske sällan längre bort än 80 meter.

    Kay krut

  5. #45
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Förra veckan släppte Frankrike på sin regel om låg effekt, så nu kommer alla radioapparater i Europa att märkas lika i framtiden, skönt.

    Balsa Regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #46

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Vaba, jämlikhet inom EU ! Ja det ser vi fram emot.

    Kay krut

  7. #47

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Äntligen !

    I dag var det någorlunda bra väder för en söndagstripp. 4 grader varmt och bara lite duggregn, med andra ord en bra Skånehelg. Så tanten och jag drog en sväng till vår badsjö vid Hyby kyrka och provade hennes Outlaw-elbåt för första gången. En av accarna, en Graupner V-maxx från Hobbyborgen, visade redan vid första laddningen att en cell inte var riktigt kry. Och mycket riktigt, redan efter ca 2 minuter så gick reglaget in i halvfart. En koll visade att tre av cellerna var fulla och en var i stort sett tom. Så i med ett nytt batteri och nu gick det plötsligt mycket bättre. Efter fem minuters rattande med i stort sett fullgas hela tiden, var det fortfarande krut i paketet. Nu fick tanten ta över radion och genast blev det lite lugnare på vattnet. Det var hennes första försök någonsin att ratta en båt och det gick över förväntningarna. Jag slapp bada i det 7-8 gradiga vattnet. Något som jag hade i baknacken efter tidigare försök att övervinna alla universums lagar.Med ett leende lyfte hon så småningom upp båten på bryggan och sa "det får vi göra om när det blir lite varmare" och jag kunde glatt konstatera att vi fått en ny båtåkare i ledet. Nästa provkörning lär bli Rivabåten men då får det vara lite varmare.

    Sköt om er !
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pude 005.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	34109   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pude 006.jpg 
Visningar:	273 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	34110  

  8. #48
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Grattis till den "dubbla" premiären
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #49

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vilket "fighting-fejs"!
    Grattis Anna-Karin!
    Retroholic!

  10. #50

    Standard Va sköj

    Kvinlig fägring i båtkretsen, det är vad som behövs, välkomen fru Krut

    Kjell i S-ljunga

  11. #51

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Snart smäller det !

    Nu är det bara några timmar kvar på det här året och ungarna i kvarteret har redan smällt upp halva månadslönen. Så sitter man här och funderar och får dåligt samvete, vad var det man gav som nyårslöfte för ett år sedan. Ja, själv så lovade jag att bygga en ny kärra för varje "Östersundsträffen" som jag besöker och det löftet har jag kunnat hålla än så länge. Och så skulle jag bygga färdigt min gamla "Marblehead" segelbåt som har levt en tynande tillvaro i ett förråd i källaren i flera år. Attan också, den hade jag glömt, så nu har jag helt plötsligt fått eld i baken, rotat fram båt och färgburk, tapetserat halva hobbyrummet med rödfärg och så står den där på bänken och glänser. Glad i hågen rotade jag fram alla tillbehör som jag tillverkade för ett antal år sedan, mast och bom, spridare och tackel mm. Ett sprillans nytt winchservo dök upp ur gömmorna och det mesta tycks vara intakt trots många års lagring. Och så kommer tanten ner i hobbyrummet, tittar lite förvånat på den ansenliga högen av delar och så säger hon "Vad är det där för något skräp som du har hittat, ska du inte kasta allt det där så att du får plats med alla flygplanen" !! Nej aldrig, jag ska segla den och dessutom har jag infriat ett nyårslöfte som jag gav för ett år sedan. Jag lär återkomma till våren när den är sjösatt.

    På återseende,

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atwood 025.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	35469  

  12. #52

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Börringesjön är garanterat isfri så här års...
    Retroholic!

  13. #53

    Standard

    Hej Kay
    God fortsättning på det nya året, ser att Du har en "Marblehead" va kul, då får jag väl damma av min också, har inte varit i sjön på minst 15 år. Där nere i Skåneland nån stans vann jag SM i Marblehead, efter sedvanligt dopp fick jag tag på en telefon(detta var före mobilen fans) och ringde hem och berättade om segern, och hustrun svarade, ja ja, kommer du hem nu då! Så va den dan förstörd.

    Ha de
    Kjell

  14. #54

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det tar sig !

    Att sy segel är ju riktig vetenskap. Seglet ska ha buk för att segla bra och naturligtvis ska den ha en vettig profil. Ja en profil precis som vi har på våra modellflygplan. Så det blev till att bygga ett "profilbord" med rätt böjning på båda håll, både längs och tvärs och sedan var det bara att klippa och klistra. På bilden är storseglet klart och försegel är "under konstruktion" och slåss med en vinge om platsen på byggbordet.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atwood 028.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	35877  

  15. #55


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Kaj, ser fint ut.
    Kan du inte posta lite mera detaljer om hur du gör seglet?
    Material mm ? Det vore värdefullt.
    Jag är på g att rita en segelbåt och skall göra egna segel till den men vet inte riktigt hur.
    Det blir ett skratchbygge efter egen design (så småningom).
    Skall bli kul att följa, man blir "sommarsugen" när man ser båtbygge.
    (Var ute och flög i -13°C i dag :-)

    // Mats W

  16. #56

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mats !

    Om du Googlar på " Piedmont Model Yacht Club " så kommer du in på en trevlig hemsida. Välj sedan " Sailmaking 101 " i vänsterlisten så har du där en bra beskrivning på både hur du bygger skärbord och klipper/syr segel. Lycka till med ditt båtbygge och återkom gärna med bilder.

    Kay krut

  17. #57
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #58


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Bra guide där.
    Var köpte du segelmaterial ? Hos en segelmakare ?
    Vad körde du med för lim ?
    Har du hittat någon ritning på ett segel någonstans så att man kan se ungefärlig procentuell välvning mm?
    Kanske fanns på sidan men jag missade det i så fal.
    // Mats W

  19. #59

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mats !

    Det mesta av vikt finns på den sidan. Dessutom finns det en bra sida, www.rcsails.com där du kan gå in på Tips&Tricks /sailmaking och hitta ytterligare information.

    Efter att jag skurit våderna på mallbordet, strök jag samman dem med ett sk värmelim (strykjärnslim) med smeknamnet Fliselin som du kan köpa i sytillbehörsaffären. Anvisningar för hopläggningen finns på hemsidorna som jag nämnt. Sedan syr jag försiktigt ihop dem med sig-sagsöm och toppar med spinnackertape osv. Jag använder spinnackertyg och tape från www.skanehobby.se Väven finns i 1,5 meters bredd för ca 100:- /meter och tapen kostar 20:-/meter.

    Kay krut

  20. #60


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kay! Du är en källa till kunskap och inspration.
    Man tackar.
    Fasiken vad jag är sugen på mitt segelbåtsprojekt nu!!
    Har inte tid att gå till jobbet på dagarna längre :-(
    Haregott.
    // Mats W

Liknande ämnen

  1. Dåligt sug i ST 61:a.....
    Av Irokee i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 22:41
  2. Flygplansgyro - bra eller dåligt
    Av Stig H. i forum Elektronik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 00:17
  3. Barkaby skalatävling- dåligt arrangemang!
    Av kempff i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 20:43
  4. Dåligt med användare online nu
    Av Robin i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 05:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •