Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad varvar motorn?

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Vad varvar motorn?

    Vi är ett gäng gubbar som kör båt i Malmö med omnejd.
    Vi kör allt från 2,1 cc till 3,5 - El, direkt och växlat.
    Vi diskuterade kring hur man kan få våra båtar att gå så fort som möjligt. Hur kan man exempelvis ta reda på hur mycket motorn varvar under drift?

    Jag som säljer Eagle Tree Systems produkter hittade en varvräknare med magnet och givare. Funderade på installationen i båten och kompisen Uffe limmade in en magnet i ett svänghjul. Nu kom vi inte längre. Krångligt och kladdigt att lägga elektroniken i båten, så det hela avstannade.

    Men nyfnikenheten fanns kvar....
    Då kom jag - som gammal ljudtekniker - på att man kanske kunde analysera motorvarvet via ljudet. Tvåtaktsmotor = en smäll per varv.

    Jag letade lite på nätet och hittade ett gratisprogram som analyserar ljud. Dvs, att en ton översätts till värdet i Hertz (svängningar per sekund). OK, videokameran med ut vid nästa körning och vi filmade båten när den gick på fullgas. Viss skillnad i frekvens fick vi via Dopplereffekten, men vi fick ett värde. När jag spelade upp filmen i datorn hade jag programmet igång och datorns mikrofon inkopplad. Och se! Klockrent visade analysatorn ett stabilt värde. Vi fick bl.a fram 548 Hz. Det motsvarar 548 svängningar per sekund - eller varv per sekund. Snabbt fram med miniräknaren 548 * 60 = 32.880 RPM!
    Så nu svävar vi inte längre i ovisshet - genom en USB-minikamera fastsatt på båten får vi exakta värden på motorns prestanda.

    Programmet heter "VisualAnalyser 8.14" och det är lite sökande innan man hittar menyn där man kan isolera en viss frekvens. Denna teknik kan ju naturligtvis också användas till flyg, Bil och Helikopter...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	VisualAnalyser.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	149,9 KB 
Id:	32761

    Nästa idé och projekt är att bygga en manick som kan mäta motorns vridmoment och effekt.... Finns lite kunskap att hämta på Wikipedia... Hp till kW och hur man kan mäta en motors effekt. Hävarm och våg ska till...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Finns till smartphonen också.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.julian.apps.SPLMeter&hl=sv
    (finns säkert gratisappar också)





    Effekt = vridmoment * varvtal, så genom att mäta vridmomentet samt varvtalet så kan du lätt räkna ut effekten. När man börjar nysta i detta så märker man fort att vridmomentet bara är en slaggprodukt som inte säger någonting om hur stark en motor är. :-)
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Mötte i min ungdom en modellflygare som hade absolut gehör. han kunde tala om varvtalet utifrån att han hörde vilken ton motorn "sjöng " med. Han visste då hur många Hz som motsvarade tonerna och hade då motorns varvtal så som ovan beskrevs. Inte dåligt, men i brist på absolut gehör verkar ju detta intressant

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

Liknande ämnen

  1. Fel på t motorn? HJÄLP
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 05:24
  2. motorn stannar
    Av fattaren i forum Elektronik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 16:15
  3. vad fattas på motorn?
    Av fesoj_92 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 06:35
  4. Motorn går ej ett rubba
    Av marwii i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 17:30
  5. thunder tiger ! ?? varvar hur mycket ?
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •