Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hjälp med bygga rc svävare

  1. #1

    Standard Hjälp med bygga rc svävare

    Jag är 14 år och ska börja med mitt första stora egna projekt.

    jag har tänkt bygga en rc svävare för hälst 1500kr men kan gå upp till 2000kr.
    Är rätt så ny med det här med rc och har googlat en hel del.
    Jag hade tänkt köpa grejerna på HAB då det är bara några mil dit eller beställa från Hobbex. Jag ska bygga den som denna http://m.youtube.com/watch?v=A_cftvNTxKA men kanske inte exakt lika dan då jag bara är en nybörgare. Jag skulle vilja veta är t.ex. hur kraftig motor jag ska ha, batteri,servo, motagare,sändare m.m.

    Tacksam för svar.

    Jag undrar också hur man kan få till ett bra roder?
    Senast redigerat av Gustav Ebertsson den 2012-10-16 klockan 11:33.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag föreslår att du åker till HAB och frågar. Dem är duktiga och kan absolut fixa bra motorer till dig. Kolla även in deras CNC maskin som kan göra specialdelar åt dig till bra priser.

    Det går givetvis att handla på Hobbex eller från någon internetbutik i kina, men då får du ingen support på samma sätt. Visst är forumen bra, men support på plats i butiken är värt mycket.

    Sen om du väljer HAB eller inte spelar ingen roll, såg bara att du själv nämnde dem och jag bor granne med dem och vet att dem är bra :-)
    Superhero

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Generellt så ska motor + spänning + propeller ge en dragkraft som är något lägre än vikten på din svävare. Om svävaren väger 1 kg tror jag 900 grams dragkraft räcker. Det du ska börja med är att bestämma hur stor svävaren ska vara och därmed hur mycket den kommer att väga. Sen väger batteri+motor+fartreglage+servo+mottagare+propelle r en del med, kanske lika mycket som den tomma svävaren. Men det är inget problem att få till varken med metanoldrift eller eldrift.
    på andra forumet finns en tråd om metanoldrivna svävare.

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    hej,
    Här är en länk som i sin tur leder vidare till ett par andra länkar där det också avhandlas lite om svävarbyggen - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...t-sv%C3%A4vare
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jag hade tänkt mig en svävare på 60cm på längden och 40cm på bredden och själva botnen ska va i blå frigolit så så mycket kommer den inte väga.

  6. #6

    Standard

    Hur fungerar det med förbräningsmotorer? Har man då ett servo som drar i motorn så att den går från friläge? Tacksam för svar.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Friläge kräver växellåda. Det finns på (vissa) rcbilar och rcbåtar. Lättast är att använda en flygmotor. Då sitter propellern direkt på motoraxeln. Med rätt dimensionering så står ett flygplan stilla när motorn går på tomgång (cirka 2000 rpm). Men man har ett servo som ställer förgasaren mellan tomgång och fullvarv.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Undrar tyvärr om 1500-2000 kr räcker så långt om allt ska va nytt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Om du kommer att använda eldrift är det inget problem att köra med ren "Ecoprim" (aka blå frigolit) till skrovet.
    Ska du driva med metanolare så måste skrovet bränslesäkras med lackfärg.
    Svårgheten är att 'få till' kjolen. Antingen så går man den svåra, skalenliga vägen, och tillverkar ett stort antal "fingrar" till en s.k. "fingerkjol", ("fingrarna" ser ut som kluvna, upp-och-nervända plastkassar (hittade ingen bättre liknelse)) eller så kör man den "lätta" metoden och tillverkar en "bagkjol". Kommer att se ut som en halv falukorv!
    Kolla långt ner i denna länken hur jag byggt! http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=6
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Om du kommer att använda eldrift är det inget problem att köra med ren "Ecoprim" (aka blå frigolit) till skrovet.
    Ska du driva med metanolare så måste skrovet bränslesäkras med lackfärg.
    Svårgheten är att 'få till' kjolen. Antingen så går man den svåra, skalenliga vägen, och tillverkar ett stort antal "fingrar" till en s.k. "fingerkjol", ("fingrarna" ser ut som kluvna, upp-och-nervända plastkassar (hittade ingen bättre liknelse)) eller så kör man den "lätta" metoden och tillverkar en "bagkjol". Kommer att se ut som en halv falukorv!
    Kolla långt ner i denna länken hur jag byggt! http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=6
    Hur mycket skulle det kosta att bygga en sån om man ska köpa allt nytt och försöka snåla med hur bra gräjerna är?
    Hur svår är den att bygga om man bara är en rätt påläst nybörgare?
    Tacksam för svar.

  11. #11

    Standard Re: Hjälp med bygga rc svävare

    Du kan få 4 små quad motorer jag har liggande mot frakt alt om du kan hämta dem i göteborg så har du kommit billigt undan där. Det sitter propp fästen med grön loctite på (svårt att få loss, men borde gå med dremmel och jäklar anamma). PM'a mig om du vill ha dem.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frznlogic Visa inlägg
    Du kan få 4 små quad motorer jag har liggande mot frakt alt om du kan hämta dem i göteborg så har du kommit billigt undan där. Det sitter propp fästen med grön loctite på (svårt att få loss, men borde gå med dremmel och jäklar anamma). PM'a mig om du vill ha dem.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2
    Jag tror jag köper allt i en butik då dom nog kan se till så att jag får rätt grejjer.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är nog inte många butiker som kan så mycket om RC-svävare tyvärr. Har du tur så kan du ju hitta någon men det är en rätt ovanlig farkost. Har du begränsad budget så får du nog handla ifrån främst asiatiska handlare - t ex http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc
    Radio kan du antagligen hitta nåt billigt begagnat inom landet - främst då 27 Mhz eller 40 MHz "bilradio-apparater" om det skall vara billigt. Annars finns ju billiga nya på t ex Hobbyking - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...und_Radio.html eller ännu billigare - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Ch_Tx_Rx_.html - som båda säkert fungerar för ditt behov.
    Jag skulle välja att göra den eldriven eftersom det normalt är enklare att både bygga och hantera.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	297 
Storlek:	95,8 KB 
Id:	32901 En enkel ritning på hur jag tänkt den ska se ut.

  15. #15
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Hjälp med bygga rc svävare

    En bilradio med ratt är nog det som blir bäst att styra med. Men du måste ha en trekanalsradio. En kanal till styrning, en till den skjutande motorn och en för att ställa varvtalet på svävarmotorn. I länkarna i ett av de tidigare inläggen länkades till en tvåkanalsradio med trekanalsmottagare. Detta funkar inte.

  16. #16
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Hjälp med bygga rc svävare

    Jag kollade lite mer på den första länken som går till en trekanalsradio. Vad jag förstår är den tredje kanalen bara av/på vilket inte heller funkar för dig. Du måste åtminstone kunna ställa end point för kanal 3, så att du kan ställa in ett lagom varvtal för svävarmotorn.
    Den här trekanalaren har möjlighet att ställa endpoint för kanal 3 (och lär vara en rätt bra radio) :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...io_System.html.


    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du har säkert helt rätt dvogonen att det behövs 3 proportionella kanaler i detta fall - jag var nog lite väl snabb att hitta nåt billigt...
    //Roger

  18. #18

    Standard

    Hur fungerar det med batterier? Hur många mah måste jag ha om jag har 2 motorer? När det kommer till radion tror jag snarare jag köper en spakradio då jag är van vid det.

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Du har säkert helt rätt dvogonen att det behövs 3 proportionella kanaler i detta fall - jag var nog lite väl snabb att hitta nåt billigt...
    //Roger
    Sen kan man ju även klura på hur en 14-åring handlar från Hobbyking... butik = enklare och rätt på en gång.
    Superhero

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - gissar att han har föräldrar som kan hjälpa till så jag tror inte man behöver klura speciellt mycket. Har själv barn som för inte så länge sen varit i den åldern och vi har handlat utomlands även om det inte var RC-grejor. Nu var det ju så att budgeten var begränsad och pengarna försvinner snabbt inom denna hobby så för detta projekt är jag rätt övertygad om att man kan komma billigare undan om man handlar från utlandet. Alternativt får begagnade grejor eller köper dom billigt - det är givetvis ett annat bra alternativ.
    //Roger

Liknande ämnen

  1. Bygga FPV-Båt
    Av StarvinMarvin i forum Båtar
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 10:44
  2. Vad ska jag bygga?!
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 21:38
  3. Bygga en 9V 1A spänningsregulator... behöver hjälp
    Av DennanHMFK i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 13:46
  4. Träskbåt & svävare
    Av kalhult i forum Båtar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 18:22
  5. Ska bygga mitt första depron [hjälp]
    Av finnen i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •