Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur fungerar pitch ?

  1. #1
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Talking Hur fungerar pitch ?

    Hej
    Skulle behöva lite hjälp med att få en normal förklaring hur detta fungerar. PÅ min kontroll till min arttech Falcon 400 så finns det två rattar. På V sida så står det VA, H:Pit A:Moving Range. På H sida så står det VB, H:PLT A:FLAT. Hur fungerar detta liksom? Sen ska man kunna flyga med den inomhus men sist så hamnade jag i hundens säng. enligt säljaren ska man kunna ordna pitch bla bla för att flyga inne med den i lägenheten.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_2618.JPG 
Visningar:	218 
Storlek:	109,7 KB 
Id:	32896  

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nu är kanske inte falcon 400 känd för att vara den absolut bästa helikoptern men det går säkert lära sig med den också.

    Har ingen aning om hur dom tänker med pitchkurvan men det måste väl kunna gå att hitta i någon manual någonstans?

    Det du gör med pitchkurvan är att tala om när rotorbladen skall ha en viss vinkel , mer vinkel / mer lyft.

    Ska du flyga inne så kan du ju alltid minska pitchvinkeln för att få den lite lugnar. alternativt flyga ute och alltid flyga på samma pitch för att lära sig det .

    Testa genom att ha spaken helt nere och slå över något läge ökar vinkeln på bladen så kommer den bli vildare , minskar den så kommer den bli lugnare. vet inte om det finns nån hold på den men du skulle behöva göra samma sak med spaken fullt uppe för att veta lite mer hur kurvan ser ut.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En 400-heli anser i alla fall jag att den alldeles för stor för att "flyga" inne i en lägenhet. De är ur säkerhetssynpunkt egentligen även för stora att flyga i en gympasal - i alla fall om man inte har 100 % koll på flygning och materiel. Vi brukar mestadels hålla oss upp till 250-helisar vid inomhusflygningarna i idrottshallen - men givetvis ingen regel utan undantag...
    F ö så tror jag du kanske borde läsa på lite mera om teorierna bakom heli-flygning och lite om hur man trimmar den typen av ev helisar som du har. Att bli framgångsrik heli-flygare kräver en del kunskaper både teoretiskt och praktiskt.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Måste hålla med MC där. som nybörjare så ska man inte vara inne över huvudtaget oavsett storlek på maskin,
    med största sannorlighet kommer den driva iväg åt något håll och du kommer spaka fel.
    det kan bli otäckt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Hej.

    Ny på forumet men jag har läst här ett tag.

    Jag har en Falcon Beginner 400 som jag köpte i Juni i år. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av r/c heli. Däremot har jag flugit mycket r/c plan när jag var yngre. Jag har tränat mycket sedan jag köpte den, har loggat mer än 30 tim, så att man kan säga att jag är nybörjare i andra stadiet.
    Falcon Beginner, kan jag påstå, är en alldeles utmärkt nybörjarheli. Det gäller bara att hålla sig inom de snäva ramar som gäller för en nybörjare.
    Utifrå mina egna erfarenheter hittills vill jag ge TS fennstam några tips för att hålla skadorna nere.
    Håll till utomhus på en någorlunda stor öppen plats, helst gräsplan, det blir mindre skador då om du kraschar, för det gör alla i början. Träningsställ är ett måste. Börja med att lära dig hovra med sjärten mot dig, inte för lång bort och inte högre än en till två meter. Lär dig hovra med sidan och nosen mot dig. När du kan det till 100%, kan du flytta inomhus.

    Vad gäller de två rattarna , så skall båda vara inom grönt fält. Den vänstra, PIT, reglerar pitchkurvan, alltså hur mycket anfallsvinkel du vill ha på rotorbladen. Den är mycket känslig. Ändra bara ett snäpp i taget.
    Den högra, PLT (Pitch Limit Trim), justerar swashplattans lutning, (cyclic pitch). Ju mer du vrider den åt höger ju större blir effekten när du manövrerar den högra spaken framåt/bakåt, höger/vänater. Även den är mycket känslig.

    Med switchen D/R (Dual Rate), väljer du servoutslagen. Läge 0 ger fulla utslag medan läge 1 ger halva utslag på "rodren".

    Swithen uppe i högra hörnet vill jag varna för. Den är avsedd för konstflygning, kallad 3D av någon konstig anledning. (All flygning är ju 3D). Rör den inte om du har batteriet inkopplad! Tejpa den i läge från, alltså neråt så att du inte oavsiktligt kommer åt den. Om du för den uppåt går motorn upp i fullvarv om du har gasspaken längst ner eller lägst upp. Den kallas också för "idle up" eftersom motorn går på lägre varv när gasspaken står i mitten. Av någon anledning har man valt att inte informera om detta i bruksanvisningen, fast den heter Beginner. Jag har ett ärr på underarmen som minne, och golvet i vardagsrummet ser ut som om vi hade hund, fast vi inte har.

    Hoppas att det klarnat lite, och lycka till i fortsättningen.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av joseft Visa inlägg
    Hej.
    Swithen uppe i högra hörnet vill jag varna för. Den är avsedd för konstflygning, kallad 3D av någon konstig anledning. (All flygning är ju 3D). Rör den inte om du har batteriet inkopplad! Tejpa den i läge från, alltså neråt så att du inte oavsiktligt kommer åt den. Om du för den uppåt går motorn upp i fullvarv om du har gasspaken längst ner eller lägst upp. Den kallas också för "idle up" eftersom motorn går på lägre varv när gasspaken står i mitten. Av någon anledning har man valt att inte informera om detta i bruksanvisningen, fast den heter Beginner. Jag har ett ärr på underarmen som minne, och golvet i vardagsrummet ser ut som om vi hade hund, fast vi inte har.

    Det där är en av anledningarna till att jag inte gillar att man säljer sådant. idl eller 3d läge som en del säger skall vara något man gör själv. livsfarligt om man inte vet vad det är.
    i en maskin utan någon governör(fart/varvtalshållare) har man ofta en v kurva, det är för att man skall kunna flyga uppåhner. kan även hjälpa en del vid hovring om det blåser ute då det finns lite mer kraft att hålla nere maskinen.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Hej alla. Nu har jag läst igenom allt. Jag har haft denna heli sedan början på sommaren. Har flugit en del och köpte ett träningsställ till den för att minska kostnaden på rotorblad. Jag kan ha den i luften under hela batteri tiden och så. Mén är fortfarande nybörjare på att hovra. Hjärnan tänker inte så snabbt som den borde. Men nu vet jag hur pitch är och fungerar lite iaf. Detta är dock min första heli. Tackar för all info.
    Nästa sommar blir det en T-rex 500 istället.

    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. Digital Pitch Gauge/Dial Pitch Gauge
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 15:41
  2. köpa motor/propeller med justerbar pitch
    Av mmarks i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 17:00
  3. Hur göra med variabel pitch?
    Av jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 22:56
  4. Pitch inställning
    Av Hitec i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 18:04
  5. pitch-vinkel
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •