Jag har länge kört med billiga lödkolvar från exempelvis Clas ohlson, ÖB mfl. Jag uppgraderade till Biltemas lödstation för 800kr för några år sedan, men vart inte riktigt nöjd. Den orkade inte med att löda ackkontakter riktigt (48watt)och spetsarna slets väldigt fort, så man fick aldrig riktig kontakt med det man skulle löda trots rengörning av spetsen.

Nu har jag dock hittat en lödstation som är sjukt bra så jag tänkte tipsa om den här. Det är en station från tyska GM racing som säljs via Graupner. Den är på hela 90watt(sjukt mycket) och levereras med utbytbara spetsar i 4 olika storlekar. Spetsarna håller väldigt bra. Den blir varm på bara några sekunder. En finess är att stationen stänger av elementet när kolven sitter i sin hållare(du bestämmer tid och vilotemp) för att starta automatiskt när man plockar upp lödkolven. Detta gör att spetsarna håller väldigt länge. Lokala hobbyfirman använder denna till allt sitt lödande och de har inte behövt byta spetsar på flera år.

Jag tycker den är värd pengarna eftersom väldigt mycket hänger på att lödningarna blir bra. En kallödning kan kosta väldigt mycket om man har otur.

http://www.graupner.de/en/products/b...1/product.aspx