Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Störningar Hitec Optic 6 sport 2,4 GHz

  1. #1

    Standard Störningar Hitec Optic 6 sport 2,4 GHz

    Hej!
    Jag har köpt en begagnad radio, hitec optic 6 sport 2,4 ghz med en optima 6 mottagare.

    Men när jag kör den får jag störningar, det piper från och blinkar på den blå range dioden på baksidan, samt att ibland fladdrar servona fram och tillbaks, någon gång har de fått tokspel och gått från ändläge till ändläge.

    Nån som varit med om det förut? Och jag som trodde 2,4 ghz skulle var störningsfritt...
    Är det radion eller mottagaren som det är fel på tro? Hur kan man testa det? Har bara en mottagare, man kanske ska köpa en till och testa den? Kan det vara nån antenn som är av eller nåt?
    Störningar blir det bara när jag rör spakarna, men de kan fortsätta någon sekund efter att man slutat röra på dem. Kanske tyder på att det är sändaren det är fel på?

    Har inte testat hur den är med scan mode utan bara normal mode än så länge, ska prova det snart.
    Men upp i luften vågar man ju inte med den som den är nu direkt.


    Killen jag köpte den av har inte märkt nåt sånt, tror inte han ljuger men han verkar strulig i övrigt så jag kan nog inte få köpet tillbaks... Aja, man ska nog undvika beggade grejer i framtiden ändå....

    /Anders

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det kan inte vara så att det är matningen till servona och mottagare som strular ?
    händer samma sak om du endast kopplar in ett servo?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Det kan inte vara så att det är matningen till servona och mottagare som strular ?
    händer samma sak om du endast kopplar in ett servo?
    Ja, har fått störningar med endast ett miniservo, men sist jag testade blev det bara störningar när jag hade alla inkopplade.... men jag har testat med helt nyladdade accar, några olika så den borde få ok spänning tycker jag. Men jag ska testa en voltmeter och kolla spänning/ström, bra ide!

    /Anders

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Inte säkert du hinner se spänningsdipparna med ett vanligt instrument tyvärr, men du kan ju iallafall se vilken spänning den ligger på i normaldrift
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Inte säkert du hinner se spänningsdipparna med ett vanligt instrument tyvärr, men du kan ju iallafall se vilken spänning den ligger på i normaldrift
    Det verkar som att några av mina acc inte är någe vidare faktiskt.. Kopplade in en enkel accvarnare, en sån där med flera dioder på rad och på två av accen var det grönt men sen drogs spänningen ner till lägsta när man rörde servona... Och då fick alla servon tuppjuck. Men med ett annat acc som var lika bra spänning i vila verkade klara bättre strömuttag och då var det inga störningar alls.
    Kollade även lite mer noggrannt i manualen och det var nog accvarningstelemetrin som pepp och blinka (tror jag).
    Känns ju lite olustigt dock att det ska bli såna störningar bara pga låg spänning, kärran hade ju totalhavererat!
    Så det blir till att skaffa nya acc då... Fast det som gav störningar är bara nåt år gammalt, hitec orginal dessutom. Man kanske ska köra med 6volt nimh eller lipo och bec? Vad är att föredra tycker ni??

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    2,4 GHz är normalt störningsokänsligt men du måste ha bra strömförsörjning annars kan det gå som för dig. I det fallet var nog 35 MHz lite mera förlåtande.
    Men bra att du hittade felet hursomhelst.
    Många av oss som flyger idag använder ju eldrift och reglage med BEC och orkar motorn röra på sig så har man nästan undantagslöst tillräckligt bra ström för mottagaren så då inträffar sällan dessa problem.
    Bra ackar och ackvarnare är nog den enda lösningen i ditt fall.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tycker jag har haft rätt mycket problem med NiMH, om de har fått ligga över vintern är det inte alltid de kommer till liv igen. Jag flög och lyckades landa med bara 3 celler levande på gamla 35MHz-tiden, men det var som det var sirap i servona, det tog åtskilliga sekunder (kändes det som) innan de reagerade. Efter den fadäsen så är jag mycket försiktig med NiMH/NiCD mottagarackar, även om jag har två kvar som lever och används. Jag cyklar dem i den avancerade laddaren för att få siffror på hur de mår och laddar upp innan flygning med långsamladdaren för att undvika falskpeak och underladdning. I min metanolflotta går jag över till 2SLiPo + BEC.

    Vanligast orsaken till "radiostörning" orsakas trots allt något annat än problem med själva sändare/mottagare.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Laddare till Hitec Optic 6
    Av Bmsone i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 14:16
  2. Räckvidds Problem Hitec Optic 6
    Av manson_swe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 22:42
  3. Optic 6!
    Av Adde i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 21:39
  4. Brugervejledning på svensk til Hitec Optic 6.
    Av Fiesler167 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •