Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Ny Octoram på Hobbyking

  1. #41
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Helt klart övermotoriserad, ta nu detta tips på allvar innan en olycka inträffar.

    Minska propparna minst 2 tum, du kan kapa de du har för de kan du ändå inte använda till denna setupen annars byt ut dem, jag känner igen fenomenet på övermotoriserade modeller jag haft sedan tidigare.

    Även med tre celler och dessa proppar blir det för mycket, du behöver inte vara orolig om du tror att du tappar kraft. Du får istället kontrollerbar kraft lite högre upp i varvtalsregistret.

    Du kommer att ha kraft tillräckligt för att lyfta en gammal VHS camcorder.

    Balsa regn
    Tack Kenneth, men att klippa i propparna känns komplicerat och svårt att få bra.. Jag tänkte därför först att beställa 8", men insåg att deras nav nog är för små för att borra upp till mina 8mm axlar. Det var på håret att det gick att borra upp mina 1045r. Dessutom är det nog inte tillräckligt. Att gå från 12" till 10" gav ingen märkbar skillnad, och att gå ända ner till 6"....känns bara fel, eller hur?

    Jag kommer nog ändå att försöka hitta en lösning med trottelkurva typ (5-12-25-50%) och på det viset få ner varvtalet och effekten. På så vis har jag förvisso kastat ett par dollar i sjön på varje motor (hade klarat mig med klenare), men kraften finns där för framtiden om jag skulle behöva den.
    Fördelen med denna modell är att jag kommer ner i varvtal, typ en låg-kv-motor som jag egentligen skulle haft.
    Visade sig att varken min Futaba eller HK-radio har trottelkurva i acro-läget. Störigt. Hoppas den nya 9XR har det.

    Jag respekterar ditt råd men tror det blir svårt rent praktiskt...eller?
    Att tynga ner den som jag själv föreslog bär också emot.
    Vad tror du om trottelkurva-tanken?

    Tack för inputen!

    /Lite bekymrad.

  2. #42
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det kommer inte att hjälpa i ditt fall, med någon vettig trottelkurva. det enda du kan göra är att minska endpunktlägena, men tror då att du inte kan initiera din controller.

    Att kapa propellerar är inte svårt, ta fram en passare och rista ett sträck på varje blad från centrum, sedan kapar du och snyggar till med sandpapper så det inte finns några skarpa kanter. Detta är ett enkelt sätt att plocka fram rätt storlek på propparna, så slipper du köpa nya varje du skall byta storlek, man gör denna justering på ett set endast.

    Jag kör själv på 10x4.5 med 1000kv, så du borde också ligga där i närheten.

    En sak man kan göra på KK2 är att programera kortet så det finns en sk. tomgångsinställning på motorerna, det är inte så att du har den aktiverad och du har typ minsta varvtal på 3000rpm.

    Har du kollat varvtalet?

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #43

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Ny Octoram på Hobbyking

    Plocka bort fyra armar så börjar du närma dig.

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Ny Octoram på Hobbyking

    Jag har själv RcTimers 3536 910kv motorer och har lyft totalt 6kg med min hexa utan problem. 11x4,7 proppar. Du borde då kunna lyfta 4kg med en quad...

  5. #45
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Steffe: Jag har tänkt tanken idag kan jag säga.
    Men det är lite framgång med Trottelkurvan, ska kaliberera om lite så får vi se imorgon. Hade den igång idag med alldeles för lite kraft, så det är ju positivt. Hann inte göra klart.
    Jag tycker ändå på något vis att jag borde kunna använda mina 910kv motorer på 50% effekt och därmed få 480kv motorer.

  6. #46
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej alla vänner!

    Här är mulet, men det gör inget för jag skiner som en sol!

    Idag blev jag klar med att lura systemet. På radion programmerade jag in Heli-90-läge, och satte 0% Swash på kanal 6, 100% på kanal 1 och 2.
    Därmed blir det samma som "Acro". Därmed kan jag också sätta två throttelkurvor, en för "normal" och en för "Idle Up", som det är på helikoptrar. Växlar mellan dessa med knapp på radion. "Idle Up" läget har jag märkt med "Kalibrering" och dödskallar...Klart, man kan ju behöva använda det någon gång om man ska lyfta något riktigt tungt eller tappar 4 motorer...

    Jag satte Normal-kurvan till "0-8-15-25-30" ungefär, och "Idle"-kurvan till "0-25-50-75-100".
    Sedan kalibrerade jag både ESC och APM efter "Idle"-läget.
    Sedan startade slog jag över till "Normal" och FLÖG!
    Fick ge mer spak än väntat, hovrade nog runt 75% utslag, så gissningsvis 25% av maxkraft.
    Skumt eftersom den var så väldigt het på gröten vid redan ca 5% tidigare. Jaja...

    Hur som helst, här kommer en av Youtubes tråkigaste videos. Ser ni hur solen lyser till lite extra just när jag får upp den i hovring vid 0:20? Det är ett tecken, kan inte ses på något annat vis. Nu kommer allt att gå bra framöver!

    Den ser wobbligare ut på filmen än det kändes i verkligheten. Körde i Stabilize, vet inte hur den ska uppföra sig riktigt. Men den hovrade ungefär lika bra som mina andra med KK-gjort, fullt kontrollerbart. Flög lite fram och tillbaka och runt efter videons slut också, kände att jag hade kontroll.

    http://www.youtube.com/watch?v=v1teF7sVCUY

    Nu är nästa steg att höja Normal-kurvan lite för att få hovring vid 50% spak, sedan får vi se. Dags att ge sig på PID antar jag.
    Grov uppskattning efter kontroll av loggar säger att den drog ca 8-10Amp vid hovring.

    Angående ramen så har jag byggt ett par nya motorfäste då dessa sitter lite dumt längst ut på bommarna. Har väl knäckt två eller tre under de första vilda försöken. Byggde först i 2mm kolfiber men den var lite för mjukt och fick motorn att vibrera våldsamt vid vissa varv.
    Därför har jag nu byggt nya i det senaste NASA-klassade materialet: Biltemas isskrapor!
    Har också byggt "tungor" som sticker ut under motorfästen och ger lite skydd vid markstötning. Dessa flexar lite lagom sådär.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	35517

    Kenneth: JAg vill verkligen poängtera att jag värderar och uppskattar dina förslag, men jag ville testa detta först då det var enklast och i mitt lilla huvud låter rimligt. Vi får se hur det fungerar i praktiken efterhand, kanske har nackdelar som inte märks än.

    /Magnus

  7. #47
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Nämen titta, den flyger, du har rätt det gäller att inte ge sig.

    Nu är du på rätt bana i allafall, lycka till med framtida inställningar.

    Hoppas jag får se den flyga senare i år, fullt utrustad naturligtvis. Skoj att se något annat än Naza.

    God fortsättning
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #48

    Standard Ny Octoram på Hobbyking

    Super!!

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  9. #49
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Jag har en APM2.5 på min vattentäta quad.
    Försökte flera ggr kalibrera ESC via APM, funkade aldrig.
    Så, jag kalibrerade direkt från RX, en esc i taget, sen funkade det kanon.
    Kanske värt att prova!
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  10. #50

    Standard Sv: Ny Octoram på Hobbyking

    Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlägg
    Jag har en APM2.5 på min vattentäta quad.
    Försökte flera ggr kalibrera ESC via APM, funkade aldrig.
    Så, jag kalibrerade direkt från RX, en esc i taget, sen funkade det kanon.
    Kanske värt att prova!
    Jag har samma erfarenhet som du

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  11. #51

    Standard

    samma här, många försök och läsande av wiki men det var bara att ge upp och göra det via Rx..
    Den funktionen verkar inte vara något att försöka med

  12. #52
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej!

    Vädergudarna är med mig! Behövde vindstilla för att kunna göra auto-tuning, där man "armar" spaken höger i 13 (20?) sekunder, sedan hovrar på en meters höjd i 45 sekunder. Man kunde verkligen känna hur den blev bättre och bättre under tiden.
    Efteråt kan jag nu bara ge gas, så stiger den och står ganska stabilt. Inga drifts. Helt underbart.
    Nu flyger jag stabilize, men den svarar helt perfekt. Kan kasta runt den lite, helt under kontroll och snäll.

    http://www.youtube.com/watch?v=jaj6oTlDSUE

    Allt bara funkar. Nu vet jag faktiskt inte vad nästa steg blir. Testa andra flyglägen antar jag.
    Har inte rört PID:arna ännu....

    http://www.youtube.com/watch?v=jaj6oTlDSUE

    Mot slutet kastar jag runt den lite mer.

    /Magnus

    /M

  13. #53

    Standard

    Snyggt,nu börjar det likna något

  14. #54

    Standard Ny Octoram på Hobbyking

    Kul att du fick ordning på den Bra jobbat!

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  15. #55
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    En lite bättre video efter dagens tester:
    http://www.youtube.com/watch?v=inR_g5y1QUg&feature=youtu.be

    I Stabilize-mode: Jag lyfter genom att endast gasa. Jag kan sedan när den lugnat sig sätta throtteln, ställa radion och gå och fika. Den är underbart stabil. Det var visserligen helt vindstilla idag.
    Jag kan också ge full spak framåt en stund, släppa, och den stannar själv. Likadant åt de andra hållen. Jag är så lycklig....

    Det enda som inte är bra är Yaw, alltså när jag roterar den. Den vill stiga eller sjunka. Genom PID-konfning fick vi den bättre, men den stiger fortfarande när man roterar höger, dock sjunker den inte när man roterar vänster.

    Jag tror detta beror på att jag har tre olika sorters propellrar. En del Hobbykings billigaste SF, uppborrade från 3 till 8mm med billig borrmaskin... Jag ska beställa nya proppar av samma sort så tror jag detta löser sig.
    Vågade inte testa annat än Stabilize idag pga detta.



    /Magnus

  16. #56

    Standard Sv: Ny Octoram på Hobbyking

    Citat Ursprungligen postat av magnusvr Visa inlägg
    Det enda som inte är bra är Yaw, alltså när jag roterar den. Den vill stiga eller sjunka. Genom PID-konfning fick vi den bättre, men den stiger fortfarande när man roterar höger, dock sjunker den inte när man roterar vänster.
    Det var mitt största problem men jag har sett att de jobbat med det i både v. 2.8 och i v. 2.9 ( Improved stability patch to reduce "climb-on-yaw" problem) men jag har inte kört min sedan v. 2.7.

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  17. #57

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Grattis! Kanske är det dags att hissa ner min hexa, hjärntvätta den med senaste FW.
    Var det bara vädret som ändrats sedan dina vingliga försök i trädgården?
    Sättet att starta genom att djärvt dra på throttle direkt är nog av stor betydelse, åtminstone för APM2.
    Men det är inte så lätt om man är så flygrädd som jag. Du har ju flugit förr.
    Än en gång ett stort GRATTIS!
    Tack för att du visar framstegen på youtube.
    Lars

  18. #58
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bjerred Visa inlägg
    Grattis! Kanske är det dags att hissa ner min hexa, hjärntvätta den med senaste FW.
    Var det bara vädret som ändrats sedan dina vingliga försök i trädgården?
    Sättet att starta genom att djärvt dra på throttle direkt är nog av stor betydelse, åtminstone för APM2.
    Men det är inte så lätt om man är så flygrädd som jag. Du har ju flugit förr.
    Än en gång ett stort GRATTIS!
    Tack för att du visar framstegen på youtube.
    Lars
    Tack Lars!
    Tricket är nog att köra 2.8.1 och köra auto-tuningen under vindstilla förhållanden. Det ska vara lugnt väder idag också, så passa på!
    jag kunde känna hur den lärde sig och lugnade sig medan jag hovrade i Tuning-läge.
    Som sagt, Arma i 15 sekunder istället för normala 4. Sedan hovra på minst en meter höjd i ca 45 sek, så stilla du kan. Efter kanske 5-10 sekunder började den själv lugna ner sig.

    /M

  19. #59

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Magnus,
    vad menar du med "så stilla du kan"? Låter du inte den sköta sig helt själv?
    Fint flygväder i västra Skåne nu. TBS Disco med CC3D i trädgården och ut och tillbaka till köksbordet för parameterändring.
    Lars

  20. #60
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bjerred Visa inlägg
    Magnus,
    vad menar du med "så stilla du kan"? Låter du inte den sköta sig helt själv?
    Fint flygväder i västra Skåne nu. TBS Disco med CC3D i trädgården och ut och tillbaka till köksbordet för parameterändring.
    Lars
    När man kör autotune så är målet att lära den hovra. Du ska alltså hålla dig så stilla du kan i luften, så registrerar APM hur du gör, på något vis. Efteråt behöver man aldrig kompensera åt något håll, bortsett från vind-drift som går att den seglar iväg.
    Så, fäst ögonen vi en punkt på marken och jobba för att hovra precis ovan för den, en knapp minut.

    När väl tuningen är gjord står den stilla av sig själv.

    /M
    Senast redigerat av magnusvr den 2013-01-06 klockan 13:30.

Liknande ämnen

  1. Hobbyking´s motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 09:29
  2. Hobbyking
    Av bataki i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 09:25
  3. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28
  4. FPV från hobbyking
    Av warriorswede i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •