Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
Helt klart övermotoriserad, ta nu detta tips på allvar innan en olycka inträffar.

Minska propparna minst 2 tum, du kan kapa de du har för de kan du ändå inte använda till denna setupen annars byt ut dem, jag känner igen fenomenet på övermotoriserade modeller jag haft sedan tidigare.

Även med tre celler och dessa proppar blir det för mycket, du behöver inte vara orolig om du tror att du tappar kraft. Du får istället kontrollerbar kraft lite högre upp i varvtalsregistret.

Du kommer att ha kraft tillräckligt för att lyfta en gammal VHS camcorder.

Balsa regn
Tack Kenneth, men att klippa i propparna känns komplicerat och svårt att få bra.. Jag tänkte därför först att beställa 8", men insåg att deras nav nog är för små för att borra upp till mina 8mm axlar. Det var på håret att det gick att borra upp mina 1045r. Dessutom är det nog inte tillräckligt. Att gå från 12" till 10" gav ingen märkbar skillnad, och att gå ända ner till 6"....känns bara fel, eller hur?

Jag kommer nog ändå att försöka hitta en lösning med trottelkurva typ (5-12-25-50%) och på det viset få ner varvtalet och effekten. På så vis har jag förvisso kastat ett par dollar i sjön på varje motor (hade klarat mig med klenare), men kraften finns där för framtiden om jag skulle behöva den.
Fördelen med denna modell är att jag kommer ner i varvtal, typ en låg-kv-motor som jag egentligen skulle haft.
Visade sig att varken min Futaba eller HK-radio har trottelkurva i acro-läget. Störigt. Hoppas den nya 9XR har det.

Jag respekterar ditt råd men tror det blir svårt rent praktiskt...eller?
Att tynga ner den som jag själv föreslog bär också emot.
Vad tror du om trottelkurva-tanken?

Tack för inputen!

/Lite bekymrad.