Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Ny Octoram på Hobbyking

  1. #61

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Tack för klargörandet!
    Lars

  2. #62
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Nu kunde jag inte hålla mig, trots sånt där blött ovanifrån så var ju vinden som bortblåst, perfekt att testa vidare i.

    Loiter:
    Med noterbar puls tog jag upp henne i luften på ca 5 meter, slog över till Loiter. Inget hände, den stod still, precis som den gör i Stabilise och vindstilla. Sedan började den sakta glida lite (halvmeter) och vips så ryckte den till i rätt riktning! En kort rapp bankning så var den tillbaka igen. Sedan gick den fram och tillbaka lite men höll sig inom 2-3 meter. Ska ställa ner den så att den är lite lugnare och mjukare.
    Tyvärr höll den inte höjden så bra, den gick under ca 20 sekunder sakta från 5-6 meter ner till 2 meter. Då slog jag över i stabilise igen. Jag har inte rört en enda PID för Loiter, så det ska jag kolla vidare på.
    Just nu när jag skriver detta, inser jag att det kan ha med min throttelkurva och Loiter-läget att göra... hmm, får nog läsa på hur spakarna fungerar i Loiter-läge igen.
    Jag har ingen Sonar och jag vet inte hur nogrann barometern är, kan tänka mig att den har någon/några meter i upplösning.

    Testade också RTL.
    Startade, flög bort ca 25 meter rakt från mig, lade mig på 5 m höjd, slog till RTL. Inget hände på några sekunder (tror den väntar ca 10 sekunder innan den gör något), sedan steg hon ganska lugnt upp till ca 15 meter (som jag sett att default är), backade tillbaka, kom nog lite väl långt bak men det är svårt att se när man står nästan rakt under... började sedan sjunka lugnt, rakt ner, jag tänkte att "oj vad den håller höjden dåligt" då jag trodde att den skulle stanna vid 15m, så vid 2 meter slog jag över till stab och landade själv.
    Efteråt kom jag på att den faktiskt kanske försökte landa, insåg att jag måste kolla upp hur RTL är inställt.

    Såhär långt går det som en dröm. Ofattbart bra på standardinställningarna. Men det är klart, helt vindstilla, tacksammare väder får man leta efter.
    Tyvärr ingen video då jag var själv och det regnade.

    Igår beställde jag RC-timers Kolfiberförstärka nylonproppar, 10x45 Eletric tror jag det blev, alltså inte slow-flyer. Jag börjar med det, egentligen ville jag har 10x6, men det var svårt att hitta, samt dyrt. Jag börjar såhär och känner efter lite till.

    Återstår att göra:
    * Nya proppar som är likadana runt om, så kanske Yaw funkar bättre. Alternativt vänta till v 2.9 anses stabil. Det är inte värre än att jag kan leva med det som det är nu.
    * Fästa kameragimbal, påbörjat. Konfa så att APM:en sköter tilt på kameran.
    * Flytta över FPV-utrustningen.
    * Fixa ett snyggt lock över elektroniken. CD-torn?
    * Testa vidare med PID:ar för Loiter, Stabilize och RTL.
    * Hänga på kamera och ta lite coola bilder.
    * Löda kopplingar till mina RC-bil batterier så att jag kan köra med dem på octan. Har 4 st 5000mAh 20C 2S, så två parallella serier med 4 batterier samtidigt borde bli bra.

    Tack för ert intresse! :-)

    /Magnus

  3. #63

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Magnus,
    Tack för utförlig rapport, precis som flygrädda behöver.
    Jag har CD-torn fastskruvat i basplattan med gummidistanser. Mittpelaren bortopererad så att kablaget kan komma in. Glöm bara inte att barometern behöver tvärdrag: hål i kupolens mitt.
    Lars

  4. #64

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Magnus,
    hur framskrider förbättringarna?
    Lars

  5. #65
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bjerred Visa inlägg
    Magnus,
    hur framskrider förbättringarna?
    Lars
    Tack för frågan!
    Sakta men osäkert! Ont om tid och dåligt/kallt väder..
    Den är fortsatt stabil, jag har hängt på en kamera men haft radioproblem, väntar på en ny radio och också FPV-sändare. Radion jag har nu har bara 6 kanaler, räcker inte till allt.

    Loiter och RTL fungerar. Har ställt in den på autoland men inte vågat prova än. GPS:ens noggrannhet verkar vara "sådär", sist ville den landa i huvudet på mig istället för 5 meter framför mig, där jag startade. Glömde dock kolla om jag hade fix innan jag lyfte, så jag väntar med domslutet där. Ska uppdatera Arducopter till 2.9 och Mediatek GPS till 1.9 om en vecka, är på långkurs i Stockholm för tillfället.

    Upptäckt att en 2-axis Gimbal är ett måste, jag har bara 1 axis. Blir väldigt sneda bilder i vinden.
    Också upptäckt att det är ganska skakigt när man filmar. Ska balansera motorerna med iPhone, och fick också nya proppar som ska borras och balanseras.

    Har också beställt 10mm lysdioder att sätta baktill för att enklare se armed/fix-status.
    Har också beställt centrumskiva och plastkupol från en Turnigy HAL, som ska monteras.
    Har också en FPV-kamera som ska monteras på något bra sätt.

    Mycket kvar, hoppas vara färdig tills vädret blir finare i vår.

    Hur går det själv?

    /Magnus

  6. #66

    Standard

    Kul att du kämpar på med apmen,jag håller också och brottas med den tycker inte den är helt lätt att handskas med,jag har fått min att flyga riktigt bra med 2,8. Har autolandat den flera gångerdock kommer den ner väldigt fort,och studsar omkring som en boll men det funkar,ska vara bättre i nya 2,9 har jag sett,jag har även låtit den flyga ett uppdrag efter waypoints,det verkar fungera det med, den flög omkring själv iallafall men vädret var sämsta tänkbara, kraftig vind och den landade inte själv men det berodde på att jag glömt programera det,dock var starten häftig då den sköt iväg i full fart direkt,själv stod jag skräckslagen och såg på.Har provat 2,9 men fick ingen ordning på denvet ej vad som hände den drog kraftigt höger hela tiden,det gick ej ett trimma bort,försökte callibrera om den flera gånger men icke,så jag gick tillbaka till 2,8 för att få flyga.Men nu har jag lite tid över så jag ska ta tag i det och göra ett nytt försök,den ska även få den finare gpsen monterad.Håll oss uppdaterade om dina förändringar du gör
    Lycka till

  7. #67

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Magnus,
    I dag har jag luftat Discon med CC3D. Har svårt att hålla den kvar över presenningen (5x5 ) som är mitt flygfält ute på bjärredsslätten. Svag vind, men den vill smyga iväg med luftströmmen. När jag då försöker hovra ändrar den höjd, varpå jag gasar på och så har jag hela havet stormar.
    Men jag har ju inte många flygminuter ännu.
    Kör du i Korsbackaskolans gympasal på söndagskvällarna?
    Lars

  8. #68
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Jag håller också på med APM2.5 och har uppdaterat till 2,9, Inte hunnit testa så mycket ännu.
    Men, läs igenom denna tråd innan ni försöker RTL med 2,9. Der verkar som coptern ibland får för sig att smita jorden runt (eller tillbaks till Kina)

    För min del väntar jag nog tills 2.9.2 kommer innan jag testar finesserna

    http://diydrones.com/forum/topics/ar...r-2-9-released
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  9. #69
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Dags att bumpa denna tråd lite.

    Efter långa perioder av "för lite tid" har jag nu kommit en liten bit med Octon. Den gick ju bra med 1.8.1-firmware, men sedan skulle man ju bygga om plattan som APM:en står på för att minska vibrationer efter uppgradering till 1.9.1. Det tog lång tid och när det väl var klart var farkosten mer eller mindre oflygbar, den vandrade runt av sig själv och det gick inte att stå still med den. Väldigt lynnig hur vi än PID:ade. En kamrat påtalade då vikten av att ha flashade ESC:er med SimonK-firmware.
    Lyckades dock inte flasha mina Turnigy Plush 40A, så jag bet i äpplet och beställde 8 st nya "Afro" från Hobbyking.
    Provflög igår, nu är det en helt annan historia. Med firmware 3.0.1 går den nu ganska bra att hovra. Det var ganska blåsigt igår, men jag hade inte alls samma svårigheter som innan. Säkert behöver det PID:as mycket mer, men nu är den på rätt väg igen. Hela upplevelsen är mycket lugnare med de nya ESC:erna, den låter mindre, låter som den varvar lägre, en hel del tystare faktiskt.
    Ikväll ska jag prova loiter osv.

    /Magnus
    Senast redigerat av magnusvr den 2013-07-22 klockan 10:36.

  10. #70
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då får jag säga "Grattis", då är du på rätt väg.

    Hoppas kunna se den flyga en vacker dag!
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #71
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Tack Kenneth!

    Du såg den flyga för några veckor sedan, men bara i Stab.
    Var ute på Viking-fältet igår EM och testade Loiter och RTL.
    Vilken soppa!
    Loiter var väldigt osäkert, den cirkulerade i en cirkel med ca 4 meter i diameter.
    Provade också RTL, men vad octon tänkte sig var det ingen som förstod. Slog tillbaka till Stab.

    Har idag flashat om min Mediatek 3329 v2 till nyare firmware som man ska, får se om det gör skillnad. Ska också göra Compasskalibrering och Compassmot-labben ikväll, har vi tur hjälper det.

    /M

  12. #72
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Aha,
    "Du såg den flyga för några veckor sedan, men bara i Stab."


    Bara den cirklar runt dig är det lugnt,
    "Loiter var väldigt osäkert, den cirkulerade i en cirkel med ca 4 meter i diameter."


    Det är alltid nervöst, det bästa är att bara vara kall och se vad som händer. Kan vara en parameter som skall ändras.
    "Provade också RTL, men vad octon tänkte sig var det ingen som förstod. Slog tillbaka till Stab."
    /M[/QUOTE]

    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #73
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej vänner som följer projektet! (Tänker låtsas att det är ca 8000 personer).

    Igår var det både genombrott och avbrott. Har knäckt både ett problem och ett landningsställ!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	152,9 KB 
Id:	40220
    Först och främst, lyckades få till att justera valfri PID direkt från en ratt på radion. Har tidigare inte fått rätt på det i min Open9X-radio, men nu gjorde jag om och rätt.

    Den flög bra i stab, men kolossalt dåligt i Loiter och RTL, dvs lägen där den navigerar själv. Har bråkat med PID:ar och gissat mig fram, men inte kommit någonvart. Förrän igår. Läste i förra veckan en kommentar någonstans att "overshoot" i Loiter i vissa fall kan bero på för högt I.
    Lång historia kort, jag dubblade Loiter P och halverade Loiter I, och där stod den på en decimeter när och hovrade, 10 meter upp! Jag lät den stå och loitra på 10 m höjd och satte mig med laptopen och började PID:a.
    Satte tillbaka Loiter I=0,2 (default) och tillbaka var de yviga okontrollerade svängningarna. Bra, Root cause fastställt!
    Satte ner till 0.1. Perfekt igen. Satte ner till 0.5, men det blev sämre. Skulle precis sätta upp till 0.1 igen (hovrade i Loiter hela tiden) när den plötsligt började tappa höjd. "NU har den fått spel", tänkte jag, slog över till Stab men då var det för sent. BANG och Kras ner i backen. Batterierna var totalslut.
    Juuust det...lipovarningen ligger hemma och den inbyggda är avstängd... kommer inga pip, ingenting... "tänkte inte på det"...

    Nu har jag superlimmat det trasiga landningsstället med kolfiberbitar över natten, så allt är förhoppnigsvis klart för lyft igen.
    Min PowerModul som strulat är urmonterad och ska skickas tillbaka för garantibyte.
    Har fixat en 2-kanals GentLed till min gamla Canon S3 och hackat densamma med CHDK, så att jag kan ta riktigt hyffsade bilder med kommando från radion eller via uppdrag i APM:en.

    Dessvärre hade jag glömt att koppla ur en sladd, så jag eldade upp min nya Lawmate 1.2-Ghz länk med 12v istället för 5v...

    Men summerat, ÄNTLIGEN verkar ljuset i tunneln vara nära!

    /M

  14. #74
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Allt är framsteg även motgång och lite rök imellan åt håller en vaken.

    Nästa gång blir allt bra, själv har jag monterat nattkamera och IR-kanon på min quad för nattflygning.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #75
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Tack för supporten Kenneth!
    Just nu ser allting väldigt ljust ut!

    1. Körde mitt första (två st faktiskt) Autonoma "mission" i förrgår! Var ute vid kusten och flög, och satte 4 waypoints följt av en Autoland. Fungerade hur bra som helst båda gångerna. Dö-läskigt att se besten flyga runt själv. Med den nya GPS:en flyger den fint och bra, men följer inte linjerna exakt på metern. Den ville också landa ca 5 meter från där jag lyfte, men det kan jag helt klart leva med. Den nya GPS:en kostar trots allt $26 inkl frakt. Vid andra landningen flög en propeller av, igen. Den krängde till men fortsatte sedan att landa. Jag tog dock över. Får se efter möjligheten att sätta skruvade fästen istället för sådana som klämmer om axeln.

    2. Har fått min Canon S3 att via en GenWire ta foto genom APM:en! Jag triggar manuellt via Trainer-spaken på min radio, men jag kan alltså nu få datorn att schemalägga fotograferingen.

    3. Har byggt om en gammal gimbal, så nu sitter kameran bra och jag styr pitchen från radion. Ska se om det går att få video ut från kameran också. Har fortfarande ingen video-sändning från Octon, väntar på en ny sändare.

  16. #76
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Härligt att det går bra och visst känns det konstigt att modellen flyger runt av sig själv, jag kommer nog aldrig att vänja mig.

    Lycka till
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Hobbyking´s motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 09:29
  2. Hobbyking
    Av bataki i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 09:25
  3. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28
  4. FPV från hobbyking
    Av warriorswede i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •