Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bästa strömkällan till mottaagre

  1. #1

    Standard Bästa strömkällan till mottaagre

    Hej!

    Har köpt en 2.4 ghz system och upptäckt att mottagaren är väldigt känslig för spänningen i strömförsörjningen... Så vilken är bästa strömkällan till mottagren?

    Kör med nimh nu, men tycker det är bökigt att ladda ut nimh innan de laddas på nytt och att de ska laddas så långsamt, det hela tar lång tid om man ska göra det med sändare/mottagare/ombordglöd/tändbatterier.


    Helst vill jag kunna ladda mina batterier efter flygning utan att tömma dem först, och sen ha dem laddade tills det är dags nästa gång, vilket blir max en gång i veckan. Finns det såna batterier?

    Alla typer verkar ha sina drawbacks:
    - nimh, måste tömmas innan omladdning pga minneseffekt, och sen långsamladdas
    - nicd, liten kapacitet, minneseffekt
    - lipo, måste förvaras tömda, tål snabbladdning men måste laddas i laddpåse om de exploderar, så man måste montera ur dem ur planet
    - life, hur är det med dem?





    Sen undrar jag vilken ubec/sbec ska jag välja? Vad är skillnaden?
    Vilken kapacitet ska man ha på lipo till mottagaren? runt 2000mAh eller?


    Vad använder ni själva och vad kan ni rekommendera?


    Mvh Anders

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min åsikt är att du inte måste ladda ur NiMh innan varje laddning - jag gör det i princip aldrig till mina sändarackar men därmed inte sagt att det är rätt melodi..
    Om du istället cyklar acken ett par gånger under året i en riktig s k computer-laddare så får du rätt OK koll på acken - i kombination med ackvarnare.
    NiCd är väl knappast aktuellt längre så den typen kan vi nog lämna därhän.
    LiPo - skall absolut INTE förvaras tömda men vid långtidsförvaring skall de gärna vara ungefär halvladdade. Flyger du regelbundet så kan du ladda när du kommer hem så är dom klara inför nästa flygtillfälle. Du skall ha en bra laddare med balanseringsladdning och ställer du in den noga så måste du ju inte ha acken i en säkerhetspåse under laddning. Däremot skall du ha uppsikt över den. Men att ta ut dem ur planet är klart att rekommendera.
    Jag antar att du talar om en förbränningsmotor-kärra eller ?
    Kapacitet ? Ja, det beror ju på många saker inte minst kärrans storlek så det kan du nog bedöma väl så bra själv.
    Du skall ha en switchad BEC sen beror kapaciteten (hur många A belastning den tål) åter på hur stor kärran är och vilken typ av kärra. T ex så drar ju servona i en större 3D-kärra väsentligt mycket mera ström än i en termikseglare.
    Men de brukar väl leverera 3--6A och det torde räcka i de allra flesta fall även om det finns mera krävande applikationer.
    Men enklast att hantera är nog NiMh-ackar men de skall ha tillräckligt lågt inre motstånd för att kunna leverera tillräckligt med ström - fast det kan ju vara svårt att bedöma om dom är tillräckligt men du kan säkert få tips på bra märken/modeller. Sen långsamladda på natten innan man skall flyga eller snabbladda alldeles innan flygningen. Men det finns nog väldigt många åsikter om vad som är "bäst"...
    Själv flyger jag bara elkärror och då är det nån form av BEC som matar radioutrustningen - endera en som är inbyggd i fartreglaget eller en separat SBEC/UBEC som jag i så fall driver från drivacken eftersom jag inte flyger speciellt stora och dyrbara kärror.. Det har hittills under alla elflyg-år (och det är många) fungerat till 100 %.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Hej.

    NiMh har aldrig varit behäftade med minneseffekt. De behöver absolut inte laddas ur innan de laddas igen.

    NiCd hade minneseffekt enligt en del, själv så håller jag inte med om det. Jag använde NiCd i många år och har aldrig upplevt minneseffekt trots att jag ofta och enbart toppladdade mina sändarackar.

    LiPo skall inte förvaras urladdade, dock halvt laddade, och de går snabbt att ladda upp.

    Vilket 2,4-system använder du? Känner inte till något system som skulle vara känsligt på inspänningen till mottagaren.

    Själv så använder jag UBEC och lipo till alla mina flygplan.


    // Fredrik W

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Välj rätt stort LiPo mottagarbatteri så är det inget problem. Jag provkörde med mycket kaffepaus ett LiPo i sommras. Det drog i stort sätt lika mycket ström med och utan flygning. Jag tog 3:51h på mig på fältet med mycket snack och 3*15 min flygning, och det gick åt 1100mAh.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1024px-Magic_Extra_300L_2012-07-20.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	34233
    fredrik

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    .......Kör med nimh nu, men tycker det är bökigt att ladda ut nimh innan de laddas på nytt och att de ska laddas så långsamt, det hela tar lång tid om man ska göra det med sändare/mottagare/ombordglöd/tändbatterier.

    Helst vill jag kunna ladda mina batterier efter flygning utan att tömma dem först, och sen ha dem laddade tills det är dags nästa gång, vilket blir max en gång i veckan. Finns det såna batterier?
    .........
    Jag kör oxå som Roger mest el, så det blir antingen BEC via fartreglage, eller via UBEC med separat LiPo-ack.

    Dessa funkar bättre än "gamla tidens" NiMh:
    http://www.gprecyko.com/
    http://www.eneloop.info/eneloop/whats-eneloop.html

    Hade GP Recyko i min förra radio, en Spektrum DX6i,
    behövde sällan ladda den innan flygning, trots att det kunde gå månader mellan flygningarna.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Jag har en hitec optima 6 mottagare, har skrivit en annan tråd om störningsproblrm som kom från dåligt acc.
    Jag köpte 4nya sanyo enelope på kjell.com, men de verkar också gå ner i spänning vid belastning enligt min accvarnare, en sån där enklel med dioder på rad. Men ingar störningar då iallafall.
    Man ska kanske gå över till 6 volt, 5celler. Men jag läste i en annan nylogen skapad tråd med nån som brände sina hitec hs-81 med 5 celler, suck...

    För mog låter det som att nimh är enklast ändå, vilka märken kan leverera bra ström under belastning?

    /Anders

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Numera använder man ju ytterst sällan NiMh som drivackar till motorerna men vill du ha ackar som tål belastning så leta efter såna som man kan ha som drivackar. Dessa bör dock laddas nära inpå flygningen för dom har ofta lite högre självurladdning.
    /Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Numera använder man ju ytterst sällan NiMh som drivackar till motorerna men vill du ha ackar som tål belastning så leta efter såna som man kan ha som drivackar. Dessa bör dock laddas nära inpå flygningen för dom har ofta lite högre självurladdning.
    /Roger
    Nej då jag vill inte ha dem som drivackar, jag kör metanol. Det är bara servona och mottagare som jag ska driva men som jag har haft problem med att spänningen sjunker när man rör servona och min mottagare fick fnatt när spänningen blev för låg. det var aldrig några problem med min gamla 35 mhzare.
    Så jag vågar inte använda den nya radion innan jag fixat ett ack där inte spänningen sjunker bara för att man belastar det.

    Hur funkar life batterier? Är de presis som lipo vad gäller laddning?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag sa inte att du skulle ha dom som drivackar - jag sa att vill du ha ackar som tål hög belastning från tv ex många servon så kan du hålla utkik efter ackar som lämpar sig som drivackar. Många NiMh-ackar har alldeles för högt inre motstånd och klarar då inte av att leverera när belastningen blir hög men ackar gjorda för motordrift klarar detta oerhört mycket bättre.,
    //Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag sa inte att du skulle ha dom som drivackar - jag sa att vill du ha ackar som tål hög belastning från tv ex många servon så kan du hålla utkik efter ackar som lämpar sig som drivackar. Många NiMh-ackar har alldeles för högt inre motstånd och klarar då inte av att leverera när belastningen blir hög men ackar gjorda för motordrift klarar detta oerhört mycket bättre.,
    //Roger
    Ah jag fattar! Låter bra, såg ett mottagarack på hab som kan ge 30A kontinuerligt, låter mycket men ett sånt ska jag nog satsa på istf lipo låter det som.
    Tack för alla bra svar
    /Anders

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har själv mer och mer gått över till Life accar. Kör med 850mAh sådana i mina Q-500 kärror.

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Hur funkar life batterier? Är de presis som lipo vad gäller laddning?
    Har inga LiFe-ackar, men vad jag läst ska de inte vara lika "farliga" som LiPo-ackar vid laddning/förvaring/kortslutning...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    LiFe är bara lite mer stötsäkra än LiPo. Jag har fått ett LiFe att brinna vid (min sons värsta) krash men ännu inte fått LiPo att brinna. Det var Uppånerflygning med trainer som inte gick att hålla uppåner och det inte fanns tid att bunta eller inte kunde hålla horisontellt med små utslag på höjdroder. 200 m lodrät ner i ett träd i rätt hög fart. Batteriet träffade en stenbumling och tog fyr.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. bästa fpv flygplanet
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 12:26
  2. Bästa 2.4G modul till futaba 9C ??
    Av kamelkungen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 12:04
  3. Bästa OSD?
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 09:03
  4. Bästa ölen
    Av chrisvås i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •