Snyggt bygge Christer, skoj om den dök upp i Jämtland.
MVH K-Å
Snyggt bygge Christer, skoj om den dök upp i Jämtland.
MVH K-Å
Senast redigerat av K-Å den 2015-02-14 klockan 08:54.
MVH Kjell-Åke Skoog
Ordförande RCFF 2023/2025.
Tack K-Å! Den kommer säkert att dyka upp i Jämtland men troligast inte i år, och det tycker jag själv är tråkigt för er träff är en av höjdpunkterna på året. Men jag har ju vart på några jet träffar och i år tänkte jag besöka en stor internationell träff med gott rykte, och då blir det Karlskoga jet power!
Hur går det med J21an föresten! har du den kvar?
Senast redigerat av Pekkala den 2015-02-14 klockan 10:15.
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Problemet med att flytta Östersundsträffen är att den ska sammanfalla med andra aktiviteter på fältet och i Östersund tex storsjöcupen men även de träffar som ligger i Tröndelag. Även om man skulle flytta en helg framåt eller bakåt så blir det för tätt mellan träffarna med uteblivna besökare som resultat.
Det som tyvärr återstår är att piloterna får välja var de åker.
K-Å
MVH Kjell-Åke Skoog
Ordförande RCFF 2023/2025.
Snyggt Christer. fick du tag på några bilder på cockpiten eller bygger du på inspiration?
Denna modell blir spännande att se flyga i sommar, man börjar ju längta till våren!
Jag och Kjell mfl. är bokade till Karlskoga. Tyvärr var deras stugorna redan bokade så vi tänker hyra på någon
Camping i närheten istället.
//Gunnar
Jag fick tag på en liten 360 graders film från pilotplats av sådär kvallite! så det blir lite insperation också!
Om det är möjligt så hakar jag gärna på och delar på en stuga! jag har även plats i bussen för en person med flygtyg om någon behöver lift.
Senast redigerat av Pekkala den 2015-02-25 klockan 15:30.
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Jag kollar vad vi kan få tag på för stuga så hör jag av mig. Kul om vi kunde bo tillsammans.
//Gunnar
Christer funkar med tält i Karlskoga, har provat så det är kalas 🎉
Klart det funkar i tält 😉.
Har planerat att åka dit och hoppas att inget kommer i vägen för planerna.
Måste bara börja på mina prylar gammalt som nytt 😇
Aaarrrggghh!!!! ibland går det mindre bra
Men först vill jag tacka min far Lip för ugnen han har gjort på min inrådan, den funkar kanon!
Först tränade jag med både 0,5mm och 0,7mm plast som visade sig vara PET-A och fungerar inte så bra att vacuumforma!
Det blev några försök!
Sedan blev det två skarpa försök med 1,5mm PETG plast! första försöket så lät jag plasten sjunka så att den tog i plåten och blev förstörd sög den ändå men blev inte fin.
Så sista försöket för nu är det slut på plast!
Då går det hål i plasten för att den blev tunn som folie på sidorna, och dras inte tillräckligt i framkant.
Vi får se om den går att rädda med varmluftpistol!
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Jag känner igen problemet! Det blev precis samma resultat när jag försökte dra en bubbelhuv till min Fauvel.
För mycket plast på sidorna, för lite tjocklek på toppen. Någon plast blev kritvit. Och så skrynklade det sig å det grövsta...
Jag försökte dra 7-8 huvar innan jag gav upp.
Bara att köpa mer plast och prova igen!
Retroholic!
Jag har för mycket plast på toppen och för lite på sidorna och jag tror att jag vet varför!
Plasten fastnar i färgen som pluggen är målad med (Hagmans) och dras då inte ut som den ska, den
Annars så ser den ut att kunna passa bra.
Hur skulle det gå om man klär pluggen med Oracover i stället för färg?
Kan man få bort färgen från plasten utan att förstöra plasten? då skulle jag kunna använda denna bit!
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Går det inte smörja in pluggen med nåt oljigt som tål värmen?
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Hej Christer,
Jag tror inte att det bara beror på att plasten fastnar i färgen. Tror att det till stor del beror på att pluggen är kall och att plasten först kommer i kontakt med toppen av pluggen. Plasten blir där snabbt för kall att dras ut och det som fortfarande inte kylts av av pluggen fortsätter att dras ut för att täcka resten. Men så fort plsten kommer i kontakt med pluggen nedöver blir det allt mindre varm, formbar plast kvar och den blir då tunnare och tunnare och spricker till slut.
Jag har tittat på hur en stor vakumdragningsmaskin fungerar och där blåses den varma plasten upp till en stor "bubbla" och sedan kommer pluggen upp inifrån i bubblan och så vacumsugs "bubblan" runt pluggen.
Kanske skulle det hjälpa om pluggen vore nästen lika varm som plasten och dessutom med ett ytmaterial som inte klibbar. Man kan kanske använda någon typ av glidmedel?
Jag har fortfarande inte fått till någon huv till min MFI så därför funderar jag över samma problematik....
MVH
Kjell
Jag skulle prova med CRC BRÄKLEEN (bromsrengöring) för den är snäll mot plast likt det som används till huvar men ganska effektiv på att lösa diverse smuts och liknande. Använde det när jag skulle spraya en huv på insidan med blå metallic, huven hade en blåaktig tunn film av färg på insidan som jag först behövde få bort och det gick utmärkt med Bräkleen och huven blev helt ofärgad som jag ville.
Köpte min Bräkleen på OKQ8.
Sen finns förstås möjlighet att kolla om nån som är bra på att dra huvar kan göra dragningen åt dig.
Park Flyer Plastics i USA drar fina huvar (har låtit dra två olika huvar hos dem, till en MK Chipmunk och till Mustfire) men de klarar nog inte hur stora huvar som helst.
/Bo
Du är på rätt väg Christer!
Flera av oss skrev en hel del om detta dilemma i Thomas tråd "Vinterprojekt", inlägg #90 -#120.
I ditt fall tror jag absolut att det beror färgen. Av värmen från plasten så blir färgen klibbig och plasten fastnar mot pluggen. Den mjuka och elastiska plasten skall kunna glida ned längs pluggen. Jag har använt plugg av obehandlat men finslipad furu. Huven blev blank men träfibrerna kunde skönjas. Sen har jag, på inrådan av plastproffs, gjort pluggen av något lövträ och ytbehandlat den med 25 grams glasfiber och epoxy. Vännen Bo, som också är plastproffs, hade sagt till mig att "du måste stabilisera ytan". Den pluggen fungerar utmärkt och Bosse har rekommenderat att jag använder hård cellplast till pluggen nästa gång.
Jag alltså med framgång använt en hårdträ-plugg som "suger" mer värme än en plugg av cellplast. Har aldrig värmt pluggen och det har gått bra ändå. Rätt sorts plast och en slät plugg är nyckeln till framgång. Ett eventuellt glidmedel måste klara värmen från plastskivan utan att missfärga plasten - aj då, nu blev det kemi igen...
Fantastiskt enormt fint projekt du bygger!
Lars
Jag vet att man brukar använda talk att stryka på pluggen med, men jag har ingen erfarenhet själv hur det blir med ytan.
Hagmans lack..... gissar att du kan tvätta bort färgen med t-röd och eventuellt polera upp plasten med samma som man polerar upp displayer med.
Jag har en oöppnad tub som du kan testa med.
/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete