Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Kabellängd LiPo -> ESC?

  1. #21

    Standard

    Mjah, 25 cm är inte "jättelångt" och jag tror olika ESCar är olika känsliga. De har ju kondingar också...
    På min Maja så har jag ca 0,8 meter mellan ackar och ESC, där har jag två CapPacks för säkerhetsskull.
    http://www.castlecreations.com/en/cc...ck-011-0002-02
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    Kobbeuffes avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Jobb
    Lasbilschaufför
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Slutade med att jag paralellade 2X 105c 50V 270uF iaf. inte vet jag om det är bra men inget brann vid testflygningen iaf

  3. #23

    Standard

    Har under många år haft ca 1.2 meter mellan fartreglage och motorn utan problem. 24Volt och 100Amp. Kabel area ca 6mm. Dvs inte mer än vad det normalt bör vara. Varför fungerar detta? Frekvensen till motorn är i KHz området och då är Z= motståndet vid växelström väldigt lite och den retur frekvensen som byggs upp är försumbar relativt den retur frekvensen som motorn i sig ger. Om man har långa kablar till fartreglaget så blir den retur frekvensen som fartreglaget ger så stor att det kan bli (blir) resonance som är så stor att antingen batteriet eller fartreglaget inte kan ta hand om det. Med resultatet att vi får en tydlig odör som svar följt av Lucas uppfinning MÖRKER

  4. #24

    Standard

    Inte vet jag varför Castle Creations gör sina CapPack. Dom är väl amatörer och borde bli informerade? =) Jag vet ingen som sagt att deras fartreglage gått slut pga långa kablar. Men jag vet många som fått slut på sina fartreglage, utan anledning...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jasno Visa inlägg
    Har under många år haft ca 1.2 meter mellan fartreglage och motorn utan problem. 24Volt och 100Amp. Kabel area ca 6mm. Dvs inte mer än vad det normalt bör vara. Varför fungerar detta? Frekvensen till motorn är i KHz området och då är Z= motståndet vid växelström väldigt lite och den retur frekvensen som byggs upp är försumbar relativt den retur frekvensen som motorn i sig ger. Om man har långa kablar till fartreglaget så blir den retur frekvensen som fartreglaget ger så stor att det kan bli (blir) resonance som är så stor att antingen batteriet eller fartreglaget inte kan ta hand om det. Med resultatet att vi får en tydlig odör som svar följt av Lucas uppfinning MÖRKER
    Hej

    Nej så fungerar det inte. Det är 4-kantsvågor som har mycket kraftiga övertoner skickat till nästan ren induktiv last. Du måste räkna minst på 7:e övertonen troligen mer. De flesta fartreglage kör på 7-8 kHz, vissa går att ställa in på 14kHz-16kHz. Det blir 112kHz att räkna på. Plötsligt är din ledare inte längre en resistor utan en serieinduktans. Därför måste man mäta spänningen som byggs upp i fartreglageänden. På 6S får jag momentant 50V (100MHz oscilloskop). Detta bränner upp fartreglaget ganska snabbt. För att det inte ska brinna ska det sitta stora högvoltskondensatorer i fartreglageänden. Du har haft antigen haft sagolik tur eller ett fartreglage som är designat för långa kablar om det fungerat för dig.
    fredrik

  6. #26
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Så korta kablar som möjligt. Löda gärna escn direkt på motorn (3 punkter)
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  2. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  3. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34
  4. Gws Edf 50 och 11.1v Lipo?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •