Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: See King, köpa motorer

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard See King, köpa motorer

    Har fått tag i en gamal byggsats,See King ganska stor 70 - 20 vikt 2,7 kg,tillverkad i Danmark är från 60 taler.
    Den har dubbla motorer borstade. Var finner jag sådana och hur stora bör dom va? Tack på förhand
    Flygarhälsningar B-Å

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Borstade motorer ligger nog och skräpar lite varstans - kan säkert fås mot frakt. Kan du inte mäta på ritningen hur stora dom ska vara?
    Om jag skulle bygga en sådan i dag skulle jag välja moderna borstlösa motorer. Det finns mycket båtgrejor i dag. Vattenkylda motorer och fartreglage.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej Patrik! Jag skall ju ha 2 motore ,tittar på borstlösa 28-36 skulle passa.Kan dessa paralellkopplas till ett fartreglage på ex 100 a dom behöver ju ha samma varv och fram o back går det? Måste det vara vattenkyl eller funkar det med fläkt? Kanske dumma frågor men har aldrig pysslat med båtar, det här uppstod när jag hittade den hä reliken, skulle vara kul att bygga och få fart på den. tänker på barnbarnen. Tacksam för råd o tips, det är ju ingen racer som du förstår
    Mvh B-Å

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du bör inte köra 2 borstlösa motorer på samma fartreglage.
    De motorer och reglage som är avsedda för båt har vattenkylning men självklart kan man använda grejor för bil om man fixar kylning på annat sätt. Det är inga problem att koppla 2 fartreglage till samma kanal på radion om man tänker på att man bara ska ha en kraftmatning till mottagaren.
    Var båten avsedd för 700-motorer eller större?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Det går inte att köra två borstlösa på samma reglage. Du måste ha två reglage och har dom spänning till mottagaren måste en av dom röda kablarna klippas från en av reglagen annars ”kommer den rök som finn i dom ut” dom förstör med andra ord.
    Vill du köra fort ska du nog välja dom motorerna du föreslog , dom ger ca 550 watt som bäst, en bostad 700 som troligen skulle sitta i den ger lite över 100 watt. Har du inte axlar välj en 3/16 tum axel för det finns mest vänster propellrar till den, jag valde själv fel.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! På ritningen står det monoperm super 6 v vet ej riktigt vad dom ger, mågen har fixat 2 spolar motorer till volvo 740 håller på att disikerar dom för att testa, har inte någon aning om vad som krävs för båt och fort ska det inte gå. Skillnad med flyga det har man hållt på med sen 50-talet. Har lite bilprylar rattradio fartreglage 30-35 a , får se vad testerna ger. Man är ju en envis j.... ,tack för tipset annars hade jag nog bränt ett fartreglage för borstlös . Nej nu sätter jag mig med dremeln och 740 motorerna, tid är ju det man har nu för tiden. Mvh B-Å

  7. #7

    Standard

    Detta var den info jag kunde hitta om Monoperm motorer (http://www.gtmbc.org.uk/engines.html).

    MARX - Motors
    PERM-series Voltage PERM-series Voltage Power Rev./min. unloaded (L x Dia) Dimensions motor Weight
    Milliperm 6 V 1.2 W 10000 omw/min 32 X 21 mm 26 g
    Milliperm 12V 1.2 W 10000 omw/min 32 x 21 mm 26 g
    Monoperm 6 V 4.0 W 9000 omw/min 40 x 30 mm 75 g
    Monoperm 12 V 4.0 W 9000 omw/min 40 x 30 mm 75 g
    Monoperm-Super 6 V 8.0 W 8000 omw/min 52 x 30 mm 120 g
    Monoperm-Super 12 V 8.0 W 8000 omw/min 52 x 30 mm 120 g

  8. #8

    Standard

    The Monoperm Super
    This a 5 pole motor which is available in either 6 volt or 12 volt versions.
    · For the 6 volt Monoperm Super:
    o No load current @ 6 volts = 0.24 amps
    o Max current @ 6 volts = 3 amps
    o Watts = 8
    o Efficiency = 64%

    Hittade en båt med dessa motorer, har du ingen bild på ditt båtbygge?
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_10...m.htm#10056877
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2012-12-06 klockan 14:41.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan Nimbus! Bilderna på länken liknar den här båten och motorerna sitter lika byggsatsen är dock från Danmark Billing Bouts, har inte börjat att sätta ihop grejorna håller på att såga ut spanten och testar lite motorer, spolarpump till volvo 740 ser ut att orka på 7,4 v har även fartreglage som går på 1 motor, har satt upp 1 drivlina och testar, pumparna måste desikreras efterso hom är helgjutna med själva spolningen,kan man koppla 2 motore på ett reglage, annars får jag försöka få tag i monoperm, det är ju ett tag tills isen släpper, har även ett par byggen till combat kärror som ska bli klara.Det är tur att man har en rolig hobby man ligger ju inte på ryggen precis, min hustru är musiker och tränar i vårt gemensamma hobbyrum så man har musik under arbetet. Ha Det B-Å

  10. #10

    Standard

    Titta gärna på min konstruktion när det gäller motorer.
    http://rsb.se/arena/showthread.php?t=75669
    Hittade din modell, fin båt ska bli spännande.
    http://www.modelboatmayhem.co.uk/for...?topic=13982.0

    Ha de, Bert

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Man får tacka,kul med lite andra forum, är ju precis inte datanörd men man håller på att lära sig,Ska börja limma botten plattan i dag, båten såg ju läcker ut,drivlinan får vänta lite så att lösningarna får mogna.Har klar Baby Birden nu så det är bara vädret som stoppar mig att prova, den startar på ramp,så snön är inga stora problem. Fortsatt ha det bra i vinterkylan B-Å

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Undrar om inte ett par 400-motorer skulle funka om du inte ska ha racerfart. De motorerna finns säkert liggande lite varstans "mot portokostnad".
    Ett par sådana kan du enkelt köra med på ett fartreglage men jag vet inte hur du skulle lösa att backa om du inte har ett relä att polvända utgångarna från fartreglaget med. Ett borstat reglage från ex hobbyking går bara på ett par tior. De motorerna ska förstås bara köras på 2-cells LiPo om man inte har motsvarande gamla nickelbatterier liggande.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan Patrik! Det är jag tacksam för klart att jag bet portot, har fartreg till bil, fram o back även rattradio, fartreglage från HK gav jag bort till en kille här på forumet för ett par veckor sedan. Har sedan jag var ute här i morse limmat in spanten i bottenplattan. Ser bra ut. Mvh B-Å

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan alla intresserade! Kan informera följande. Svarvade av pumphuset till volvo 74o spolarmotor, konverterade till en axel i båten,grejorna är provkörda, 12 v racerbåt 7,4 v cruserfart , fläktkylde motor o reglage ingen värme att tala om prov körde skrovet ca 10 min i vatten. bilgrejer rattradio 2 c 7,4 v lippo 5000 hardcace, är ju inte så bevandrad i båtåkarkonst men tycker att det går bra. Tillbaka till byggbordet skall bygga överdelen nu, mycket pill för darriga händer. Åter kommer med bild när det börjar bli klart Mvh B-Å

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    41
    Jobb
    Logistik
    Klubb
    TMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen Visa inlägg
    Hejsan alla intresserade! Kan informera följande. Svarvade av pumphuset till volvo 74o spolarmotor, konverterade till en axel i båten,grejorna är provkörda, 12 v racerbåt 7,4 v cruserfart , fläktkylde motor o reglage ingen värme att tala om prov körde skrovet ca 10 min i vatten. bilgrejer rattradio 2 c 7,4 v lippo 5000 hardcace, är ju inte så bevandrad i båtåkarkonst men tycker att det går bra. Tillbaka till byggbordet skall bygga överdelen nu, mycket pill för darriga händer. Åter kommer med bild när det börjar bli klart Mvh B-Å
    Då ser jag fram emot Sommaren..då kan vi grilla o kolla på din båt i lämplig sjö

    MVH Janne.J
    PS hälsa Monica

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Det hopas jag också, det finns ju små fina pölar både här o där.

Liknande ämnen

  1. Hobby King ESC programmeringskort
    Av Wilhelm Rejnus i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 14:27
  2. Hobby King Stinger EDF..
    Av petera38 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 21:35
  3. Honey Bee King 3
    Av Flygmedia i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 09:45
  4. Hobby King 2.4GHz
    Av freak174 i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 13:41
  5. E-sky Honey Bee King
    Av holsbydaniel i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •