Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Bygga FPV-Båt

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard Bygga FPV-Båt

    Tjena! Har börjat skissa lite på en båt med huvuduppgift att bära kamera och videolänksutrustning.
    Ingår i marint kompani och vi vill leka lite mer än vanligt så därför jag nu skissar på denna prototyp. Varför jag vänder mig till er är för att höra om vad ni som kan båtar tror om designen och funktion.

    Byggmaterial har jag tänkt ska vara till störst del cellplast. åtminstone på prototypen

    Nu är detta bara en första skiss o då ritade jag enklast möjliga..
    Tanken är att den ska släppas från en stridsbåt 90.. ligga stadigt i sjön.. behöver inte gå onödigt fort.. men det underlättar om den rör sig.. viktigare är att elmotorn inte skriker ut sin närvaro när man kör utan den ska klara av att flytta sig så gott som ljudlöst. Den skall då ytövervaka stranden innan stridsbåten framrycker mest för att kunna se och eventuellt lyssna av stranden för rörelse o ljud.

    Väl i sjön ska den ligga stadigt och kameran ska gå att navigera från radion.
    Tanken med min design är stadig och tålig samt att den ska hålla låg profil för att inte synas.
    Tänkte först på 2 motorer men tror det kan bli trångt i yttre pontonerna så därför lutar det nu åt en motor med roder i mittenpontonen.

    Vad blir era första tankar om detta bygge och vad ska man tänka på?? vilken motor, drivlina o prop rekommenderar ni?

    MVH // MathiasKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	uavboat2.jpg 
Visningar:	527 
Storlek:	43,5 KB 
Id:	34704Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uavboat1.jpg 
Visningar:	1003 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	34705Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uavboat3.jpg 
Visningar:	471 
Storlek:	42,7 KB 
Id:	34706
    Man lär sig nått varje krash...

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Använd vattenjet med reversering. Säkrast mot vattenvegetation, det är lätt att sätta ett insugsskydd som skyddar mot skräp. Reversering så att det går att backa. Gärna två motorer så att farkosten kan roteras. Montera kameran högst upp så att den kan vridas 360 grader.

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Med risk för att vara ohyfsad dum och taskig, och jag ber om ursäkt för det! men vad skulle nyttan vara jämfört med att använda en luftburen multikopter med pontoner av något slag, med kameran högt monterad? som även kan landa en bit in på stranden.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #4

    Standard

    En båt får relativt lång operationstid i jämförelse med en Multicopter.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Dels det som Patrik är inne på.. jag räknar med att kunna köra omkring rätt länge.. dessutom så är aldrig vikt av något större problem. Sen kan en multicopter inte så stilla ljudlöst utan den lever om så fort den används.. men jag har även multicopter samt ett plan för samma uppdrag. Men dom har olika användningsområden.

    @Fredrik. Går det att bygga ett enklare vattenjet's system själv till billig peng??? har funderar på det.. annars är prop ett enkelt o billigt sätt att lösa framdrivningen med samt att på denna prototyp så går det fortare.. vill ju som inte att mitt projekt rinner ut i sanden för att man tar sig vatten över huvudet
    Man lär sig nått varje krash...

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Med risk för att vara ohyfsad dum och taskig, och jag ber om ursäkt för det! men vad skulle nyttan vara jämfört med att använda en luftburen multikopter med pontoner av något slag, med kameran högt monterad? som även kan landa en bit in på stranden.
    För att inte tala om längre räckvidd och förmodligen en snabbare förflyttning.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    @Lip som jag sa så har jag även multicopter och flyg men tänkte testa nått nytt samt att det handlar om att kunna ligga nära strandkanten utan att märkas och samtidigt kunna ha lång aktionsradie samt rymma utrustningen. Sedan är en multicopter för känslig och opålitlig för att handskas av militärer om bord på en stridsbåt.. va bara en känsla jag fick :P
    Men tro mig jag jobbar även med att utveckla mina flyg o multis för att kunna användas på våra övningar som ett extra tillskott
    Man lär sig nått varje krash...

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Jag tror minsann tanken är att kolla in bikini brudar ?

    Kolla in båt forumet på www.rsb.se ,där har du några av Sveriges främsta båtbyggare o en massa andra tomtar!
    Mvh Sebastian

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Haha "bikinibrudarna" dom går jag fram till bättre vy än med en ccdkamera o en liten båt 100m ut i vattnet :P
    Man lär sig nått varje krash...

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    För att förenkla lite, du kanske skall ha luftpropeller på "båten".
    Det är förmodligen inget som hindrar att du har vattenroder.

    Jag bara spånar
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ja jag har tänkt tanken också. skulle vara smidigt sätt att montera drivning o inget som fastnar i botten.. men samtidigt så tillkommer ju då en hel del buller. speciellt om man vill gå ljudlöst in mot stranden eller så.. Alltid välkommet att folk spånar alla tankar är ju bra tankar o det hjälper till att få ett perfekt resultat
    Man lär sig nått varje krash...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Har även funderat på att montera nån form av parabolmikrofon ombord som kan fällas upp alternativt alltid är uppfälld för att i mörker så kanske man inte ser så mkt men man borde kunna snappa upp folk som pratar eller grenar som knäcks o.s.v
    men det kanske är överkurs ska börja med att bygga en fungerande båt o sen i mån om tid o ork så får man lägga till lyx o lull lull!
    Man lär sig nått varje krash...

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Har även funderat på att montera nån form av parabolmikrofon ombord som kan fällas upp alternativt alltid är uppfälld för att i mörker så kanske man inte ser så mkt men man borde kunna snappa upp folk som pratar eller grenar som knäcks o.s.v
    Jag ska inte lägga mig i för mycket nu så jag säger något dumt, men... Vem sjutton är på en strand i mörkret o pratar och knäcker grenar? Hahahaha

    Mina 3cent är som tidigare nämst en undervattensmotor i form som en vattenskoter! Om du nu ska ha en ljudlös farkost så är det bästa lösningen.
    Satsa på ett katamaran skrov, mycket enklare för dig att bygga och kunna montera mer "lull lull/lyx utrustning" på.

    Sedan får du ju krypa framåt med hjälp av jet motorn/erna om du ska va totalt ljudlös, men ganska soft att sedan kunna ha kraft i grejerna om man känner för det

    Intressant projekt helt klart!
    Mvh Sebastian

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors, här kommer mina synpunkter.
    Skall du köra ljudlöst är det propeller vattnet som gäller, gärna stor och lågvarvig med hög stigning.
    Kör med 12v/ 45Ah från Biltema som kraftkälla.
    Motor-montaget samt kopplingen till axeln är helt avgörande för ljudnivån.
    Du kan få båten att låta som en röjsåg eller bli helt tyst, det gäller att vara nogran här.
    Mjuk motorupphängning och mjuk koppling till axeln ger låg ljudnivå.
    Måt ca 600X1200 mm = vanligt cellplastflak.
    Vindrutetorkarmotor från skroten, propeller ca 45 mm diameter, typ 3-bladig för skutor och liknande.
    Propellern drar mer ström än man tror så köp flera olika och prova på en gång.
    Skall du köra länge och tyst blir det långsammare framfart men säker tillräcklig för ändamålet.
    Mitt på dagen ute i skärgården är det som du vet alltid mer eller mindre sjö.
    Jag skulle satsa på deplacerande konstruktion som går stadigt i vågor.
    Placera kameran så högt du kan för max syn, kanske under en dom av plexi om du inte kör med t-ex GoPro i plasthus.
    Dom av hyfsad kvallitet kan du hitta på Akriform Plast i Hägvik norr om Stockholm (de säljer nog bara till företag).
    Fartreglage mm köper du från HobbyKing.com (som du nog har koll på).
    Håll oss uppdaterade om hur det går.

    // Mats W

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Jag ska inte lägga mig i för mycket nu så jag säger något dumt, men... Vem sjutton är på en strand i mörkret o pratar och knäcker grenar? Hahahaha
    Jag sa ju att jag va med i försvaret och vårat kompani är stridsbåtsburet... En pluton med soldater som försvarar en ö eller på annat vis en b-styrka som opererar i vårar skärgårdsmiljö är inte så tysta som man kan tro.. bara att dom har tex en patrul på 2 man som bevakar en strand räcker.. då kan man höra dessa när dom går.. stenar som skrapar mot varandra när dom går på strandet.. grenar som prasslar då dom rör sig i skogen.. samtal (dom tror dom är ensamma) mobiltelefon som piper.. you name it. Speciellt om dessa bygger förläggning så blir det en del ljud som lätt kan uppfattas nattetid.
    Gå ut på kvällen med en kompis o skicka in denna att "smyga" i skogen så ska du få se hur mkt han väsnas

    För övrigt tusen tack till Flygsmurfen för tipset om var man köper dome's har letat sånt till både planet o multicoptern tidigare
    Man lär sig nått varje krash...

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den här är inte så billig, men den hade nog passat fint till din spionbåt

    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...e_X_Large.html
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Hehe jo jag har sätt den där Men min tanke på vattenjet är att visst det är coolt o flashigt men kräver dom inte höga varv o ger där med en hel del buller?? o blir det inte ett "flush" ljud av utblåset?
    Man lär sig nått varje krash...

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Hur gör man en enkel men endå tät axel från motor till propp föresten?? räcker det med 1st rör och en axel som passas i varann samt fylla röret med fett för att det inte ska tränga vatten igenom?? eller måste det in en del avancerade bussningar?? iofs så kommer min motor att sitta ovanför vattenlinjen så det borde inte tränga upp nå vatten där röret mynnar ut.. eller tänker jag fel?
    Man lär sig nått varje krash...

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Lightbulb

    En vanlig propeller kan du montera en bur över för att hindra gräs att sätta sig runt proppen!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Vad gäller angående vinkel på propaxeln? kan jag montera den med kanske 20graders vinkel mot vattnet eller måste jag ha någon typ av spindel-led och montera proppen vågrätt??
    Man lär sig nått varje krash...

Liknande ämnen

  1. Bygga flygfält
    Av Brandt i forum Allmänt och Tips
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 12:47
  2. Vad ska jag bygga?!
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 21:38
  3. Bygga quadcopter
    Av richardtenggren i forum Quad
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 06:28
  4. Det här med att bygga flyg..
    Av peter_e i forum Allmänt om flyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 06:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •