Reklam

 
Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 272

Ämne: MFI 9 skala 1/2,5

  1. #21


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej Kjell,

    Det finns ett exemplar av boken MFI, Flygindistri under ett halvt sekel", Flyghistorisk revy, på Tradera just nu.

    /Bo
    Hej Bo,
    fick boken idag. Mycket bra med massor av info om hela MFIs verksamhet. Tack för tipset!

    /Kjell

  2. #22


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det är sådant här arbete som jag verkligen gillar att se! Det är väldigt snyggt!


    Göran
    Tackar och bockar...

    Nu står tillverkning av motorfästet på listan. Det blir lite trixigt då det just inte finns några raka delat att utgå ifrån. Ritat upp det hela i 3D i datorn ock mätt upp längderna på det som sen skall bli de 4 långa distanserna....



    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:15.

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är så vakert att man blir tårögd.

    Skoj att du vågar ge dig på detta bygge i detta ovanliga modellmaterial. Du besitter skicklighet det syns. Jag följde bygget av jätte Beavern som de byggde i Tyskland(tror jag det var), den var också gjord i plåt fast det var ett överdrivet seriöst bygge med bygge av mallar, ställningar och allt annat.

    Det enda negativa är vid hård landning så blir det precis som i fullskala=skrynkligt. Vilket de med Beavern fått erfara då de i början inte förstod att plåten skärmade radiosignalen, sedan hade de problem med Moki motorn. Men de lagade den precis som i fullskala, ersatte skrynklig plåt med ny.

    Oavsett så följer jag alla dina inlägg med stor nyfikenhet.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kjell!

    Jag är grymt imponerad av din skicklighet. Jag kommer med stort nöja följa din tråd.

    Mvh Olov

  5. #25


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Kenneth och Olof. Kul att ni vill följa bygget.

    Jag läste i en tysk modellflygtidning om Beavern och såg bilder på den efter en misslyckad landning. Visst blir det skrynkligt men skrynklig plåt, flisad balsa/plywood eller splittrad komposit går väl egentligen på ett ut. Hur som helst var det ett imponerande bygge.

    Jag försöker göra det enklare, inga jiggar eller ställningar utom möjligen mycket tillfälliga fixeringsanordningar, typ snabbtvingar och lite lagom vinklade träbitar, ritar direkt på plåten osv. Alltså ganska mycket improvisation och frihandsarbete.

    Har nu gjort klart motorfästet och motorspantet med fästen för nosstället. Nosstället har också blivit något mera färdigt. Eftersom det blir gott om plats under kåpan har jag valt att placera servon för trottel och styrning av noshjulet direkt i motorspantet så blir det korta stötstänger.

    Snart dags att börja bygga på bakåt....

    MVH
    Kjell









    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:15.

  6. #26
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Tjenare!

    Tycker det här är ett jätteintressant bygge, väldans kul att du bygger på detta vis. Följde även Cubben du byggde som jag tyckte blev sk**snygg. Jobbar du med metall till vardags?


    /Mvh Fredrik

  7. #27
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag blir mer och mer imponerad av denna man med sådant handlag. Först cubben och nu MFI´n.
    Vad jag förstått så är Kjell så långt ifrån metallarbetare som man kan vara.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #28


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Fredrik, nej, som Lasse så riktigt säger jobbar jag inte alls med metall till vardags. Jag är narkosläkare sedan mer än 30 år tillbaka. Det är i o f s en ganska hantverksinriktad specialitet och med en tekniktät arbetsmiljö där man använder långa och många nålar av olika slag, stoppar slangar och sladdar lite kors och tvärs i kroppen och använder ett rejält antal potenta droger. Det kan nog till viss del liknas vid många tekniska yrken, rörmokare t ex, och man behöver ofta improvisera fram lösningar på tekniska problem.

    Annars har jag utanför yrket alltid hållit på med tekniska prylar, började med modellflyg när jag var 12-13 och sedan blev det perioder med mopeder, motorcyklar, gamla bilar mm. Dock har modellbygge alltid funnits med vid sidan av allt det andra - och kommer nog att göra för resten av livet.

    Min vardagsmiljö ser oftast ut så här...



    Nog om detta, kvällens arbete har varit att göra "formpressar" för att kunna göra pressvecken i kropps-sidorna. Fräste först ett lagom V-spår i en hård bräda med en överhandsfräs. Tejpade så hela bredden med vanlig packtejp istället för släppmedel. Fyllde det tejpade spåret med PlasticPaddning, klämde ihop ordentligt med tvingar och lät härda.





    När bitarna delats på igen ser det ut så här. Bara att placera plåten så att vecket kommer på rätt ställe och så dra ihop ordentlig igen med en rad tvingar. Pressat och klart...








    Dags att mäta ut och skära till plåtarna till bakkroppen....

    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:16.

  9. #29
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Det är i o f s en ganska hantverksinriktad specialitet och med en tekniktät arbetsmiljö där man använder långa och många nålar av olika slag, stoppar slangar och sladdar lite kors och tvärs i kroppen och använder ett rejält antal potenta droger.

    MVH
    Kjell
    Låter som en typisk beskrivning av en modellflygare, åtminstone om man med lite god vilja räknar Nitro till droger...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #30
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Tack för svar. Då sitter det ju i fingrarna Har för mig Amatör härstammar från Amore, för en amatör älskar det hon gör? Snyggt plåtarbete oavsett! Keep it up!

    /Fredrik

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kjell!

    Jag är imponerad av hur du från ingenting kan bygga dina modeller. Inte verkar det vara enklare heller att bygga i metall, men bra blir det. Jag följer tråden med stort intresse.

    Mvh Olov

  12. #32


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Olov, från "ingenting" vet jag inte....Har ju 3-planskisser, scannade kopior av ritningen till fullskala (i hemmabyggarversion, MFI 9 HB) och en massa bilder från nätet. Jag har hittills aldrig byggt en hel kärra i metall så det hela blir lite av ett experiment. Hittills tycker jag nog inte att det är svårare än att bygga i trä men eftersom jag inte har testat förut blir det en del funderande mellan de olika momenten. En stor fördel är att det inte dammar som när man bygger i trä. Det blir också minimalt med slipande och det sörjer jag inte.

    Min "huvudritning" ser ut så här:



    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:17.

  13. #33

  14. #34


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Fredrik.
    Ja, jag har hittat dessa tidigare och har dom som referens där det behövs.

    MVH
    Kjell

  15. #35


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej igen,
    Det visade sig vara svårt att pressa veckan i de riktiga bitarna till kroppssidorna genom att dra ihop formbrädorna med tvingar. Dels räckte inte mina tvingar in och så behövdes det fler än jag hade - alltså nödvändigt att hitta på en annan metod. Det blev en skruv i varje ända på brädorna för att hålla form och plåt på plats och så lite "stampande" med en tung pryl avsedd för stenläggning (lånad av grannen, tack!).







    Eftersom det var svårt att veta hur mycket som gick åt i vecken gjordes bitarna med lite övermått och jag tillverkade sedan en skärmall av masonit.



    Testade passningen på mallen och skar så ut sidorna. efter några kraftiga snitt med en mattkniv (som vässas ofta på bänkslipen istället föra att byta blad) går det lätt att bryta lite och riva isär.



    För att rikta in centrumlinjen använder jag en liten laser från ett Skil-kit.



    En första provmontering.....det börjar likna en MFI 9





    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:17.

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det här är verkligen skalabygge!


    Göran

  17. #37


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ny rapport från "skal(a)"-bygget. Hedrad av att du tycker det är ett skalabygge Göran - fast ambitionen är inte "true" skala utan mera "look alike" . D v s jag modifierar lite här och där men försöker få utseendet någorlunda skalalikt och härmar byggsättet där jag tror att det fungerar.

    Jobbar nu på kroppssidorna och har här gjort ett grovt avsteg från fullskalan. Kroppen är ju en låda som sitter ihop genom yttre hörnprofiler som nitats i sidorna. Alltså inget egentligt inre skelett att bygga på. För att slippa hålla sidorna och försöka borra och nita samtidigt som det skall bli rakt i alla riktningar har jag bestämt mig för ett fusk. Jag har limmat 10 x 15 mm mjuka balsalister i kanterna på sidorna för att få lite kanter att hålla ihop allt emot och limma/tejpa provisoriskt först och så borra/nita.

    I tvärled skall det vara aluminium i U-form nitat på insidan för uppstagning. Dessa monterar jag med sidorna lösa. En sådan färdig kroppssida väger 355 g så hela bakkroppen kommer att väga ca 1,5 kg vilket blir lättare än jag trodde från början.







    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:18.

  18. #38
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Spännande konstruktion. Ska bli intressant att se vart vikten hamnar, har du nån gissning?

    /Fredrik.

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Otroligt imponerande!!
    Cubben var ju i sig en fantastisk skapelse
    och så kommer denne Mästare dragande med en MFI
    i metall....

    Har själv byggt en hel del men,
    när man ser vad herrn åstadkommer
    vill man ju nästan lägga av....

    MVH Kent

  20. #40


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kent, följer din tråd om Piper Arrow-bygget och det går inte av för hackor - mitt bygge är på många sätt enklare än ditt...

    Fredrik, jag har kontrollvägt kroppen i det skick den är på bilden och den väger nu 5,3 kg med motor, ställ och hjul. Motorn väger 2,8 kg. Jag siktar på att hamna runt 15 kg när den är färdig och om det lyckas tror jag den kommer att bli trevlig att flyga. Räknar med att den nog kan vara flygbar upp mot 20 kg men ju lättare desto roligare.

    Kroppssidorna och botten nu på plats och yttre hörn nertill borrat och nitat - många hål och nitar blir det.



    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av administrator den 2013-07-15 klockan 11:18.

Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2020-09-24, 11:24
  2. ASG 29. Skala 1:2
    Av teamfj i forum Segel och Hang
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 09:30
  3. S.E.5a skala 1/6
    Av Zazzu i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 17:51
  4. H9 Cub J3 1/4-skala
    Av kjni i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 14:49
  5. CMP Pro Zero skala 1:5
    Av Kenny i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •