Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Att bygga en RC-helikopter

  1. #1

    Standard Att bygga en RC-helikopter

    Hej,
    jag har valt som 100-poängsprojekt att bygga en radiostyrd helikopter. Jag ska alltså konstruera den själv och göra figursritningar. Det finns dock ett stort problem - jag har ingen tydlig frågeställning. Man behöver ett slags syfte och jag hade kanske tänkt att loggboken ska funktionera som en slags guide till hur man bygger radiostyrda helikoptrar, vilka delar som är viktiga och helt enkelt gå igenom hur en helikopter fungerar. Men, tänkte jag, det vore ju guld värt om jag kunde få lite input från kunniga inom ämnet. Så därför frågar jag er:

    Vad skulle en intressant infallsvinkel på ett sådant projekt kunna vara?

    Tack på förhand
    Senast redigerat av Flygfantast den 2013-01-16 klockan 00:44.

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du inte får något bra svar här så prova på http://www.rcheli.se/
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gå du gymnasium eller högskola ?
    Är det på gymnasie-nivå så är jag definitivt rädd att du kan ha tagit dig vatten över huvudet... Att konstruera modellhelikoptrar är nog inget som speciellt många gör i Sverige - om ens nån...
    Att bygga en heli utgående från en byggsats är en sak men att konstruera den ifrån grunden är något helt annat.
    Innan du beslutar dig till 100 % så fundera ytterligare en gång till över om det är detta du skall göra i ditt projekt...
    Mitt tips är att välja nåt enklare för det är alltid bättre och roligare om man också kan genomföra sitt projekt.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    En Helikopter är en mekaniskt komplicerad konstruktion.
    Multikopter är också en typ av Helikopter men helt utan avancerad mekanik.
    Även lämplig på gymnasienivå.
    På Högskolenivå kan den byggas på som lastbärare för film & foto t.ex

    /Patrik

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    En Helikopter är en mekaniskt komplicerad konstruktion.
    Multikopter är också en typ av Helikopter men helt utan avancerad mekanik.
    Även lämplig på gymnasienivå.
    På Högskolenivå kan den byggas på som lastbärare för film & foto t.ex

    /Patrik
    Hm ja multikopter ser lite lättare ut. 4 rotorer antar jag är mest basic. Kan du berätta något om svårighetsgraden och vad en gymnasieelev skulle kunna ha för utgångspunkt med ett sådant projekt?


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Gå du gymnasium eller högskola ?
    Är det på gymnasie-nivå så är jag definitivt rädd att du kan ha tagit dig vatten över huvudet... Att konstruera modellhelikoptrar är nog inget som speciellt många gör i Sverige - om ens nån...
    Att bygga en heli utgående från en byggsats är en sak men att konstruera den ifrån grunden är något helt annat.
    Innan du beslutar dig till 100 % så fundera ytterligare en gång till över om det är detta du skall göra i ditt projekt...
    Mitt tips är att välja nåt enklare för det är alltid bättre och roligare om man också kan genomföra sitt projekt.
    Hälsningar
    Roger
    Gymnasienivå (natur). Alltså jag är helt klart beredd att göra ett enklare byggprojekt men jag vet inte vilka alternativ som står till hands och det vore väldigt uppskattat att få lite idéer. Jag måste sätta igång innan 2013 med en mer eller mindre färdigställd tidsplan och då är det ju såklart bra om jag vet vad jag ska göra... Har du några tips på alternativa elbaserade (helst) byggen?

  6. #6

    Standard

    En multikopter är enkelt uppbyggd runt en platta i mitten där styrkort och batterier monteras.
    4 st aluminium profiler moteras i plattan och motorer fästs i profilerna.
    Den kan byggas i form av ett X eller + alt som ett liggande H.

    Svårigheten består mest i att välja vilka komponenter man ska välja.
    I övrigt behövs Borrmaskin,Lödkolv Och Bågfil.

    Du kan hitta flera byggtrådar här på forumet om du kikar lite i kategorin Byggdagboken eller för Quad.
    T.ex Markus-bygger-FPV-H-Quad

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En multikopter lever ju till stor del på sin styrelektronik och det är ju inget som gemene man konstruerar själv. Så den avgörande frågan är om du skall konstruera något eller om det räcker att du bygger något ? Du kommer aldrig att kunna konstruera en multikopter från grunden som jag ser det - däremot kan du bygga en utgående från andras erfarenheter och material lämpligt för sådana byggen. Men är kravet att du t ex skall redovisa beräkningar bakom konstruktionen så har jag svårt att se att det lyckas... Men det är nog inte många som skulle kunna det så var inte ledsen av den orsaken...
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Skulle absolut avråda att skapa en helikopter , kan bli mycket farlig om man inte gör allt bra.
    Multirotor klarar dock nästan vem som helst av att skapa.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag skulle nog säga lycka till med ditt helikopter bygge, men tänk på att det är ganska många detaljer som skall tillverkas och sådant tar tid.

    Var inte rädd för att ta tag i det, skall du inte bygga elektroniken kan du bygga en sk. flybarless och de är ganska enkla i designen.

    För att spara tid kan du istället säga att du skall bygga ett fungerande rotorhuvud till en helikopter.
    Kör du på.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Bygg en helikopter,,vore kul och se den färdig

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan Teodor! Ja du det är verkligen roligt att det finns sådana ungdommar som du, man måste veta massor om helikoptrar om det skall lyckas, jag skulle nog börja med vanliga plan om du skall konstruera och bygga, är också enklare att hitta information och byggtips. Har på känn att det är lite lättare men det är mycket kunskap som behövs även där. Det är ocksä sä att man kan få ihop grejorna med lite enklare verktyg och maskiner läs även om ariodynamik tyngdpunkter och vinklar sådant är mycket viktigt. Du är definitift på rätt forum hä finns massor av kunskap och duktiga ock skickliga gubbar att fråga
    Mvh B-Å

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    En multikopter är enkelt uppbyggd runt en platta i mitten där styrkort och batterier monteras.
    4 st aluminium profiler moteras i plattan och motorer fästs i profilerna.
    Den kan byggas i form av ett X eller + alt som ett liggande H.

    Svårigheten består mest i att välja vilka komponenter man ska välja.
    I övrigt behövs Borrmaskin,Lödkolv Och Bågfil.

    Du kan hitta flera byggtrådar här på forumet om du kikar lite i kategorin Byggdagboken eller för Quad.
    T.ex Markus-bygger-FPV-H-Quad
    Ok perfekt med byggdagböcker! Jag tror det absolut bästa är att gå efter det enklaste, för jag inser att jag inte kommer lyckas om jag ger mig på något allt för komplicerat.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En multikopter lever ju till stor del på sin styrelektronik och det är ju inget som gemene man konstruerar själv. Så den avgörande frågan är om du skall konstruera något eller om det räcker att du bygger något ? Du kommer aldrig att kunna konstruera en multikopter från grunden som jag ser det - däremot kan du bygga en utgående från andras erfarenheter och material lämpligt för sådana byggen. Men är kravet att du t ex skall redovisa beräkningar bakom konstruktionen så har jag svårt att se att det lyckas... Men det är nog inte många som skulle kunna det så var inte ledsen av den orsaken...
    Hälsningar
    Roger
    Hej!
    Med den distinktionen ska jag alltså bygga en multikopter (som det ser ut nu). Alltså jag har inga egentliga krav på mig, det är väldigt fritt. Jag kan ju säga att jag ska skriva en guide hur man bygger en multikopter och då är det ju knappast behövligt med avancerade aerodynamikberäkningar :P Jag är dock inte helt säker på vad jag ska ha för upplägg, men klart står att jag vill bygga något radiostyrt.

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Skulle absolut avråda att skapa en helikopter , kan bli mycket farlig om man inte gör allt bra.
    Multirotor klarar dock nästan vem som helst av att skapa.
    Ja då blir det väl en multikopter!

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag skulle nog säga lycka till med ditt helikopter bygge, men tänk på att det är ganska många detaljer som skall tillverkas och sådant tar tid.

    Var inte rädd för att ta tag i det, skall du inte bygga elektroniken kan du bygga en sk. flybarless och de är ganska enkla i designen.

    För att spara tid kan du istället säga att du skall bygga ett fungerande rotorhuvud till en helikopter.
    Kör du på.

    Balsa regn
    Fungerande rotorhuvud är ju lite tråkigt om jag inte har något att installera det till Men vad tror du multikopter?

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen Visa inlägg
    Hejsan Teodor! Ja du det är verkligen roligt att det finns sådana ungdommar som du, man måste veta massor om helikoptrar om det skall lyckas, jag skulle nog börja med vanliga plan om du skall konstruera och bygga, är också enklare att hitta information och byggtips. Har på känn att det är lite lättare men det är mycket kunskap som behövs även där. Det är ocksä sä att man kan få ihop grejorna med lite enklare verktyg och maskiner läs även om ariodynamik tyngdpunkter och vinklar sådant är mycket viktigt. Du är definitift på rätt forum hä finns massor av kunskap och duktiga ock skickliga gubbar att fråga
    Mvh B-Å
    Härligt! När det gäller fysik och matematik så borde jag klara mig då jag kan har många duktiga lärare att ta hjälp av. Finns det någon grundläggande guide till multikopters så att jag vet exakt vad som krävs?

  13. #13
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Börja ditt läsande i gamla trådar här, kolla även rcexplorer.se och flitetest på tuben.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ju en färsk nybörjartråd här på forumet med rekommendationer av utrustning för multicopter- den hittar du nog snabbt.
    Men i så fall ändras (?) väl innehållet i din uppgift till att montera ihop en multikopter utgående från rekommendationer från erfarna flygare - men det borde väl vara gott nog det. Konstruerar från grunden gör man möjligen när man är en mycket erfaren flygare och byggare och det kan ju knappast förväntas av en gymnasist. Så nu börjar du nog "gaffla in" uppgiften...
    //Roger

  15. #15

    Standard

    Nej jag hittar inte, kan du länka? Jag kan ju ändra min uppgift till att göra en guide hur man bygger en multikopter och förklara hur den fungerar. Det viktiga är ju att jag förstår det först dock!

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänk att en gammal gubbe som snart är pensionär får glädjen att hjälpa en ungdom att söka på ett forum...
    Men här kommer länken - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor
    ...men det finns flera. Du kan ju börja på det underforum som heter Multirotor...
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Du kanske bor så att du kan hitta klubben som finns i närheten av dig. Där finns också förmodligen kompetensen att hjälpa dig, det gäller ju att komma in rätt i ditt skolarbete,förhoppningen är ju att du blir en duktig radioflygare,mina grunder lade min farfar 1948. dom går alldrig ur kan nog säga att vi som följer dig önskar dig lycka till med ditt skolarbete.Mvh B-Å

  18. #18
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Jäklar efter jul gör jag en sådan här!!!!

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...eller en Tricopter a'la Dadde - http://rcexplorer.se/projects/2012/0...copter-v2-6hv/
    //Roger

Liknande ämnen

  1. Bygga egen Helikopter - Kit ?
    Av Cent i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 15:52
  2. helikopter
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:00
  3. FPV Helikopter och rc-bil
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 22:44
  4. Dags att bygga din egna helikopter?
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 23:43
  5. Helikopter !!!
    Av Nexus i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •