Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 67

Ämne: Att bygga en RC-helikopter

  1. #41
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Mottagaren bör ha 6 kanaler annars är det inte mycket att fundera på och den skall vara kompatibel med sändaren, kompatibilitet med styrkortet är inget problem.

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    Om du skaffar en fc som stödjer cppm så kan det ju vara smidigt om mottagaren också gör det. Då behövs bara en kabel mellan fc och mottagaren

  3. #43

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Exakt sådana här frågor är jag ute efter att svara på. Hur ska jag gå tillväga för att kunna svara på dessa frågor? (Jag vill gärna kunna utreda det här själv med olika beräkningar och inte få alla svar från någon annan).
    Ett sätt är att helt enkelt prova sig fram. Vet du t.ex. hur mycket din multicopter väger och delar det med antal proppar du ska ha så vet du ju hur mycket drag som behövs i varje motor för att den ska hovra. Köp en kraftig motor bygg en enkel testrigg med en våg. Prova sedan propellern vid olika varvtal och för in strömförbrukning (mAh/min ??)samt dragkraft i ett diagram. Då ser du vid vilket varv propellern är som effektivast. Jämför sedan olika proppstorlekar samt stigning på dessa för att få fram vilka flygtider du kan uppnå vid olika laster på multicoptern!

    Såhär kan en testbänk se ut: http://www.youtube.com/watch?v=xz7QVw9G29Q



    ...Och du! Tänk säkert, det här är inga leksaker!! Inga huvuden jäms med propellrarna, de kan explodera om du har otur! Sätt även fast testriggen ordentligt!

    Inte vet jag om du kan behöva 2 motorer. Kanske en högvarvig och en lågvarvig beroende på hur stort spann i proppstorlek du vill ha på dina tester.

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    En idé är att du kanske lägger upp det såhär. Del 1, testa proppar och jämför effektivitet vid olika storlek samt stigning. Del 2. Fråga någon på forumet om du får låna data på deras multicoptrar hur mycket den drar vid hovring.

    Fråga gärna innan du beställer multicopterdelar om du nu gör det. Det blir lätt dyra felbeställningar. Tror att du vill sikta in dig på billiga grejor typ Turnigy 9xR radio, motorer, ram och fartreglage ifrån RcTimer. Du kommer ändå hamna på en skön slant i slutändan.

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Ett sätt är att helt enkelt prova sig fram. Vet du t.ex. hur mycket din multicopter väger och delar det med antal proppar du ska ha så vet du ju hur mycket drag som behövs i varje motor för att den ska hovra. Köp en kraftig motor bygg en enkel testrigg med en våg. Prova sedan propellern vid olika varvtal och för in strömförbrukning (mAh/min ??)samt dragkraft i ett diagram. Då ser du vid vilket varv propellern är som effektivast. Jämför sedan olika proppstorlekar samt stigning på dessa för att få fram vilka flygtider du kan uppnå vid olika laster på multicoptern!

    Såhär kan en testbänk se ut: http://www.youtube.com/watch?v=xz7QVw9G29Q



    ...Och du! Tänk säkert, det här är inga leksaker!! Inga huvuden jäms med propellrarna, de kan explodera om du har otur! Sätt även fast testriggen ordentligt!

    Inte vet jag om du kan behöva 2 motorer. Kanske en högvarvig och en lågvarvig beroende på hur stort spann i proppstorlek du vill ha på dina tester.
    Vad menar du med "proppar"?
    Jag förstår principen iaf med testrigg och det är ju ett smart system. Men då får man alltså fram dragkraften som rotorerna orsakar beroende på varvtal och sen antar jag att jag ska försöka hitta ett samband mellan dragkraft och strömförbrukning (kopplar man in en amperemeter då?). På så sätt vet jag hur mycket ström batterierna måste förse motorn med. Har jag förstått det hella rätt?

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    proppar=propeller.

    Precis, göra grafer som visar sambandet mellan lyftkraft, proppstorlek, varvtal och strömförbrukning eller nått...
    Finns lämpliga billiga grejor på hobbyking för att mäta varvtal osv..

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    proppar=propeller.

    Precis, göra grafer som visar sambandet mellan lyftkraft, proppstorlek, varvtal och strömförbrukning eller nått...
    Finns lämpliga billiga grejor på hobbyking för att mäta varvtal osv..
    Haha ja det kunde jag nästan räkna ut själv...
    Hm okej när du säger proppstorlek, menar du då volymen på propparna?
    Jag skulle nog kunna behöva lite länkar på billiga rotorer, batterier, motorer, styrkort, ESCs (eller de kanske kan ingå i styrkortet? inte riktigt med på den biten) och mottagare (och om det är något jag glömt nu så får någon gärna anmärka!!).

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    Med propellerstorleken menar jag dess diameter samt stigning. Diametern är hur "lång" propellern är och anges i tum. Stigningen anger hur vinklade bladen är. Ex: 11x3.8 där 11 är diametern i tum. 3.8 är stigningen och anges också i tum, om propellern skulle skruva sig i ett solidt material skulle den flytta sig 3.8tum framåt/varv den snurrar.

    Du måste ju välja hur du ska lägga upp din uppgift. Innan du köper delar måste du ju ha bestämt dig för hur stora propellrar du ska ha. Detta påverkar i sin tur vilket KV värde du ska ha på motorn. KV värdet multiplicerat med din ackspänning anger hur fort motorn snurrar vid maxvarvtal. propellrar och motorer påverkar i sin tur hur stort fartreglage du behöver. Allt detta tillsammans måste även matcha vikten på din multicopter.

    Sätt upp ett uppnåeligt mål. Bygga en multicopter som kan hovra 35 minuter kanske kan vara hela slutklämmen på ditt arbete.

  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tror att du skall börja med att läsa på lite om RC-flygning och alla grejor vi använder i största allmänhet och sambanden emellan dessa.
    Sen givetvis också läsa på om multikoptrar för om du inte lägger ner tid på att lära dig grunderna kommer du att måsta ställa hur många grundläggande frågor som helst och då finns risken att du får mer och mer knapphändiga svar, tyvärr.
    Du ser bara på dessa frågor runt proppar och proppstorlek - det är exempel på väldigt "basic" kunskap som alla modellflygare måste känna till - tillsammans med mycket annat. Så leta info på nätet, kolla vad ditt närmaste bibliotek har och läs på forum som detta så att du i alla fall tillägnat dig viss baskunskap - sen är det mycket lättare att komma vidare i ditt projekt. Att känna till terminologin, alltså vad vi kallar olika saker, är grundläggande och gör det mycket enklare för dig att ställa frågor och få vettiga svar.
    Hälsningar
    Roger

  10. #50
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygfantast Visa inlägg
    Jag skulle nog kunna behöva lite länkar på billiga rotorer, batterier, motorer, styrkort, ESCs (eller de kanske kan ingå i styrkortet? inte riktigt med på den biten) och mottagare (och om det är något jag glömt nu så får någon gärna anmärka!!).
    Titta i denna ypperliga tråd.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor

  11. #51

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Tror att du skall börja med att läsa på lite om RC-flygning och alla grejor vi använder i största allmänhet och sambanden emellan dessa.
    Sen givetvis också läsa på om multikoptrar för om du inte lägger ner tid på att lära dig grunderna kommer du att måsta ställa hur många grundläggande frågor som helst och då finns risken att du får mer och mer knapphändiga svar, tyvärr.
    Du ser bara på dessa frågor runt proppar och proppstorlek - det är exempel på väldigt "basic" kunskap som alla modellflygare måste känna till - tillsammans med mycket annat. Så leta info på nätet, kolla vad ditt närmaste bibliotek har och läs på forum som detta så att du i alla fall tillägnat dig viss baskunskap - sen är det mycket lättare att komma vidare i ditt projekt. Att känna till terminologin, alltså vad vi kallar olika saker, är grundläggande och gör det mycket enklare för dig att ställa frågor och få vettiga svar.
    Hälsningar
    Roger
    Ja, finns det någon internetbaserad plats där all sån basic information finns samlad?

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    Ähh, skicka pm till mig så kan jag hjälpa dig med det du behöver veta! Det kommer ju ta dig en evighet att försöka hitta på information om allt annars.

    Vi kan säkert hitta på grejor som tilltalar både dina kvalitetskrav och din plånbok.

    /Stefan

  13. #53
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Det var ett fint erbjudande till flygfantasten Steffe, sånt gillar jag att se på forumen!

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    Äh, skriv dom här istället, så kanske alla lär sig nåt :-)

  15. #55


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Stefan,
    Nu gick det väl inte främst ut på att hitta en fungerande setup för Flygfantast (vilket du säkert kan hjälpa till med) utan det var väl ett specialarbete på 100 p där han själv förväntas utföra en hel del "grundforskning" för att kunna nå sitt mål - skulle jag tro.
    Det var bl a därför jag tyckte att han skulle läsa på lite om grunderna i RC-flyg först så att han i alla fall har vissa kunskaper om han på nåt sätt måste försvara sitt arbete. För tanken är nog att man skall göra en hel del jobb för att få ihop dessa 100 poäng. Men det är ju bara vad jag tror....
    Hälsningar
    Roger

  16. #56

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ojsan! Både ris och ros!

    markusb: tack!

    PÖ: Njaa... Vi får se vad det blir av det.

    McRegor: Va ?

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Stefan,
    Om det var svårt att förstå så har jag nog uttryckt mig lite oklart.
    Flygfantast skall alltså göra nån form av specialarbete i skolan som motsvarar 100 poäng.
    Det innebär att eleven skall göra en hel del jobb för att erhålla dessa poäng.
    Det innebär därmed att han inte skall få allt serverat.
    Sen beror det ju på vad omfattningen av projektet skall vara och där har det ju i detta fall flutit runt lite eftersom det började med konstruktion och bygge av en helikopter men nu kommit ner till en lite mera genomförbar nivå.
    Men frågan kvarstår - vad skall uppnås i projektet ?
    Om uppdraget är att bygga ihop en multikopter efter färdiga anvisningar och med rekommenderad utrustning så kan du givetvis ge honom all info han behöver. Då är det jättebra att du engagerar dig helhjärtat !
    Men är det lite större krav på vad eleven skall göra för sina 100 p så kanske han måste "slita" lite själv också och inte få allt serverat - kanske för att kunna förklara sina konstruktionsval och motivera varför han gjort på olika sätt. Då kanske man istället gör honom en björntjänst om man serverar alltför mycket - vad vet jag....
    Så det var ingen kritik alls emot dig utan snarare att ni som hjälper Flygfantast bör veta förutsättningarna för hans 100 p projekt så att ni lägger er hjälp på rätt nivå. Det är ju trots allt tänkt att eleven skall göra en hel del undersökningsarbete och läsa in sig på problemområdet - om jag förstått sådana här arbeten rätt. Så min tanke var snarast att styra in Flygfantast så att han får rimlig hjälp av er och inte heller alltför mycket hjälp så att hans arbete inte blir godkänt - i värsta fall. För i just detta fall var det ju inte en vanlig nybörjare som ville ha hjälp med en fungerande multikopter-setup.
    Ursäkta om jag blev lite långrandig men baktanken är bara att lägga hjälpen till Flygfantast på en rimlig nivå eftersom det är ett skolarbete som är en del i nån form av examen och dämed kräver att eleven gör en hel del själv.
    Hälsningar
    Roger

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag tror vi löser det där själv...

  19. #59

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: Att bygga en RC-helikopter

    Om han väljer att söka information här och få alla svar han behöver så är det väl inga fel med det.

    Ska han få lite svar här och sedan fundera ut resten i ett mörkt rum själv?



    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #60
    Gound
    Guest

    Standard

    Vilken information? Jag har massor av info om RC Helis också.Och är det någon inteseted i Walkera UFO series?

Liknande ämnen

  1. Bygga egen Helikopter - Kit ?
    Av Cent i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 15:52
  2. helikopter
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:00
  3. FPV Helikopter och rc-bil
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 22:44
  4. Dags att bygga din egna helikopter?
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 23:43
  5. Helikopter !!!
    Av Nexus i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •