Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Strömförbrukning glödstift?

  1. #1

    Standard Strömförbrukning glödstift?

    Hej!

    Jag har en Saito 72 4-tattare med ett OS F-stift samt en Sullivan 1-stifts ombordglöd.
    Det står i bruksanvisningen att man kan använda 1.2-12 V matning till denna glödare
    och det står att man inte ska använda mottagarbatteriet för glödaren/stiftet drar så
    mycket ström. Jaha, hur mycket då? Vad kan man ha för ack? Tänkte anvädna 2S LiPo,
    men klarar man sig med 450mAh? 1800? Nån som vet? Och drar glödaren samma
    ström från 0 rpm till en tredjedel eller vad man nu väljer att glöda på för intervall?
    Allt sitter i en Cub så det lär ju bli flygandes på tomgång lite mer än med en aerobatik-kärra.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du kan nog räkna med ca 4 A. Jag har för mig att det är övre gränsen på det gröna på en "power panel". Sen borde en ombordglöd kanske vara lite smart och känna av temperaturen (resistansen) i tråden och bara ge så mycket ström att stiftet glöder när det behövs. Förr fanns det smarta drivers där man kunde dränka stiftet och då tryckte glödaren ut så mycket ström att det funkade ändå men drog ner strömmen när det inte behövdes. Jag kan tänka mig att man inte bör koppla på en ombordglödare på ett "vanligt" mottagarbatteri som ju inte normalt är avsett för höga strömuttag men om man använder Lipo med höga C så är det möjligtvis störningar som skulle kunna gå från ombordglöden till mottagaren - men det verkar inte sannolikt om man har kvalitetsgrejor. Ditt 450 mAh borde ju lätt klara saken men jag hade nog tagit och mätt batteriet efter ca 5 minuter så att man vet vad omborden drar i drift.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det borde gå att hänga på en en tångamperemätare under drift, och få en vettig uppfattning av strömförbrukningen.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Oj, drar dom så mycket. Hm... måste testa mäta strömmen och se. Har ingen tångamperemeter, får skaffa en, för bökigt haka på en vanlig Fluke-multimeter. Sullivan gör väl rätt kloka grejer och denna är inte så gammaldags direkt, kanske den är så pass smart att den anpassar matningen beroende på "förhållandena"? Man programmerar hur långt upp på "spaken" glödaren ska glöda. Alltså att man ställer spaken på tex 1/4-spak och trycker SET och så glöder den endast mellan 0 och 1/4. Men hur den glöder, det vet jag inte.

    Vad menar du för störningar från glödaren till mottagaren? Visserligen är throttle-kanalen kopplad till glödaren, men?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad menar du för störningar från glödaren till mottagaren? Visserligen är throttle-kanalen kopplad till glödaren, men?
    Glödaren kan nog jämföras elektroniskt med ett fartreglage. Den gör ju om batterispänningen till något som blir mellan 1 och 2 volt (vilket kanske motsvarar ett par ampere) för att få rätt glöd. Hur intellilligent den gör det vet jag inte men på något sätt pulsar den i alla fall någonstans. Om frekvensen är illa vald skulle man kunna tänka sig att det kan fortplantas störningar antinget via batterikabeln eller via sladden till mottagaren men när du nämner sullivan så skulle jag inte vara allt för bekymrad.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Får la kolla skalan när man kommer till verkstan men har för mej (bilstift) var runt 1A för glöd vid start (1-1.2A) för det mesta, var det kallt kunde man höja nån tiondel till men lite till så rökte man stiftet... Minns inte vilka stift i OS-skalan det var, motorerna var till små 1:10 bilar .15 eller nåt sånt.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7

    Standard

    Jag har tvinnat alla kablar i flyget och kan säkert lägga en ferritkärna runt throttle-kabeln till mottagaren för den psykiska delen av oron. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ett stift drar enligt min erfarenhet mellan 100 mAh och 1 -3 Ampere. När det är kallt - och kanske dränkt i bränsle drar det som mest. När motorn är igång ser ju bränslet till att glöden hålls vid liv och ett varmt glödande stift drar mycket mindre - kanske 100 mAh. Mitt tips är att använda två 2000 mAh NiMh (AA-celler) som parallellkopplas och blir 4000 mAh. Flera av mina vänner använder en enkel strömbrytare på utsidan av modellen som de slåt till vid motorstart och har sedan kontinuerlig glöd från två parallellkopplade NiMh's. Och NEJ - glödstiften går inte sönder oftare med kontinuerlig glöd.

    Gott Slut och Gott Nytt År!
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9

    Standard

    Aha, det är ju en rätt så lätt lösning på problemet, alltså viktmässigt, med NiMH istället. Sullivan-glödaren ska ju ha 1.2V-12 V, så kanske det är lite gränsfall med 1.2V NiMH-ack trots allt? Men om man ska ha 2S2L-NiMH så blir det ju tungt. Hur mycket "gas" ska man ställa in Sullivan-glödaren på då? Alltså när ska det glödas? 0-1/4 gas? 1/5? mer? mindre?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    En variant kan vara ETT AA NiMh på 1500 - 2500 mAh. Borde väga ungefär som ett LiPo med elektroniken...
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11

    Standard

    Klarar ett NiMH av upp till 3 (4) A? Sub-C-cell på 1.2 V kanske? Skulle ju vilja slippa köpa nya ackar... men har inte så många att välja mellan i den där rangen. 360, 450, 500, 1800, 2200!!! Stort gap på fel ställe...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    En VARNING använd inte ack över 9V , en nyladdad 12:a kan ha 13-14V har pajat en sullivan på det viset.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför trassla med ombordglöd när det inte behövs! Onödig vikt osv.
    Ställ in motorn noggrant istället såkommer den att gå som en klocka och aldrig lägga av!
    5%-15% nitro, 15-20% olja, tanken monterad i rätt nivå med Uni-flow!

  14. #14

    Standard

    Jaka, det är ju också ett sätt... men det är ju en Saito? Hört lite rykten om dem jämfört med tex OS om hur de är att ställa in osv. Eller? Har ju en OS Surpass II också, men inte byter jag... Den sitter i en Kelly F1.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    En perfekt inställd motor kräver ett perfekt inbalanserat bränslesystem. Och det är svårt. Vanligast är att motorn får gå rikt vid full tank för att gå snålt när tanken närmar sig tom. Och då kommer motorn att riskera stanna på tomgång vid full tank. En annan faktor är tryckmatningen där fullgas ger högre tryck i tanken och därför rik tomgång när man drar av gaßen snabbt. Normalt låter man ju motorn gå på tomgång när man ställer in tomgången och då är det ett lägre bränsletryck och man öppnar tomgångsblandningen lite mer. Så ombordglöd är inte så dumt ändå. Men det räcker långt med en NiMh på 2000 mAh och en strömbrytare - konstantglöd.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16

    Standard

    Sant så sant... det är olika temp, lufttryck, luftfuktighet... olika mycket i tanken, olika mycket throttle.. osv... och med min tur så brukar det mesta stanna innan jag får det inställt det flygtillfället. =) Så ombordglöden får va kvar och jag ska se om det blir ett av mina LiPo eller om jag söker upp nåt fett NiMH! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    15
    Jobb
    Polymertekniker
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    Hejsan
    Är en av Oves kompisar som körmed konstant glödström via en brytare.
    Sam ack använder jag en 3000 mah C cell eller två paralellkopplade 2000 mah AA celler.
    Som Ove skriver så är det inga problem för stiften eftersom rasar så fort motorn kommit igång.
    Å hur mycket drar stiftet ? OS F drar 3,2A när jag slår på strömmen, när motorn kommit igång
    i stort sett ingenting och här kommer en siffra som visar att det funkar så.
    En eftermiddag på fältet,fullladdad stifacke, 3 - 4 motorstarter plus lika många flygningar samt
    en del tomgångskörning. Brukar få i en 600 - 650 ma när jag laddar om acken.

    MVH

    Roy Persson

  18. #18

    Standard

    Var finns bra NiMH då? Tex om jag nu testar 1.2V Cell (tar två st i fall man vill seriekoppla dem till Sullivan glödarn)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Om det funkar med AA storlek så är Sanyo Eneloop bra. Finns att köpa på bl.a. Conrad, men går att hitta billigare på t.ex. eBay.de.

    HR-3UTGA eller HR-3UTGB heter dom. Båda är 2000 mAh, klarar många laddcykler och har väldigt låg självurladdning. Det finns även en Eneloop Pro ("XX") ack, 2500 mAh, men med färre laddcykler samt något högre självurladdning. HR-3UWX, HR-3UWXA eller HR-3UWXB heter dom.

    Jag fick tag i några 8 packar HR-3UTGA när Conrad reade ut dom för 179:- Använder dom till olika apparater hemma. Köpte även några AAA (HR4-UTGA) till fjärrkontroller. Köpte även ett färdigt 6V-pack (5xHR-3UWXA) som mottagarack i nästa kärra.

    Mer Eneloop info finns på wikipedia.

    PS. Dom vanliga Eneloop finns också med lödfanor, jag har sett dom på eBay.de.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2013-01-06 klockan 03:42.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Men kom igen! Det behövs ju ingen ombordglöd! Dert är ju så j... enkelt att ställa in alla slags glödstiftare,fyrtakts såväl som tvåtaktare, så gör man det bara ordenligt kommer motorn att gå som en klocka på alla varvtal. Men då gäller att man kör med korrekt soppa 5-15% nitro och 15-20% olja och monterar tanken enligt: "the tank mounting rule"!

Liknande ämnen

  1. Glödstift
    Av Kurre i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 20:32
  2. GoPro HD strömförbrukning?
    Av Impulze i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 19:58
  3. Strömförbrukning 7955 servo?
    Av rc9 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 17:26
  4. Servon och strömförbrukning
    Av MagnusStrömqvist i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 23:25
  5. Strömförbrukning elektromagnetiska ventiler
    Av Leif S i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •