Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Toe-In / Toe-Out på hjulen?

  1. #1

    Standard Toe-In / Toe-Out på hjulen?

    På ett flyg, tex en taildragger som en Cub, eller en med noshjul som tex en Cessna, hur ska hjulen stå jämfört med varann på ett flyg? Ingen toe alls? Eller ska det va toe-in eller toe-out? Det ena spårar ju så modellen drar iväg lätt åt nåt håll, det andra stretar väl mest... ? Fyrhjulsdrivna RC-bilar har ju toe-out en hel del, men dom driver även på framhjulen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Gissar att man vill ha lite toe-in på flyg, precis som man har på en bil för att få den stabil vid inbromsning. RC-bilar vill man ha snabb styrrespons på och därför kör man med toe-ut.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlägg
    Gissar att man vill ha lite toe-in på flyg, precis som man har på en bil för att få den stabil vid inbromsning. RC-bilar vill man ha snabb styrrespons på och därför kör man med toe-ut.
    Trodde det var tvärtom - toe in för mer överstyrning och toe out för under; körde 1:5 toe out iaf både för att de inte skulle göra 360 för snabbt plus att man skulle få lite mer värme i däcken... Åsså nåt om Ackermanvinklar, fast det behöver man ju inte bry sej om med flyg...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag skulle nog satsa på toe out för då tippar inte modellen åt sidan så lätt och orsakar ground loop.

    Om landningen sker på ett hjul så kommer modellen att vilja åka iväg åt sidan med det hjul som tar marken först, resultatet blir då att vikten i modellen kommer att trycka ner det andra hjulet på grund av att största delen av vikten ligger innanför hjulet som tar marken först.

    Hoppas jag skrivit begripligt.

    Godnatt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Toe out är att föredra, men undantag finns alltid.

    Med Toe out stabiliseras flygplanet så att om ett hjul förlorar greppet så girar flygplanet mot det hjul som har fortfarande har markkontakt, girens riktning får då flygplanet att tippa tillbaka så att båda hjulen åter har markkontakt. Det andra hjulet vill då motverka giren.

    D.v.s. lyfter höger hjul så svänger flp vänster och vill då samtidigt tippa åt höger på grund av att tyngdpunken ligger en bit ovanför hjulet


    Med Toe in förvärras en gir då det hjul som får mest vikt vill öka på giren, det kan också medföra att flygplanet tippar och det hjul som har kontakt vill då öka giren ytterligare, vilket ökar tippningen ytterligare

    På gräs märks det inte så mycket av detta, medan det på asfalt kan bli lite besvärligt.


    svaren droppar in medan man skriver, men då fick du minst tre för toe out.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Intressant ämne men som svaren tyder på så beror det en hel del på planen - och underlaget.
    Med en slowflyger som har ett spinkigt trådställ så föredrar jag att hjulen pekar lite in så att planet inte sugs ner i banan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kör alltid med toe out på mina taildrager! Skulle jag landa snett så är inte det hela världen. Har det på alla modeller från warbird till inomhus modeller.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Tack för svar! Toe out it is OM det ska va nån toe. =)

    En lustig grej på det hela... jag såg min cub från ovan igår och såg att ena hjulet pekade ut (toe out), därav frågan här. Men sen idag när jag flyttade flyget så var samma hjul mitt i allt toe in!!! Uhm... rullade lite och upptäckte att det var lite ocentrerat nav, haha! Toe in out in out in out... således ska jag landa på det andra hjulet. :-D Problem solved.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tack för svar! Toe out it is OM det ska va nån toe. =)

    En lustig grej på det hela... jag såg min cub från ovan igår och såg att ena hjulet pekade ut (toe out), därav frågan här. Men sen idag när jag flyttade flyget så var samma hjul mitt i allt toe in!!! Uhm... rullade lite och upptäckte att det var lite ocentrerat nav, haha! Toe in out in out in out... således ska jag landa på det andra hjulet. :-D Problem solved.
    Kom att tänka på kompisens gummicub, funcubben alltså, under senaste utesäsongen - i början av flygpasset hade den toe-in. Det var för att få lite höjd på stället. För efter några flygningar, ja landningar då, så var det toe out... ibland mer, ibland mindre... Men propellern hel varje gång. Och ibland gick den inte rakt hur bra bockat stället än var, utan det fick bli fullgas-starter; ja då var det washout på sporren i stället... Landning? Ja, den kom ner hel ändå... fast med div svängtendenser beskrivna ovan.

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #10

    Standard

    numnut, nu pratar du väl om Camber? Alltså att hjulen lutar utåt i början för att man böjt landstället för mer markfrigång och sen efter ett gäng landningar så sjönk landstället ihop och hjulen lutade inåt (med lägre markfrigång som följd).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    numnut, nu pratar du väl om Camber? Alltså att hjulen lutar utåt i början för att man böjt landstället för mer markfrigång och sen efter ett gäng landningar så sjönk landstället ihop och hjulen lutade inåt (med lägre markfrigång som följd).
    Nja, tänkte inte på den delen iom dess ställ är bockat så att om man ökar hjulbasen (med kalleankalandningar) så ökar toeouten och sen när man kniper ihop dem så blir det toe in, men du har helt rätt - har man bockat stället lite åt andra håll också så ändras förstås även camber o caster.... Han "prövade" alla möjliga iaf fast när det bändes "tillbaka" försökte vi iaf få till symmetriska vinklar med någorlunda orginalstuk på ståltråden.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Alla flygplan ska ha toe-in naturligtvis! Varför då? Jo, på grund av att då spårar kärran rakt fram även om ett av hjulen träffar en sten, grop eller annan ojämnhet. Har man toe-out så förvärras allting om man kör på en en ojämnhet.
    Sen är det bra med lite positiv camber också, dvs hjulen ska stå med nedre delen mer innåt, mot flygkroppen, än övre delen av hjulet.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle.

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jaka: Tänk om!
    Precis som LIP och Kenny sa ovan, lyfter ena sidan vid landning så kommer ett hjul att ligga an mot marken. Och då pratar vi om motsatta sidan där det lyfter.
    Skulle man då ha toe-in så förvärras sväng/tipptendesen och kärran mer eller mindre viker sig över vingen.
    Om det är toe-out så vill 'styrningen' på det hjulet som har markkontakt svänga tillbaka planet så den lyfta vingen sänks.

    På ett fyrhjuligt fordon (läs: bil) är det en helt annan sak. Toe-in stabiliserar vid körning rakt fram, som de flesta av oss gör med en personbil.
    PÅ extremfordon, buggies osv., kan det vara andra egenskaper man strävar efter och då kanske det behövs toe-out.

    Att en taildragger bör ha positiv camber beror enligt din wiki-länk att landstället ska ta upp stötar på ett bra sätt, och då kommer per automatik landstället att fjädra utåt och det blir negativ camber i fjädringsögonblicket.

    Citat:
    " Also, some single-engined general aviation aircraft that are primarily meant to operate from unimproved surfaces, such as bush planes and cropdusters, have their taildragger gear's main wheels equipped with positive-cambered main wheels to better handle the deflection of the landing gear, as the aircraft settles on rough, unpaved airstrips."
    Senast redigerat av Thomas den 2013-01-03 klockan 19:44.
    Retroholic!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns många faktorer som påverkar flygplanets markstabilitet och hjulinställningen en av dessa.

    Ett fullskalaflyglan som mycket liknar våra modellflygplan är Extra 200. Jag har en servicemanual för denna flygplantyp och i den anges att flygplanets landställ ska ha en toe-in på 1,5 grader med en tolerans på ±0,5 grader. Det går säkert att hitta andra exempel där motsatsen gäller.

    Argumentet för att använda toe-in brukar vara ungefär så här:
    När ett flygplan med sporrställ som taxar börjar gira kommer inledningsvis det hjul som befinner sig i ytterspåret att "dra snett" vilket skapar en ökad friktion mot underlaget medan medan det hjul som befinner sig i innerspåret spårar rakare och därmed ger upphov till mindre friktion. Denna skillnad i friktion kommer i de inledande faserna av en ground loop att ge ett upprätande kraftmoment som tenderar att återföra planet mot sin ursprungliga kurs. Om giren får utvecklas så att den blir kraftigare kommer verkan att bli den motsatta! Det som då inträffar är att flygplanets tyngd hamnar på hjulet som befinner sig i "yttersväng" vilket enligt den förklaringsmodell som beskrivits i tidigare inlägg förvärrar situationen.
    Bland konstruktörer har grundtanken varit (och är antagligen fortfarande så) att man försöker konstruera ett flygplan så att ground loop-tendenser eleimineras i ett så tidigt skede som möjligt. Därav att flertalet sporrhjulsförsedda sportflygplan antingen har hjulen rakt fram eller är riggade med lite toe in.
    Senast redigerat av Michael den 2013-01-03 klockan 21:11.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Helt rätt! Toe-in ska det vara ...eller hjulen rakt fram! Men aldrig toe -out!!!

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det finns många faktorer som påverkar flygplanets markstabilitet och hjulinställningen en av dessa.
    ---
    Om giren får utvecklas så att den blir kraftigare kommer verkan att bli den motsatta!
    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Helt rätt! Toe-in ska det vara ...eller hjulen rakt fram! Men aldrig toe -out!!!
    Funkar för skalaflygaren som har skalenliga hinder och gropar i banan, för andra (mej åtminstone) är lätt toe out bättre i kombination med postitiv camber för att tex. undvika, slarvigt uttryckt, överstyrning och vältgrepp.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det finns många faktorer som påverkar flygplanets markstabilitet och hjulinställningen en av dessa.

    Ett fullskalaflyglan som mycket liknar våra modellflygplan är Extra 200. Jag har en servicemanual för denna flygplantyp och i den anges att flygplanets landställ ska ha en toe-in på 1,5 grader med en tolerans på ±0,5 grader. Det går säkert att hitta andra exempel där motsatsen gäller.

    Argumentet för att använda toe-in brukar vara ungefär så här:
    När ett flygplan med sporrställ som taxar börjar gira kommer inledningsvis det hjul som befinner sig i ytterspåret att "dra snett" vilket skapar en ökad friktion mot underlaget medan medan det hjul som befinner sig i innerspåret spårar rakare och därmed ger upphov till mindre friktion. Denna skillnad i friktion kommer i de inledande faserna av en ground loop att ge ett upprätande kraftmoment som tenderar att återföra planet mot sin ursprungliga kurs. Om giren får utvecklas så att den blir kraftigare kommer verkan att bli den motsatta! Det som då inträffar är att flygplanets tyngd hamnar på hjulet som befinner sig i "yttersväng" vilket enligt den förklaringsmodell som beskrivits i tidigare inlägg förvärrar situationen.
    Bland konstruktörer har grundtanken varit (och är antagligen fortfarande så) att man försöker konstruera ett flygplan så att ground loop-tendenser eleimineras i ett så tidigt skede som möjligt. Därav att flertalet sporrhjulsförsedda sportflygplan antingen har hjulen rakt fram eller är riggade med lite toe in.
    Nu flyger vi tyvärr inte riktiga flygplan och dessutom sitter vi inte i dem. Alltså måste vi bygga dem efter dessa aspekter. Alltså är det inte relevant hur de gör på fullskala, när man bygger sitt modellplan, vad man kan göra är att efterlikna dem och låta vissa detaljer förbli hos fullskala och inte föra över dessa till våra modeller.

    Tror du inte mig, bygg en modell av känt flygplan 100 % skalalikt så skall vi se hur länge den flyger.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Rent principiellt fungerar det aldrig, eftersom vi inte kan skala ner luftmolekylerna...
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    ... Tror du inte mig, bygg en modell av känt flygplan 100 % skalalikt så skall vi se hur länge den flyger.
    Balsa regn
    Det var väl inte detta frågan handlade om?
    Jag har aldrig under mina år som modellflygare behövt justera in ett landställ på något av mina flygplan så att det har toe out. Jag brukar ställa hjulen rakt eller med knappt märbar toe in och det har som sagt fungerat utmärkt på alla typer av underlag, gräs, grus asfalt och betong.

    Fungerar toe out bra för dig, fortsätt använda det.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är ju självklart att hjulen helst ska ha lite toe-in! Har man däremot hjulen pekande utåt vid start så kommer ju hjulen att spreta ännu mer utåt när man sticker iväg...och då blir ju kärran hypernervös. Har flugit i 38 år och sett en hel del nybörjare med "felmonterad hjul" (Toe-out) som har haft ett litet helsike just i starten pga av dessa. När jag sedan har fixat till deras hjulinställningar har allt gått mycket lättare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits1.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	35579   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn China -Clipper 1.JPG 
Visningar:	98 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	35580   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Cherrokee.framifrån.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	35581   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Ryggskott snett uppifrån.JPG 
Visningar:	71 
Storlek:	59,1 KB 
Id:	35582   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn Dodger landningsställ 2.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	38,0 KB 
Id:	35583  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Sidobild vänster..JPG 
Visningar:	112 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	35584   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan 010.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	35585   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak-54 närbild vänsterkroppssida frammåt..JPG 
Visningar:	63 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	35586  

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 22:03
  2. Hjulen flyger av!
    Av gufon i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •