Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Avro Lancaster Mk III skala 1:17

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Avro Lancaster Mk III 72''

    Då var det trots allt dags för ännu en byggtråd. Zazzu (Ulf) övertalade mig på annandagens inomhusflygning att mitt vinterprojekt var värt en byggtråd.

    Jag har alltid haft en förkärlek till engelska bombplan från andra världskriget Kanske är det min uppväxt med tidningen Pilot som gjort det. Flygplanet jag fastnat för är en Avro Lancaster Mk III.

    Till skillnad mot förra vinterns Spitfirebygge (byggtråd del 1, byggtråd del 2)som var ett skratchbygge så har jag nu valt att köpa ett shortkit med laserskurna spryglar. Då kan jag förhoppningsvis lägga lite mer energi på detaljer som cockpit, bombluckor etc. och ändå hinna flyga med planet till sommaren.

    Ritningen är precis som förra årets Spitfire skapad av engelsmannen Tony Nijhuis. Här är en länk till modellen på hans hemsida: http://tonynijhuisdesigns.co.uk/Lancaster72.htm.

    För att få inspiration och en förebild köpte jag en plastmodell i skala 1:48 som jag och min sexårige son bygger parallellt.


    I början på hösten anlände ett platt paket med färdigskurna spryglar. Balsadelarna var laserskurna medan lättplywooden var urfrästa.


    Delarna snyggt uppradade för identifiering och numrering


    Här är ett av de två ritningsarken.


    Tar gärna emot tips på hur man lägger in bilder i normal storlek utan att lägga in dem manuellt på en annan site och länka in dem.

    mvh Mattias (Firstflight)
    Senast redigerat av firstflight den 2012-12-30 klockan 07:44. Anledning: Bilduppladdningsstrul samt länkar till Spitfirebygge

Liknande ämnen

  1. Ian Baileys Hawker Tempest Mk. V - skala 1/6,5
    Av ChristerL i forum Byggdagboken
    Svar: 195
    Senaste inlägg: 2022-02-17, 18:30
  2. Super Constellation 1049G Skala 1:17
    Av ivve i forum Byggdagboken
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-09-23, 09:10
  3. P-17 stearman 1/4 skala helt från original riting
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-17, 10:30
  4. Tips på skala kärra i skala 1/4 eller skala 1/3
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 22:56
  5. PT 17 Stearman 1/4 skala Bob Dively
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 296
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •