Tog på mig att ännu en gång titta på bilsebbes videosystem som bråkar för honom.
Det är samma system som jag kört i ett år(?) nu, Sunsky 800mW.

Hans videosändare visade endast ett sträck högst uppe i displayen.
Efter lite mätande kunde jag konstatera att +5V ut från den interna 78L05 regulatorn endast var 3.3V.
Så fort jag avlödde taben på kapseln sprack denna i två delar.
Jag har ingen 78L05 i SOT-kapsel hemma så jag tog en 7805 i TO220 och testade med, 5V ut och sändaren funkar utan problem.

Jag har just köpt hem ett likadant system till för att köra diversity. Passade på att göra lite jämförande mätningar i min nya sändare och upptäckte då något tråkigt.
En kondensator var felmonterad. Skall sitta mellan en tryckt spole och en lödpad. Kondingen var förskjuten och satt endast på lödpadden. Det andra benet låg på motsatt sida ovanpå lödstoppslacken.

En tryckt spole hade troligtvis blivit skadad vid lödning/montering, och istället för att kassera kortet valde dom att lägga en stor klump med lödtenn över spolen för att binda ihop dom trasiga banorna.
Detta påverkar spolens induktans och resonansfrekvens och därför oxå avstämningen på hela sändaren.
Jag har inte provkört den än men jag är tveksam till att det hade varit någon vidare räckvidd, om någon överhuvud taget.

Efter att ha sett detta så rekomenderar jag er alla att hålla er borta från denna billiga skiten från Sunsky. QC är alldeles för låg.
Man kan ha tur, men lika väl otur med dessa verkar det helt klart som.

Det systemet jag normalt FPVar med svartnade för mig vid sista flygningen. Jag ska öppna både rx och tx och se om jag kan hitta orsaken till det.






Översta bilden är bilsebbes vTX. Kapseln mot höger, märkt 78L05 var det som lämnade fel spänning och sprack i delar vid avlödning.

Undre bilden är min vTX. I mitten av bilden är en tryckt spole. Kondensatorn precis till höger om denna är felmonterad, jämför med bilsebbes bild.
Lägg även märke till hur snyggt lagad spolen precis under displayen är.

Förstår inte hur detta kan passera en QC. Eller jo det gör jag... men ville tro att dom inte släppte igenom vilket skit som helst och att dom faktiskt provkörde grejjerna i testbänk innan det går vidare till försäljning.