Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Att köpa bra och billigt.

  1. #1

    Post Att köpa bra och billigt.

    Hej, Jag tänkte berätta en liten historia om hur det kan gå när man tror att man gör det enkelt för sig.
    Jag håller på att bygga en MBS Draken, och tänkte på att jag aldirg flugit en EDF kärra nån gång, så
    då köpte jag en billig att träna på före Draken. Det blev en F9F Phanther en så kallad Plugg & Play av
    märket Starmax. Det man skulle behöva göra var att limma lite och montera mottagare och acc.
    Alla servon var redan limmade och på monterade med roderok.
    Det började med att två speciella skruvar som håller ihop vingar och motorkåpa fattades, jag tillverkade
    två egna. Jag var lite misstänksam mot dom förmonterade roderoken, var verkligen servona i rätt noll
    läge? Men det krävdes att man antingen skar och bröt loss servona eller att man tryckte en mejsel
    genom vingen för att kanske kunna skruva loss oken, Jag chansade, monterade mottagaren och acc och
    båda servona gick ått var sitt håll och stångade mot frigoliten nån sekund, jag hade sändaren på i neutralläge.
    Jag bestämde mej för att trycka en mejsel genom vingen och lyckades skruva loss oken. På med radion och mottagaren å acc. provade att köra servona, dom ryckte lite, sen var det slut med båda två. Dom tog nog för mycket skada första gången. Jag monterade två nya efter en del brytning och våld. Efter en del annat pyssel
    som heller inte var som det skulle så var det dags att provköra motorn, kopplade in allting och började lite
    försiktigt öka gasen, tycket att det lät lite rassligt men det blev bättre när jag ökade gasen, tills det sa PANG PANG i köks fönstret! Det visade sig att de två skruvarna som håller motorn hade lossnat. Det var bara att försöka skära och bryta bort fläkten, montera ned allting, skruva i nya skruvar och gänglåsa allting. Sedan limma tillbaka fläkten igen. Nu funkar allting men jag har inte flugit än!
    Mej går det ingen nöd på men dom jag tänker på är de ( kanske lite yngre ) som vill börja med våran hobby
    och möts av detta elände till Plugg & Play. Då är det nog lätt att ge upp innan den kommer i luften.
    JO som tur var så höll köks fönstret.

    MVH Christer Jansson.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Reklamation?

  3. #3

    Standard

    Det enda jag vågar flyga PnP är multiplex. Köpte en kinetic på hobbyking efter det så kommer jag aldrig köpa PnP ifrån hobbyking eller liknande företag. Finns säkert bra pnp grejer på hobbyking men jag tar inte risken. Tur att fönstret höll

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har en teori om att samma flygplan sälja till Europeiska grossister och via direktlänkar i form av webbutiker i Kina. Men med skillnaden att man skickar kontrollerade flygplan till Europa och de som inte passerat kontrollen till Kinesiska webshoppar.

    Det vore därför kul att veta om du handlar modellen från en känd europeisk handlare/kejda eller via någon billig webshop i Kinaregionen.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Ja, för mej var det första och sista gången jag köper PnP, fast Multiplex spelar nog i en högre division.

  6. #6

    Standard

    Den är köpt på postorder av en känd svensk firma, jag vill inte namnge dom för jag har handlat
    mycket bra grejor av dom förut så det är ju inte deras fel.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    E-Flite och deras systermärken (Parkzone m fl) har jag aldrig haft några bekymmer med. Har även köpt ST Models som fungerat bra - om än under annat märke men det är väl ST Models som tillverkar dom.
    Vi har rätt många HK PnP-kärror på fältet och de allra flesta har ju fungerat hyfsat. Men nog håller jag t ex Parkzone som ett strå vassare...
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krålle Visa inlägg
    Den är köpt på postorder av en känd svensk firma, jag vill inte namnge dom för jag har handlat
    mycket bra grejor av dom förut så det är ju inte deras fel.
    Det minsta man kan begära är att sakerna man köper fungerar till det dom är avsedda för iaf ett tag, jag har själv några Starmax modeller som förstaEDFer och de ingående delarna är väldigt billiga och det har hänt att servo och fläkt/motor har gått sönder, fartreglaget däremot verkar klara allt vad vatten och lera heter...dom klarar även en krasch bra.
    Det fina med Starmax är att dom flyger väldigt fint och ser bra ut trots det billiga priset, dom är även lättservade om man vill (eller behöver) byta ut delar, själv tror jag inte på att det sker någon selektering på vilka kartonger som går till vilken världsdel, dom är helt enkelt inte bättre.
    Kul att du skall börja med EDF, det är skitkul och själv flyger jag bara det numera och fart börjar att locka.., MBS draken är grym, själv letar jag efter en MIG-21 i glasfiberkropp som skall övermotoriseras, men det är inte lätt att finna.
    Lycka till!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Att köpa bra och billigt.

    Jag tycker att det blir en egen spännande del av hobbyn att läsa på om vilka "kinesgrejer" som funkar bra. Det finns ändå en hel del skräp, så om man bara chansar och köper finns det stor risk för att man blir besviken.
    Dom svenska handlarna har ju oftast samma grejer som kineserna så det är ganska lätt att googla. Vissa flygplan, motorer mm kan ha olika namn hos olika återförsäljare men ändå ha samma innehåll. Beställer man riktigt många kan man i vissa fall få välja namn själv

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sopwitharna Visa inlägg
    själv letar jag efter en MIG-21 i glasfiberkropp som skall övermotoriseras, men det är inte lätt att finna.
    Lycka till!
    http://www.highendrc.com/index_eprod...roducts_id=154
    Superhero

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Dom svenska handlarna har ju oftast samma grejer som kineserna så det är ganska lätt att googla. Vissa flygplan, motorer mm kan ha olika namn hos olika återförsäljare men ändå ha samma innehåll. Beställer man riktigt många kan man i vissa fall få välja namn själv
    Jag tror ändå det skiljer i kontrollen. Nu fick jag dock ett minuspoäng eftersom TS handlat i Sverige.
    Superhero

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Att köpa bra och billigt.

    Jag är ju ingen återförsäljare själv men om man vill så är det inga problem att anmäla sig som återförsäljare på de flesta kinesshopar och det är då samma grejer som kan ses i Sverige.
    Ett exempel är Tbs som sätter sitt eget namn på t-motor och dom hymlar inte om att så är fallet

  13. #13

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej!
    Jag är också mycket skeptisk till pnp och bnf modeller men jag har testat en hel del olika fabrikat och kommit fram till att om man håller sig till E-flite och Parkzone så får man riktigt bra grejer som håller i längden med bra prestanda för pengarna faktiskt.

    Det är ju så att man får vad man betalar för och själv skulle jag inte ens tänka tanken att beställa nåt mer från Hobbyking som enligt mitt tycke är ren skit,men det är klart att får det inte kosta nåt så blir ju resultatet därefter också tyvärr.

    //Pierre

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Jag är ju ingen återförsäljare själv men om man vill så är det inga problem att anmäla sig som återförsäljare på de flesta kinesshopar och det är då samma grejer som kan ses i Sverige.
    Ett exempel är Tbs som sätter sitt eget namn på t-motor och dom hymlar inte om att så är fallet
    En bra vinst bygger ju på att kunna sälja hela toleransvidden. Man får säkert mera betalt för de motorer som tål att stämplas med ett känt varumärke.
    Superhero

  15. #15

    Standard

    har en kompis som köper en hel del modeller o alektronik från hobbycity o hitintills kan jag säga att kolla man över grejerna o så innan så funkar dem riktigt bra.är det samma kvalitet som top märkerna självklart inte men kolla pris skillnaden oxå.
    man får vad man betala för ja de är sant till en viss del men sen måste man oxå tänka på att man kan inte pressa en 700kr modell o tro den skall hålla lika bra som en som är byggd från grunden med alla kunskaper.

    kan säga en låda med en balsa hög dåligt stansade kostade när de gällde en fin modell 3000kr när jag började med modellflyg o då var det inget finlir med i lådan de fick man köpa till extra .så som klädsel tank hjul linkage så jag är tycker de är fantastiskt att man kan få en kärra för dom priserna man gör idag inklusive det mesta.

    men som sagt detta är bara min syn på det.

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Man får vara rätt så duktig att tyda referat på nätet.
    Att kolla vad andra tycker om en produkt är nog det minsta man bör göra.
    När det står att "allting är jättebra - MEN - man bör byta ....................." - då inser i alla fall jag att det inte är något för mig.
    Men håller definitivt med många om att mpx och eflite parkzone är rimligt vettiga grejor som bör hålla ett tag även om komponenter hos dem kan paja med ovarsam behandling.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17

    Standard

    Köpte en Starmax F9F Phanther från en känd svensk firma och den flög som en dröm.
    Tyvärr råkade jag ta fel ca-lim vid en lagning så vingen kokade bort men det var ju mitt eget fel.
    Saknar fortfarande den kärran och kvaliten på servon och flyg var klart på topp.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #18

    Standard

    Det var roligt att höra, min kanske flyger bra den med. Jag hade nog bara otur som fick ett dåligt exemplar.
    Det jag inte fattar är hur man tänker när man limmar fast servon som sedan måste centreras med mottagaren,
    det vore ju bättre om dom var lösa så man fick limma dom själv.

  19. #19

    Standard

    Den var snygg, skall kollas in noga, tack!

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sopwitharna Visa inlägg
    Den var snygg, skall kollas in noga, tack!
    (Inte mina bilder) Ur kartongen... (560gram för mitt exemplar)



    Efter lite arbete

    Superhero

Liknande ämnen

  1. Billigt och bra nybörjarplan
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 19:34
  2. Bra och billigt försäkringsbolag
    Av Kenneth E i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 22:22
  3. Var köpa depron billigt i Sthlm?
    Av Mr Z i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 23:59
  4. billigt i usa!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 21:46
  5. billigt !!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •