Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sprickor!

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Sprickor!

    Sprickor i kakel är inte kul. Speciellt när dom är i ett våtutrymme...

    Är det någon som vet om det finns något medel att täta småsprickor med? Vätska som stelnar, spray eller liknande?
    Sprickorna är knappt mätbara, men kännbara.
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Svårt eftersom det förmodligen beror på att nåt rör sig men är det riktigt gjort är ju vattentätningen bakom kaklet
    så för fukt skall du ju inte behöva vara rädd . Tvättställ som blivit repiga kan man gå på med båtvax för att
    få en avstötande och tät yta

  3. #3
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Thomas!
    Så här har jag gjort.

    1. Våtrumssilicon på fingertoppen och dra över sprickan.
    2. Avsluta det sista draget med ett finger doppat i såpa och tryck till lite.
    3. När det torkat kan du avsluta med att gå över området med en rakbladsskrapa för att få bort eventuell överflödssilicon

    Har du gjort 1an ordentligt, slipper du kanske göra 2an och 3an.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jovisst, det är en välkänd metod, men sprickorna är så små så jag tror inte silikonet orkar tränga in ordentligt.
    Bättre om det fanns något i vätskeform som sugs in av kapillärkraften.
    Peters vaxning kanske man skulle prova...
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej på Er alla.

    Om jag inte har helt fel så är fogen mellan kakel eller klinker plattor inte vattentät och i ett sånt fall så spelar det förmodligen ingen större roll om det är några små sprickor i kakel. Annat än det rent estetiska, mycket irritrerande att ha en spricka i kaklet.

    I nyare dusch och badrum så "skall" det vara först en speciell remsa över varje gips-skiveskarv. Sedan skall det målas med en gummiliknande färg i två lager tror jag det var. Sedan utanpå detta så skall det vara en plast matta. Kommer inte ihåg hur skarven i plastmattan skall behandlas. sedan kommer kaklet som har fogar som inte är vattentäta.

    Det var som gjordes i vår hem i badrummen efter en vattenskada för några år sedan. Äldre hus har säkert en annan fuktspärr än den som finns i vårt hus nu.

    Det är fullt möjligt att byta ut både kakel och klinker plattor. Metoden som jag känner till är att först skrapa ur fogen så djupt att man kommer nedanför/innanför botten på plattan sedan knackar man sönder plattan. Skrapar man för grunt så finns risken att intilliggande plattor som inte skall bytas också spricker. Skrapa inte för djupt så att dessa vattentäta skikt går sönder.

    Detta är mina erfarenheter, någon som kanske jobbar som plattsättare kan säkert bekräfta eller dementera metoden jag beskrivit.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  6. #6
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard Sv: Sprickor!

    Har jobbat som murare.
    Och det stämmer det du skriver.


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jodå, jag har också erfarenhet av badrumsrenovering!
    Det ordinarie badrummet har just fått en välbehövlig "makeover" efter en läcka i en gammal koppling. Försäkringsbolaget stod för fiolerna (minus självrisk) och det är gjort av en väletablerad byggfirma. Tätskikt, svetsad våtrumsmatta, kragar över alla rörutgångar o.s.v.
    Nu gäller det badrum #2 i källaren, och det är själva kakelplattorna som fått mikroskopiska sprickor på ett par ställen. Jag vet inte riktigt när badrummet är renoverat, tippar på för 10-15 år sen. Huset är byggt -80. Givetvis var det andra byggregler på den tiden.
    Nu vill jag undvika att få in fukt i själva sprickorna i kakelplattorna, och det var egentligen det frågan gällde...
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jodå, jag har också erfarenhet av badrumsrenovering!
    Det ordinarie badrummet har just fått en välbehövlig "makeover" efter en läcka i en gammal koppling. Försäkringsbolaget stod för fiolerna (minus självrisk) och det är gjort av en väletablerad byggfirma. Tätskikt, svetsad våtrumsmatta, kragar över alla rörutgångar o.s.v.
    Nu gäller det badrum #2 i källaren, och det är själva kakelplattorna som fått mikroskopiska sprickor på ett par ställen. Jag vet inte riktigt när badrummet är renoverat, tippar på för 10-15 år sen. Huset är byggt -80. Givetvis var det andra byggregler på den tiden.
    Nu vill jag undvika att få in fukt i själva sprickorna i kakelplattorna, och det var egentligen det frågan gällde...
    Och i det fallet spelar det definitift ingen roll för enbart fuktens skull Thomas. Vattnet nästan rinner genom fogen ändå så om det kommer nån liten droppe totalt räknat i en spricka i plattan känns som om det kvittar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •