Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Modell efter 228

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Question Modell efter 228

    Hej

    Denna fråga är kanske upp till mig själv att avgöra samt vad min ekonomi tillåter, men jag vill ändå ställa frågan till någon som har lite mer erfarenhet av heliflygning "utanför" simulatorn. Redan nu har jag börjat fundera på nästa modell efter min Nine Eagle Solo Pro 228. På min presentationsblogg skrev jag att drömmen om att lära mig flyga en RC heli började redan för flera år sedan ute på fältet vid KMFK, men samtidigt vill jag inte gå för fort framåt för då kanske det händer det som jag är mest rädd för dvs att jag aldrig kommer längre i RC - världen.

    Jag har kikat in på www.rubinrc.se hemsida på modeller från Align och deras T-Rex modeller faller mig mycket i smaken. Jag är mycket sugen på en T-Rex 500E, 550E, 600E eller 700E. En 600E ligger på ca 7500 - 8000:- och detta klarar jag nog av att spara ihop på ett par månader. En DX8 sändare med AR8000 mottagare och TL1000 telemetrimodul kostar 3795:- hos reservdelsrc och det kan jag spara till på 2 månader. Jag har givetvis klart för mig att steget från en 228 med 370 motor till en T-Rex 600 är gigantiskt och säkerhetsföreskrifterna ökar än mer med en så stor maskin men som jag nämde så vill jag få lite mer erfarenhetsråd om min nästa modell. RC - modeller är ju m a o faktiskt lite beroendeframkallande.

    PS: Såg att jag redan hade skrivit nästan samma fråga i forumet en gång tidigare och jag har fått svar på den också, men jag kommer inte alltid ihåg vad jag skrivit tidigare så tyvärr så kan det bli såhär. Denna fråga är dock mer detaljskriven än den förra men jag hoppas ni har överseende med mitt lilla misstag.
    Senast redigerat av teamleader den 2013-02-24 klockan 18:25.
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om du har som mål att ha en 700 i framtiden så är 550 rätt val då dom har samma acc storlek förutom att 700 size har två.
    600 tycker jag är en otroligt trevlig storlek , har själv två i 600 size. har haft en rex 600 pro och det va en otroligt trevlig maskin.

    Sen får man ju tänka på att krash med 550 och större maskiner blir ganska mycket dyrare än mindre maskiner.
    men ju större ju lugnare och stabilare blir dom .


    Rubinrc är en kanonbutik att handla ifrån , otroligt hjälpsam i princip dygnet runt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Om du har som mål att ha en 700 i framtiden så är 550 rätt val då dom har samma acc storlek förutom att 700 size har två.
    600 tycker jag är en otroligt trevlig storlek , har själv två i 600 size. har haft en rex 600 pro och det va en otroligt trevlig maskin.

    Sen får man ju tänka på att krash med 550 och större maskiner blir ganska mycket dyrare än mindre maskiner.
    men ju större ju lugnare och stabilare blir dom .


    Rubinrc är en kanonbutik att handla ifrån , otroligt hjälpsam i princip dygnet runt.
    Låter bra, tack för dina tips .
    Mathias, simulatortränad.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    En DX8 sändare med AR8000 mottagare och TL1000 telemetrimodul kostar 3795:- hos reservdelsrc och det kan jag spara till på 2 månader.
    Du fick ju tips i den andra tråden om 2 st beg:ade DX8, inget som var av intresse..?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ing-med-228-an
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Du fick ju tips i den andra tråden om 2 st beg:ade DX8, inget som var av intresse..?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ing-med-228-an
    Jovisst men den ena var utan telemetrimodul och en sådan kostar 600 spänn att köpa till då kan jag lika gärna köpa en ny DX8 där denna ingår.
    Mathias, simulatortränad.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kan nog med ganska hög säkerhet säga att telemetrimodulen är överflödig om du bara ska flyga helikopter .
    har testat med massa sådana prylar men konstaterade att dom bara tog plats och att jag klarade mig lika bra
    med en timer i radion
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Som nybörjare på att flyga har du ingen nytta av telemetri...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Som nybörjare på att flyga har du ingen nytta av telemetri...
    Det är lite både och. En timer gör nästan samma jobb fast man slipper helt oroa sig med telemetrin. Timer är ju lite som att tanka bilen efter tripmätaren och inte tankmätaren. Med telemetrin piper det när det är dax alla gånger utan att missa pga man flugit lite hårdare och även om man glömmer slå igång timern.

    Smaksak hur man vill göra, men jag tyckte det var riktigt smidigt. Sen behöver man ju inte logga allt via telemetri, men ackarnas(drivack + mottagaracke) spänning är smutt och det fixar spektrum utan extra moduler (förutom TM1000 då)
    Senast redigerat av henke2 den 2013-02-25 klockan 18:16.

Liknande ämnen

  1. Steget efter Gopro
    Av evilaid i forum FPV Kameror
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 15:35
  2. Ute efter en elseglare
    Av feffe i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 12:15
  3. Före - Efter...
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 20:29
  4. Före & Efter
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 08:30
  5. På jakt efter starkt
    Av hakank i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •